Het is zover! Ik woon nu bijna 3 jaar in de Verenigde Staten, en ben tevens meer dan 3 jaar getrouwd met een Amerikaanse, om precies te zijn ruim 5 jaar!
![]()
Dat betekend dat ik het Amerikaans Staatsburgerschap mag aanvragen! Maarten wordt dus Amerikaan!
![]()
Maar waarom wil je dat dan?Omdat ik in de Verenigde Staten woon, en zolang ik hier woon wil ik graag volledig deel maken van de maatschappij. Met het Amerikaans staatsburgerschap mag ik onder andere stemmen, en mag ik zelf (mits ik deze ambitie heb) mezelf verkiesbaar stellen. Tevens zijn er een aantal voordelen m.b.t. het erfrecht, omdat ik als Nederlander bijvoorbeeld 60% belasting moet betalen als mijn vrouw zou komen te overlijden, terwijl ik als Amerikaan slechts enkele procentjes betaal.
En je Nederlanderschap dan?Ik mag mijn Nederlanderschap gewoon houden. Er is een uitzonderingsregel waardoor iemand die getrouwd is met een buitenlander het Nederlanderschap mag houden als deze persoon het staatsburgerschap van het andere land aan wil nemen. Mijn vrouw heeft naast het Amerikaans staatsburgerschap ook het Nederlandse, en dat stelt ons in staat om naar Nederland terug te verhuizen indien dit gewenst is in de toekomst. Ik ga dus straks door het leven met twee nationaliteiten.
Leuk voor je. Maar wat moet je daarvoor allemaal doen?Het hele proces begint met het opsturen van een
Naturalisatie aanvraag door middel van een
N-400 formulier. De aanvraag kost $320,- en omdat we tegenwoordig aan biometrie doen moet ik ook nog eens $70,- extra betalen voor de vingerafdrukken die uiteindelijk in mijn paspoort komen. Een cashiers check (gegarandeerde check) ter waarde van $390,- wordt dus bijgevoegd alsmede 2 paspoort fotootjes. Ik heb het formulier thuis geprint klaarliggen, samen met de check, en ik moet alleen nog eventjes fotootjes laten maken ergens.
Tijdens de procedure wordt je gevraagd om op te komen dagen voor een Naturalisatie toets te doen, waarmee je getest wordt op maatschappelijke, wettelijke, en geschiedkundige kennis van de Verenigde Staten. (Nederland heeft tegenwoordig ook zo'n test). Een voorbeeld van de test kun je online zien, en
hier kun je zelf online de test uitvoeren om te zien of je goed genoeg bent
![]()
Als je slaagt voor de test, en ook al je papierwerk goedgekeurd is dan krijg je op een gegeven moment een oproep om de
"Naturalization Oath of Allegiance" te doen. Dit doen ze met tientallen tegelijk in een grote zaal, waarbij iedereen tegelijk de eed afneemt. Nadat deze eed is afgelegt krijg ik een "Certificate of Citizenship", en mag ik vervolgens een Amerikaans paspoort aanvragen, waar ik uiteraard heel bureacratisch nog eens $50 voor neer mag tellen.
Eed? Wat voor eed danwel niet? "I hereby declare, on oath, that I absolutely and entirely renounce and abjure all allegiance and fidelity to any foreign prince, potentate, state or sovereignty, of whom or which I have heretofore been a subject or citizen; that I will support and defend the Constitution and laws of the United States of America against all enemies, foreign and domestic; that I will bear true faith and allegiance to the same; that I will bear arms on behalf of the United States when required by the law; that I will perform noncombatant service in the armed forces of the United States when required by the law; that I will perform work of national importance under civilian direction when required by the law; and that I take this obligation freely without any mental reservation or purpose of evasion; so help me God."
Aha! Maar er staat dat je je andere staatsburgerschap opgeeft! Officieel gesproken kent de Verenigde Staten geen dubbel staatsburgerschap, maar in de afgelopen 30 jaar zijn er diverse uitzonderingen geweest, waaronder de uitzondering als je getrouwd bent met een buitenlander. Alhoewel de oath dus nooit is aangepast, is dubbel staatsburgerschap in mijn geval toegestaan. Een andere reden dat dubbel staatsburgerschap in de VS in principe is toegestaan is dat de VS de eis hebben dat als je Amerikaan bent, met het Amerikaans paspoort het land verlaat en binnenkomt, en dit ook voor vele andere landen geldt waardoor reizen metn dubbel paspoort soms vereist is.
Oke dan! En hoelang gaat dit allemaal duren? Naar verwachting zal de gehele procedure ongeveer 9 maanden tot 1 jaar duren. Met een beetje geluk ben ik voor het einde van 2005 een Amerikaans staatsburger! Ik mag dan in de halve verkiezingen in 2006 stemmen op een nieuwe gouverneur voor California (tweede termijn voor Arnold) en stemmen op diverse senatoren en stads- en county posities.
HA! Nu kan Bush je lekker het leger in trappen en je naar Irak sturen!Helaas. Ten eerste kent de Verenigde Staten geen dienstplicht. Mocht dat stel Republikijnse honden er toch een meerderheid voor krijgen in de Senaat (er is sprake van het herinvoeren van een beperkte dienstplicht) dan wordt ik nog steeds niet opgeroepen voor militaire dienst. De registratie voor de militaire dienstplicht - alhoewel afgeschaft - is alleen voor mensen van 18 tot 28 jaar. Als het Amerikaanse leger in een oorlog zo wanhopig wordt dat ze mensen in de 30 moeten gaan aantrekken, dan is er sprake van een flinke wereldoorlog, want zelfs in de 2e wereldoorlog waren 95% van de soldaten tussen de 18 en de 28.
Okay, leuk allemaal..... maar wat hebben wij hier nu aan? He-le-maal niets. Geen enkele Nederlander ondervindt er enig voordeel aan noch enig nadeel aan dat ik straks met twee paspoorten rondloop. Ik open dit topic alleen om julie eens op de hoogte te houden van de situatie
![]()
Hier gaat het allemaal om:
![]()
Proud to be American.
Hier woon ik."Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin