abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 januari 2005 @ 13:44:14 #1
13354 Boeman
Ik was jarig.
pi_24778366
Ik heb nu al ruim 3 jaar geen beugel meer, maar sinds ik dat hekwerk kwijt ben hebben ze me weer nieuw ijzer aangesmeerd: spalkjes

Van die ijzeren (of weet ik veel wat) draadjes achter mijn tanden, achter alleen de voorste vier van boven en onder. Nu gaan die dingen geregeld los en volgens mij is het voor de hygiëne ook niet bepaald voordelig, en je mag geen hele appels, stokbroden en andere harde dingen eten, maar toch houd ik ze in, want ze zeggen daar dat als ik ze uit laat halen, dat je tanden dan weer helemaal terugzakken naar het model zoals het zat voor de beugel. HIer geloof ik eigenlijk geen hol van, maar toch is er iets dat me tegenhoudt.

Ik heb ze een keer ruim een jaar los laten zitten, want een afspraak maken schoot er telkens bij in enzo, je kent het wel. En toen na een jaar stonden ze wel wat schever, maar niet echt dusdanig dat ik spontaan weer klemmen wou laten aanbrengen. Wel wouden ze me meteen weer een soort van hoesje aansmeren. Dat 'verleidelijke' aanbod heb ik laten varen, en nu net heb ik die klotedingen weeeeer vast laten zetten.

Weet iemand wat meer of deze ondingen? Zijn ze echt noodzakelijk? En zijn er mensen die ook spalkjes gehad hebben of ze nog steeds hebben? Hoe denken jullie erover?

Ik ben ze in ieder geval spuugzat, alleen ze zitten nu net weer vast, dus ik zie het nog even aan
[i]deze ruimte is te huur[/i]
  donderdag 27 januari 2005 @ 13:50:24 #2
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_24778483
Ik heb er eentje aan de voorkant van mijn onderkaak. Ik heb er totaal geen last van en qua hygiene heb ik totaal geen last, een ietwat hogere tandartsrekening voor het verwijderen van tandplak omdat dat iets sneller gaat maar voor de rest...nergens last van!

Van wie heb je trouwens gehoord dat je geen harde dingen mag eten?? Ik eet alles en hij heeft NOOIT losgezeten.
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
pi_24778595
Ik heb gehoord dat je zolang je je eigen tanden nog hebt vastzit aan die draadjes, klopt dat
Ik vraag dit omdat ze mijn zoon ook een beugel aan willen smeren en als dit het geval is dan denk ik dat ik bedank.
pi_24778707
Ik heb ook 2 spalkjes sinds ik geen beugel meer heb. Die zijn er inderdaad om ervoor te zorgen dat je tanden niet terugkomen in hun oorspronkelijke positie, maar bij mij heeft dat dus niet echt geholpen. Die ondingen moeten in ieder geval blijven zitten zo lang ik leef

Soms gaat er eentje los en dan plakt mijn tandarts die weer vast enzo
Ik bevestig het vooroordeel dat vrouwen geen kaart kunnen lezen.
*spiekt*
pi_24778897
Ik heb al sinds eh
1998 geen beugel meer geloof ik. Of 1997... in ieder geval heb ik mijn spalkje nog steeds, ik heb er eigenlijk ook nooit meer naar laten kijken maar hij zit nooit los ofzo. Ik was eigenlijk vergeten dattie er zat totdat ik dit topic las

Maar mooi laten zitten zou ik zeggen....
pi_24778981
Die van mij zat ooit ook los, heb het ding eruit gehaald. Bij de volgende controle heeft de tandarts netjes de lijmresten van mijn tanden gehaald maar het is beter om het spalkje wel te houden, mijn tanden staan niet meer zoals ze waren nadat ik een beugel had gehad.
And as a finishing touch, God created the Dutch
pi_24779178
Ja ik heb ze ook, en heb er nooit last van.
  donderdag 27 januari 2005 @ 15:48:20 #8
13354 Boeman
Ik was jarig.
pi_24780520
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 13:57 schreef Sorella het volgende:
Ik heb gehoord dat je zolang je je eigen tanden nog hebt vastzit aan die draadjes, klopt dat
Ik vraag dit omdat ze mijn zoon ook een beugel aan willen smeren en als dit het geval is dan denk ik dat ik bedank.
Ja dat klopt. Maar in principe moet je er geen last van hebben, al heb ik geen zin, als dit zo doorgaat, om ze te laten zitten. Volgend jaar ben ik het huis uit, en dan moet het OF stabiel zijn OF ze gaan eruit. En ze stonden wel wat scheef nadat ik ze 1,5 jaar los heb laten zitten, maar erg was dit niet. Beetje verschoven.
  donderdag 27 januari 2005 @ 15:51:46 #9
13354 Boeman
Ik was jarig.
pi_24780582
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 13:50 schreef clowncloon het volgende:
Ik heb er eentje aan de voorkant van mijn onderkaak. Ik heb er totaal geen last van en qua hygiene heb ik totaal geen last, een ietwat hogere tandartsrekening voor het verwijderen van tandplak omdat dat iets sneller gaat maar voor de rest...nergens last van!

Van wie heb je trouwens gehoord dat je geen harde dingen mag eten?? Ik eet alles en hij heeft NOOIT losgezeten.
.
dat zeiden ze erbij toen ik die dingen kreeg. Ik vroeg nog eventjes na vandaag: en inderdaad. Hele appels eten wordt hem niet. Altijd in stukjes. En bij harde broodjes moet ik met de zijkant van mn gebit bijten.
  donderdag 27 januari 2005 @ 15:54:22 #10
13354 Boeman
Ik was jarig.
pi_24780626
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 14:16 schreef gexxz het volgende:
Die van mij zat ooit ook los, heb het ding eruit gehaald. Bij de volgende controle heeft de tandarts netjes de lijmresten van mijn tanden gehaald maar het is beter om het spalkje wel te houden, mijn tanden staan niet meer zoals ze waren nadat ik een beugel had gehad.
maar is het erg veranderd? heb je er last van? of staat het gewoon wat minder mooi.
pi_24782155
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 15:51 schreef Boeman het volgende:
dat zeiden ze erbij toen ik die dingen kreeg. Ik vroeg nog eventjes na vandaag: en inderdaad. Hele appels eten wordt hem niet. Altijd in stukjes. En bij harde broodjes moet ik met de zijkant van mn gebit bijten.
Dronk jij ook geen cola en at jij ook geen kauwgom toen je nog slotjes had?

Mijn spalkjes zitten alweer zo'n 4 jaar achter m'n tanden. Zijn nog nooit losgegaan en ik eet gewoon appels, harde broodjes etc. Ik laat ze gewoon net zolang zitten totdat ze eruit vallen (en misschien laat ik ze er dan weer opnieuw inzetten), ik zou het eeuwig zonde vinden als m'n tanden weer gaan schuiven.
amokaapjeeh O+
  donderdag 27 januari 2005 @ 20:30:44 #12
13354 Boeman
Ik was jarig.
pi_24784439
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 18:18 schreef Coconut het volgende:

[..]

Dronk jij ook geen cola en at jij ook geen kauwgom toen je nog slotjes had?

Mijn spalkjes zitten alweer zo'n 4 jaar achter m'n tanden. Zijn nog nooit losgegaan en ik eet gewoon appels, harde broodjes etc. Ik laat ze gewoon net zolang zitten totdat ze eruit vallen (en misschien laat ik ze er dan weer opnieuw inzetten), ik zou het eeuwig zonde vinden als m'n tanden weer gaan schuiven.
In het begin wel, toen was ik braaf, maar na een tijdje begon het toch weer te dagen. Maar eet je gewoon hele appels? als ik mijn tanden erin zet heb ik meteen zoiets van dit gaat fout
pi_24784617
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 20:30 schreef Boeman het volgende:
In het begin wel, toen was ik braaf, maar na een tijdje begon het toch weer te dagen. Maar eet je gewoon hele appels? als ik mijn tanden erin zet heb ik meteen zoiets van dit gaat fout
Ja hoor . Hele appels, harde stokbroden... Gewoon alles.
amokaapjeeh O+
  donderdag 27 januari 2005 @ 21:07:57 #14
13354 Boeman
Ik was jarig.
pi_24785277
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 20:37 schreef Coconut het volgende:

[..]

Ja hoor . Hele appels, harde stokbroden... Gewoon alles.
moet ik ook maar weer es proberen dan
pi_24792023
In mijn onderkaak heb ik ook al jaren zo'n spalkje en ik eet gewoon alles. Ik vergeet vaak dat het er zit en het is ook nog nooit los gegaan.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  vrijdag 28 januari 2005 @ 06:48:08 #16
37582 Snarf
Het is friet, geen patat.
pi_24792029
Ik vreet ook de hele mikmak, van zuurtjes tot stokbroden en Granny Smiths. En mijn bovenspalkje (ja, ik heb er ook twee) is pas één keer losgeschoten, en dat had niks met voedsel te maken. (Ben op me muil geslagen, vandaar.)

Nu was ik afgelopen maandag bij de tandarts, en die vroeg me zoals altijd, of mijn spalkjes geen klachten veroorzaakten. Ik antwoorde "nee, maar mogen ze er eventueel uit dan?".
Volgens mijn tandarts mogen de dingen er zeker uit, speciaal omdat mijn verstandskiezen ook al getrokken zijn (alle vier) en ze er al 8 jaar zitten. Als ze echter geen klachten veroorzaken zoals ieder jaar loszitten dan kun je ze net zo goed laten zitten; het verwijderen kost je alleen maar geld.

Samenvatting
Als je verstandskiezen eruit zijn, ze zitten 8 jaar (of korter?, niet gevraagd) in je smoel, en ze veroorzaken klachten, dan kunnen ze er volgensmij best uit.
:-D I am Willem-Alexander Claus George Ferdinand van Oranje-Nassau and I approve this message.
pi_24792129
Beugel weg nog steeds draadje achter me kiezen Zelfde vraag stelde ik een jaar geleden
pi_24792922
Ik heb ook zo'n draadje achter mijn onderste voortanden. En die zit er nu al 8 jaar. Ik heb er helemaal nooit last van gehad. En ik eet alles wat ik wil eten. Alleen dat tandsteen dat komt wat vaker terug, maar dat haalt de tandarts wel weg.

Ik heb de tandarts een jaar geleden nog gevraagd hoelang dat draadje blijft zitten. De tandarts zei tegen mij dat zo'n draadje minimaal 2 tot 3 jaar moet zitten. En daarna wordt hij niet meer teruggeplakt. Maar als je er geen last van hebt dan kun je heb beter laten zitten. Want je tanden willen heel graag terug naar de oude plek.

Ik vraag me af waarom mijn lijm zoveel langer houd dan de jouwe, terwijl ik al die harde dingen gewoon eet. Zal wel een of andere superglue gebruikt zijn bij mij. Of een hele slecht lijm bij jou...
  vrijdag 28 januari 2005 @ 16:49:57 #19
13354 Boeman
Ik was jarig.
pi_24800612
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 09:30 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik heb ook zo'n draadje achter mijn onderste voortanden. En die zit er nu al 8 jaar. Ik heb er helemaal nooit last van gehad. En ik eet alles wat ik wil eten. Alleen dat tandsteen dat komt wat vaker terug, maar dat haalt de tandarts wel weg.

Ik heb de tandarts een jaar geleden nog gevraagd hoelang dat draadje blijft zitten. De tandarts zei tegen mij dat zo'n draadje minimaal 2 tot 3 jaar moet zitten. En daarna wordt hij niet meer teruggeplakt. Maar als je er geen last van hebt dan kun je heb beter laten zitten. Want je tanden willen heel graag terug naar de oude plek.

