FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Welke 25kw ragfiets?
Youpdinsdag 18 januari 2005 @ 18:08
omdat ik in het voorjaar van plan ben mijn motorrijbewijs te gaan halen ben ik een beetje rond aan het kijken voor een leuke 25kw fiets. ik wil graag een 4takt enduro omdat ik daarmee mijn CR500 kan vervangen in het terrein en er ook mee op de weg kan. nu is mijn oog gevallen op de KTM 620 LC4 uit 98-99 ongeveer die genoeg te koop staan voor <3000 euro. ik vind het een enorm geile fiets, ze zijn degelijk en op het kenteken staat 25kw (in werkelijkheid 40-45kw) maar het nadeel is dat ze maar 140 kilo wegen waardoor ze op 0,17xxxx kw per kilo uitkomen maar ik heb ook gehoord dat ze soms op 20kw staan wegens emissie eisen (dan komen ze niet aan de 0,16kw per kilo) weet iemand hier iets van?

maar de reden dat ik dit topic open is niet omdat ik vragen wil stellen over de KTM maar omdat ik wil vragen of mensen suggesties hebben wat er nog meer voor leuke speelfietsen zijn en dan graag aangeven waarom, en als het kan er ook specificaties bij leveren

een iets andere variant van dit topic loopt trouwens ook al op M-F
yupdinsdag 18 januari 2005 @ 18:22
Een van die motorfappers op Fok zou een KTM kopen misschien weet hij er meer van
Youpdinsdag 18 januari 2005 @ 18:53
aha dan moet hij hier maar eens posten
slashmedinsdag 18 januari 2005 @ 19:14
Ik weet niet wat je budget is maar kijk eens naar een yamaha wr250, dat is echt een topper met genoeg vermogen. Standaard staan ze geknepen tot 18kw met een gewicht van 105,5 kg.
Een dikke KTM o.i.d. zou ik al helemaal niet aan beginnen. Als je daar ongeknepen mee gaat rijden krijg je geheid problemen met de verzekering en geknepen wil je daar echt niet mee rijden,
Youpdinsdag 18 januari 2005 @ 20:00
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 19:14 schreef slashme het volgende:
Ik weet niet wat je budget is maar kijk eens naar een yamaha wr250, dat is echt een topper met genoeg vermogen. Standaard staan ze geknepen tot 18kw met een gewicht van 105,5 kg.
Een dikke KTM o.i.d. zou ik al helemaal niet aan beginnen. Als je daar ongeknepen mee gaat rijden krijg je geheid problemen met de verzekering en geknepen wil je daar echt niet mee rijden,
mn budget is +-3000 euro.. het liefste heb ik iets meer inhoud dan 250cc aangezien die over het algemeen wat meer onderhoud en wat minder koppel met zich meebrengen (correct me if i'm wrong!) en zoals je ziet rij ik ook een CR500 en wil toch wel 'iets daar' hebben... de honda XR400 is mij ook al opgevallen als een leuke fiets die 5kw op kenteken heeft , licht is en toch wat meer inhoud heeft... alleen weet ik over al deze motoren niet al te veel qua onderhoud en dat soort ongein

en tsjah de LC4 620 is gewoon dikke porno

-edit-

de LC4 400 is ook niet misselijk en een aantal husky's zijn ook wel leuk
hollander172dinsdag 18 januari 2005 @ 20:08
Youpie wacht gewoon even tot je volvermogen mag en koop dan die 620.

Met ragfiets bedoel je specifiek een off the road?
Youpdinsdag 18 januari 2005 @ 20:15
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 20:08 schreef hollander172 het volgende:
Youpie wacht gewoon even tot je volvermogen mag en koop dan die 620.

Met ragfiets bedoel je specifiek een off the road?
even? 2 jaar man...

en ja een off the road / enduro of SM maar t punt is dat ik een fiets wil om rond te rijden als ik mn motorrijbewijs heb... en om zo een fiets te sponsoren moet ik mn CR van de hand doen.. dus daar wil ik wel wat voor terug
yupdinsdag 18 januari 2005 @ 20:15
Waarom geen motor + rag crosser kopen ?

Dus de motor voor normaal verkeer en de rag crosser voor het echte vliegwerk
Youpdinsdag 18 januari 2005 @ 20:19
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 20:15 schreef yup het volgende:
Waarom geen motor + rag crosser kopen ?

Dus de motor voor normaal verkeer en de rag crosser voor het echte vliegwerk
als jij beteaald
hollander172dinsdag 18 januari 2005 @ 20:28
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 20:15 schreef Youp het volgende:
even? 2 jaar man...
Valt best mee joh, 1 jaar en 8 maanden hoef je nog maar.
quote:
en ja een off the road / enduro of SM maar t punt is dat ik een fiets wil om rond te rijden als ik mn motorrijbewijs heb... en om zo een fiets te sponsoren moet ik mn CR van de hand doen.. dus daar wil ik wel wat voor terug
Er zijn niet zo gek veel motoren die ook nog eens 25kw zijn of het zijn de hele suffe 125cc'tjes e.d.
Kunnen we je niet overhalen dat baggeren in de modder te laten zitten (of die CR erbij te houden) en een leuke wegracer te kopen?
slashmedinsdag 18 januari 2005 @ 20:33
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 20:00 schreef Youp het volgende:

[..]

mn budget is +-3000 euro.. het liefste heb ik iets meer inhoud dan 250cc aangezien die over het algemeen wat meer onderhoud en wat minder koppel met zich meebrengen (correct me if i'm wrong!) en zoals je ziet rij ik ook een CR500 en wil toch wel 'iets daar' hebben... de honda XR400 is mij ook al opgevallen als een leuke fiets die 5kw op kenteken heeft , licht is en toch wat meer inhoud heeft... alleen weet ik over al deze motoren niet al te veel qua onderhoud en dat soort ongein

en tsjah de LC4 620 is gewoon dikke porno

-edit-

de LC4 400 is ook niet misselijk en een aantal husky's zijn ook wel leuk
correctie, wr250 heeft net zo veel onderhoud nodig als een wr450 ot KTM exc450, etc. En dat onderhoud is net als bij elke lichte enduro: veel. Maar je hebt dan ook een echte wedstrijdmachine. Voor 3000 euro vind je ze niet, eerder het dubbele.
Waar wil je de motor precies voor gebruiken? Een LC4 620 is veel te log en lomp, dan moet je van goede huize komen wil je daar snel mee zijn off-road.

Maar als ik jou was zou ik maar legaal gaan rijden en niet met die geknepen zware machines want dat kan vreselijk fout gaan (zeker als je ook op straat gaat rijden en zeker met jou leeftijd). Maar waarschijnlijk sla je mijn advies in de wind en koop je een dikke fiets (anders is het niet stoer).
Mijn advies, haal je motorrijbewijs, ga of licht rijden of ga crossen op de baan ( is nog goedkoper ook).
Youpdinsdag 18 januari 2005 @ 20:41
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 20:33 schreef slashme het volgende:

[..]

correctie, wr250 heeft net zo veel onderhoud nodig als een wr450 ot KTM exc450, etc. En dat onderhoud is net als bij elke lichte enduro: veel. Maar je hebt dan ook een echte wedstrijdmachine. Voor 3000 euro vind je ze niet, eerder het dubbele.
Waar wil je de motor precies voor gebruiken? Een LC4 620 is veel te log en lomp, dan moet je van goede huize komen wil je daar snel mee zijn off-road.

