abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24812698
Hallo, wie heeft hier al het boek The Field gelezen (auteur: Lynne McTaggart)?

Beschrijving van Amazon
quote:
McTaggart, an investigative journalist (What Doctors Don't Tell You), describes scientific discoveries that she believes point to a unifying concept of the universe, one that reconciles mind with matter, classic Newtonian science with quantum physics and, most importantly, science with religion. At issue is the zero point field, the so-called "dead space" of microscopic vibrations in outer space as well as within and between physical objects on earth. These fields, McTaggart asserts, are a "cobweb of energy exchange" that link everything in the universe; they control everything from cellular communication to the workings of the mind, and they could be harnessed for unlimited propulsion fuel, levitation, ESP, spiritual healing and more. Physicists have been aware of the likelihood of this field for years, McTaggart writes, but, constrained by orthodoxy, they have ignored its effects, which she likens to "subtracting out God" from their equations. But, McTaggart asserts, "tiny pockets of quiet rebellion" against scientific convention are emerging, led by Ed Mitchell, an Apollo 14 astronaut and founder of the Institute for Noetic Sciences, an alternative-science think tank. McTaggart writes well and tells a good story, but the supporting data here is somewhat sketchy. Until it materializes, McTaggart may have to settle for being a voice in the wilderness.
quote:
Science has recently begun to prove what ancient myth and religion have always espoused: There may be such a thing as a life force.

Lynne McTaggart, indefatigable investigative journalist, reveals a radical new biological paradigm -- that on our most fundamental level, the human mind and body are not distinct and separate from their environment but a packet of pulsating power constantly interacting with this vast energy sea.

The Field is a highly readable scientific detective story that offers a stunning picture of an interconnected universe and a new scientific theory that makes sense of supernatural phenomena. Original, well researched, and well documented by distinguished sources, The Field is a book of hope and inspiration for today's world.
BOL.com
quote:
Wetenschapsjournaliste Lynne McTaggart beschrijft het verhaal van een groep wetenschappers die per ongeluk het Nulpuntveld (nulpuntveld) ontdekten, een oceaan van microscopische vibraties die alles met alles in het universum blijken te verbinden als een soort onzichtbaar netwerk. Het Veld gaat verder dan het werk van Fritjof Capra en stelt een plausibele wetenschappelijke theorie voor die alles verklaart, van de werking van DNA en communicatie tussen cellen tot homeopathie en ESP. Het zou wel eens een antwoord kunnen geven op grote vragen als: Wat is menselijk bewustzijn? en: Wat gebeurt er als we doodgaan? Lynne McTaggart is een `award-winning' journaliste en auteur van het spraakmakende boek Wat artsen je niet vertellen (Lemniscaat 2000). Ze is in Engeland een gerespecteerd woordvoerster op het gebied van reguliere en alternatieve geneeskunde en verschijnt regelmatig op de Britse tv.
Ik denk dat ik dit boek ga lezen, maar laten we hier in dit topic eens op de vraag in gaan: zal er een alles verbindende kracht bestaan? Een levenskracht? Misschien is dat wel de ultieme God!
pi_24813124
Misschien is het interessant voor je om te kijken hoe meneer Stephen Hawking daar naar kijkt. Hij heeft het echter over de GUT, de Grand Unifying Theorie, en meent dat als we die hebben, dat we dan ook de geest van God kennen. Hij zelf ziet God als de belichaming van de fysica, van het alles. Over die nulpuntsenergie weet ik niet zo gek veel, behalve dat ik het nogal es op spirituele/religieuze sites tegenkom, en erg weinig in vakliteratuur. Kennelijk vinden religieuzen&spritituelen het een stuk interessanter dan wetenschappers.

Een ander boek wat ikzelf 6 jaar geleden gekocht heb, is "de dobbelstenen van God", door Kitty Ferguson. Staan erg leuke overpeinzingen in over God, wetenschap ed.
pi_24813180
Hausofer, de auteur van The Field schijnt juist wetenschappers te hebben benaderd met het vraagstuk en daar verslag van te hebben gedaan in dat boek. Het is een wetenschappelijk boek, niet spiritiueel.
pi_24813238
Nee, dat had ik al door. Ikzelf heb alleen het idee van die nulpuntsenergie nog niet echt in de vakliteratuur gelezen. Daarom ben ik ook een beetje sceptisch. Maar misschien lees ik te weinig. Het is iig een interessante kwestie. Misschien dat dit een nieuwe wetenschappelijke revolutie is, zoals honderd jaar geleden. Het zou de boel iig opfrissen Wat ik mij dan wel afvraag,is of je er als mens uitspraken over kunt doen mbt een God.
pi_24813323
Tja, ik weet het ook niet. Ik ga het in ieder geval lezen. We weten natuurlijk niets zeker en al helemaal niet hoe dingen zich verhouden met het goddelijke, maar het is allemaal wel reuze interessant.

Maar om even over God te praten. Stel je nu eens voor dat God daadwerkelijk een metafoor is voor een natuurkundig verschijnsel, een energie, een kracht enzovoort en niet meer dan dat? Geen vaderfiguur, geen redder, geen beschermheer... simpelweg een koude abstractie. Ik moet zeggen dat het mij wel wat beangstigt. Misschien ben ik hier wat kinds in, maar ik zoek toch wel een vaderfiguur die mij uiteindelijk opvangt en beschermt.
pi_24813377
Ik vind het trouwens ook erg leuk, dat het boek een link legt met wat men in de Oudheid al predikte en wat ook de Bijbel predikt. Het zou mijn overtuiging staven, dat de Bijbel wel degelijk een waardevol boek is. Niet om het letterlijk te interpreteren en te praktiseren, maar als een symbolische en romantische vertelling van de werkelijkheid.
pi_24814647
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 12:58 schreef Haushofer het volgende:
Nee, dat had ik al door. Ikzelf heb alleen het idee van die nulpuntsenergie nog niet echt in de vakliteratuur gelezen.
Is nulpuntsenergie niet de energie die o.a. zorgt dat atomen (bij een temperatuur van 0K) niet imploderen? Ik heb wel de indruk dat nulpuntsenergie op zichzelf wel algemeen aanvaard is. Net als jij heb ik echter niet gehoord van praktische toepassingen of zelfs al in meer detail wat het is..
pi_24814691
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 13:03 schreef FuifDuif het volgende:
Tja, ik weet het ook niet. Ik ga het in ieder geval lezen. We weten natuurlijk niets zeker en al helemaal niet hoe dingen zich verhouden met het goddelijke, maar het is allemaal wel reuze interessant.

Maar om even over God te praten. Stel je nu eens voor dat God daadwerkelijk een metafoor is voor een natuurkundig verschijnsel, een energie, een kracht enzovoort en niet meer dan dat? Geen vaderfiguur, geen redder, geen beschermheer... simpelweg een koude abstractie. Ik moet zeggen dat het mij wel wat beangstigt. Misschien ben ik hier wat kinds in, maar ik zoek toch wel een vaderfiguur die mij uiteindelijk opvangt en beschermt.
Ken je Rereformed en/of zijn boek "Volwassen geloof"? Dat gaat (onder anderen) over de vraag of in volwassen geloof God als vaderfiguur gezien kan worden..
pi_24814742
Hoi Fuifduif,

Ik heb het boek niet gelezen. Maar klinkt wel interessant.
Overigens geloof ik wel in een (soort van) universele levenskracht/energie.

Groetjes,
sweetgirly
pi_24816246
[offtopic]
ik wil zelf binnenkort ook nog een boek halen over bouw v/d materie. Iemand die misschien tips heeft?
[/offtopic]
pi_24816492
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 14:24 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ken je Rereformed en/of zijn boek "Volwassen geloof"? Dat gaat (onder anderen) over de vraag of in volwassen geloof God als vaderfiguur gezien kan worden..
Bedoel je toevallig dit: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/?

Het lijkt mij zeer interessant en ik ga het lezen. Ik ken Rereformed oppervlakkig van dit forum, maar meer niet. Ik weet dat hij Fok! verlaten heeft inmiddels, toch?
pi_24816504
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 14:28 schreef sweetgirly het volgende:
Hoi Fuifduif,

Ik heb het boek niet gelezen. Maar klinkt wel interessant.
Overigens geloof ik wel in een (soort van) universele levenskracht/energie.

Groetjes,
sweetgirly
Hoi Sweetgirly ,

Ja, ik ook, ik ben heel benieuwd. Niet dat dat boek nu de weg naar de waarheid is. Ik bedoel, het is maar een visie (op grond van wat wetenschappelijk bewijs). Maar we zullen zien.
pi_24816683
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 16:01 schreef mrkanarie het volgende:
[offtopic]
ik wil zelf binnenkort ook nog een boek halen over bouw v/d materie. Iemand die misschien tips heeft?
[/offtopic]
De bouwstenen van de schepping, van gerard t hooft. Erg leuk.
pi_24817217
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 16:15 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Bedoel je toevallig dit: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/?

Het lijkt mij zeer interessant en ik ga het lezen. Ik ken Rereformed oppervlakkig van dit forum, maar meer niet. Ik weet dat hij Fok! verlaten heeft inmiddels, toch?
Die bedoel ik inderdaad.

Hij heeft Fok inderdaad verlaten, zo lijkt het..
  zondag 30 januari 2005 @ 11:46:04 #15
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_24830227
Op wikipedia staat wel een aardig stukje over zero-point energy klik
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
  dinsdag 1 februari 2005 @ 09:57:22 #16
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_24858501
Gisteren dit boek geleend van een kennis, hij had het al gelezen en zijn visie op dingen drastisch herzien cq aangepast tbv wat meer openheid naar andere zienswijzen.

Ben er in bezig, zodra ik hem uit heb laat ik wel wat horen hier.
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
pi_24860615
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 09:57 schreef hollander172 het volgende:
Gisteren dit boek geleend van een kennis, hij had het al gelezen en zijn visie op dingen drastisch herzien cq aangepast tbv wat meer openheid naar andere zienswijzen.

Ben er in bezig, zodra ik hem uit heb laat ik wel wat horen hier.
Ja precies, dat is zo grappig, ik ken twee mensen die het ook gelezen hebben en nooit meer hetzelfde zijn geweest. Het schijnt echt een eye-opener te zijn.
  dinsdag 1 februari 2005 @ 12:58:31 #18
17709 hollander172
pi_24861542
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 12:05 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Ja precies, dat is zo grappig, ik ken twee mensen die het ook gelezen hebben en nooit meer hetzelfde zijn geweest. Het schijnt echt een eye-opener te zijn.
Die kennis waar ik het over had zat al helemaal vastgeroest in de exacte wetenschap zoals we die nu kennen. Ook zijn geloofsbeleving is danig op de schop gegaan.

Zal zo weer eens een flink stuk verder lezen, voor maandag a.s. moet ie weer terug.

Zijn er trouwens nog andere hieraan gerelateerde boeken/stukken te vinden?
  dinsdag 1 februari 2005 @ 13:00:45 #19
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_24861600
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 12:58 schreef hollander172 het volgende:
Zijn er trouwens nog andere hieraan gerelateerde boeken/stukken te vinden?
--> Truth
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
  dinsdag 1 februari 2005 @ 13:08:29 #20
17709 hollander172
pi_24861733
quote:
Op dinsdag 1 februari 2005 13:00 schreef livEliveD het volgende:

[..]

--> Truth
Als je het zo bekijkt is dit boek gerelateerd aan elk subforum op Fok!.
pi_24862477
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 13:03 schreef FuifDuif het volgende:
Laten we es over God praten Mja, ikzelf zou het juist wel mooi vinden als God in die vorm zou bestaan. Mensen zouden niet meer kunnen claimen dat ze iets uit naam van God doen. Religie's zouden niet meer absoluut kunnen worden genomen. Het zit er imo zelfs dik in dat, als er een God bestaat, Hij/Zij in die vorm bestaat; ze zou meer één zijn met de schepping. Dat idee spreekt me persoonlijk erg aan. Ook zou het laten zien dat de menselijke interpretatie van God volkomen de plank misslaat, iets waar ik van overtuigd ben.
  donderdag 3 februari 2005 @ 19:05:19 #22
17709 hollander172
pi_24906384
Kleine schop naar boven. Ben nu ongeveer op de helft en heb me ontzettend zitten ergeren, diegene die het vertaald heeft mag wat mij betreft een nekschot krijgen.

Als amateurtaalpurist is het echt ontzettend irritant om te lezen, mocht engels lezen geen probleem zijn bestel hem dan in de originele uitgave.
  maandag 7 februari 2005 @ 18:19:31 #23
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_24974304
Ik heb dit boek ook een tijdje terug gelezen en inderdaad het is een zeer interessant boek. Het geeft een soort van overkoepelende theorie van hoe alles met elkaar in verbinding staat. Voor iemand die een antwoord en verklaring voor alles wil, is dit boek zeker een goed begin.

Gewoon lezen dus.
"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
pi_25011037
hier een goed artikel van scientific american aangaande zero point energy.

bron: http://www.padrak.com/ine/ZPESCIAM.html

klinkt erg interessant. de manier waarop de schrijfster van het boek uit de OP zero point energy beschrijft gaat me weer wat ver. het wordt meteen weer als verklaring gebruikt voor menselijke interpretaties van waarnemingen...
  woensdag 9 februari 2005 @ 21:53:49 #25
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_25012792
Zeker interessant om te lezen (dat artikel van sciam) en best duidelijk. Zero point energy is niet zo'n walhalla als dat ik aanvankelijk dacht en er staat o.a. het volgende in:
"The zero-point-energy community is more successful at advertising and selfpromotion than they are at carrying out bona fide scientific research."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')