abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 september 2001 @ 14:35:16 #1
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1754271
quote:
Koerdisch niet meer verboden in Turkse grondwet

Door onze correspondent

ISTANBUL, 26 SEPT. Het Turkse Parlement heeft gisteren een amendement op de grondwet aangenomen dat de weg effent voor een groter gebruik van het Koerdisch in het openbare leven. De term `verboden talen' wordt, zo bepaalt het amendement, uit de grondwet geschrapt. Gebruik van andere talen dan het Turks blijft echter onderhevig aan een aantal randvoorwaarden. Zo mag dit de nationale veiligheid, de publieke orde en de `eenheid van Turkije' niet in gevaar brengen.

Het amendement maakt deel uit van een vergaande herziening van de grondwet op maar liefst 37 punten. De grondwetsherziening, die plaatsheeft in een marathonsessie waarbij ook in het weekeinde wordt doorgewerkt, heeft tot doel de constitutie te zuiveren van punten die het Turkse lidmaatschap van de Europese Unie in de weg staan.

Niet alleen het Koerdisch, ook andere heikele punten komen bij de grondwetsherziening aan de orde. Zo wordt er gedebatteerd over de doodstraf. Op tafel ligt een amendement dat de Turkse wetgeving in lijn brengt met de Europese: de doodstraf wordt verboden, behalve in uitzonderlijke tijden van oorlog. Dit amendement is vooral van belang voor Abdullah Öcalan, de leider van de Koerdische Arbeiderspartij, die ter dood veroordeeld is en in de gevangenis zijn lot afwacht. De Turkse regering hoopt dat de facto afschaffing van de doodstraf een feit is voordat het Europese Hof van de Rechten van de Mens in Straatsburg zich over de veroordeling uitspreekt.

Een ander punt dat ter sprake komt is de Turkse wetgeving over het verbieden van politieke partijen. Het amendement hierover maakt het aanzienlijk moeilijker dan nu om partijen buiten de wet te stellen. Onlangs nog haalde Turkije zich de woede van de EU op de hals toen het Constitutionele Hof de moslim-fundamentalistische Partij van de Deugd verbood omdat deze een brandhaard van `anti-seculiere' activiteiten geworden zou zijn.

Het Turkse Parlement hoopt de grondwetsherziening begin volgende week af te ronden. De wijziging brengt mogelijk nieuw elan in de verhoudingen tussen Turkije en de EU. Veel Turken vinden dat de Unie de afgelopen tijd nauwelijks oog heeft gehad voor hun problemen, terwijl Brussel juist van mening was dat de hervorming in Turkije te langzaam ging.

Shit hey, hebben we straks geen reden meer om ze buiten de EU te houden.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_1754367
quote:
Op donderdag 27 september 2001 14:35 schreef links234 het volgende:

[..]

Shit hey, hebben we straks geen reden meer om ze buiten de EU te houden.

Turkije moet ook binnen de EU komen als ze de boel daar politiek/economisch op orde hebben. Helaas zal dat nog wel even duren, maar het kan geen kwaad om een gematigd moslimland binnen onze gelederen te krijgen.
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_1774482
Grappig, ik kom daar dus net vandaan en heb er in een engelstalige krant een artikel over de hervorming van de grondwet gelezen. Werd met geen letter gerept van de Koerdische taal. Wel over mensenrechten en dergelijke, de echte test is nu natuurlijk het toestaan van kranten en televisie in de Koerdische taal.
pi_1775491
Ik vind dit een zeer positief iets. Het probleem is echter dat Turkije niet bij de eerste landen horen die toetreden tot de EU, ook niet na dit besluit. Het gaat dan ook nog wel minstens 10 jaar duren voordat ze echt lid zijn en er is nu al enige onrust binnen Turkije over het feit dat ze voortdurend aan het lijntje worden gehouden door de andere EU-lidstaten.
Ik hoop ten zeerste dat het proces om Turkije toe te laten nu in een stroomversnelling komt.
credo in un dio crudel
pi_1775623
Als het alles in orde gaat, gaat Turkije lid van Eu ..dan Gumus mag dan in nederland wonen ..
pi_1775661
quote:
Op zaterdag 29 september 2001 23:02 schreef FAL het volgende:
Ik vind dit een zeer positief iets. Het probleem is echter dat Turkije niet bij de eerste landen horen die toetreden tot de EU, ook niet na dit besluit. Het gaat dan ook nog wel minstens 10 jaar duren voordat ze echt lid zijn en er is nu al enige onrust binnen Turkije over het feit dat ze voortdurend aan het lijntje worden gehouden door de andere EU-lidstaten.
Ik hoop ten zeerste dat het proces om Turkije toe te laten nu in een stroomversnelling komt.
Ik denk het wel. De vorming van de [anti-]terreurcoalitie zal ook zijn weerslag vinden in de toelating van landen tot de EU. Het economische aspect daargelaten, denk ik dat men het eerste land van de Islamitische gordel zo snel mogelijk wil inlijven.
pi_1775860
quote:
Op zaterdag 29 september 2001 23:35 schreef FuTilE het volgende:

[..]

Ik denk het wel. De vorming van de [anti-]terreurcoalitie zal ook zijn weerslag vinden in de toelating van landen tot de EU. Het economische aspect daargelaten, denk ik dat men het eerste land van de Islamitische gordel zo snel mogelijk wil inlijven.

Zelfs als dat waar zou zijn duurt het nog jaren, een land als Malta wat bijna alle voorwaarden voor toetreding al een hele tijd heeft en waar geen enkele lidstaat bezwaren tegen heeft heeft ook jaren moeten wachten op toetreding.
Landen die al eeuwen westers zijn leverden al grote problemen op (Verenigd Koninkrijk o.a.)
Ik zie het niet gebeuren in het komende decennium.
credo in un dio crudel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')