quote:
Op maandag 17 januari 2005 11:25 schreef BushRanger het volgende:Wat ik me al een tijdje afvraag is waarom een retour ticket nu zoveel goedkoper is dan één enkele reis. Bijvoorbeeld: eind september ga ik naar Canada en omdat ik waarschijnlijk vanuit een ander land naar huis vlieg heb ik behoefte aan een enkele reis. Een retourtje Montreal kost ongeveer 350 euro, die prijs valt me erg mee. Maar ik hoef dus maar een enkeltje, dus even zoeken en ow, goedkoopste is 1600 euro!! Hoe kan dat nou?
Een retourtje zelf is meestal niet goedkoper dan een enkele reis. Retourtjes kennen echter nogal wat aanbiedingen. Meestal worden deze aanbiedingen als de standaarprijs beschouwd omdat ze toch altijd gelden. Deze zijn echter wel aan strenge voorwaarden gekoppeld en dat gaat dan eigenlijk altijd over hoe de heenvlucht zich verhoudt met de terugvlucht. In Europa kent men bijvoorbeeld het zogenaamde APEX dat door alle grote luchtvaartmaatschappijen gebruikt wordt. Dit houdt in dat je tenminste een zaterdag en zondag in je verblijf moet hebben plus nog 2 extra nachten. In sommige gevallen wordt minimaal 5 nachten ook goedgekeurd. De korting loopt op tot zo'n 80-90 procent van de oorspronkelijke prijs van het retourtje. Nu is het zo dat luchtvaartmaatschappijen bij een advertentie maximaal de prijs van het APEX ticket geven en nooit vertellen wat de niet APEX prijs is. Die zie je pas indien je die werkelijk boekt. Zo kost een retourtje naar Madrid bij KLM bjina 900 euro (economy class), maar op hun website geven ze als prijs 109 euro aan. Dat is alleen als APEX ticket dus.
Het idee hierachter is simpel: mensen die niet aan deze voorwaarden willen voldoen zijn iha bereid om veel te betalen. Zo heb je veel mensen die op maandagochtend willen vliegen en vrijdag middag terug willen. Aangezien dit meestal zakenlui zijn is dit voor hen geen probleem om 5x zo veel te betalen dan APEX. Hetzelfde geldt voor mensen die dezelfde dag terugvliegen.
Kortom, om een vorm van prijsdiscriminatie te voeren bestaat er dus deze vreemde situatie. Nu zou het natuurlijk wel heel makkelijk zijn om hieronder uit te komen door een enkeltje te boeken en dus bestaat er voor een enkeltje maar 1 tarief en die is zo'n 90 procent van het standaard retour tarief.
Buiten Europa zijn deze verschillen volgens mij overigens wel kleiner maar zoals TS in zijn openingspost schrijft komt het toch nog wel voor.
Een oplossing zou trouwens zijn om twee retourtjes te kopen en voor de 1 de heenreis en de ander de terugreis te gebruiken. Een no-show boete bestaat overigens toch niet voor APEX tickets. Deze boete is namelijk gewoon je ticketprijs (want no-show betekent ticket kwijt). Een no-show boete voor business class betekent dat je niet je volledige ticket kwijt bent maar wel je reserveringskosten moet betalen. Het enige nadeel van dit idee is echter dat veel maatschapijen je niet de mogelijkheid geven om met APEX vanuit een locatie te boeken waar je niet woont en meestal je terugreis annuleren als je de heenreis niet bent op komen dagen. Tot voor kort gingen de luchtvaartmaatschappijen hierbij nog vrijuit ook. Echter, officieel mag dit niet want koppelverkoop mag niet binnen de EU. Je bent als consument dus niet verplicht om alle diensten af te nemen waar je voor betaalt. Ik weet echter niet of er al mensen zijn geweest die de proef op de som genomen hebben. Het gevaar bestaat overigens nog steeds dat de luchtvaartmaatschappij je weigert daar er op de voorwaarden van een APEX ticket duidelijk vermeld staat dat ze je indien de capaciteit van het vliegtuig het niet toelaat mogen weigeren. Ze dienen je dan wel een vergoeding te betalen maar die is natuurlijk nooit voldoende om een nieuw ticket te regelen.