abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 januari 2005 @ 00:37:05 #1
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_24734481
Het is zover! Ik woon nu bijna 3 jaar in de Verenigde Staten, en ben tevens meer dan 3 jaar getrouwd met een Amerikaanse, om precies te zijn ruim 5 jaar! Dat betekend dat ik het Amerikaans Staatsburgerschap mag aanvragen! Maarten wordt dus Amerikaan!

Maar waarom wil je dat dan?

Omdat ik in de Verenigde Staten woon, en zolang ik hier woon wil ik graag volledig deel maken van de maatschappij. Met het Amerikaans staatsburgerschap mag ik onder andere stemmen, en mag ik zelf (mits ik deze ambitie heb) mezelf verkiesbaar stellen. Tevens zijn er een aantal voordelen m.b.t. het erfrecht, omdat ik als Nederlander bijvoorbeeld 60% belasting moet betalen als mijn vrouw zou komen te overlijden, terwijl ik als Amerikaan slechts enkele procentjes betaal.

En je Nederlanderschap dan?

Ik mag mijn Nederlanderschap gewoon houden. Er is een uitzonderingsregel waardoor iemand die getrouwd is met een buitenlander het Nederlanderschap mag houden als deze persoon het staatsburgerschap van het andere land aan wil nemen. Mijn vrouw heeft naast het Amerikaans staatsburgerschap ook het Nederlandse, en dat stelt ons in staat om naar Nederland terug te verhuizen indien dit gewenst is in de toekomst. Ik ga dus straks door het leven met twee nationaliteiten.

Leuk voor je. Maar wat moet je daarvoor allemaal doen?

Het hele proces begint met het opsturen van een Naturalisatie aanvraag door middel van een N-400 formulier. De aanvraag kost $320,- en omdat we tegenwoordig aan biometrie doen moet ik ook nog eens $70,- extra betalen voor de vingerafdrukken die uiteindelijk in mijn paspoort komen. Een cashiers check (gegarandeerde check) ter waarde van $390,- wordt dus bijgevoegd alsmede 2 paspoort fotootjes. Ik heb het formulier thuis geprint klaarliggen, samen met de check, en ik moet alleen nog eventjes fotootjes laten maken ergens.

Tijdens de procedure wordt je gevraagd om op te komen dagen voor een Naturalisatie toets te doen, waarmee je getest wordt op maatschappelijke, wettelijke, en geschiedkundige kennis van de Verenigde Staten. (Nederland heeft tegenwoordig ook zo'n test). Een voorbeeld van de test kun je online zien, en hier kun je zelf online de test uitvoeren om te zien of je goed genoeg bent

Als je slaagt voor de test, en ook al je papierwerk goedgekeurd is dan krijg je op een gegeven moment een oproep om de "Naturalization Oath of Allegiance" te doen. Dit doen ze met tientallen tegelijk in een grote zaal, waarbij iedereen tegelijk de eed afneemt. Nadat deze eed is afgelegt krijg ik een "Certificate of Citizenship", en mag ik vervolgens een Amerikaans paspoort aanvragen, waar ik uiteraard heel bureacratisch nog eens $50 voor neer mag tellen.

Eed? Wat voor eed danwel niet?

"I hereby declare, on oath, that I absolutely and entirely renounce and abjure all allegiance and fidelity to any foreign prince, potentate, state or sovereignty, of whom or which I have heretofore been a subject or citizen; that I will support and defend the Constitution and laws of the United States of America against all enemies, foreign and domestic; that I will bear true faith and allegiance to the same; that I will bear arms on behalf of the United States when required by the law; that I will perform noncombatant service in the armed forces of the United States when required by the law; that I will perform work of national importance under civilian direction when required by the law; and that I take this obligation freely without any mental reservation or purpose of evasion; so help me God."

Aha! Maar er staat dat je je andere staatsburgerschap opgeeft!

Officieel gesproken kent de Verenigde Staten geen dubbel staatsburgerschap, maar in de afgelopen 30 jaar zijn er diverse uitzonderingen geweest, waaronder de uitzondering als je getrouwd bent met een buitenlander. Alhoewel de oath dus nooit is aangepast, is dubbel staatsburgerschap in mijn geval toegestaan. Een andere reden dat dubbel staatsburgerschap in de VS in principe is toegestaan is dat de VS de eis hebben dat als je Amerikaan bent, met het Amerikaans paspoort het land verlaat en binnenkomt, en dit ook voor vele andere landen geldt waardoor reizen metn dubbel paspoort soms vereist is.

Oke dan! En hoelang gaat dit allemaal duren?

Naar verwachting zal de gehele procedure ongeveer 9 maanden tot 1 jaar duren. Met een beetje geluk ben ik voor het einde van 2005 een Amerikaans staatsburger! Ik mag dan in de halve verkiezingen in 2006 stemmen op een nieuwe gouverneur voor California (tweede termijn voor Arnold) en stemmen op diverse senatoren en stads- en county posities.

HA! Nu kan Bush je lekker het leger in trappen en je naar Irak sturen!

Helaas. Ten eerste kent de Verenigde Staten geen dienstplicht. Mocht dat stel Republikijnse honden er toch een meerderheid voor krijgen in de Senaat (er is sprake van het herinvoeren van een beperkte dienstplicht) dan wordt ik nog steeds niet opgeroepen voor militaire dienst. De registratie voor de militaire dienstplicht - alhoewel afgeschaft - is alleen voor mensen van 18 tot 28 jaar. Als het Amerikaanse leger in een oorlog zo wanhopig wordt dat ze mensen in de 30 moeten gaan aantrekken, dan is er sprake van een flinke wereldoorlog, want zelfs in de 2e wereldoorlog waren 95% van de soldaten tussen de 18 en de 28.

Okay, leuk allemaal..... maar wat hebben wij hier nu aan?

He-le-maal niets. Geen enkele Nederlander ondervindt er enig voordeel aan noch enig nadeel aan dat ik straks met twee paspoorten rondloop. Ik open dit topic alleen om julie eens op de hoogte te houden van de situatie

Hier gaat het allemaal om:

Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_24734515
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 00:37 schreef maartena het volgende:
Ik open dit topic alleen om julie eens op de hoogte te houden van de situatie
Ow. .
pi_24734554
Gefeliciteerd

Moet je die eed uit je hoofd leren voordat je een Amerikaans paspoort krijgt?
  dinsdag 25 januari 2005 @ 00:42:35 #4
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_24734575
Hoe voelt het nu? Om tot het meest gehate volk te behoren?
Wel petje af trouwens, jullie zijn zelfs de Duitsers al gepasseerd!
  dinsdag 25 januari 2005 @ 00:42:41 #5
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_24734577
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 00:41 schreef MrX1982 het volgende:
Gefeliciteerd

Moet je die eed uit je hoofd leren voordat je een Amerikaans paspoort krijgt?
Nee, je moet em nazeggen van iemand die em voorleest
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 25 januari 2005 @ 00:43:43 #6
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_24734595

Zoiets dus
-
pi_24734649
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 00:42 schreef maartena het volgende:
Nee, je moet em nazeggen van iemand die em voorleest
Oh ok dat scheelt

Als je het uit je hoofd zou moeten leren krijgen waarschijnlijk weinig mensen een Amerikaans paspoort
  dinsdag 25 januari 2005 @ 00:48:51 #8
68638 Zwansen
pi_24734665
Trouwens, mag ik een keer met je mee naar de Lakers?
pi_24734670
Ah. Ik dacht Maarten van Rossum.
  Redactie Games dinsdag 25 januari 2005 @ 00:51:49 #10
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_24734699
Pfff, Verrader

Vraag me trouwens af of die Arnold Schwarzenegger ook President kan worden..
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  dinsdag 25 januari 2005 @ 00:52:03 #11
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_24734702
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 00:42 schreef Zwansen het volgende:
Hoe voelt het nu? Om tot het meest gehate volk te behoren?
Het meest gehate volk..... totdat iemand in het nauw zit, en dan kijkt iedereen naar Amerika zo van.... "waarom doen julie niets?" - Mooi recent voorbeeld: Zo'n 24 uur na de Tsunami stonden een paar Indonesiers te huilen: "Where is America? Why arent they here to help us?".

Europa liet Slobadan Milosvic heerlijk moorden in Kosovo..... totdat Clinton zei dat het welletjes was en een zootje vliegtuigen erop af stuurde. De Europeanen zaten nog te overleggen in Strassbourg of ze niet eens economische sancties zouden moeten imposeren...... Uiteindelijk was America gewoon broodnodig om het vuile werk te doen, want Europa maakt haar handen niet vuil.
quote:
Wel petje af trouwens, jullie zijn zelfs de Duitsers al gepasseerd!
Word dat ergens gemeten en/of bijgehouden dan?
-
  dinsdag 25 januari 2005 @ 00:54:46 #12
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_24734725
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 00:51 schreef Mr.Noodle het volgende:
Pfff, Verrader
Pas op he, we hebben hier een The Hague Invasion Act voor als Nederland lastig wordt!
-
  dinsdag 25 januari 2005 @ 00:55:33 #13
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_24734735
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 00:48 schreef Zwansen het volgende:
Trouwens, mag ik een keer met je mee naar de Lakers?
Ben ik zelf ook nog nooit geweest. Wel meerdere malen naar de Anaheim Angels en de Anaheim Mighty Ducks!
-
  dinsdag 25 januari 2005 @ 00:58:40 #14
68638 Zwansen
pi_24734776
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 00:52 schreef maartena het volgende:

[..]

