abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 februari 2005 @ 14:57:30 #1
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_24863803
Hey allemaal.

K wil graag een [dis] ofterwel discussie met jullie houden.

en wel over de volgende stelling:

Gevangenissen in Nederland zijn te luxe.

Ben jij het hier mee eens of niet ?

Ik zou graag mensen antwoorden zien geven die het er NIET mee eens zijn, om te kijken wat voor argumenten daarvoor zijn.
  dinsdag 1 februari 2005 @ 15:24:16 #2
36832 Eldiablo
Life sucks... get a helmet!
pi_24864175
de gevangenissen in nederland zijn ook te luxe. Je gaat er heen om gestraft te worden, maar ze hebben dvd-spelers, tv's, playstations enz. Dat is toch gewoon te gek voor woorden?
My mind is leaving, my body follows...
  dinsdag 1 februari 2005 @ 15:25:29 #3
76783 rezjeh
"maņana maņana"
pi_24864197
het belangrijkste van een gevangenis is dat de vrijheid ontnomen wordt, ik vind dat het daar best goed leefbaar mag zijn en dat de mensen die er zitten wel bv. naar het nieuws mogen kijken en sporten, ook intiem contact moet mogelijk zijn, mits het maar niet te vaak en te lang is (dan is het idee van vrijheid ontnemen weg). als je ze alleen maar in een isoleercel zou gooien zonder ze op de hoogte te houden wat er buiten de wereld gebeurt en ze komen vrij hebben ze anders toch geen idee hoe het er in de wereld aan toe gaat.
  dinsdag 1 februari 2005 @ 15:27:56 #4
79000 Maikuuul
Dat zeg ik ook altijd
pi_24864240
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 15:24 schreef Eldiablo het volgende:
de gevangenissen in nederland zijn ook te luxe. Je gaat er heen om gestraft te worden, maar ze hebben dvd-spelers, tv's, playstations enz. Dat is toch gewoon te gek voor woorden?
Ja idd, ze moeten gewoon een kamertje hebben met een bed en 1x in de maand ofzo mogen ze tv kijken... ze moeten ze straffen, niet vertroetelen.
[b]Mag ik niet zeggen voor me moeder
Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
Sokkel Lolleromfg[/b]
  dinsdag 1 februari 2005 @ 15:28:11 #5
36832 Eldiablo
pi_24864247
@rezjeh: de meesten zien 'zitten' niet eens meer als een straf... we zijn er de fout in gegaan, in landen zoals thailand is het recidivisme stukken minder. hier in NL is het niet zo erg om even te gaan zitten... 3 maaltijden perdag, veel ontspanning...
  dinsdag 1 februari 2005 @ 15:29:55 #6
76783 rezjeh
"maņana maņana"
pi_24864285
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 15:28 schreef Eldiablo het volgende:
@rezjeh: de meesten zien 'zitten' niet eens meer als een straf... we zijn er de fout in gegaan, in landen zoals thailand is het recidivisme stukken minder. hier in NL is het niet zo erg om even te gaan zitten... 3 maaltijden perdag, veel ontspanning...
ts vroeg om argumenten tegen, het is aan hem om ze te gebruiken, ik geef maar een voorbeeld; hoef ik het er toch niet compleet mee eens te zijn

[ Bericht 1% gewijzigd door rezjeh op 01-02-2005 15:32:02 (bedoelde tegen) ]
  dinsdag 1 februari 2005 @ 15:31:14 #7
104583 cyberstalker
Een krachtig neen!
pi_24864301
huiswerktopic
Hope for the best, prepare for the worst.
  dinsdag 1 februari 2005 @ 15:32:00 #8
36832 Eldiablo
pi_24864313
dat weet ik, maar het is, als ik tenminste goed gelezen heb, een discussie anders is het toch ook niet leuk
  dinsdag 1 februari 2005 @ 15:34:41 #9
76783 rezjeh
"maņana maņana"
pi_24864346
ja, ok, maar ts wou een discussie met ons houden dus zo veel mogelijk argumenten tegen geven en dat hij ze kan weerleggen lijkt me
  dinsdag 1 februari 2005 @ 15:36:32 #10
36832 Eldiablo
pi_24864384
ja, ok... But why should the ts have al the fun??
pi_24864395
Ja ik vind dat je gevangen best wat zwaarder mag behandelen, nu krijgen ze nog meer dan een gemiddeld werkloze... qua eten, en huisvesting dan.. owkee ook veel don'ts maar tja daar hebben ze het zelf toch naar gemaakt?

