De komst van deze eerste eBook-reader (bestemd voor de consument) die gebruik maakt van 'electronisch papier', werd in maart 2004 aangekondigd via diverse sites.
Kort daarna is het in Japan op de markt gebracht, en vooralsnog is dat de enige plek waar dit apparaat te koop lijkt te zijn. De LIBRIé is het resultaat van samenwerking tussen
Philips,
Sony en
E Ink Corporation.
De vraag is nu wanneer dit apparaat ook in de rest van de wereld verkrijgbaar zal zijn, en of dit enige kans van slagen heeft? Volgens
VNUnet zitten er teveel beperkingen aan, en ik ben het er eigenlijk ook wel mee eens. Zo worden genoemd:
- Alleen betaalde content is te lezen op het apparaat.
- Het leesmateriaal is uitsluitend van een eigen
Sony-formaat.
- Het leesmateriaal is uitsluitend verkrijgbaar via een
Sony-downloadsite.
- Je 'leent' een boek tegen betaling. Na 60 dagen is het geleende boek niet meer leesbaar en ben je je geld kwijt als je het boek niet gelezen hebt.
Dit zijn voldoende factoren om enig succes in de weg staan, en ik vind het eigenlijk ook verbazingwekkend dat deze beperkingen niet omzeild zijn. Je kunt bij voorbaat verwachten dat dit nooit echt op grote schaal van de grond komt in deze vorm.
Desondanks ben ik wel razendbenieuwd naar deze ontwikkelingen. Ik lees zelf regelmatig boeken op m'n
Palm (naast de papieren 'papa' uiteraard), maar zou best bereid zijn om over te stappen naar een betere vorm van digitaal lezen, mits bovenstaande beperkingen worden opgeheven.
Ik hoop met dit topic nieuwe ontwikkelingen m.b.t. de LIBRIé wat nauwgezetter te kunnen volgen. Misschien zijn anderen op de hoogte van de ontwikkelingen? Momenteel is erg onduidelijk wat de plannen voor een release in Europa zijn, en of er misschien modificaties staan te wachten die bovenstaande beperkingen opheffen (misschien een geheel andere reader die gebruik maakt van 'electronisch papier'?)
Enkele van de gelezen artikelen m.b.t. dit onderwerp:Press Release (E Ink Corporation)ZDNet NieuwsartikelThe Inquirer'Library Without Books'VNUnet artikel (Nederlands)De EBR-1000EP 'LIBRIé' eBook-Reader