Maar als ik jou was zou ik maar legaal gaan rijden en niet met die geknepen zware machines want dat kan vreselijk fout gaan (zeker als je ook op straat gaat rijden en zeker met jou leeftijd). Maar waarschijnlijk sla je mijn advies in de wind en koop je een dikke fiets (anders is het niet stoer).
Mijn advies, haal je motorrijbewijs, ga of licht rijden of ga crossen op de baan ( is nog goedkoper ook).
ik bedoel onderhoud als in slijtage, dus niet olie/filters verwisselen, dat is geen punt en een wedstrijdmachine is niet nodig.. het is dus de bedoeling dat ik er mee over de weg kan (en in het geval van een SM alleen maar over de weg) trouwens zo'n LC4 weegt 140 kilo dat is nog wel te doen off road... (ik heb op extreem logge XL500R's leren offroaden ) het is ook niet voor op de baan daar kom ik met mn CR500 ook nooit trouwens mij boeit het niet wat mensen stoer vinden enzo want ik rij ook een oldtimer waar ik iedere dag commentaar over moet aanhoren op school trouwens wat levert zo'n WR250 dan ongeknepen? en is dat nou een wedstrijdmotor met zo'n plat zuigertje zoals de CRF450 en de EXC525 ed. of niet?

-edit-

daar ben ik nl. niet echt naar op zoek.. ik zoek het 'ouderwetse' type 4takt dus lekker stampen onder in de toeren die CRF dingen enzo draaien tot 16k toeren

-edit2-

ik was trouwens ook niet opzoek naar een splinternieuwe machine, maar van bouwjaar 98-2000 oid

[ Bericht 6% gewijzigd door Youp op 18-01-2005 20:48:28 ]
slashmedinsdag 18 januari 2005 @ 21:22
Koop een lichte (niet te veel cc's) anders kan het fout gaan (al vaker gezegd).
Waarom wil je een enduro om over de weg te rijden?
Youpdinsdag 18 januari 2005 @ 21:39
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 21:22 schreef slashme het volgende:
Koop een lichte (niet te veel cc's) anders kan het fout gaan (al vaker gezegd).
Waarom wil je een enduro om over de weg te rijden?
om een aantal redenen:

1 ik wil er een beetje mee kunnen raggen
2 ik moet er mee over de weg kunnen (dus kenteken, verlichting ed.)
3 het moet enigszins betaalbaar blijven (aanschafprijs)

een leuke wegmotor (Hornetje ofzo) van de zelfde leeftijd kost toch al een stuk meer en dat kan ik niet zo betalen dan moet ik mn CR weg doen en nog en tijdje sparen en dan heb ik niks meer om te raggen (ik ben toch wel een beetje rag verslaafd )

ik heb denk ik trouwens toch het liefste een SM aangezien je dan niet zit te kijken met vierkante banden en slecht bochtengedrag op asfalt en afbrekende noppen en enorm slechte grip als het een beetje geregend heeft maar het hangt er maar vanaf waar ik tegenaan loop aangezien SM's toch meestal wel wat duurder zijn... en als je daar een setje andere wielen onder gooit kan je er ook weer prima mee raggen
slashmedinsdag 18 januari 2005 @ 21:42
Een SM met 25 kw is niet leuk.
Youpdinsdag 18 januari 2005 @ 21:54
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 21:42 schreef slashme het volgende:
Een SM met 25 kw is niet leuk.
25kw mag nog nieteens voor de 0,16kw/kg verhouding... +-20 mag nog net dacht ik bij 140kilo oid... maargoed zolang het papierwerk maar klopt en er staat dat ie geschikt is voor t lichte rijbewijs zonder begrenzer.. en dat is in heel veel gevallen zo omdat ze voor de emissie teruggeschoefd zijn... meestal dmv een stel andere sproeiers en een kap over t luchtfilter oid... in sommige gevallen zelfs met een begrenzing op de gasschuif..

trouwens een 25kw enduro is helemaal niet leuk met een 25kw SM met weinig gewicht op asfalt komt de voorkant nog wel enigszins omhoog en kun je nog wel wat spelen...
slashmedinsdag 18 januari 2005 @ 22:08
20 KW in de bossen en in het zand is big fun, op het asfalt kom je echt te kort om het leuk te laten blijven, zeker op straat.
quote:
25kw mag nog nieteens voor de 0,16kw/kg verhouding... +-20 mag nog net dacht ik bij 140kilo oid... maargoed zolang het papierwerk maar klopt en er staat dat ie geschikt is voor t lichte rijbewijs zonder begrenzer.. en dat is in heel veel gevallen zo omdat ze voor de emissie teruggeschoefd zijn... meestal dmv een stel andere sproeiers en een kap over t luchtfilter oid... in sommige gevallen zelfs met een begrenzing op de gasschuif..
Maar dat loopt voor geen ene meter, daar heb je helemaal niks aan.
Youpdinsdag 18 januari 2005 @ 22:20
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 22:08 schreef slashme het volgende:
20 KW in de bossen en in het zand is big fun, op het asfalt kom je echt te kort om het leuk te laten blijven, zeker op straat.
[..]

Maar dat loopt voor geen ene meter, daar heb je helemaal niks aan.
ja ik weet dat t slecht is en illegaal maar in mijn handen blijft zo'n ding niet slecht afgesteld voor de emissie... verder zou ik er echter geen opvoer rommel op duwen (op een mooi dempertje na dan) voordat ik groot rijbewijs mag rijden want dat wekt weer extra argwaan...

en mjah offroad ben ik nou net weer wat meer dan 25kw gewend

maar ik zie wel wat ik doe dit hele verhaal was een spontane ingeving van me nog eens navragen, op M-F rijdt een gast een LC4 620 SM die 20kw op zn papieren heeft staan en dus ook minder als 0,16kw per kilo heeft (op papier) en in het geval van een ernstig ongeluk en er zou de technische dienst bij komen kijken gaan ze op zoek naar opvoermateriaal en niet naar een sproeiertje.. plus een 25kw SM gaat 'net zo 140km/h' als een 40kw SM

-edit-

een sproeiertje wat er overigens in zit voor de emissie en niet om er een klein rijbewijs fiets van te maken...
_VoiD_dinsdag 18 januari 2005 @ 23:27
mijn broer heeft een husqvarna 610te omgebouwd tot SM met 20kW op kenteken. En dat valt ook nog precies samen met 0,16kw/kg.
Dus hij heeft gewoon met 50pk en 120 kg rondgereden op z'n lichte motorrijbewijs.

Als je ze kan vinden zijn de 20kW op kenteken fietsjes heel handig. Had trouwens ook helemaal geen problemen met verzekeren van dat ding...
Youpdinsdag 18 januari 2005 @ 23:30
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 23:27 schreef _VoiD_ het volgende:
mijn broer heeft een husqvarna 610te omgebouwd tot SM met 20kW op kenteken. En dat valt ook nog precies samen met 0,16kw/kg.
Dus hij heeft gewoon met 50pk en 120 kg rondgereden op z'n lichte motorrijbewijs.

Als je ze kan vinden zijn de 20kW op kenteken fietsjes heel handig. Had trouwens ook helemaal geen problemen met verzekeren van dat ding...
misschien nog wat meer info van de husky? ik heb gehoord dat ze nogal onderhoud nodig hebben in vergelijking met andere vergelijkbare motoren... ze zijn wel erg geil
_VoiD_woensdag 19 januari 2005 @ 13:59
hij heeft em tweedehands gekocht, en van alles lopen wijzigen (voorvelg was iets van 2,5" en nog gewone standaardremmen.
Toen heeft ie een tijd gereden, maar toen begon het probleem van tikken in de motor. Bleek dus een tuimelaar kapot te zijn, en daarmee ook de nokkenas. Was een stevige reparatie, maar nu rijdt ie weer:



Alleen een supermotard is eigenlijk om te raggen, en hij heeft em iets te netjes gemaakt
Rietvaerderwoensdag 19 januari 2005 @ 14:36
Wel vet ding
Youpwoensdag 19 januari 2005 @ 15:12
heel geil ding maar zijn die husky's maar 120 kilo? da's 20 kilo licher als een 620 LC4
_VoiD_donderdag 20 januari 2005 @ 10:36
is 130kg, zat even verkeerd
Youpdonderdag 20 januari 2005 @ 12:21
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 10:36 schreef _VoiD_ het volgende:
is 130kg, zat even verkeerd
ok, niet zo veel verschil dus