Nieuwe waterplanten kopen?quote:Op donderdag 20 januari 2005 20:03 schreef Redux het volgende:
Ik geef hem te weinig eten.Ik ben er soms een paar dagen niet. En nu?
quote:voedsel
Goudvissen hebben ander voedsel nodig dan gewone vissen. Gedroogd voedsel is een goed basisvoedsel maar goudvissen hebben ook levend voedsel nodig, zoals koudwatergarnalen of watervlooien. Wormen kun je ook geven maar die hebben vaak een ziekte. Sommige goudvissen houden ook af en toe van een stukje sla of spinazie en kleine stukjes rauw, mager vlees.
Geef twee keer per dag droogvoer, steeds op dezelfde tijd. Geef nooit teveel. Geef alleen zoveel als de vissen opeten in vijf tot tien minuten. Geef een keer per week levend voedsel. Ook eet een goudvis graag de algen van de waterplanten af.
Let op dat de goudvis niet te eenzijdig voedsel krijgt. Hier kan een vis ziek van worden en op den duur dood aan gaan.
quote:Wat vissen eten hangt van de vissoort af. Goudvissen hebben een specifiek voedselpatroon. Afwisseling in de voeding draagt mede bij aan een goede weerstand. Zorg dat de dieren niet te vet of te mager worden.Geef de vissen twee keer per dag, bij voorkeur op vaste tijdstippen, droogvoer. Geef zoveel als de dieren in ongeveer vijf minuten kunnen opeten.
In een vijver is het moeilijk te controleren of de vissen het voer daadwerkelijk opeten. Het kan ook naar de bodem zakken, waar het kan bederven. Gebruik daarom een houten raamwerkje of een voederring waarbinnen u het voedsel in de vijver strooit. Zo is beter te controleren wat de vissen eten en of het voldoende is. Geef in de dierenspeciaalzaak aan of u de vissen in een vijver of aquarium heeft. Er is speciaal vijvervoer.
Bewaar het droogvoer op een zo koel en droog mogelijke plaats. Let bij aankoop op de productie- en houdbaarhiedsdatum. Voer, ouder dan een half jaar, verliest zijn voedingswaarde.
Levend voer
Geef goudvissen een paar keer per week levend voedsel. Dit bestaat uit watervlooien, zoetwatergarnalen en rode en zwarte muggenlarven. Pas op voor het overbrengen van ziekteverwekkers, met name maagdarmwormen. Ga met een schepnet naar een visvrije poel op zoek naar deze diertjes. Zorg dat de diertjes tijdens het vervoer voldoende zuurstof kunnen krijgen, zodat ze levend de vijver of het aquarium bereiken. In dierenwinkels zijn ook tubifexwormen en rode muggenlarven verkrijgbaar.
Diepvriesvoer
Diepvriesvoer is een goede vervanger voor levend voer. Hiermee voorkomt u de kans op besmetting met parasieten. Diepvriesvoer bevat onder andere rode muggenlarven en krill. Deze diertjes bevatten veel natuurlijke kleurstoffen die een gunstige invloed op de kleur van de vis hebben. Bewaar dit voer nooit langer dan een paar maanden en ontdooi het in koud water alvorens te voeren. Met warm water blijft slechts drab over.
Plantaardig voer
Plantaardig voer bevat koolhydraten, welke belangrijk zijn voor de vissen. Zorg dat altijd verse waterplanten in het aquarium aanwezig zijn. Denza en Cacomba zijn bijvoorbeeld geschikte planten. Goudvissen eten graag algen. Algen leven in een vijver, maar ontbreken meestal in het aquarium. Geef aquariumvissen af en toe wat kropsla of spinazie. Was het eerst goed en koop bij voorkeur biologische (=onbespoten) groenten. Of strooi eens wat havervlokken in het water. Op plastic waterplanten groeien ook algen. Deze kunt u ook in de bak plaatsen.
Koekje, Stier Herman bevindt zich momenteel onder het groen.quote:Op donderdag 20 januari 2005 20:36 schreef koffiekoekje het volgende:
Herman is een fokstier, opzich logisch dat hij al het groen opeet.
Een beste viskom heb je dan...
Je bent weer om te zoenen, Redux en jeetje wat een lelijke vis!quote:Op donderdag 20 januari 2005 22:06 schreef Redux het volgende:
Okay, m'n vis Herman.
[afbeelding]
[afbeelding]
Wat me trouwens opvalt, het water is na een paar dagen al troebel en vies. Zal ie niet lekker in z'n water zitten?
Wist je trouwens dat ie ook achteruit kan zwemmen?
Hé, bij de ikea stond groot 'van vaas tot vissekom'quote:Op donderdag 20 januari 2005 22:10 schreef Adfundum het volgende:
Koop eerst eens een fatsoenlijk aquarium voor dat beest. Zo groeit hij helemaal krom.
Hijs cool he?quote:Op donderdag 20 januari 2005 22:12 schreef Stali. het volgende:
[..]
Je bent weer om te zoenen, Redux en jeetje wat een lelijke vis!
Maar Herman is wel weer cool met die ogen!
Ik vraag me toch af.... had hij altijd van die zwarte vlekken?
Ooit eens een goudvis gehad die langzaam zwart werd en snel doodging dus ik ben duidelijk geen goede raadgever.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |