menmul | woensdag 19 januari 2005 @ 13:24 |
Ik ga mischien een oldtimertje kopen namelijk een peugeot 404 station uit 1965 ![]() | |
Herr.Flick | woensdag 19 januari 2005 @ 13:41 |
APK technisch mag puntlassen niet,het moet volledig gelast zijn.TIG lassen schijnt het beste te gaan ivm het dunne materiaal.Waarom puntlassen niet mag weet ik ook niet,het is wel vreemd want bijna elke auto is vanaf de fabriek gepuntlast.![]() | |
menmul | woensdag 19 januari 2005 @ 13:53 |
uhh lijkt me net andersom Hieronder volgen een paar aanwijzingen voor het volgens de regelen der kunst uitvoeren van het laswerk: Proplassen: Je knipt of boort een serie gaatjes van 6 millimeter. Deze gaatjes mogen niet meer dan 2 cm van elkaar liggen. Dit gaatje las je vol. Dit worden ook wel 'proplassen' genoemd. Onderbroken lassen: Je last de platen onderbroken aan elkaar. Dat wil zeggen je last 2 cm en slaat dan 2 cm over, daarna las je weer 2 cm enz. Deze 2 manieren zijn voorgeschreven voor APK laswerk. Puntlassen is de sterkste van de twee methoden. Volledig aflassen: Je kunt de zaak ook helemaal aflassen. Dat vergt echter aanzienlijk meer 'lastalent'. Je loopt dan ook het risico dat de zaak krom trekt. Er wordt op die wijze namelijk erg veel warmte in het materiaal gebracht. Deze methode is niet voor de APK voorgeschreven maar wordt wel goedgekeurd. | |
Herr.Flick | woensdag 19 januari 2005 @ 14:01 |
Ik weet wel dat vroeger wel ge-puntlast mocht worden,bij mijn weten mag het voor de apk niet meer,maar ik kan me natuurlijk vergissen. Iemand met APK papieren hier die dit kan ontkennen/bevestigen? | |
Foo_niks | woensdag 19 januari 2005 @ 14:03 |
1.5 is vrij dik hoor wat is de dikte van de bodem? Mooiste om lastechnisch dezelfde dikte te gebruiken. Wil je gaan dubbelen of echt een stuk erin lassen,bij dubbelen alles eerst goed vastschroeven met parkers en kruislings werken om trekken te voorkomen. CO 2 is boven gas/zuurstof aan te bevelen veel minder warmte ontwikkeling . Weet niet of hij getectyleerd is maar het mooiste is om alles te vewrijderen met fohn plamuurmes daarna stralen en een primertje dan repareren en netjes aflakken en keuren voor hij in de tectyl gaat . Keuringsmeester kan zo veel beter zien of reparaties netjes zijn uitgevoerd en of de rest wel o.k is. Let op met bezineleidingen en draadbomen http://personal.inet.fi/y(...)a/peugeot_404_66.htm zoiets soms? [ Bericht 11% gewijzigd door Foo_niks op 19-01-2005 14:09:05 ] | |
menmul | woensdag 19 januari 2005 @ 14:10 |
Ik ben van plan om te gaan dubbelen ja, inlassen heb ik ook wel eens geprobeerd bij mijn vorige auto maar dit is redelijk moeilijk, je brand heel snel gaten in het ijzer omdat je helemaal moet lassen en dan word het al snel prutserig. Mijn idee was gaalschuren met de slijptol, het rotte stuk eruit slijpen (ruim) en dan een stukje nemen wat aan alle kanten ongeveer 1cm groter is hier gaatjes in maken voor het puntlassen dit vervolgens lassen. En da zowel aan de binnenzeide (slangetje) als aan de buitenzeide textiel erop. Bij mijn vorige oldtimer wel eens gezien hadden ze er plaatjes op gelast +- 3mm veel te dik dus al en deze waren naar een paar jaar ook weer doorgerot van binnenuit vandaar dat ook textiel aan de binnenzeide zo belangrijk is | |
menmul | woensdag 19 januari 2005 @ 14:12 |
Als er zoveel lastwerk aanzit als bij de onderstaande link begin ik er niet aan ik heb namelijk geen garage, wil wel zien dat ik hem een aantal maanden per jaar binnen kan stallen eventueel. De auto weegt trouwens 1236 kilo voor een auto van die tijd best wel veel dus ik denk dat dat de bodem wel redelijk aan de dikke kant is ik gok tussen de 1,2 en 1,5 mm, tegenwoordig worden trouwens plaatdiktes van 0,6 mm toegepastquote: ![]() | |
menmul | donderdag 20 januari 2005 @ 09:54 |
Is het trouwens mogelijk om de bodem van een auto met een gewoon elektrich lasapparaat te lassen of kan dit echt niet? | |
Tjabbo | donderdag 20 januari 2005 @ 09:59 |
FF wachten tot slashme reageert. Die heeft genoeg ervaring met lassen van een auto. ![]() | |
Foo_niks | donderdag 20 januari 2005 @ 10:09 |
quote:Zeg nooit ,nooit met zo'n geil tyristorbakkie en gelijkstroom en een kundige lasser kan je waarschijnlijk wel een oude Peugot (1.5 mm) lassen ,maar om nou te zeggen fijn gemakkelijk. ![]() Gewone laskar met is qua amperage te hoog wordt enkel gaten blazen ,butteren en veel ergenis Uurtje oefenen met Mig en iedere bosmongool kan vrolijk spetteren en knetteren. Als je draadsnelheid goed staat ben je al een end op weg. Las is ook niet zo hard als eeen electrode dus prettiger af te werken slijpen e.d. Enige probleem wat JIJ zou kunnen ondervinden als je het buiten moet doen is dat je vloeigas wegwaait,kan je beter alles uitslijpen pasmaken/vastparkeren en daarna in een schuur/garage aflassen . | |
bsa | donderdag 20 januari 2005 @ 10:13 |
zie www.rustbuster.nl/Lassen_ en_lasgereedschap/Proplassen.htm - 13k een schat aan informatie | |
menmul | donderdag 20 januari 2005 @ 10:20 |
ja ik zit dus even te twijfelen ik heb zelf een simpel mig apparaatje gehad (nieuw) maar de draaddoorvoer hiervan werkte slecht niet constant enzo dus die heb ik toen maar verkocht en aangezien een goede 2 de hands toch nog 3 a 400 euro kost is dat ook niet echt rendabel, vriend van mij heeft wel elektro dus als dit zou kunnen zou het makkelijk zijn het gaat alleen maar om wat puntlassen geen hele stukken ofzo. Of natuurlijk een bij de beun vragen of ik daar niet een keer een middig kan lassen zo'n stom ding huren kost bij de boels inc lashelm enzo ook al 75 euro dag vind ik een beetje teveel van het goede | |
Foo_niks | donderdag 20 januari 2005 @ 10:25 |
quote:€75,- ? Avondje in de kroeg kost meer ![]() | |
menmul | donderdag 20 januari 2005 @ 10:38 |
Ja hahaha maar je bent al gauw meer als een dag bezig dus de kosten lopen dan erg snel op en dan komt weer de vraag een aanschaven of niet | |
Foo_niks | donderdag 20 januari 2005 @ 11:44 |
Wel eens overwogen om lid te worden van de merkenclub? http://www.peugeot404vereniging.nl/ Vaak zitten daar types bij die met tranen in hun ogen naar jouw doorgerotte dorpel te kijken terwijl ze zelf met een frame-off restauratie bezig zijn. Kan jij je voordeel weer mee maken ,niks zo leuk als samen sleutelen met een potje bier. In het verleden lid geweest van de Suzuki GX -club en buiten een hoop nuttige informatie en onderdelen hadden die ook een centrale garage waar in de weekenden gebruik van kon worden gemaakt. Drukt de kosten aanmerkelijk als je niet alles zelf hoeft aan te schaffen. | |
menmul | donderdag 20 januari 2005 @ 11:52 |
Ja zeker lijkt me erg nuttig had ze zelf ook al gevonden, ze hebben een eigen magazijn waar als je lid bent teminste je voor een redelijke prijs onderdelen vandaan kunt halen enzo allemaal erg makkelijk ![]() | |
