Hieronder mijn relaas over het Zoomvliet college te West-Brabant...
Als wij niet de schraalste school van nederland zijn dan weten wij het hier ook niet meer. Na nu 3 jaar hier te zitten op een ICT opleiding heeft denk ik niemand in deze klas meer zin om nog verder te gaan in de ICT. Hoe dit komt? Heel simpel. Even een beschrijving van een doordeweekse dag. Zijnde de Woensdag:
Als we aankomen om 10 voor 9 word de deur hopenlijk optijd geopend. De eerste persoon die toezicht komt houden heeft een laptop bij met MSN en internet. Een goede morgen komt er nauwelijks uit als je netjes goede morgen zegt. Iedereen start zijn pc op (iedereen heeft een eigen systeem hier) en gaat zich afvragen wat we gaan doen vandaag. Juist ja, Niets... De dag begint met opstarten van de systemen, beetje praten, sommigen werken hun ontbijt naar binnen en we gaan eens kijken wat voor nieuws de fora op het internet brengen. Na dit zo'n half uur gedaan te hebben sluikt de verveling er al aardig in... En wat doet onze " docente"? Die zit lekkr met er laptoppie beetje te msnnen en te internetten. 1 Keer in het uur komt ze ff bij me langs ff zegge dat ik een andere windows achtergrond moet kiezen (de enige van de 4 die zeurt over mijn achtergrond. Die kan gewoon niets hebben) maar goed wij houden strak vol en ze zoekt het maar uit...
Dit gaat zo door tot de kleine pauze. Een blokuur dus... Nadat we een kwartier hebben kunnen uitwaaien komt de volgende persoon al toezicht houder spelen... Ook bij deze doen we eigenlijk weinig. Het is in om nu old skool DOS spelletjes te spelen (remember Wacky Wheels?) en dit word dan ook toegestaan... Ook deze persoon heeft een laptop waar hij zichzelf aardig op vermaakt...
Daarna komt er een nieuwe toezichthouder die afentoe WEL neigingen heeft om wat te doen. Datacommunicatie. Hij is ook de enige di het pijl een beetje omhoog trekt al is zijn vak zelf weer minder
![]()
Hierna hebben we eindelijk weer een uur pauze. Het is dan al kwart over 1 en iedereen is helemaal gaar en lam... De meesten houden het al wel weer voor gezien en gaan gewoon naar huis toe. De Diehards blijven voor de laatste 2 nutteloze uren met de zelfde persoon die we ook de 1e 2 uren hadden... Ze zet haar laptop weer aan, wij gaan weer neits doen. Zij ook niet. 4 uur bel gaat weg zijn wij...
Het lesgehalte hier is behoorlijk laag. Docenten lopen hier amper rond, toezichthouder is een beter woord...
Nog zoiets: we hebben hier een kerel rondlopen (beetje opperhoofd avn de ICT opleiding hier) en die zal ons wel even wat les geven. Hij lult zo het lesuur slaapverwekkend vol. 2 uur is met hem heel lastig uit te houden (o dear heb vanmiddag weer 2 uur met em). Leukste komt nog, hij zal ons wel even klaarstomen voor het ITIL foundations en het MCP MCSE examen van microsoft... Enige minpuntje is dat hij zelf die diplomas niet heeft en dus eigenlijk niet eens ons hierin mag opleiden
![]()
Dus meneer lult paar uur uit ze nek. Over WAN (world area networks), OU's (operational units), Configuratie paneel en nog een hoop onzin die we af entoe op pikken als we nog wakker zijn... (er zijn al leerlingen in slaap gevallen (letterlijk !) bij hem)
Kortom zoomvliet sux !