Ayuthaya, Ko Samet29/05/05 - Na een vlucht van 2 uur weer aangekomen in het inmiddels vertrouwde Bangkok. Ik had met Sunny afgesproken haar rond 11:00 in de lobby van haar hotel te ontmoeten en arriveerde om 10:55, goed ingeschat dus. De volgende morgen wilden we per trein naar Ayuthaya, echter hadden we de avond ervoor verkeerde info gekregen, de trein die we in gedachte hadden bleek niet te rijden waardoor we 3 uur zouden moeten wachten. Ik had hier niet zo veel trek in dus toen maar per tuk-tuk naar een busstation gegaan en de minibus genomen.
Ayuthaya is een van de oude hoofdsteden van Thailand (tussen 1350 en 1767) en in die tijd zijn er erg veel tempels gebouwd. In 1767 heeft het leger van Birma hier huisgehouden waardoor veel tempels zijn vernield. Van sommige tempels is dan ook niet veel meer over dan wat ruines maar er zijn er ook enkele die er nog goed uit zien (sommige na restauratie). Na 2 dagen tempelen hadden we het hier wel gezien en zijn we per trein terug gegaan naar Bangkok.
![]()
Buddha Sunny @ Ayuthaya
![]()
![]()
Hier hebben we een bezoek gebracht aan de grootste markt van Bangkok: Chatuchak Weekend Market. Deze markt heeft meer dan 15.000 (!!!) shops/kraampjes en staat er om bekend erg heet en vochtig te zijn. Al bij het eerste stalletje wilde Sunny de nodige kleding passen, mijn geduld werd hier dan ook vele malen op de proef gesteld. Na zo'n 2 uur zweten heb ik d'r kunnen overtuigen dat we wel genoeg geshopt hadden en dat het tijd was om verkoeling te zoeken. S'avonds nog een bezoek gebracht aan Patpong area. Dit gebied staat bekend om zijn vele aantal GoGo bars (bars vol met thaise meisjes die in hun ondergoed staan te dansen, en als er wat van je smaak bij zit kun je er 1 aan de hand van het nummer wat ze draagt "bestellen"). Als je hier rondloopt wordt om de 10 meter gevraagd of je een ping-pong show, bananashow, fucking show etc. wilt zien, we hebben het maar bij een bezoek aan een GoGo bar gehouden. Wellicht breng ik mijn laatste dag een bezoek aan een van die shows, ben toch wel benieuwd
![]()
Ook nog wat dagen gerelaxt op Ko Samet, een trip van 3,5 uur met de bus en een half uurtje met de boot vanaf Bangkok. Het was voor Sunny de eerste keer in de zee en dit zorgde bij de eerste golven voor het nodige gegil (komt wellicht ook omdat ze niet kan zwemmen).
![]()
Moi @ Ko Samet
Afgelopen vrijdagochtend wederom afscheid moeten nemen. Ik ben die dag nog naar Star Wars 3 geweest (toppertje voor liefhebbers van de overige SW films). Voor de film begint krijg je natuurlijk eerst nog de nodige commercials en previews te zien, het waren er deze keer echter wel erg veel. Op een gegeven moment ging driekwart van het publiek staan (allen thai), de toeristen volgde even later. Het koningshuis heeft hier nog wat meer aanzien als in Nederland en dit bleek een eerbetuiging aan de koning te zijn. In een kort filmpje krijg je de nodige beelden van de koning te zien begeleid door een fraai stukje muziek. Daarna kon de film dan eindelijk beginnen.
S'avonds met de nachttrein vertrokken naar Chiang Mai, alwaar ik momenteel nog steeds zit. Ik wil hier wat plaatsjes aandoen in het noorden en ook nog een trekking doen van een dag of 3. Volgende bestemming is waarschijnlijk Chiang Rai.
Chiang Mai, Chiang Rai, Mae Sai07/06/05 - Ik heb hier in het noorden van Thailand Chiang Mai, Chiang Rai en Mae Sai bezocht. Chiang Mai is weer zo'n stad die volstaat met Wats. Verder komen mensen hier voornamelijk om een trekking te doen. Ik ben eerst doorgereisd naar Chiang Rai, daar was weinig te beleven. Ik wilde vanuit daar een trekking doen maar d'r waren niet genoeg mensen.
![]()
Tempeltje in Chaing Rai
![]()
Gezegdes bij die tempel. Vind die middelste echt niet kunnen.
Toen doorgegaan naar Mae Sai wat in het noordelijkste puntje van Thailand ligt. Reden om hier heen te gaan was om een visa-run naar Birma te doen. Mijn visum voor Thailand verloopt namelijk 17 juni terwijl ik de 20e pas vertrek. Als je Thailand weer opnieuw binnenkomt krijg je weer een nieuw visum voor 30 dagen. Ik ben dus voor zo'n 5 minuten in Birma geweest, eigenlijk weet ik niet eens zeker of ik in Birma ben geweest, verder dan het douanehokje ben ik niet gegaan. Had gelezen en gehoord dat er weinig aan de andere kant te beleven valt en het visum wat je krijgt voor 5 dollar is ook maar 1 dag geldig. De douaniers van Birma waren erg vriendelijk in tegenstelling tot degene aan Thaise zijde. Waarschijnlijk omdat ze in Birma voor iedereen 5 dollar kunnen cashen (waarvan ongetwijfeld een deel in eigen zak beland), voor Thailand is het visum gratis. En het zijn hordes buitenlanders die zo'n visa run op een dag doen dus kan begrijpen dat die lui op een gegeven moment stempelmoe zijn.
![]()
Myanmar (Birma)
Ik wilde in Mae Sai nog een heuvel beklimmen, werd ik halverwege teruggeroepen door een Thaise militair. Die dacht zeker dat ik illegaal Birma in wilde trekken. Tijdens de bustochten van Chiang Rai naar Mae Sai en terug naar Chiang Mai kom je ook langs een aantal controleposten en iedere Thai wordt dan gecontroleerd op ID-kaart.
![]()
Chiang Mai: Een van de poorten van de oude stad
![]()
Chiang Mai
Weer terug in Chiang Mai was het tijd om een trekking te doen. Ik had in eerste instantie het idee om een 3 of 4 daagse trekking te doen maar daar waren op dat moment niet genoeg mensen voor. Ik kon wel mee met een 2 daagse trekking met 4 meiden, daar hoefde ik dus niet al te lang over na te denken
![]()
Bleken het toevallig Nederlanders te zijn, studentes uit het zuiden des lands die voor 5 weken door Thailand en Maleisie trekken. Samen met 2 gidsen onderweg om eerst een local markt te bezoeken. Dit was echt de minst boeiende markt die ik in bijna 5 maanden Azie gezien had, gelukkig vertrokken we hier al na een half uurtje.
Vervolgens hebben we een waterval en een hete bron bezocht die beiden wel de moeite van het bezichtigen waard waren. Daarna begon het meest actieve gedeelte: een 3 uur durende trek door de jungle. Onderweg kregen we een tropische hoosbui over ons heen waardoor de paden al snel in kleine riviertjes veranderden en het spekglad werd. Dat was wel een leuke belevenis. In een bergdorpje hebben we een uurtje kunnen schuilen totdat het wat minder hard begon te regenen. Het bezoek aan de bergstam (Karen tribe) waar we overnacht hebben vond ik een beetje tegenvallen. Had verwacht om die lui in traditionele kleding te zien maar niets van dat alles. Ook zou je niet verwachten dat ze Christelijk zijn, om 6:00 s'morgens begonnen de kerkklokken te luiden. Was op zicht niet zo erg, een scala aan dieren begon om 4:00 al met het maken van de nodige herrie dus wakker waren we toch al. Ben die nacht ook nog zo'n 20x in mijn voeten gebeten door de muggen of andere insecten, jeuk is leuk: NOT !
De volgende dag begon met een korte wandeling naar een olifantenkamp. Na 20 minuten op de olifant vond ik het wel mooi geweest, echt riant zit het niet en je moet je goed vasthouden om niet uit dat bakkie te donderen. Het was echter een rit van 1,5 uur. Er liep ook nog een jong olifantje mee die liep te donderstralen door continue in de weg te lopen, dat was wel leuk om te zien. Na de olifantentocht was het tijd om te bamboeraften. Vanaf de bamboeraft kon je goed genieten van de prachtige natuur. De delen met een stroomversnelling waren natuurlijk het leukst. Ondanks dat ik misschien een beetje negatief in dit verslag ben overgekomen vond ik het een erg geslaagde trekking.
![]()
Hot spring
![]()
De poncho parade
![]()
Oh wat ben je mooi !
![]()
Op de olifant
![]()
Ons bamboeraft moest nog even worden afgebouwd
Ik zit nu nog Chiang Mai, vertrek vannacht naar Bangkok en vanuit daar naar een strand (weet nog niet welke) om daar mijn laatste dagen door te brengen.
Ko Chang18/06/05 - Hallo allemaal. Hierbij mijn laatste berichtje uit Azie (snik). Mijn laatste week heb ik doorgebracht op het eiland Ko Chang, dicht bij de grens met Cambodja. Bijster veel heb ik niet gedaan, voornamelijk actief geweest in de avonduren en overdag geluierd. De zee rond Ko Chang is in deze tijd aardig wild en het water was daardoor ook niet zo helder als op de eerdere eilanden die ik heb bezocht. Het eiland heeft wel een hele mooie natuur (het kleine gedeelte wat ik gezien heb dan). Het toerisme is de laatste jaren pas goed op gang gekomen op Ko Chang, langs de hele kust worden nieuwe resorts uit de grond gestampt.
Inmiddels ben ik weer in Bangkok om hier mijn laatste uurtjes door te brengen. Mijn laatste nacht nog een keer dronken worden op de Khao San Road, morgen mijn laatste banana-pancakes en fruitshakes naar binnen werken. Ik zal het missen; de mensen, het eten, de natuur; aan de andere kant kijk ik er ook wel naar uit om familie en vrienden weer te zien. Tot gauw !!
![]()
Vissersdorp
![]()
![]()
Terug in Nederland21/06/05 - Het avontuur is ten einde, gisterochtend om 9:00 ben ik aangekomen op Schiphol. Toch wel een apart gevoel om weer terug te zijn. Nu, 1 dag later, heb ik al het idee dat Azie lang geleden is. Ik kijk terug op een fantastische ervaring en ik zal zeker nog eens teruggaan. Ik hoop dat jullie een beetje hebben kunnen genieten van mijn reisverslagen, aan de reacties in het gastenboek te lezen zit dat wel goed. Nu gaat het werkende leven binnekort weer beginnen, eerst nog een baan zien te vinden.
Groetjes,
Dave