abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_24599822
Hallo iedereen,

ik heb hulp nodig bij het vinden van een geschikt onderwerp voor een geschiedenis werktstuk, een zgn. zelfstandig historisch onderzoek. Ik zit in 5 VWO, en het mag in principe over alles gaan, als het maar goed te rijmen valt met het zgn. SPEC-schema, oftewel Sociaal Politiek Economisch Cultureel. Je moet deze 4 kanten belichten van een bepaald onderwerp. Maar ik heb totaal geen inspiratie! Ik wil graag iets doen over sport, wielrennen met name, maar dit is al afgewezen door de leraar
Iemand een leuk idee, met voorkeur iets over sport, dat goed te gebruiken is? Het moet een groot werkstuk worden, dus je moet een onderwerp hebben waar je veel onderzoek naar kan doen, maarwaar ook genoeg achtergron info over te vinden is

Ik zit dus erg vast, heeft iemand een mooi idee?

Alvast heel erg bedankt!!!!
pi_24599889
Je kan iets doen met mijn naam misschien. Google maar eens op xerxes
pi_24599930
"Xerxes II was slechts 45 dagen koning van het Perzische Rijk van het eind van 424 v. Chr. tot begin 423 v. Chr..

Zijn beide ouders Artaxerxes I en koningin Demaspia stierven op dezelfde dag en (althans in Susa) werd hij als koning erkend. Na een feest waarop hij dronken geworden was vermoordde een halfbroer, Secydianus, hem. Deze trachtte een andere halfbroer, Ochus, de zoon van een Babylonische concubine naar de hoofdstad te laten komen, maar deze slaagde erin een leger te formeren en eiste de troon op. Op 13 februari 423 v. Chr. werd Ochus als Darius II erkend als de nieuwe koning."

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Xerxes_II

Lijkt me toch geen geweldig plan eigenlijk...maar bedankt voor de tip !
pi_24600153
Je zou iets kunnen doen met de organisatie van de Olympische Spelen.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_24602385
Dat zou idd goed kunnen, je kunt dan bijv. belichten hoe de OS zijn gebruikt voor o.a. nazistische doeleinden!! Goed idee!!
pi_24614056
Het mag niet van de leraar....:(
Al te vaak gedaan volgens hem, brugklaswerk zei hij...pfffff.....ik vond het een prima idee hoor

Iemand nog andere ideeen misschien?
pi_24614259
Ik heb het dit jaar over 11 september (2001) gedaan. Misschien is dat een idee
pi_24614365
Het is misschien geen sport, maar ik vind oorlogspropaganda (posters vooral) wel een mooi onderwerp.
pi_24614441
Ja, zou allebei kunnen. Die met oorlogspropaganda is mss echter een beetje moeilijk te rijmen met de culturele en economische aspecten die je moet behandelen.....maar iig bedankt!
Die met 11 september zou goed kunnen, zou echter weer wat te beperkt kunnen zijn, je moet namelijk heel veel verschillende kanten van het onderwerp behandelen, en kan dus niet TE diep op iets ingaan. Je moet dus vele verschillende "onderwerpjes" hebben om een groot werkstuk te kunnen vullen.
Ik zal het eens aankaarten! Laat morgen weten of het mag!
pi_24614624
De Olympische Spelen zijn inderdaad een afgezaagd onderwerp als je het hebt over de combi sport - geschiedenis, maar het ligt helemaal aan je benadering en je probleemstelling (hoofdvraag). Het gaat erom dat die origineel is. Ik vind het jammer dat je leraar niet op die manier met je meedenkt en al direct zegt dat het niet mag. Ik ben zelf leraar en zou iemand die enthousiast is over zo'n onderwerp niet meteen ontmoedigen. Het is juist van belang dat hij/ zij je leert om van een bekend onderwerp toch een origineel verhaal te maken.

In de geschiedkunde zijn heel veel onderwerpen ontzettend uitgekauwd. Toch zal niemand je afremmen als je wil afstuderen op een uitgekauwd onderwerp indien je in staat bent een originele invalshoek te nemen en een aspect eruit te nemen dat nog niet eerder is onderzocht. Maar goed...
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_24614698
Over de combinatie sport - propaganda - nazisme gesproken: dat is wel een aardig thema. In nazi-Duitsland werd sport aangemoedigd omdat het daarbij ging om het laten zien van de kracht van je volk en van het arische ras. Je kunt bijvoorbeeld dat nemen als onderwerp en daarbij bestuderen hoe dit thema op verschillende manieren werd verwerkt in propaganda. Neem bijv. de film van Leni Riefenstahl. Je zou ook kunnen zien op welke manieren de nazi's de kracht en ontwikkeling van lichaam (van het arische ras) nog meer benadrukten (bijvoorbeeld binnen het onderwijs en de Hitler Jugend) en daarbij kun je dan meteen ook de Olympische Spelen meenemen.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_24614722
Ja idd, ik vind het ook erg jammer, maarja. Ik zit nu in 5VWO, en ze noemen het de zgn. zelfstandige 2e fase, maar je ziet dus dat de leraren nog steeds alles voor je beslissen/voorkauwen. Ik ben met je eens dat, mits je er een leuke, eigen draai aan geeft, de OS heel leuk kunnen zijn als onderwerp. Jammer dus......
Nu maar op zoek naar een ander onderwerp, overigens zeiden ze dat veel onderwerpen met sport erg lastig zijn, omdat ze te beperkt zouden zijn en je ze dan breder zou moeten bekijken. Maar dit wil ik liever niet, ik wil het graag bij sport houden. Anders had ik wel wat anders gekozen
Overigens, aan welke klassen geef jij les, ik wil ook zo'n leraar
  maandag 17 januari 2005 @ 20:55:09 #13
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_24614774
Ik heb 't zelf eens over Noord-Ierland gedaan, toen ik nog een kind was. Was best interessant.
pi_24614784
Die post zag ik niet meer, srry.
Kan ook goed ja, maar ik denk dat de leraar hier (weer) vraagtekens bij gaat plaatsen, namelijk dat het te bepertk is. Ze willen volgens mi jeen soort super basic uitgebreid onderwerp ofzo, je mag geen enkel ding doen dat lekke selectief, origineel en nieuw is.....
Maar ik zal het vragen Leuke ideeen trouwens!
pi_24621460
quote:
Op maandag 17 januari 2005 20:51 schreef PAA-053 het volgende:
Nu maar op zoek naar een ander onderwerp, overigens zeiden ze dat veel onderwerpen met sport erg lastig zijn, omdat ze te beperkt zouden zijn en je ze dan breder zou moeten bekijken. Maar dit wil ik liever niet, ik wil het graag bij sport houden. Anders had ik wel wat anders gekozen
Leraren hebben soms nogal een vooroordeel ten aanzien van 'populaire' onderwerpen. Zo hoorde ik van twee meisjes dat zij in VWO 4 een werkstuk wilden maken over de geschiedenis van mode. Maar dat mocht niet van hun geschiedenisleraar. Tja. En dat terwijl je er heel leuke dingen mee zou kunnen doen....je moet leerlingen wellicht een beetje op weg helpen, een duwtje in de goede richting geven, met ze meedenken, om te zorgen dat het ook echt een goed werkstuk wordt. Daarvoor moet je als leraar zelf dus een brede interesse hebben. .
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_24625564
Klopt helemaal, ik heb helaas geen nieuws over of de onderwerpen zijn goedgekeurd, het viel uit (voor het eerst jammer )
Ik zal het morgen vragen, als hij op school is. De jongen met wie ik het samen deed stond iig positief tegenover nazisme (of propaganda daarvan) en oorlogspropaganda in het algemeen!!
Jullie horen nog meer van me!!
pi_24637757
Luisje had kortgeleden dezelfde vraag gesteld in scriptie geschiedenis..
Daar kwamen best wat leuke onderwerpen naar boven. De leukste natuurlijk van mijzelf: de relevantie van Bourgondië voor Nederland. Onbekend maar enorm belangrijk!

