abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24625187
De komst van deze eerste eBook-reader (bestemd voor de consument) die gebruik maakt van 'electronisch papier', werd in maart 2004 aangekondigd via diverse sites.
Kort daarna is het in Japan op de markt gebracht, en vooralsnog is dat de enige plek waar dit apparaat te koop lijkt te zijn. De LIBRIé is het resultaat van samenwerking tussen Philips, Sony en E Ink Corporation.

De vraag is nu wanneer dit apparaat ook in de rest van de wereld verkrijgbaar zal zijn, en of dit enige kans van slagen heeft? Volgens VNUnet zitten er teveel beperkingen aan, en ik ben het er eigenlijk ook wel mee eens. Zo worden genoemd:

- Alleen betaalde content is te lezen op het apparaat.
- Het leesmateriaal is uitsluitend van een eigen Sony-formaat.
- Het leesmateriaal is uitsluitend verkrijgbaar via een Sony-downloadsite.
- Je 'leent' een boek tegen betaling. Na 60 dagen is het geleende boek niet meer leesbaar en ben je je geld kwijt als je het boek niet gelezen hebt.

Dit zijn voldoende factoren om enig succes in de weg staan, en ik vind het eigenlijk ook verbazingwekkend dat deze beperkingen niet omzeild zijn. Je kunt bij voorbaat verwachten dat dit nooit echt op grote schaal van de grond komt in deze vorm.

Desondanks ben ik wel razendbenieuwd naar deze ontwikkelingen. Ik lees zelf regelmatig boeken op m'n Palm (naast de papieren 'papa' uiteraard), maar zou best bereid zijn om over te stappen naar een betere vorm van digitaal lezen, mits bovenstaande beperkingen worden opgeheven.

Ik hoop met dit topic nieuwe ontwikkelingen m.b.t. de LIBRIé wat nauwgezetter te kunnen volgen. Misschien zijn anderen op de hoogte van de ontwikkelingen? Momenteel is erg onduidelijk wat de plannen voor een release in Europa zijn, en of er misschien modificaties staan te wachten die bovenstaande beperkingen opheffen (misschien een geheel andere reader die gebruik maakt van 'electronisch papier'?)

Enkele van de gelezen artikelen m.b.t. dit onderwerp:
Press Release (E Ink Corporation)
ZDNet Nieuwsartikel
The Inquirer
'Library Without Books'
VNUnet artikel (Nederlands)

De EBR-1000EP 'LIBRIé' eBook-Reader
pi_24625252
Mij lijkt het helemaal niks. Mensen die graag boeken lezen, willen volgens mij sowieso een boek in hun handen hebben.
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
  dinsdag 18 januari 2005 @ 15:06:31 #3
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_24625434
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 14:51 schreef Avani het volgende:
Mij lijkt het helemaal niks. Mensen die graag boeken lezen, willen volgens mij sowieso een boek in hun handen hebben.
Als iemand die graag boeken leest, kan ik melden dat ik eBooks veel prettiger vind dan een boek in dooie-boom formaat.

Zelf gebruik ik een Sony Clié TH-55 Palm met een HiRes+ scherm voor het lezen van boeken.

Voordelen van electronisch lezen
  • Geen omgevingslicht nodig, dit is een zeer groot voordeel als je, zoals ik, graag 's avonds voor 't slapen nog ff een boek leest, met een lamp naast je bed lig je vaak in je eigen schaduw, en met een beetje een dik boek je moet continue omdraaien als je een pagina omslaat, dit heb je niet met een eBook
  • Het is makkelijk veel boeken mee te nemen, ik steek zo een paar honderd boeken in m'n binnenzak
  • geen gedoe met pagina's omdraaien, je kan het boek met 1 hand vasthouden en tegelijkertijd het scrollwieltje bedienen
  • geen zwarte tekst op wit papier (veel te hoog contrast) , kleur is zelf in te stellen, ik lees altijd zwarte text op een gele achtergrond, wat lekker rustig voor de ogen is.
  • It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
    And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
    pi_24625478
    quote:
    Op dinsdag 18 januari 2005 14:51 schreef Avani het volgende:
    Gewoonte is niet het grootste struikelblok, vermoed ik. Ik ben ook een mens die graag boeken leest, maar sta ook open voor een alternatieve variant die meer mogelijkheden biedt (zoals de PDA-readers momenteel al bieden in de vorm van makkelijk raadpleegbare woordenboeken, highlighting, bookmarks en het maken van snelle notities).

Uiteraard zal het een tijd duren voordat mensen en masse overgaan op 'een volledig andere manier van...', maar bij andere grote technologische ontwikkelingen is dat ook gepaard gegaan met enige tegenstand. De verkrijgbaarheid op grote schaal en flexibiliteit spelen daar een grote rol bij.

Met deze reader zul je bovendien ook meer het gevoel hebben 'een boek in handen te hebben', dan bij een PDA het geval is. Daarentegen is een PDA veel makkelijker tevoorschijn te halen onder alle omstandigheden; mijn PDA neem ik overal mee naartoe, dus kan ik ook werkelijk overal even een stuk van mijn boek lezen. Zo las ik laatst bij de Chinees een stuk toen ik een half uur (ja, het was erg druk) moest wachten op mijn bestelling. Dat vind ik beter besteedde tijd dan één of ander flauwekul-tijdschrift te moeten lezen, of naar de andere wachtenden (of de muur) te moeten gaan zitten staren.
    Vergeleken met een boek heeft zo'n grotere reader op dit punt dan geen bijzondere voordelen.
    pi_24625547
    quote:
    Op dinsdag 18 januari 2005 15:06 schreef Aaargh! het volgende:

Voordelen van electronisch lezen
  • Geen omgevingslicht nodig, dit is een zeer groot voordeel als je, zoals ik, graag 's avonds voor 't slapen nog ff een boek leest, met een lamp naast je bed lig je vaak in je eigen schaduw, en met een beetje een dik boek je moet continue omdraaien als je een pagina omslaat, dit heb je niet met een eBook
  • Het is makkelijk veel boeken mee te nemen, ik steek zo een paar honderd boeken in m'n binnenzak
  • geen gedoe met pagina's omdraaien, je kan het boek met 1 hand vasthouden en tegelijkertijd het scrollwieltje bedienen
  • geen zwarte tekst op wit papier (veel te hoog contrast) , kleur is zelf in te stellen, ik lees altijd zwarte text op een gele achtergrond, wat lekker rustig voor de ogen is.
  • Dit zijn inderdaad ook belangrijke voordelen die electronische boeken bieden t.o.v. papieren boeken.

Vooral het eerste punt is erg prettig.
    Én maakt de noodzaak van 'de zaklamp onder de dekens' geheel overbodig.
    pi_24625634
    Toch wel weer veel voordelen dus. Het zal dan wel een kwestie van proberen en aanpassen zijn. Toch heeft het wat om een hele boekenkast vol te hebben staan met boeken. Ik vind het altijd erg mooi Dat zal dan ook wel verdwijnen, maar in principe gebeurd dat nu ook met cd's.
    Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
    pi_24625829
    quote:
    Op dinsdag 18 januari 2005 15:23 schreef Avani het volgende:

Toch heeft het wat om een hele boekenkast vol te hebben staan met boeken. Ik vind het altijd erg mooi
    Klopt. Dat is inderdaad ook wat bij mij voor ambivalente gevoelens zorgt.
    Vanuit het oogpunt van het vergaren van kennis is een boekenkast vol boeken (i.t.t. een digitale bibliotheek) totaal overbodig, het zorgt voor een overschot aan materialen, het is moeilijker doorzoekbaar dan de digitale variant, als er brand uitbreekt ben je alles in één klap kwijt, en het is psychologisch gezien best eigenaardig om een volle boekenkast 'mooi' te vinden. Maar inderdaad... ook ik ben ervan gecharmeerd, al weet ik niet precies waardoor dat komt.
      dinsdag 18 januari 2005 @ 15:44:42 #8
    2671 Aaargh!
    Gebruik op eigen risico.
    pi_24625846
    quote:
    Op dinsdag 18 januari 2005 15:23 schreef Avani het volgende:
    Toch heeft het wat om een hele boekenkast vol te hebben staan met boeken. Ik vind het altijd erg mooi
    Tja, maar daar moet je dan wel de ruimte voor hebben, stel dat je 1000 boeken op je computer hebt staan, waar laat je dat allemaal als je die op papier hebt ?
    It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
    And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
      woensdag 19 januari 2005 @ 07:41:13 #9
    17137 Sander
    Nerds do it rarely
    pi_24635042
    >> GAD
    pi_24635353
    Ja ik snap de lol van dit soort apparaten nooit zo. VROEGAH had je ook de Franklin eBookman, ook een lomp groot ding wat alleen maar eBookreader was. Terwijl je op een PDA in een veel kleinere form factor veel meer kan doen voor hetzelfde geld..
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
      woensdag 19 januari 2005 @ 16:36:38 #11
    97108 J.A.N.A.
    JustAnotherNicknameAgain
    pi_24643076
    Electronisch papier word pas leuk als je je kamer er mee kan behangen!
    There is no pleasure in having nothing to do; the fun is in having lots to do and not doing it.
    pi_24661929
    Zoals Bombie het zegt.
    M'n oom had 2 jaar geleden al op z'n Palm PDA ook een boek. Dat was volgens mij nog goedkoper en werkt even goed
    pi_24853128
    Is het niet vervelend om van een scherm te lezen?
    Ik vind het zelf namelijk totaal niet fijn om lange stukken tekst te lezen van mij TFT.
    Doctor Doom, A Man Of Science Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You!?!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')