Frezer | donderdag 20 januari 2005 @ 12:27 |
Om te beginnen denk ik dat 1.5 mm plaat te dik is, tenzij de bodem van die peugeot ook van 1.5mm plaat is. Als je dikke aan dunne plaat probeer te bakken betekend het meestal gaten braaien in de dunne plaat. Ik werk zelf altijd met 0,8mm, dat is ook nog een beetje redelijk te bewerken. Dan nog een puntje: ik weet niet of je onder de auto moet lassen, of dat het vanuit het passagierscompartiment kan, maar als je er onder moet zijn is het het beste als je de auto kunt kantelen aangezien gesmlten metaal aan zwaartekracht onderhevig is. ![]() Ik heb zelf alleen MIG tot mijn beschikking, maar als je echt nette rups lassen wilt gaan toepassen kun je beter voor TIG gaan. Het apparaat moet ook een beetje redelijk instelbaar zijn, ik zelf heb er één waarbij de draadaanvoer traploos regelbaar is, de stroomsterkte heeft 4 standen. Mijn ervaring is dat dit is echt minimaal benodigd is! Volgens mij mag je wel puntlassen van de APK, mits de onderlinge afstand niet te groot is. Persoonlijk vind ik het het meest net om de nieuwe plaat precies in het gat te laten passen zodat er later geen naden meer te zien zijn. Puntlassen gebruik ik alleen op plaatsen waar de auto ze orgineel had. Een methode die volgens mij het meest wordt toegepast is om de plaat gewoon een beetje te laten overlappen, en dan de naad te lassen, dus zonder puntlassen. | |
patje74 | donderdag 20 januari 2005 @ 12:43 |
Allereerst gefeliciteerd met het hebben van een goede smaak, erg leuke auto's zijn het. Het rijden in een oldtimer is zoveel leuker dan in een moderne, je krijgt symphatieke blikken toegeworpen, kan misschien nog eens naar een clubmeeting enz...enz... Zelf rijd ik sinds kort in een '78-er Citroën GS, en voor het mooie weer heb ik er al 5 jaar een 2cv bij. Maar back ontopic.... Voor Citroens zijn er standaard reperatiedelen verkrijgbaar voor de bodem, dit is naar het origeel, voorgevomd en is niet duur. Wellicht is het een idee om dat eens na te gaan, op deze manier kan je je bodem weer erg mooi krijgen. Succes en wel even foto's posten als je hem gekocht hebt hé! Patrick | |
slashme | donderdag 20 januari 2005 @ 13:27 |
quote: ![]() Gewoon een paar oude kranten, een beetje teer en een dikke laag tectyl. Serieus: Puntlassen mag maar mijn weten gewoon, mits de puntafstand niet te ver is. Lassen blijft kutwerk. | |
menmul | donderdag 20 januari 2005 @ 13:28 |
Het gaat om wat kleine gaten dus ik ben opzich niet vanplan om de hele auto te restaureren, heb ik de tijd en het geld helaas ook niet voor en zelf geen grage helaas. Echt inlassen heb ik wel gedaan maar dit is meermalen moeilijker als een plaatje erover en dus voor mij als niet zo ervaren lassen bijna niet te doen lees snel gaten branden en hoog irritatie gehalte ![]() quote: | |
Frezer | donderdag 20 januari 2005 @ 14:25 |
quote:Plaatje er over leggen is idd het makkelijkst, als je daar idd voor kiest zou ik gewoon de naad lassen en geen puntlassen gebruiken. Zorg dat de roest zo veel mogelijk weg is, en het gat wat groter knippen werkt mbt lassen beter als de roest wegsliijpen omdat je dan weinig plaatdike over houd. Verder natuurlijk zorgen dat de pllaten goed blank zijn en goed op elkaar liggen. En ik gaf het al aan, zorg dat de platen even dik zijn. Verder is er natuurlijk nog altijd taar om het niet al te nette laswerk te verdoezelen ![]() |