Rhoona | dinsdag 25 januari 2005 @ 00:01 |
Ik ging vandaag tanken. Eerst bij Shell. Geen ongelood 98 meer, alleen Vpower en ongelood 95. Ik ben nogal suf dus heb 95 getankt, terwijl er normaal 98 in gaat (denk ik, ben gaan twijfelen ![]() Later was ik bij een BP, daar hadden ze alleen diesel en ongelood 95... Was daar al eens eerder geweest, dus nu twijfel ik echt, was het dan toch geen 98 wat er in moet..? Weer maar 95 getankt... Wat is nou het verschil?? Mijn auto doet het nog gewoon, maar of ik nou het goede heb getankt.... ![]() (Nissan Micra uit 1989) | |
Youp | dinsdag 25 januari 2005 @ 00:04 |
die mag wel op 95 hoor ![]() ![]() ben geen dief van je eigen portomonee en tank euro 95 ![]() | |
Harry_Sack | dinsdag 25 januari 2005 @ 00:06 |
hoe zit dat eigenlijk met benzine voor buitenboordmotors? Want ik nam altijd 95 en mengde dat met olie. | |
Rhoona | dinsdag 25 januari 2005 @ 00:07 |
Gelukkig, was al even bang dat ik vandaag of morgen een rokende motor zou krijgen haha :p | |
Five_Aces | dinsdag 25 januari 2005 @ 00:09 |
quote:Moeten minimaal 92 hebben volgens mij, kna dus prima. @ Youp: euro 95 is gewoon 95 octaan hoor, V-Power is ongeveer 97, en super plus 98 = 98 octaan. | |
Kogando | dinsdag 25 januari 2005 @ 00:49 |
Als je auto er soepel op rijdt is het prima. Je zou eventueel om de zoveel tijd een keer 98 kunnen tanken, vooral als je een stuk snelweg pakt. Dan brandtie lekker schoon. | |
Five_Aces | dinsdag 25 januari 2005 @ 00:54 |
Heeft er ook niks mee te maken. Schoonbranden doe je op hoge toeren, doordat je uitlaatgassen temperaturen omhoog gaan. Als je auto 98 nodig heeft is dat alleen maar om pingelen te voorkomen, daar krijg je last van bij motoren met hoge compressie of veel turbodruk. Daar ontstaan hogere uitlaatgassentemperaturen om die redenen, en dan heb je 98 nodig zodat het niet voortijdig verbrand. Dus niet andersom, 98 tanken om hoge uitlaatgassentemperaturen te halen, omdat het in een 'normale' motor niks uitmaakt qua verbranding. | |
phuck | dinsdag 25 januari 2005 @ 01:01 |
Volgens mij loopt je autotje nog het best op 95 ongelood. Goedkoper is het zeker wel. | |
Ashen | dinsdag 25 januari 2005 @ 01:15 |
quote:Hangt heel erg af van hoe oud de motor is en hoeveel pk die heeft. Bij oudere, wat sterkere motors zou je eigenlijk 98 moeten tanken. 95 kan ook maar wanneer de motor dan hard moet werken (harde tegenwind en golven bijvoorbeeld) dan kan er teveel hitte ontstaan in de motor waardoor er speling kan ontstaan tussen de cilinderbus en zuiger, wat uiteindelijk tot een kapotte motor kan leiden (is mij gebeurt bij 2de hands motor [75pk] die helaas meteen afgevoerd kon worden ![]() Aangezien je zelf olie bij mengt denk ik haast dat het niet zo'n heel sterke motor zal zijn aangezien die vaak autolube hebben (maar ik kan er natuurlijk naast zitten), dus denk dat je gerust 95 kan blijven tanken. sorry voor deze offtopic post maar hopelijk is het wat buitenboord motors betreft zo beetje duidelijk... p.s.: pak me niet op de technische details want dit is slechts hoe ik het heb gehoord/onthouden van de monteur die mijn kapotte motor heeft behandeld... | |
dvdmaster | dinsdag 25 januari 2005 @ 07:58 |
quote:Dit is wel de grootste onzin die hier ooit op fok geschreven is volgens mij! Als je vol gas geeft met een motor van 75 pk, dan levert ie mét of zonder tegenwind of golven, altijd 75 pk en niet 'meer omdat ie harder moet werken'. Hard werken hang puur af van hoeveel jij hem op z'n donder geeft met je gashandle. Je moet dus je monteur maar even pakken op z'n technische uitleg. De hitte die in de motor ontstaat hangt puur af van de hoeveelheid brandstof + lucht. Brandstof heeft namelijk meer functies dan ontbranden: ook koelen is een functie. Nu weer even ontopic: Een octaangetal van 100 is de beste brandstof die te krijgen is. Wordt gebruikt in de luchtvaart en soms in de racerij, omdat het heel voorspelbare brandstof is, dus wanneer het mengsel ontbrand is exact te bepalen. Hoe het met auto's zit weet ik niet precies, maar ik kan me voorstellen dat auto's met injectiemotoren die 1 op 24 lopen, heel nauwkeurig moeten ontbranden, en dus ook een hoger octaangetal nodig hebben. | |
Youp | dinsdag 25 januari 2005 @ 09:05 |
quote:mjah mijn oto moet eigenlijk 98 hebben maar men zegt dat ik in nederland dan gewoon 95 kan tanken omdat dat eigenlijk 97octaan is ![]() | |
Youp | dinsdag 25 januari 2005 @ 09:07 |
quote:als je een lage compressie hebt hoeft dat niet.. maar een hoge compressie zorgt meestal weer voor meer vermogen ![]() | |
RetepV | donderdag 27 januari 2005 @ 22:39 |
Ik tank zelf meestal gewoon 95 vanwege de prijs. Maar ik heb ook wel eens 98 getanked. Het viel me op dat mijn auto zuiniger rees. Tenminste... Ik leek langer te doen met een tank benzine. Natuurlijk is 98 duurder, dus in prijs maakt het uiteindelijk toch niet uit. Maar hou ik nou mezelf voor de gek dat hij zuiniger op 98 leek te rijden? Ik heb gewoon een Nissan Sunny 1.6i 12 kleppen motor met 90pk (GA16i geloof ik), niets speciaals. | |
Five_Aces | donderdag 27 januari 2005 @ 22:44 |
Ja, je houd jezelf voor de gek, tenzij je blok op 95 slechter loopt. Veel ECU's stellen dat automatisch bij. Maar als je een vrij normale auto hebt waar normaal 95 in gaat maakt het niks uit. Zelfde verbrandingswaarde en zelfde hoeveelheid inspuiting bij een bepaald toerental. | |
-chefke- | donderdag 27 januari 2005 @ 22:49 |
quote:maak daar een 16 klepper van want 12 kleppers heeft nissan nooit gehad volgens mij. das meer iets van mazda. mijn 100 nxje (nissan sunny met andere bovenkant) loopt ook een klein beetje beter op 98 maar om nu te zeggen dat ik het echt schokend vind nee. en zuiniger gaat ie der ook niet van lopen. ![]() | |
aKra | donderdag 27 januari 2005 @ 22:58 |
Heel af en toe tank ik 5 a 10 liter 98 bij mijn auto'tje (ook een Nissan 100 NX) gewoon voor het idee een beetje te mengen ![]() Overigens tank ik als ik weer met mijn moeders auto wegben lekker 98 want dan trekt hij toch wat feller op ![]() | |
Repeat | donderdag 27 januari 2005 @ 23:08 |
quote:Dus V-power heeft een lager octaangehalte dan Super 98? Terwijl V-power toch duurder is ![]() | |
dvdmaster | vrijdag 28 januari 2005 @ 08:12 |
V-power heeft een reinigende werking voor je motor en is daardoor ook weer duurder. Bovendien is het dus zoals eerder gezegd alleen in NL 97. Duitsland heeft 100. | |
Five_Aces | vrijdag 28 januari 2005 @ 09:35 |
Verschilt inderdaad per land. | |
Honda_Crx_V-tec | vrijdag 28 januari 2005 @ 15:16 |
nissan heeft wel dergelijk 12 klepper motoren gehad ( http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=5436&cache=noe ) | |
slashme | vrijdag 28 januari 2005 @ 15:42 |
quote:octaangetal | |
patje74 | vrijdag 28 januari 2005 @ 17:27 |
quote:Ook bij tegenwind en golven zal je motor het zelfde vermogen leveren, alleen wordt dit vermogen niet allemaal in snelheid omgezet. Er gaat meer energie verloren aan de harde wind. Of hij werkelijk die 75 PK leverd kan inderdaad afhangen van de brandstof. | |
Youp | vrijdag 28 januari 2005 @ 17:32 |
quote:fout! de nissan sunny heb je met een 1,6 12klepper ![]() ![]() | |
Youp | vrijdag 28 januari 2005 @ 17:33 |
quote:ja ![]() ![]() | |
Catch22- | vrijdag 28 januari 2005 @ 19:14 |
quote:Vpower is net iets goedkoper dan Super 98 (hier in emmen iig) | |
StefanP | zaterdag 29 januari 2005 @ 06:08 |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Blackheart | zaterdag 29 januari 2005 @ 18:39 |
De normaal gebruikte vliegtuigbenzine-niet de kerosine voor de jets- voor de kleinere vliegtuigzuigermotoren heeft 135 octaan. Deze benzine word grootschalig gemaakt in de rafinaderijen ,om nadien een hoop extra in te gooien en zo te "verdunnen" naar wat je aan de pomp krijgt aan loodvrij. | |
Five_Aces | zaterdag 29 januari 2005 @ 19:40 |
Jets vliegen op Hydrazine, niet op kerosine. Kerosine wordt in veel propellorvliegtuigen gebruikt, is een brandstof die een beetje tussen benzine en diesel in zit. Wat je over die 135 octaan zegt is niet waar, er komt geen kant en klare benzine uit een raffinaderij, en al helemaal geen 135 octaan. Octaangehalte wordt tegenwoorig omhoog geholpen met middelen als MTBE (loodvervanger) en tolueen. 135 octaan is wel te krijgen, maar heeft wel een speciale samenstelling (net als 110 octaan racegas bijvoorbeeld) |