Ik vraag me af waarom mijn lijm zoveel langer houd dan de jouwe, terwijl ik al die harde dingen gewoon eet. Zal wel een of andere superglue gebruikt zijn bij mij. Of een hele slecht lijm bij jou...
Ik gok op dat laatste in mijn geval Heb het niet zo op die mensen Maar ik ben een van de weinigen waar hij telkens losgaat. Ik pleur niet dagelijks op mn muil, eet niet eens hele appels (altijd stukjes ), beitel ze niet los, dus ik heb geen idee hoe het bij mij telkens fout gaat.
pi_24801137
ik heb ook zo'n spalkje, en als je kijkt is het eigenlijk meer een klompje lijm waarmee ze het vast hebben gezet, want dat zit er meer dan dat ijzer bij mij.. maar ik heb er eigenlijk nog nooit last van gehad. mij is ook nooit gezegd dat ik door het ding geen appels ofzo mocht eten:? heb het nu ruim 2 jaar, merkte na een week al niet mee dat ik het had. totdat ik dit topic las: ooja ik heb dat ook
...failure is not my enemy
the fear of failure is my enemy.
pi_24801819
Ik heb zowel boven als onder spalkjes en ze zijn 2x losgegaan boven, in 4 jaar ofzo. De orthodontist heeft ze vervolgens bij beide hoektanden afgeknipt (daar gingen ze los) en het lijm daar van m'n tand afgeschraafd. Maar verder nooit echt last van eigenlijk, nouja soms als ik in een bepaalde houding heb geslapen op mn kaak, raakt een tand onder soms zo'n 'klontje' lijm boven, maar om daar voor naar de orthodontist te gaan is wat overdreven.
Ik heb trouwens liever spalkjes dan dat al dat beugelwerk uiteindelijk weer voor niks is geweest.
pi_24802456
ik heb nooit zo een spalkje gehad maar van die plastieke gebitjes voor over uw tanden... moest die elke nacht dragen voor n jaar en een half
k... Eendje dat heel braaf gedaan, mocht ze uitlaten en twee weken nadien zijn mijn tanden hun terug beginnen zetten...

persoonlijk zou ik dat draadje gewoon zo lang mogelijk inhouden, uw tandjes blijven goed staan, ver geen last van... en ge zult in ieder geval niet weer n beugel moeten dragen in enkele jaren omdat uw tanden besloten dat de vorige positie toch echt wel beter was
  vrijdag 28 januari 2005 @ 20:07:23 #23
82552 Bullet-tooth
H.K.A.S. Groningen
pi_24804102
Vreselijke dingen! Ik heb boven en onder een spalkje op mijn tanden. Het is een jizerdraadje dat vastzit met een bolletje hars op elke tand.
Maar die bolletjes hars gaan er bij mij altijd na een maand of 4 stuk voor stuk eraf en dan moet ik weer naar de orthodontist en dat trek ik slecht, dus nu is het zover gekomen dan m'n onderste spalkje weg is (tijdens het tandenpoetsen zat het hele ijzerdraadje opeens in me bek, schrok me de tering) en de tandarts heeft de restjes van m'n tanden gehaald. Nu moet ik wel van hem opnieuw naar de ortho maar dat zit er voorlopig niet in, nu staan mn ondertanden een beetje scheef maar dat maakt me niet zoveel. Ondingen zijn het!
Henk Knaagt Aan Schenen
Hij Kijkt Aapjes Soms
  vrijdag 28 januari 2005 @ 22:04:40 #24
13354 Boeman
Ik was jarig.
pi_24805380
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 20:07 schreef Bullet-tooth het volgende:
Vreselijke dingen! Ik heb boven en onder een spalkje op mijn tanden. Het is een jizerdraadje dat vastzit met een bolletje hars op elke tand.
Maar die bolletjes hars gaan er bij mij altijd na een maand of 4 stuk voor stuk eraf en dan moet ik weer naar de orthodontist en dat trek ik slecht, dus nu is het zover gekomen dan m'n onderste spalkje weg is (tijdens het tandenpoetsen zat het hele ijzerdraadje opeens in me bek, schrok me de tering) en de tandarts heeft de restjes van m'n tanden gehaald. Nu moet ik wel van hem opnieuw naar de ortho maar dat zit er voorlopig niet in, nu staan mn ondertanden een beetje scheef maar dat maakt me niet zoveel. Ondingen zijn het!
hoelang is dat ding nu al los?
  vrijdag 28 januari 2005 @ 22:10:14 #25
13354 Boeman
Ik was jarig.
pi_24805528
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 17:58 schreef Bak_Beest het volgende:
Ik heb trouwens liever spalkjes dan dat al dat beugelwerk uiteindelijk weer voor niks is geweest.
Ja natuurlijk, maar er zijn wel grenzen. Ze moeten zich wel gedragen in mijn mond
Als ik maand in maand uit last heb van die gevallen, dan kan mij een recht gebit ook niet zoveel meer schelen en kies ik voor scheef maar fijn ipv recht maar met veel moeite
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')