En er is genoeg informatie over te vinden over alle aspecten van SPEC: het belangrijker worden van de burgerij, het van verschillende gebieden één geheel maken, de textielnijverheid in vlaanderen, de Vlaamse primitieven...

[ Bericht 28% gewijzigd door Alecks op 19-01-2005 11:15:17 (typo, toevoeging.) ]
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_24642344
Is goed te doen ja, zouden we jou dan ook om hulp kunnen en mogen vragen? Je klinkt alsof je er veel van weet....

Overigens, de leraar was er weer niet vandaag, dus ik weet niets meer......
pi_24688818
Iemand nog ideeen?
(Schaamteloze topic kick )
pi_24702852
Ik heb twee weken terug een profielwerkstuk ingeleverd over de communistische revolutie in Cuba en de mythe rondom Che Guevara. Daar is genoeg over te vertellen.
pi_24708238
Idd, is wel een leuk onderwep, is ook genoeg over te vinden denk ik. Maar wat zou dan de onderzoeksvraag kunnen/moeten zijn?
Ik zal het iig aankaarten bij mijn leraar morgen!
pi_24709173
quote:
Op zondag 23 januari 2005 16:35 schreef PAA-053 het volgende:
Idd, is wel een leuk onderwep, is ook genoeg over te vinden denk ik. Maar wat zou dan de onderzoeksvraag kunnen/moeten zijn?
Ik zal het iig aankaarten bij mijn leraar morgen!
Nou, aangezien je werkstuk over sociale, culturele, economische en politieke dingen moet gaan zou je bijvoorbeeld als hoofdvraag 'Wat voor invloed heeft het communisme in Cuba op het dagelijks leven?'. Dan ga je eerst uitvoerig uitwijden over de revolutie en dan ga je de sociale (goede gezondheidszorg en goed onderwijs, grote armoede), culturele (Buena Vista Social Club?), economische (sigaren, toerisme en suiker) en politieke (spreekt voor zich) dingen bespreken.
  zondag 23 januari 2005 @ 19:10:10 #23
19271 Vlens_de_Vos
Napred Vardar!
pi_24710512
Alle geschiedenisleraren zouden moeten worden ontslagen, of nog beter, ter dood gebracht worden!

Behalve . RaisinGirl . natuurlijk!
"I only sign for beautiful girls" Marat Safin
pi_24711415
Wat een ideeen hier allemaal Top!!!
ik zal het dus morgen aan mijn leraar vragen, die was er afgelopen week niet dus dan leg ik hem ook de andere ideeen voor. Ik laat het je weten!!

Oh en Vlens, ik ben het helemaal met je eens hoor
pi_24718458
Ik zou een mooi werkstukje (wel met illustraties he) over de legendarische Rienk Zwaga ook zeker kunnen waarderen Vlens.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_24718662
Over Bob Marley (die in Februari 60 zou zijn geworden), Jamaica (altijd al een politiek kruitvat geweest inclusief CIA operaties) en het Rastafari-geloof is natuurlijk ook wel iets moois te bakken.
Snoep verstandig, lik m'n reet!
pi_24727763
Mijn leraar wou morgen een uitgebreidere inleiding over ons onderwerp hebben, als reactie op ons idee over Cuba. Opzich vond hij het denk ik wel goed, maar ik denk dat hij Bourgondie nog beter vond. Ik zal iig alle ideeen bij hem aankaarten, want je mag alleen bij uitzondering een eigen idee nemen (komen ze nu mee :S )
pi_24728357
Feodaliteit in de middeleeuwen, van horige tot Keizer en weer terug
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')