Amerikaan al somber vóór aanslagen
van onze redacteur
AMSTERDAM - Het vertrouwen van Amerikaanse consumenten in de economie heeft in september een onverwacht harde klap gekregen. Dat blijkt uit de eerste meting van de vertrouwensindex na de terroristische aanslagen.
Het particuliere onderzoeksinstiuut the Conference Board meldde dinsdag dat de vertrouwensindex is teruggevallen van 114 in augustus naar 97,6 in september. Dat is de grootste daling sinds 1990, de laatste keer dat de Amerikaanse economie in een recessie verkeerde.
Analisten werden verrast door de scherpte van de daling. Zij hadden niet verwacht dat het vertrouwen zo'n dreun zou krijgen.
'Het pessimisme onder Amerikanen is vooral toegenomen door de grotere onzekerheid over hun eigen baan en niet zozeer door de terreurdaden op zich', stelt econoom Elisabeth Stögemüller van Dresder Kleinwort Wasserstein.
Ook de Conference Board stelt dat er geen opvallend grote verschillen zitten tussen de enquêtes die voor en na de terroristische aanslagen zijn ontvangen.
Speciale enquêtes van onder meer ABC-money, Gallup en Bloomberg constateerden juist een 'opleving van het sentiment' na de terreurdaden. Stögmüller schrijft dit effect toe aan 'patriottisme'. Maar deze vertrouwensimpuls is volgens haar niet terug te zien in de index van de Conference Board omdat daarin vooral wordt gekeken naar bedrijfsactiviteiten in de eigen regio en de baanvooruitzichten.
In een toelichting zei econoom Lynn Franco van het onderzoeksinstituut: 'Consumenten hebben de Amerikaanse economie gedurende een aantal jaren uit een recessie gehouden, maar dat is niet langer het geval.' Het vertrouwen hangt samen met de consumptieve bestedingen, die in de VS twee derde van de economie uitmaken.
Aandelenstrateeg Guy Verberne van Fortisbank noemt de relatie tussen het vertrouwen en de bestedingen 'tamelijk los'. 'Op den duur is een dalend vertrouwen wel een bedreiging voor de consumptie. Maar op korte termijn zakt de consumptie toch al in', stelt Verberne. 'Amerikanen hebben de afgelopen weken aan de buis gekluisterd gezeten. Er zijn geen aankopen gedaan.' Cijfers van warenhuizen ondersteunen de stelling dat consumenten in september de hand op de knip hebben gehouden.
Vandaag maakt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) het vertrouwenscijfer voor Nederland bekend. Ook de Nederlandse sentimentsgraadmeter is gebaseerd op onderzoek vóór en na de aanslagen. Verberne verwacht een daling. 'Dat kan niet anders. Zo niet dan denk ik dat de enquêtes die na de aanslagen bij het CBS zijn binnengekomen al veel eerder ingevuld waren. Als het cijfer nu niet daalt dan is het volgende maand.'
De Amerikaanse financiële markten waren niet onder de indruk van de consumentenindex. De Dow Jones sloot 0,7% hoger en de Nasdaq eindigde de handelsdag nagenoeg onveranderd.
Bron: Financiele Dagblad
Dit bevestigd weer dat de stand van de beurs niets te maken heeft met het vertrouwen van de consument in de economie.
Heeft iemand verstand van de beurzen en kun je dan vertellen waarom de beurzen niet meer reageren op de consument??
quote:Omdat het voor de beurs al oud nieuws was.
Op woensdag 26 september 2001 19:01 schreef illusion het volgende:
Dit bevestigd weer dat de stand van de beurs niets te maken heeft met het vertrouwen van de consument in de economie.Heeft iemand verstand van de beurzen en kun je dan vertellen waarom de beurzen niet meer reageren op de consument??
Na de aanslagen is er 20-30% van de indexen af gegaan. Dat was de reactie van de beurs op de aanslagen. Grootste beursdaling in tijden (in 1933 was er eens zo'n week). Dat het vertrouwen van de consument in de economie daalde was op de beurs geen verassing.
quote:wat ik me dan afvraag, bedrijven die "leven" van de consument. De consument die koopt minder nu, dan lijkt het me logisch dat het aandeel ook moet dalen. Omdat de winst dan gaat dalen.
Op woensdag 26 september 2001 19:07 schreef weerdo het volgende:[..]
Omdat het voor de beurs al oud nieuws was.
Na de aanslagen is er 20-30% van de indexen af gegaan. Dat was de reactie van de beurs op de aanslagen. Grootste beursdaling in tijden (in 1933 was er eens zo'n week). Dat het vertrouwen van de consument in de economie daalde was op de beurs geen verassing.
Misschien gebeurt dit pas bij de volgende resultatenrekening bij de publicatieplicht.
Of de beleggers zijn gek of ik ben gek
quote:Voor de aanslag was de consumenten index al gedaald van boven de 110 naar de 90 ofzo, waarom reageert de beurs daar niet op?
Op woensdag 26 september 2001 19:13 schreef illusion het volgende:[..]
wat ik me dan afvraag, bedrijven die "leven" van de consument. De consument die koopt minder nu, dan lijkt het me logisch dat het aandeel ook moet dalen. Omdat de winst dan gaat dalen.
Misschien gebeurt dit pas bij de volgende resultatenrekening bij de publicatieplicht.
Of de beleggers zijn gek of ik ben gek
De beurs is moeilijk te begrijpen ja, ik denk dat het nu gaat om de transacties tussen de grote bedrijven dat ze willen dat de koersen hoog blijven. En zo onderling transacties uitvoeren om een kunstmatige koers te bereiken.
quote:de quote die ik van mezelf deed quoten was een quote bedoeld om jou bericht te quoten
Op woensdag 26 september 2001 19:07 schreef weerdo het volgende:[..]
Omdat het voor de beurs al oud nieuws was.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |