abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_24629791
registreer om deze reclame te verbergen
als je 8% van 20400 (bruto)
hoeveel geld netto hou dan dan over???
iemand die het weet?
pi_24631228
Vakantiegeld is niet anders belast dan je reguliere loon.... (oftewel: 34,40; 41,95; , 42 of 52% afhankelijk van welk tarief op jou van toepassing is)

In jouw geval:

¤ 1.632,-- - 41,95%= 947,38 euro netto....

(en nu ga ik uit van puur dat percentage, je kunt ook nog bijtellingen of aftrekposten hebben)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_24631340
Dat zou betekenen dat iemand die nog net in de 34,4% bealstingschaal zit meer vakantiegeld krijgt dan iemand die er bijvoorbeeld 5 euri boven zit.
GIRO 800800
pi_24631372
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 23:41 schreef Notoire_Gek het volgende:
Dat zou betekenen dat iemand die nog net in de 34,4% bealstingschaal zit meer vakantiegeld krijgt dat iemand die er bijvoorbeeld 5 euri boven zit.

lees je post nog eens door en besef waar je mis zit..... (tip:belastingschijven)

pi_24631430
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 23:43 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

lees je post nog eens door en besef waar je mis zit..... (tip:belastingschijven)

Ik vat 'm niet. Ik weet wel dat je over de eerste zoveel mille 34,4% inkomstenbelasting betaalt, vervolgens 42 over het deel daarvoven en 52 daar weer boven ............................... maar daar heb jij in je berekening van het vakantiegeld toch ook geen rekeing mee gehouden? Je hebt gewoon het hoogste belastingtarief (wat van toepassing is op zijn salaris) aangehouden toch? ....en dat losgelaten op z'n bruto vakantiegeld?

veel vragen he
GIRO 800800
pi_24631492
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 23:47 schreef Notoire_Gek het volgende:

[..]

Ik vat 'm niet. Ik weet wel dat je over de eerste zoveel mille 34,4% inkomstenbelasting betaalt, vervolgens 42 over het deel daarvoven en 52 daar weer boven ............................... maar daar heb jij in je berekening van het vakantiegeld toch ook geen rekeing mee gehouden? Je hebt gewoon het hoogste belastingtarief aangehouden toch? ....en dat losgelaten op z'n bruto vakantiegeld?

veel vragen he
Ja, maar je vakantiegeld komt bovenop (als je het zo wilt noemen, het is gewoon "extra loon") je salaris. In dit geval gaat het om 1632 euro bovenop 20400, dus zit je in de tweede "schijf".

Dus ja, daar heb ik wel rekening mee gehouden , want het hoogste tarief is 52%
pi_24631636
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 23:50 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ja, maar je vakantiegeld komt bovenop (als je het zo wilt noemen, het is gewoon "extra loon") je salaris. In dit geval gaat het om 1632 euro bovenop 20400, dus zit je in de tweede "schijf".

Dus ja, daar heb ik wel rekening mee gehouden , want het hoogste tarief is 52%
Ik begrijp het nog steeds niet. Het is dus mogelijk dat iemand die net met z'n jaarloon (dus incl. vakantiegeld) 1 euro onder de 42% grens uitkomt waardoor hij dus zo'n 10% minder belasting over z'n vakantiegeld hoeft te betalen dan persoon B die net 1 euro boven de 42% grens zit. Dus terwijl persoon A een paar duppies per maand minder bruto loon heeft, komt hij netto een paar tientjes beter uit (10% minder belasting betaald over vakantiegeld) dan persoon B.

Als dit waar is denk ik "wat leven we tioch in een debiel land". Ik vermoed daarom dat het nog klopt ook
GIRO 800800
pi_24631765
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 23:56 schreef Notoire_Gek het volgende:

[..]

Ik begrijp het nog steeds niet. Het is dus mogelijk dat iemand die net met z'n jaarloon (dus incl. vakantiegeld) 1 euro onder de 42% grens uitkomt waardoor hij dus zo'n 10% minder belasting over z'n vakantiegeld hoeft te betalen dan persoon B die net 1 euro boven de 42% grens zit. Dus terwijl persoon A een paar duppies per maand minder bruto loon heeft, komt hij netto een paar tientjes beter uit (10% minder belasting betaald over vakantiegeld) dan persoon B.

Als dit waar is denk ik "wat leven we tioch in een debiel land". Ik vermoed daarom dat het nog klopt ook
Klopt niet.

Je houdt altijd netto meer over. Die ene euro die je boven de schijf zit: dáárover betaal je 42%. Over wat daaronder zit betaal je belasting van de desbetreffende schijf.

Voorbeeld:

Iemand verdient: 16893 euro (inclusief vakantiegeld ) en betaalt daarover: 16893 * 34,40% = 5811 euro belasting, houdt netto over: 11082

Persoon 2 verdient 16893 euro (exclusief vakgeld, dus 18244 inclusief vak.geld)
Over de eerste 16893 betaalt hij net zoals persoon 1: 5811 euro belasting (premies)
En over het 18244 - 16893= 1351 euro betaalt hij 41,95% belasting: dus 566 euro.
Netto houdt hij dus over: 18244 - 5811 - 566 = 11867

pi_24631978
quote:
Op woensdag 19 januari 2005 00:04 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Klopt niet.

Je houdt altijd netto meer over. Die ene euro die je boven de schijf zit: dáárover betaal je 42%. Over wat daaronder zit betaal je belasting van de desbetreffende schijf.

Voorbeeld:

Iemand verdient: 16893 euro (inclusief vakantiegeld ) en betaalt daarover: 16893 * 34,40% = 5811 euro belasting, houdt netto over: 11082

Persoon 2 verdient 16893 euro (exclusief vakgeld, dus 18244 inclusief vak.geld)
Over de eerste 16893 betaalt hij net zoals persoon 1: 5811 euro belasting (premies)
En over het 18244 - 16893= 1351 euro betaalt hij 41,95% belasting: dus 566 euro.
Netto houdt hij dus over: 18244 - 5811 - 566 = 11867

Ok, bedankt voor het voorbeeld ik snap het bijna..........nog 1 vraag

Is het niet raar dat persoon 2 over z'n vakantiegeld 41,95% moet betalen zodat hij dus netto minder vakantiegeld krijgt dan persoon 1

persoon 1 vangt 16893/13 (even vioir het gemak) = 1299 * 0,656 = 852 euro vakantiegeld netto
persoon 2 1351 * 0,5805 = 784 euro netto

Of snap ik het nog steeds niet
GIRO 800800
pi_24632056
quote:
Op woensdag 19 januari 2005 00:16 schreef Notoire_Gek het volgende:

[..]

Ok, bedankt voor het voorbeeld ik snap het bijna..........nog 1 vraag

Is het niet raar dat persoon 2 over z'n vakantiegeld 41,95% moet betalen zodat hij dus netto minder vakantiegeld krijgt dan persoon 1

persoon 1 vangt 16893/13 (even vioir het gemak) = 1299 * 0,656 = 852 euro vakantiegeld netto
persoon 2 1351 * 0,5805 = 784 euro netto

Of snap ik het nog steeds niet
Jij ziet vakantiegeld als iets losstaands, dat is het niet. Het is gewoon extra loon.
Dat hij met het topje van zijn loon in het hoogste tarief valt komt niet door zijn vakantiegeld, maar door zijn gehele inkomen.

Als je het goed vindt, kom ik er morgen op terug... ik word hier door mijn vrouw de slaapkamer afgetrapt.....;)
pi_24632141
quote:
Op woensdag 19 januari 2005 00:20 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Jij ziet vakantiegeld als iets losstaands, dat is het niet. Het is gewoon extra loon.
Dat hij met het topje van zijn loon in het hoogste tarief valt komt niet door zijn vakantiegeld, maar door zijn gehele inkomen.

Als je het goed vindt, kom ik er morgen op terug... ik word hier door mijn vrouw de slaapkamer afgetrapt.....;)
Ik vind het best, maar het kan dus dat iemand met een minder slaris meer netto vakantiegeld krijgt dan iemand met meer salaris. Dat is dus een gevolg van het net wel of niet in de 42% schaal vallen met je totale jaarinkomen. Dus m'n eerste post in dit topic was wel juist.

Ik hoor je nog wel

N-G
GIRO 800800
pi_24635107
Iemand die net 5 euro onder grens zit, betaalt alleen over de eerste 5 euro minder belasting dan iemand ie 5 euro meer verdient.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_24638107
quote:
Op woensdag 19 januari 2005 00:25 schreef Notoire_Gek het volgende:

[..]

Ik vind het best, maar het kan dus dat iemand met een minder slaris meer netto vakantiegeld krijgt dan iemand met meer salaris. Dat is dus een gevolg van het net wel of niet in de 42% schaal vallen met je totale jaarinkomen. Dus m'n eerste post in dit topic was wel juist.

Ik hoor je nog wel

N-G
Nogmaals: dit is niet juist, want vakantiegeld is niet iets losstaands. Je kunt niet zeggen dat je topje van 8% van je salaris dat stuk is dat in je hoogste schijf valt.
Dan zou je ook kunnen zeggen dat het salaris van mei (of willekeurig welke maand ook) nou net een stukje lager is.
Vakantiegeld is gewoon een extra salarisstuk in mei/juni (of wanneer mensen het ook krijgen uitgekeerd).
pi_24639012
quote:
Op woensdag 19 januari 2005 00:25 schreef Notoire_Gek het volgende:

[..]

Ik hoor je nog wel

N-G
Het is wel zo dat iemand met een lager salaris een lager percentage belasting betaalt over zijn vakantiegeld als dat geheel of gedeeltelijk in een lagere schaal valt. Maar het is ook zo dat die persoon bruto minder vakantiegeld krijgt, omdat vakantiegeld een percentage van je brutoloon is. Zo iemand betaalt dan wel minder belasting, maar wel over een lager bruto bedrag.
pi_24656085
quote:
Op woensdag 19 januari 2005 11:29 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nogmaals: dit is niet juist, want vakantiegeld is niet iets losstaands. Je kunt niet zeggen dat je topje van 8% van je salaris dat stuk is dat in je hoogste schijf valt.
Dan zou je ook kunnen zeggen dat het salaris van mei (of willekeurig welke maand ook) nou net een stukje lager is.
Vakantiegeld is gewoon een extra salarisstuk in mei/juni (of wanneer mensen het ook krijgen uitgekeerd).
Met andere woorden; je zet elke maand een stukje salaris apart als vakantiegeld. Je bovenstaande berekeningen maakte me in de war, die kloppen namelijk niet, althans op die manier wordt vakantiegeld niet berekend.
GIRO 800800
pi_24659393
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 20:39 schreef Notoire_Gek het volgende:

[..]

Met andere woorden; je zet elke maand een stukje salaris apart als vakantiegeld. Je bovenstaande berekeningen maakte me in de war, die kloppen namelijk niet, althans op die manier wordt vakantiegeld niet berekend.
Je mag me even vertellen waar de fout zit (kan hoor, toen ik het plaatste was het laat en nu weer), vakantiegeld wordt namelijk wel zo berekend.
pi_24659488
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 23:36 schreef Five_Horizons het volgende:
Vakantiegeld is niet anders belast dan je reguliere loon.... (oftewel: 34,40; 41,95; , 42 of 52% afhankelijk van welk tarief op jou van toepassing is)

In jouw geval:

¤ 1.632,-- - 41,95%= 947,38 euro netto....

(en nu ga ik uit van puur dat percentage, je kunt ook nog bijtellingen of aftrekposten hebben)
Hier reken je bv. 41.95% over het gehele bedrag, dat klopt volgens de regel dus niet.
GIRO 800800
pi_24659619
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 23:47 schreef Notoire_Gek het volgende:

[..]

Hier reken je bv. 41.95% over het gehele bedrag, dat klopt volgens de regel dus niet.
Klopt

maar dat is geen "regel", dat is gewoon mezelf tegenspreken
pi_24659748
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 23:53 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Klopt

maar dat is geen "regel", dat is gewoon mezelf tegenspreken
eigenlijk weet ik nog steeds niet hoe het werkelijk zit. Ik weet namelijk vrijwel zeker dat vakantiegeld zwaarder belast wordt dan je gewone loon. Ik dacht inderdaad dat dat volgens het tarief was waar je max. met je loonbelasting inzit. Ik zou graag de formule zien waarin je als input je bruto maandloon geeft en als output je netto vakantiegeld terugkrijgt. Dat algoritme mag jij me even geven, dan zou ik echt geholpen zijn..............ik ben het spoor namelijk ver kwijt
GIRO 800800
pi_24659822
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 23:58 schreef Notoire_Gek het volgende:

[..]

:p eigenlijk weet ik nog steeds niet hoe het werkelijk zit. Ik weet namelijk vrijwel zeker dat vakantiegeld zwaarder belast wordt dan je gewone loon. Ik dacht inderdaad dat dat volgens het tarief was waar je max. met je loonbelasting inzit. Ik zou graag de formule zien waarin je als input je bruto maandloon geeft en als output je vakantiegeld terugkrijgt. Dat algoritme mag jij me even geven, dan zou ik echt geholpen zijn..............ik ben het spoor namelijk ver kwijt
Het wordt echt niet zwaarder belast (neem dit nu maar van me aan) Wat wel kan, is dat je werkgever een bepaald percentage hanteert, maar (als dat een te hoog percentage is) dat krijg je weer terug via je belastingaangifte.

Brutojaarsalaris * 8% = vakantiegeld
pi_24660105
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 00:02 schreef Five_Horizons het volgende:

Brutojaarsalaris * 8% = vakantiegeld
Ok, hier zijn we het snel over eens

Dan hebben we het bruto vakantiegeld

[edit2]wederom slap gelul van mezelf [/edit2]

[ Bericht 6% gewijzigd door Notoire_Gek op 21-01-2005 00:27:21 ]
GIRO 800800
pi_24660227
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 00:15 schreef Notoire_Gek het volgende:

[..]

Ok, hier zijn we het snel over eens

Dan hebben we het bruto vakantiegeld

MAAR, zoals je in je andere voorbeeld stelde, wordt dat vakantiegeld bovenop je 12 maandsalriossen gegooid en vervolgens wordt er op dat 13de deel belasting geheven afhankelijk van in welke schaal het zit. Bij dat voorbeeld werd het vakantiegeld van persoon 2 deels voor 33% en deels voor 41,95 belast.

MAAR dan klopt het toch dat wat ik toen ook al schreef iemand die inclusief vakantiegeld net onder die 41,95% blijft , netto meer vakantiegeld krijgt? Dat hij jaarlijks nog steeds onder het salaris van die ander zit, doet er ff niet toe.

Of klopte dit rekenvoorbeeld van je ook niet
Dat klopte zeker wel, maar waar jij nog steeds mee de fout in gaat is te denken dat vakantiegeld "bovenop" je salaris wordt gegeooid. Dat is niet zo. Het is gewoon een onderdeel van je totale brutoloon.

Dus (nogmaals): Je kan ook stellen dat iemand zijn salaris over september zwaarder wordt belast. Dat is ook niet zo.

Belasting betaal je over je hele brutosalaris en niet over onderdelen.
pi_24660366
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 00:20 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat klopte zeker wel, maar waar jij nog steeds mee de fout in gaat is te denken dat vakantiegeld "bovenop" je salaris wordt gegeooid. Dat is niet zo. Het is gewoon een onderdeel van je totale brutoloon.

Dus (nogmaals): Je kan ook stellen dat iemand zijn salaris over september zwaarder wordt belast. Dat is ook niet zo.

Belasting betaal je over je hele brutosalaris en niet over onderdelen.
Lol, dat is inderdaad wel logisch en eerlijk denk ik .

P.s. het kan dus nooit dat iemand met een minder bruto maandinkomen meer netto vakantiegeld opstrijkt doordat ie toevallig net gunstig zit met belastingschalen?
GIRO 800800
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')