Ik zou zeggen geef ze niet ieder dag lekker eten maar gewoon standaard kost. Rijst met kip ofzo... en dat per week, iedere week een ander recept... niet 10 soorten ontbijt beleg maar 2 soorten?

Ach besparen kan snel maar dan is het weer niet humaan genoeg
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  dinsdag 1 februari 2005 @ 15:41:33 #12
76783 rezjeh
"maņana maņana"
pi_24864472
ik vind wel dat ze gevarieerd moeten eten, dat is een levensbehoefte en staat volgens mij ook wel in de rechten van de mens en daar mag je geen onderscheid in maken. ik vind wel dat ze ontspanning mogen krijgen, maar dan iets creatiefs/actiefs zoals bv. beeldhouwen, tekenen of schilderen en ook sporten, maar dan vooral teamsporten waar heel goed op de regels wordt gelet. ik denk dat ze hiermee meer geholpen worden dan wanneer je ze een beetje in een vochtige cel stopt met slecht eten en niets te doen dan worden ze alleen nog maar geflipter
pi_24864532
Wie vind er nou niet dat ze niet te luxe zijn
pi_24864681
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 15:37 schreef Chandler het volgende:
Ja ik vind dat je gevangen best wat zwaarder mag behandelen, nu krijgen ze nog meer dan een gemiddeld werkloze... qua eten, en huisvesting dan.. owkee ook veel don'ts maar tja daar hebben ze het zelf toch naar gemaakt?

Ik zou zeggen geef ze niet ieder dag lekker eten maar gewoon standaard kost. Rijst met kip ofzo... en dat per week, iedere week een ander recept... niet 10 soorten ontbijt beleg maar 2 soorten?

Ach besparen kan snel maar dan is het weer niet humaan genoeg
als ze die situatie nou eens omdraaiden,?
bejaarden allemaal een eigen tv en een eigen kamer (in verpleegtehuizen) en de criminelen mogen met een mannetje/vrouwtje of 6 a 7 naar 1 tv kijjken,

om zo maar is iets te noemen,

het is toch van de gekken dat het grootste probleem wat ze tegenkwamen met de proef om meerdere gevangenen op 1 cel te zetten, is dat de tv's storen
  dinsdag 1 februari 2005 @ 16:13:36 #15
36027 komkommertje
KomKommertje!!!!
pi_24865058
Ik heb afgelopen zondag nog een rondleiding gehad door een Huis van Bewaring. Dus een PI waar mensen voordat ze berecht worden vastzitten. Sommige kunnen er wel 4 jaar zitten door hoger beroep etc.

Maar die hebben het echt niet zo gemakkelijk hoor. Het lijkt allemaal wel heel luxe, en de hele zware jongens hebben het redelijk makkelijk want hun vrouwen storten toch wel steeds geld op hun gevangenisrekening zodat ze altijd tv/sigaretten hebben. Maar over het algemeen voor een normaal gemiddeld mens is een gevangenis erg zwaar.
Ik dacht er eerst ook anders over... maar ga zelf maar eens kijken hoe het is, dan pas kom je erachter hoe het echt is. En het is echt geen pretje....
Komkommertje
pi_24865298
idd, TE luxe.
Zoals ik er overdenk is/zijn de nederlandse gevangenissen een *****Hotel. Welke best een stuk minder aantrekkelijk mogen worden.

Meer man op 1 cel: dmv stapelbed is dit makkelijk te verwezelijken zonder al teveel moeite.

TV:
Weten wat er in de maatschappij speelt is belangrijk. Dus journaal en dergelijke zijn niet verkeerd. MAAR alles kunnen kijken is naar mijn mening verkeerd.

GAMES:
Nee, Weg ermee TE luxe.

DVD:
Voor de 1 maal in de week film avond kan, maar niet voor persoonlijk gebruik aan je eigen tv(zie TV)

SPORT:
Zeker een must. Als er dan nog gekozen word voor team sporten is het nog bevordelijk voor de sociale omgangs vormen ook. (indien gecontroleerd op correctheid dus niet in de trend van "he $#@%#..........")

OPLEIDING:
Zeker aanteraden misschien zelf verplicht te stellen. Gezien het feit dat er met een (goede) oplEIding een grotere kans is dat de persoon in kwestie een baan vind na zijn straf te hebben uitgezeten. Er moet ook een leven NA de gevangenis mogelijk gemaakt worden.

GELD:
[Werken = geld en luxe] lijkt mij geen slechte zaak in een gevangenis. Dus geen donaties van familie enz. En dus geen overdadige luxe kan creeren voor zich zelf.

[ Bericht 3% gewijzigd door MDKme2 op 01-02-2005 16:48:45 (dislectiesch) ]
My Mind Is The Limit.
Assume the universe is a box,
What is outside the box?!
  dinsdag 1 februari 2005 @ 16:29:40 #17
108558 Messenga
pi_24865339
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 15:31 schreef cyberstalker het volgende:
huiswerktopic
Inderdaad, heb morgen een discussie met die stelling, en ik moet tegen zijn
pi_24865453
Voor bereiding is een belangrijk onderdeel van een (aangekondigde) discussie.
My Mind Is The Limit.
  dinsdag 1 februari 2005 @ 16:38:07 #19
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_24865462
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 16:27 schreef MDKme2 het volgende:
OPLIJDING:
Zeker aanteraden misschien zelf verplicht te stellen. Gezien het feit dat er met een (goede) oplijding een grotere kans is dat de persoon in kwestie een baan vind na zijn straf te hebben uitgezeten. Er moet ook een leven NA de gevangenis mogelijk gemaakt worden.
Daar is zowel in als uit de gevangenis inderdaad een grote behoefte aan
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  dinsdag 1 februari 2005 @ 16:41:14 #20
36027 komkommertje
KomKommertje!!!!
pi_24865510
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 16:27 schreef MDKme2 het volgende:

OPLIJDING:
Zeker aanteraden misschien zelf verplicht te stellen. Gezien het feit dat er met een (goede) oplijding een grotere kans is dat de persoon in kwestie een baan vind na zijn straf te hebben uitgezeten. Er moet ook een leven NA de gevangenis mogelijk gemaakt worden.
Ehm Oplijding schrijf je als volgt: OPLEIDING!!!!!

Ik denk dat iedereen denkt dat ze het heel makkelijk hebben. Een tv moeten ze huren... en voor geld moeten ze werken! Misschien dat ze in jeugdgevangenissen spelletjes kunnen spelen maar over het algemeen kunnen ze dat niet hoor!

Waar ik ben geweest werkte het als volgt: Mensen konden werken, dan kregen ze een contract voor maximaal 20 uur in de week. Ze hebben 6 uur per dag dat ze in de "openbare hal" kunnen rondlopen. 1 Uur per dag dat ze een luchtje kunnen scheppen en 1 uur per week iets creatiefs.
Het is echt niet zo makkelijk als je denkt hoor.

Natuurlijk hebben ze er zelf voor gekozen, maar jullie moeten niet zo makkelijk oordelen als je er nog niet bent geweest!!! Gaan jullie jezelf maar eens opsluiten in en kamertje van 2 bij 3 met alleen een bed, een kast met 4 planken en een toilet met wasbak. En ga daar dan maar eens 2 jaar zitten.
Stel het wordt nog strenger dan worden de mensen gek, wil jij dan dat er psychoten rondlopen in de "vrije wereld" nadat ze hun straf hebben uitgezeten.

En ze hoeven maar een klein dingetje te doen en de ME komt om ze in een isoleercel te stoppen!
Komkommertje
pi_24865626
De gevangenissen zijn zéker te luxe !
Het is gewoon walgelijk welke voorzieningen er zijn voor zulke criminelen
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
pi_24865794
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 16:41 schreef komkommertje het volgende:

Ik denk dat iedereen denkt dat ze het heel makkelijk hebben. Een tv moeten ze huren... en voor geld moeten ze werken! Misschien dat ze in jeugdgevangenissen spelletjes kunnen spelen maar over het algemeen kunnen ze dat niet hoor!

Waar ik ben geweest werkte het als volgt: Mensen konden werken, dan kregen ze een contract voor maximaal 20 uur in de week. Ze hebben 6 uur per dag dat ze in de "openbare hal" kunnen rondlopen. 1 Uur per dag dat ze een luchtje kunnen scheppen en 1 uur per week iets creatiefs.

Natuurlijk hebben ze er zelf voor gekozen, maar jullie moeten niet zo makkelijk oordelen als je er nog niet bent geweest!!! Gaan jullie jezelf maar eens opsluiten in en kamertje van 2 bij 3 met alleen een bed, een kast met 4 planken en een toilet met wasbak. En ga daar dan maar eens 2 jaar zitten.
Stel het wordt nog strenger dan worden de mensen gek, wil jij dan dat er psychoten rondlopen in de "vrije wereld" nadat ze hun straf hebben uitgezeten.

En ze hoeven maar een klein dingetje te doen en de ME komt om ze in een isoleercel te stoppen!
Ik neem aan dat je uit persoonlijke ervaring spreekt gezien je spreek wijze("maar jullie moeten niet zo makkelijk oordelen als je er nog niet bent geweest!!").

ALS JA:
Word het dan niet eens tijd om de gemiddelde nederlander op de hoogte te brengen van deze (veranderde) situaties. Zodat de algehele mening niet is van "TE LUXE".?

ALS NEE:
Is je bron betrouwbaar genoeg of word er aan beide kanten(in en uit de "bak") overdreven.
Bij de 1 dus naar beneden(het is soberder dan het is) en bij de ander omhoog(het is luxer dan het is)
My Mind Is The Limit.
  dinsdag 1 februari 2005 @ 17:28:25 #23
108558 Messenga
pi_24866283
Īk heb zelf al wat argumenten verzonnen voor die discussie, ik moet namelijk tegen zijn.

Ik heb de volgende argumenten :

De grootste Luxe die er is, is je vrijheid, die word je ontnomen.

die luxe waar mensen het over hebben ( TV, PC ect. ) die krijgen ze niet zomaar, daar werken ze voor, dat zijn werkjes waar geen opleiding voor nodig is. ze verdienen slechts 0.64 eurocent per uur, een t.v. kost 4.28 per week, ze mogen ook maar 20 uur werken.

Aan de andere kant heb ik de verkeerde kant gekozen.

het is namelijk makkelijk om te zeggen dat het te luxe is, ze krijgen een TV en dergelijke
pi_24866416
Gevangenissen zijn zeker niet te luxe, enkel humaan.
Pas wanneer je daar een tijd hebt gezeten, krijg je een goed besef van de dingen die voorheen vanzelfsprekend waren.

Dat is een besef wat een buitenstaander niet heeft, en waardoor gevangenissen veelal ten onrechte tot hotels worden gebombardeerd.

Misschien moet je ook de zoekfunctie eens gebruiken, want topcis zoals deze zijn er al erg veel.

-tvp-
pi_24868166
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 16:41 schreef komkommertje het volgende:

[..]

Ook in jeugdgevangenissen heeft men geen spelletjes.
Mocht er een plek zijn waar dat wel zo is, dan mag men dus gerust concluderen dat dat hoogst uitzonderlijk is.

Mooi verteld trouwens, en erg herkenbaar

Vooral Overloon was erg klote.
Bij de meeste andere plekken kun je nog redelijk luchten, maar daar ging ik niet eens meer mee.

Ze hebben daar een luchtkooi waar men gezamelijk lucht, en die kooi grenst direct aan de gevangenis zelf.

Op korte termijn val je daar niet over, maar toen ik er langer zat begon ik de natuur steeds meer te missen.
In de bibliotheek daar was een raam waardoor je kon zien hoe het gras door de zon werd beschenen, en telkens als ik dat zag dan wilde ik dat aanraken, maar dat kon natuurlijk niet.
En toen het bij m'n vrijlating zo ver was, heb ik er wat van geplukt en dat de hele autorit bij me gehouden. Zo mooi

Dat hadden trouwens wel meer mensen, alleen werden de verzoeken om een plantje in te voeren allemaal geweigerd... zķ luxe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')