abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 februari 2005 @ 12:14:46 #151
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_24880965
Ik denk dat Pietverdriet in deze materie iets (...) meer verstand van zaken heeft dan jij, pikwik.
Niet dat ik denk dat we het er ooit over eens gaan worden in dit topic.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  woensdag 2 februari 2005 @ 12:15:20 #152
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_24880976
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 12:08 schreef pikwik het volgende:

[..]

snik - je bent niet wijs!!!
En denk je dat dit uit jouw mond een belediging is voor mij?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_24881004
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 12:14 schreef Copycat het volgende:
Ik denk dat Pietverdriet in deze materie iets (...) meer verstand van zaken heeft dan jij, pikwik.
nee, ik denk dat ik dat zelf hele goed weet, okay?
lees ook even mijn post in het feedback topic om te snappen waarom ik me zo gruwelijk irriteer aan die eet snobs svp!!!
  woensdag 2 februari 2005 @ 12:19:43 #154
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_24881050
Heb je berichtje gelezen.
Maar wat dit topic betreft: besef je wel dat het gaat over sterrenzaken en niet over de dichtsbijzijnde Van der Valk...
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_24881127
Okay, zijn we het eens over het niet eens zijn?

Kan me in allebei wel vinden...
Als je in een sterren-restaurant een biefstuk doorgebakken, wilt, neem dan geen biefstuk.
En als je het alsnog zou willen, dan vind ik dat de kok daar gehoor aan moet geven.

Maar kan me ook voorstellen dat als er op topniveau wordt gekookt, dat je niet gaat lopen friemelen (zoals ik altijd doe... ) aan het menu. Maar proeft zoals de kok het bedoeld en bedacht heeft.

En Pikwik heeft ergens ook gelijk, de klant is en blijft koning.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_24881199
Misschien is de gast die die doorbakken biefstuk bestelt daar op uitnodiging van een van zijn tafelgenoten en/of gruwt hij van wat vleessappen op zijn bord. Bovendien, het eten gaat echt niet om die perfect gebakken biefstuk alleen. Je gaat daar eten voor het hele gebeuren: de aankleding, de bediening, het tafelgezelschap, de presentatie van de gerechten, de bijgerechen, de mooie balans en daar kan iemend die toevallig een doorbakken biefstuk wil net zo goed van genieten.
Dus heren koks, haal een keer je schouders op en geef je gast gewoon wat hij wil. Zo vaak zal het toch niet voorkomen?
Some weasel took the cork out of my lunch...
  Moderator woensdag 2 februari 2005 @ 12:33:52 #157
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_24881281
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 12:25 schreef Oblivion het volgende:
Als je in een sterren-restaurant een biefstuk doorgebakken, wilt, neem dan geen biefstuk.
En als je het alsnog zou willen, dan vind ik dat de kok daar gehoor aan moet geven.
Waarom eigenlijk?
"De klant is koning" is maar betrekkelijk, lijkt me. Een kok in een sterrenreataurant heeft het volste recht om te zeggen: sorry maar ík bepaal hier hoe het eten bereid wordt. En het is het volste recht van de klant om dan beledigd de deur uit te lopen en ergens ander zijn vlees te laten verpesten.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
  woensdag 2 februari 2005 @ 12:34:27 #158
45206 Pietverdriet
pi_24881300
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 12:30 schreef Adfundum het volgende:
Dus heren koks, haal een keer je schouders op en geef je gast gewoon wat hij wil. Zo vaak zal het toch niet voorkomen?
Vind jij dat een kunstschilder ook een huilend zigeunerjongetje moet schilderen als de klant daar om vraagt?
pi_24881635
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 12:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vind jij dat een kunstschilder ook een huilend zigeunerjongetje moet schilderen als de klant daar om vraagt?
Zoals ik al zei, die biefstuk is maar een klein gedeelte van de totale beleving en niet het hele kunstwerk. Mij krijg je ook niet aan de doorbakken biefstuk (liever helemaal geen biefstuk, maar dat terzijde) maar dat wil toch niet zeggen dat hij je kookkunsten niet op waarde weet te schatten. De gast geeft slechts zijn voorkeur aan voor de bereiding van een stuk vlees en laat de rest van de gerechten aan de kok over. Dat hij jouw restaurant uitkiest geeft toch ook aan dat hij verder veel vertrouwen in je heeft.

De sommelier weigert toch ook niet een wijn te schenken die eigenlijk minder bij het gerecht past. Hij zal hooguit een welgemeend advies geven.
  woensdag 2 februari 2005 @ 12:54:57 #160
45206 Pietverdriet
pi_24881676
Je praat er om heen,
Ja of nee
pi_24881738
nee. maar ik vind je vergelijking niet opgaan
pi_24881744
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 12:53 schreef Adfundum het volgende:

Dat hij jouw restaurant uitkiest geeft toch ook aan dat hij verder veel vertrouwen in je heeft.
Behalve in iets onbelangrijks als het bereiden van het vlees? Je hele post is een grote tegenspraak, wat mij betreft.
  woensdag 2 februari 2005 @ 13:03:43 #163
45206 Pietverdriet
pi_24881821
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 12:59 schreef Adfundum het volgende:
nee. maar ik vind je vergelijking niet opgaan
Dus iedereen die kunstacademie heeft afgemaakt en depressief behang loopt te froebelen mag een klant een opdracht weigeren, maar iemand die het bereiden van eten op een ongelofelijk hoog niveau heeft getrokken dat er maar 2 restaurants zijn in NL met 3 sterren, zo iemand mag van jouw geen nee zeggen?

pi_24882029
3-sterren restaurant serveren geen biefstuk. Er zijn genoeg "gewone" goede en minder goede restaurants waar doorbakken ook geweigerd wordt en dat vind ik jammer. Beetje onnodig moeilijk doen. Ik zou gewoon denken: "Jammer, die gast weet niet beter, ik zal zorgen dat hij de rest van mijn gerechten wel op waarde weet te schatten." Bovendien, dat rerecht is na een paar uur verdwenen, het zigeunerjongete hangt nog jaren aan de muur met de handtekening van de kunstenaar eronder.
We veschillen gewoon van mening, kan gebeuren toch?

Bovendien, als ik iemand uitnodig voor een diner in een mooi restaurant, alles klopt en is gezellig en dan weigert de kok die ene wens aan MIJN gast dan komt er toch een domper op het hele gebeuren en dat kan de sfeer behoorlijk verpesten. Dat zou ik erg jammer vinden.

[ Bericht 10% gewijzigd door Adfundum op 02-02-2005 13:24:03 ]
  woensdag 2 februari 2005 @ 13:14:03 #165
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_24882035
Eén van de leuke dingen van naar een goed restaurant gaan, vind ik dat je 'geëntertaind' wordt door de kok. Hij verrast je met zijn vakmanschap, zijn gevoel voor het combineren van gerechten, zijn kooktechniek etc. Het is een soort voorstelling eigenlijk.

Als je naar een voorstelling van Theo Maassen gaat, vraag je vooraf toch ook niet of hij die en die mop wil vertellen omdat je die altijd zo 'lachen' vind..

Daarnaast denk ik, dat je in goed overleg er altijd wel uit komt. Ik plaats van keihard 'nee' te zeggen, zou een kok of het bedienend personeel ook kunnen uitleggen waarom een doorbakken biefstuk minder lekker is, en de klant zo overhalen om eens zo'n enge rooie lap te bestellen!

"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
  woensdag 2 februari 2005 @ 13:18:45 #166
45206 Pietverdriet
pi_24882120
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 13:13 schreef Adfundum het volgende:
3-sterren restaurant serveren geen biefstuk.
Dat is in dit voorbeeld irrelevant.
quote:
Er zijn genoeg "gewone" goede en minder goede restaurants waar doorbakken ook geweigerd wordt en dat vind ik jammer.
Dat is in dit voorbeeld irrelevant.
quote:
Beetje onnodig moeilijk doen. Ik zou gewoon denken: "Jammer, die gast weet niet beter, ik zal zorgen dat hij de rest van mijn gerechten wel op waarde weet te schatten." Bovendien, dat rerecht is na een paar uur verdwenen, het zigeunerjongete hangt nog jaren aan de muur met de handtekening van de kunstenaar eronder.
We veschillen gewoon van mening, kan gebeuren toch?
Je lult er weer volledig omheen
Bovendien kan ik nu een vriend van me bellen, en hem herinneren aan een bepaalde maaltijd die wij gezamelijk eens ergens hebben genuttigt, die zo goed was, dat we en nu nog lirisch over kunnen worden terwijl het zeker 15 jaar terug was.
  woensdag 2 februari 2005 @ 13:27:35 #167
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_24882297
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 12:16 schreef pikwik het volgende:

[..]

