abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 september 2001 @ 11:32:02 #1
10152 Buffie
There is only one
pi_1752993
Hoorde vanochtend op de radio (Yorin FM) het volgende:

Ikea heeft een nieuwe vestiging in Barendrecht geopend. De eerste bezoeker van die vestiging zou een cadeaubon krijgen ter waarde van (ik meen) f 2500.- . De persoon die de eerste was en dus die bon kreeg, bleek van buitenlandse afkomst. Andere vroege bezoekers die ook op die cadeaubon aasden, begonnen de man uit te schelden en allerlei racistische dingen te roepen, ook over Bin Laden e.d.
De situatie liep zo uit de hand, dat Ikea besloot om de groep verliezers ook een cadeaubon te geven.

Ik kan hier verder nergens iets over terugvinden, maar als dit waar is, dan begrijp ik het even niet meer. Er kan maar één iemand als eerste zijn en dus die bon winnen. Omdat de verliezers de (allochtone) winnaar gingen uitschelden, kregen zij ook een bon. Zwicht Ikea voor racisme? Hadden ze die verliezers niet per direct de winkel uit moeten pleuren voor dit soort discriminerend geschreeuw en gescheld?

Als chocola een man was, dan zou ik ermee trouwen
  donderdag 27 september 2001 @ 11:33:18 #2
3878 Vork
Manisch creatief
pi_1753006
je zou dat soort mensen gewoon een levenslang wereldwijd Ikea verbod moeten geven.

en een schop onder de hol

pi_1753012
quote:
Op donderdag 27 september 2001 11:33 schreef Vork het volgende:
je zou dat soort mensen gewoon een levenslang wereldwijd Ikea verbod moeten geven.
Oe, wat een straf.
pi_1753022
Eerst maar eens zien of het echt zo is. Maar als het echt zo is, had Ikea niet moeten buigen en is het een slappe actie om die eikels ook een cheque te geven.
'Hier had uw advertentie kunnen staan.'
  donderdag 27 september 2001 @ 11:37:09 #5
16443 T_R_I_P
PROUD OF BRASIL
pi_1753041
Zit daar om de hoek van die nieuwe IKEA niet een woonwagenkamp?

OEPS...nu ben ik ook racistisch aan het doen...

"Statistics are like bikinis, what they reveal is suggestive but what they conceal is vital"
pi_1753045
quote:
Op donderdag 27 september 2001 11:32 schreef Buffie het volgende:
Ik kan hier verder nergens iets over terugvinden, maar als dit waar is, dan begrijp ik het even niet meer. Er kan maar één iemand als eerste zijn en dus die bon winnen. Omdat de verliezers de (allochtone) winnaar gingen uitschelden, kregen zij ook een bon. Zwicht Ikea voor racisme? Hadden ze die verliezers niet per direct de winkel uit moeten pleuren voor dit soort discriminerend geschreeuw en gescheld?
Als zij de verliezerd de winkel hadden uitgegooid was het alleen maar erger geworden. Ikea heeft hier de meest diplomatieke oplossing gekozen.
GNU Terry Pratchett
pi_1753084
quote:
Op donderdag 27 september 2001 11:37 schreef T_R_I_P het volgende:
Zit daar om de hoek van die nieuwe IKEA niet een woonwagenkamp?

OEPS...nu ben ik ook racistisch aan het doen...

Dat ligt er maar aan...
Geef mijn taartpunt maar aan Pim!
pi_1753091
quote:
Op donderdag 27 september 2001 11:37 schreef Lod het volgende:

[..]

Als zij de verliezerd de winkel hadden uitgegooid was het alleen maar erger geworden. Ikea heeft hier de meest diplomatieke oplossing gekozen.

Korte termijn oplossing dus. Effe geen trammelant in de winkel. Op langere termijn (ALS het waar is), vind ik het nogal anti-reclame voor Ikea. Slappe houding.
pi_1753207
quote:
Op donderdag 27 september 2001 11:41 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Korte termijn oplossing dus. Effe geen trammelant in de winkel. Op langere termijn (ALS het waar is), vind ik het nogal anti-reclame voor Ikea. Slappe houding.

Het ligt niet aan de IKEA om dit soort dingen aan te pakken. Dit is geen IKE-eel probleem, het is een maatschappelijk probleem.
Wat wil je dat IKEA gaat doen? Mensen bij de ingang controleren op politieke voorkeur? Alle kaal geschoren mensen de deur weigeren? Alle mensen lichter dan een bepaalde teint weigeren?
Het is wat anders als het om IKEA-personeel zou gaan.
GNU Terry Pratchett
pi_1753247
quote:
Op donderdag 27 september 2001 11:41 schreef DennisMoore het volgende:
Maakt niet uit. Probleem is voorlopig voor Ikea opgelost. Dit geval schept wel een precedent voor de detail-handel om dit soort acties niet meer te houden.
  donderdag 27 september 2001 @ 12:11:31 #11
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_1753287
Niks op het ANP over te vinden...
Ja inderdaad, V. ja.
pi_1753383
quote:
Op donderdag 27 september 2001 11:59 schreef Lod het volgende:

[..]

Het ligt niet aan de IKEA om dit soort dingen aan te pakken. Dit is geen IKE-eel probleem, het is een maatschappelijk probleem.
Wat wil je dat IKEA gaat doen? Mensen bij de ingang controleren op politieke voorkeur? Alle kaal geschoren mensen de deur weigeren? Alle mensen lichter dan een bepaalde teint weigeren?
Het is wat anders als het om IKEA-personeel zou gaan.

Natuurlijk is het een zaak voor Ikea. Het is een Ikea-actie, het gebeurt allemaal in een Ikea-winkel. Ikea had principieel alleen de eerste klant (al was 't een marsmannetje) de prijs moeten geven, los van 't zielige geklaag en gescheld van de rest.
pi_1753399
quote:
Op donderdag 27 september 2001 12:24 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Natuurlijk is het een zaak voor Ikea. Het is een Ikea-actie, het gebeurt allemaal in een Ikea-winkel. Ikea had principieel alleen de eerste klant (al was 't een marsmannetje) de prijs moeten geven, los van 't zielige geklaag en gescheld van de rest.

Het gaat om de eerste bezoeker. Weet jij veel wat voor gedrang, getrek, voordringerij en gezeur er in aanloop naar de opening voor de deur heeft plaatsgevonden?.
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_1753420
quote:
Op donderdag 27 september 2001 12:28 schreef R@b het volgende:

[..]

Het gaat om de eerste bezoeker. Weet jij veel wat voor gedrang, getrek, voordringerij en gezeur er in aanloop naar de opening voor de deur heeft plaatsgevonden?.

That, sir, was not the point. Exacte toedracht weten we toch niet, ALS het al gebeurd is.
quote:
De persoon die de eerste was en dus die bon kreeg, bleek van buitenlandse afkomst. Andere vroege bezoekers die ook op die cadeaubon aasden, begonnen de man uit te schelden en allerlei racistische dingen te roepen.
Als je dáár vanuit gaat, dan vind ik het een slappe houding van Ikea. Sowieso om iedereen maar even een prijsje te geven, en al helemáál wanneer het om zulke losers gaat.

Niet zo'n slimme actie trouwens, een 'eerste klant' aanwijzen, wanneer je geduw en getrek kunt verwachten...

[Dit bericht is gewijzigd door DennisMoore op 27-09-2001 12:32]

donderdag 27 september 2001 @ 12:31:37 #15
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_1753421
Als dit echt waar is, vind ik het erg triest dat Ikea die idioten beloont voor hun achterlijke gedrag
pi_1753454
Als dit waar is is het idd zeer zeer triest.
Copyright © 2001 by Party-pooper, illegal use or quotting will be severely punished
  donderdag 27 september 2001 @ 12:46:47 #17
13250 Lod
Sapere aude!
pi_1753511
quote:
Op donderdag 27 september 2001 12:31 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Als je dáár vanuit gaat, dan vind ik het een slappe houding van Ikea. Sowieso om iedereen maar even een prijsje te geven, en al helemáál wanneer het om zulke losers gaat.

Ja maar ze kunnen toch niks anders? De eerste prioriteit in zo'n situatie is het kalmeren van de menigte. Sussen die handel.
Als I. had gezegd tegen de racisten dat ze een eind zouden moeten opflikkeren dan waren de rapen helemaal gaar.
Later als de gelegenheid bestaat om rustig te analyseren wat er gebeurt is kan er verder gekeken worden.
GNU Terry Pratchett
  donderdag 27 september 2001 @ 12:48:41 #18
12762 IllOgical
Not yet defenestrated
pi_1753532
Nav de topictitel dacht IllOgical dat het blanke hout uit de handel gooide
What you don't know won't hurt you, but it will certainly amuse a lot of people.
  donderdag 27 september 2001 @ 14:44:23 #19
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_1754339
Gelukkig heb ik mijn bombrief aan Ikea al op de bus gedaan. Smerige neo-koloniale kutkapitalisten.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_1755098
Die man die als eerste was lag sinds zondag voor de Ikea. Hij kreeg van IKEA personeel 3 maal daags eten, kon 's ochtends douchen en was uitgenodigd voor een feestelijk ontbijt met diverse gasten (o.a. ambassadeur van Zweden).

De mensen die in hem een gevaarlijke aanhanger van Bin L. zagen waren pas vanaf dinsdagavond aanwezig.

Aldus volgens het AD.

pi_1755173
Even het volledige artikel uit het AD dan maar:
quote:
Blinde hebzucht bij opening IKEA

Door Bob van `t Klooster

De feestelijke opening van de negende Nederlandse IKEA-winkel, in Barendrecht, werd niet voor iedereen een vrolijke avontuur langs koopjes en aanbiedingen. Blinde hebzucht en racisme bezorgde de eerste bezoeker vooral een rotgevoel.

Klokslag 9 uur stromen de eerste 100 mensen opgewonden het IKEA-pretpark in Barendrecht binnen. Zij hebben een sticker op hun rug die hun het recht geeft op een gratis klapstoel. De stickers zijn uitgedeeld om voordringen te voorkomen, legt een beveiligingsbeambte uit.

Hij kijkt naar de eerste bezoeker, Cezar Bîrsan, die bezig is zijn matras op te ruimen en naar huis te gaan. Hij heeft een IKEA-cadeaubon van 2500 gulden gewonnen. Maar het huilen staat hem nader dan het lachen.

Een groepje van een man of acht beweert de eerste bezoeker te zijn. De beveiliging probeert hun op vriendelijke wijze duidelijk te maken dat iemand hun voor is geweest. ,,Hoe kan dat dan'', wordt steeds gebruld. ,,Waar is die dan? Als dat zo is, heeft hij de spelregels overtreden'', gilt een vrouw wier neus geel is van het roken van shag. Dinsdagavond is zij, volgens eigen zeggen, met familie en kennissen als eerste voor de deur gaan liggen. ,,Er was toen niemand en wij zijn de hele nacht gebleven. Wij hebben recht op die 2500 gulden, zoals in de advertentie staat.''

Rond 8 uur komt Cezar Bîrsan (32) met dochtertje en vriendin naar buiten. Twee beveiligingsbeambten dragen een gedekte tafel vol broodjes, beleg, koffie en jus d'orange achter hem aan. Daarna gaat de deur weer dicht. Bîrsan staat er alleen voor. Hij vertelt het groepje vanaf zondagmiddag op een matrasje voor de deur van IKEA heeft gelegen. Hij moest zijn naam op een lijst zetten en een paar dagen volhouden. Het personeel heeft hem verzorgd, drie keer per dag kreeg hij te eten, 's ochtends kon hij in het filiaal een douche nemen. En deze ochtend, even voor zevenen, was hij gevraagd om met 100 genodigden - onder wie de ambassadeur van Zweden en de commissaris van de koningin in Zuid-Holland - binnen in het restaurant een feestontbijt nuttigen.

Het groepje gelooft hem niet en begint hem uit te schelden. Ze hebben gehoord dat Birsan een buitenlands accent heeft. ,,Het is een Marokkaan'', wordt gefluisterd. Terwijl de verwijten steeds grimmiger worden, blijft de beveiliging veilig binnen. `Hij is een vriend van Bin Laden', wordt gezongen.

De groep wil vervolgens de directeur spreken. ,,Voor mij is de lol eraf'', zegt Bîrsan verdrietig. Hij kijkt naar zijn dochter die de gespannen sfeer goed aanvoelt en haar armen om een been van haar moeder heeft geslagen. Het sussend talent van assistent-store manager Karin Bakker, door de beveiliging erbij gehaald, voorkomt erger. Het duurt niet te lang voordat ze doorheeft met een groepje asocialen van doen te hebben. ,,Weet je wat'', zegt ze lachend, ,,jullie krijgen als groep gewoon ook 2500 gulden. Dat is dus 2500 gulden gedeeld door 8, oké?'' De namen worden opgeschreven, er worden handen geschud. ,,Nou dat vind ik toch netjes van jullie'', zegt de vrouw met de gele neus. De groep gaat gauw naar binnen om ook nog even de gratis klapstoel op te halen.

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_1755376
quote:
Op donderdag 27 september 2001 16:18 schreef golfer het volgende:

Hij is een vriend van Bin Laden werd er gezongen

Zeker voetbalsupporters.

Bij wedstrijden word er op scheidsrechters die pro-Ajax fluiten (of daar van verdacht worden} ook wel ''Hij is een vriend van de joden'' gezongen. Op een bekend melodietje wat wel in mijn hoofd zit, maar waarvan ik de titel niet weet.

Verder een beetje wazig allemaal. Die gast heeft dus niet continu voor de deur gelegen kennelijk, maar dat hoefde ook niet ???

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  vrijdag 28 september 2001 @ 01:50:42 #23
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_1761357
quote:
Op donderdag 27 september 2001 16:39 schreef R@b het volgende:

Verder een beetje wazig allemaal. Die gast heeft dus niet continu voor de deur gelegen kennelijk, maar dat hoefde ook niet ???

Moet je dan tot openingstijd voor de deur liggen? Hij heeft dus volgens dat krantenbericht al dagen vantevoren bij de ingang van de IKEA gebivakkeerd terwijl het personeel hem verzorgd heeft.
Blijkbaar is het een erg trouwe klant, anders zou hij niet ontvangen zijn om met de Zweedse ambassadeur en andere genodigden te ontbijten.

Wel had IKEA misschien al die wachtenden moeten inlichten toen de winnaar al lang bekend was, maar het waren dus een groepje asocialen die stennis probeerden te schoppen met de bewering dat ze al de hele nacht voor de deur hebben gewacht. Jammer dat hun gedrag alsnog werd beloond met een extra waardebon, ze hadden al een kadobon gekregen voor een stoel!

Sneu voor die heer Bîrsan en helemaal voor zijn dochtertje.

The Internets, I needs it..
pi_1762352
IKEA, was dat niet dat concern dat haar meubels door minderjarige Afrikaantjes in elkaar laat zetten, voor een hongerloontje?

Ik vind het een zwakke actie van IKEA, triest dat voor zulke mensen gezwicht wordt, maar op zich niet geheel onbegrijpelijk, om de rust te bewaren was het misschien absoluut nodig. Ik weet niet hoe agressief die mensen waren. Voor dat stelletje racistische mongolen heb ik geen enkel respect, en die Cezar Bîrsan kan een aanklacht wegens racisme en discriminatie indienen. Ik vind dat die gasten alle 8 een boete van minstens 2500 piek verdienen

Maar misschien moet de ME de volgende keer maar paraat zijn om de blinde hebzucht en egoisme van de mensen in toom te houden. Triest hoor

Unox, the worst operating system.
pi_1762360
ze zouden ikea wereldwijd moeten sluiten
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')