Het meest gehate volk..... totdat iemand in het nauw zit, en dan kijkt iedereen naar Amerika zo van.... "waarom doen julie niets?" - Mooi recent voorbeeld: Zo'n 24 uur na de Tsunami stonden een paar Indonesiers te huilen: "Where is America? Why arent they here to help us?".

Europa liet Slobadan Milosvic heerlijk moorden in Kosovo..... totdat Clinton zei dat het welletjes was en een zootje vliegtuigen erop af stuurde. De Europeanen zaten nog te overleggen in Strassbourg of ze niet eens economische sancties zouden moeten imposeren...... Uiteindelijk was America gewoon broodnodig om het vuile werk te doen, want Europa maakt haar handen niet vuil.
[..]

Word dat ergens gemeten en/of bijgehouden dan?
Je voelt je gelijk aangevallen, zoals het een echte Amerikaan betaamt.
Maar goed, ik heb persoonlijk geen hekel aan Amerikanen, (behalve die conservatieve Texanen e.d.)

En toch blijf ik erbij dat jullie het meest gehate volk ter wereld zijn... En ja, dat wordt bijgehouden...
  dinsdag 25 januari 2005 @ 00:59:02 #15
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_24734781
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 00:52 schreef maartena het volgende:

[..]

Een beetje gelijk geef ik je nu wel, maar je blijft toch een Nederlander
En om nou te zeggen dat Amerika alles goed doet

Die online-test is trouwens niet eens zo heel makkelijk
Maar jij krijgt waarschijnlijk genoeg 'lesmateriaal' om je in te lezen? Of wordt je geacht om dit uit jezelf al te weten?
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  dinsdag 25 januari 2005 @ 01:01:13 #16
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_24734816
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 00:54 schreef maartena het volgende:

[..]

Pas op he, we hebben hier een The Hague Invasion Act voor als Nederland lastig wordt!
Wij hebben genoeg Mohammeds en Ali's om een aanval te weerstaan.
  dinsdag 25 januari 2005 @ 01:02:01 #17
68638 Zwansen
pi_24734827
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 00:55 schreef maartena het volgende:

[..]

Ben ik zelf ook nog nooit geweest. Wel meerdere malen naar de Anaheim Angels en de Anaheim Mighty Ducks!
Keertje naar de Sacremento Kings is ook goed hoor...
  dinsdag 25 januari 2005 @ 01:03:25 #18
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_24734840
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 00:59 schreef InTrePidIvity het volgende:
Een beetje gelijk geef ik je nu wel, maar je blijft toch een Nederlander
En om nou te zeggen dat Amerika alles goed doet
Amerika is uitermate goed in zaken fantastisch verknallen! Over het wel of niet goed zijn van Amerika hoor je van mij weinig argumenten, ik kan Bush niet luchten of zien..... alleen is de helft van Fok! zo verdomt weinig geinformeerd over de VS, en dat is best irritant af en toe
quote:
Die online-test is trouwens niet eens zo heel makkelijk
Maar jij krijgt waarschijnlijk genoeg 'lesmateriaal' om je in te lezen? Of wordt je geacht om dit uit jezelf al te weten?
Je kunt boekjes kopen, en er zijn allerlei PDFjes te downloaden.
-
pi_24734852
Gij zit ook op Got

Maar als jij er blij van wordt: Congrats!
╔══════╗
╚══════╝
╔══════╗
╚══════╝
  † In Memoriam † dinsdag 25 januari 2005 @ 01:04:59 #20
34726 Fratz
Max
pi_24734854
die test is trouwens leuk, heb eigenlijk bijna alles goed.
toch blijf ik maar hier.
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_24734941
quote:

[..]

ze mogen van mij je NL paspoort per direct afpakken, nu al spreken met "we hebben hier" ipv "ze hebben hier"....
  dinsdag 25 januari 2005 @ 01:17:18 #22
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_24734992
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 01:12 schreef Passione het volgende:

[..]

ze mogen van mij je NL paspoort per direct afpakken, nu al spreken met "we hebben hier" ipv "ze hebben hier"....
Sowieso, een geboren Nederlander die zich naturaliseert naar Amerikaan mag geen Nederlander meer zijn. Staat gelijk aan lidmaatschap van de NSB in WOII.
pi_24735011
Die vragen op de site zijn wel makkelijk idd. Gefeliciteerd iig.
  dinsdag 25 januari 2005 @ 01:19:26 #24
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_24735027
Gefeliciteerd

Vampier en binnenkort Popolon zullen jaloers op je zijn.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_24735042
quote:

[..]

Dat was de "American Service Members Protection Act" toch?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')