nee, ik denk dat ik dat zelf hele goed weet, okay?
lees ook even mijn post in het feedback topic om te snappen waarom ik me zo gruwelijk irriteer aan die eet snobs svp!!!
Volgens mij is het Fok!Forum nog steeds een discussieforum waar men elkaars standpunten probeerd duidelijk te maken en met argumenten deze wil onderbouwen. Volgens mij heeft nog nooit iemand van Fok! bij jou in de keuken gestaan die jou oplegd dat jij je biefstuk niet mag verkolen. Als jij roept dat Doorbakken biefstukken lekker zijn en daar veel mensen op reageren dan is daar toch niks mis mee. Of moeten we allemaal ja en amen roepen..... En wanneer iedereen dan roept dat dat niet lekker is, dan zeg je gewoon dat dit jouw smaak is en bakt die avond gewoon je Biefstuk weer doorbakken

Er is verder weinig snobsime aan van lekker eten houden. Dit zou namelijk inhouden dat velen hier wel roepen dat ze veel van eten weten en houden maar er eigenlijk geen bal verstand van hebben (De kunst en de wetenschap van voedsel en bereiding). Daarmee kwalificeer jij jezelf namelijk als iemand die er of wel heel veel van weet (ten opzichte van de rest)...... of iemand die er blijkbaar geen bal verstand van heeft. (wat je ontkent want je hebt redelijk duidelijk je mening klaar.)

Wees blij dat er ook in het Culiforum zo nu en dan wat scherper wordt gereageert. onders valt de boel hier ook maar in slaap.
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
  woensdag 2 februari 2005 @ 13:31:56 #168
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_24882378
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 12:53 schreef Adfundum het volgende:

[..]

De sommelier weigert toch ook niet een wijn te schenken die eigenlijk minder bij het gerecht past. Hij zal hooguit een welgemeend advies geven.
Als een sommelier weet dat de combinatie zowel de wijn als het eten een stuk zwakker maakt zal hij deze niet schenken om de teleurstelling bij jou te voorkomen. Een sommelier heeft dat juist als taak.
pi_24882455
Nou ik vind dat het juist veel discussies dichtslaat Chielus. Maar goed dat is een andere discussie.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  woensdag 2 februari 2005 @ 13:37:53 #170
45206 Pietverdriet
pi_24882493
Bovendien, kijk eens hoe een sommelier reageert als je een fles wijn van een topchateau uit het jaar van de eeuw vraagt te serveren in een karaf met lekker veel ijs.
  woensdag 2 februari 2005 @ 14:06:49 #171
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_24883089
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 13:35 schreef DancingPhoebe het volgende:
Nou ik vind dat het juist veel discussies dichtslaat Chielus. Maar goed dat is een andere discussie.
Hoe bedoel je??
pi_24883157
hey nogmaals van mij mag iedereen helemaal uit zn dak gaan in een 3 sterrentoko whatever floats your boat weet je

maar doe alsjeblieft niet alsof je zoveel beter dan een ander bent alleen vanwege het voer dat je elke avond in je waffel duwt - DAT vervelende (cul) trekje ging het mij om!!!

overdrijving: "gatver doorgebakken biefstuk dat vreet je toch niet dat soort mensen moet echt dood gewoon stelletje mongolen!!!"

wenselijk: "hey, ik hoef het niet, vind het niet lekker, maar als mensen 't graag eten moeten ze dat zelf weten toch"

of niet dan
  woensdag 2 februari 2005 @ 14:15:33 #173
45206 Pietverdriet
pi_24883270
Medicijnen niet gehad vandaag, pikwik?
pi_24883280
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 14:10 schreef pikwik het volgende:

overdrijving: "gatver doorgebakken biefstuk dat vreet je toch niet dat soort mensen moet echt dood gewoon stelletje mongolen!!!"

wenselijk: "hey, ik hoef het niet, vind het niet lekker, maar als mensen 't graag eten moeten ze dat zelf weten toch"

of niet dan
Nee, niet dan. Het gaat er om of je het in een restaurant met een zichzelf respecterende kok opgediend krijgt of niet. Of je thuis die rotzooi wilt eten, a la.
En niemand heeft je dood gewenst hoor, enkel beticht van geen smaak hebben .
pi_24883290
quote:
Op woensdag 2 februari 2005 14:06 schreef Chielus het volgende:

[..]

Hoe bedoel je??
Dat bepaalde figuren hier in Culinesse hun mening zo neerzetten als alom geldende waarheid en zich zelf als culinair omnipotent. And they just woooooooont let it go! Meer wegen brengen je naar Rome en niet iedereen heeft dezelfde standaard als het op koken aankomt.

Culinesse leek me in het begin een erg leuk forum, maar mede hierdoor kom ik er nauwelijks meer.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')