abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 15 januari 2005 @ 20:18:55 #1
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_24586156
Aangezien het hier planes, trains & automobiles is, post ik mijn verwondering maar hier.

Mensen die vaker met de trein reizen zullen het herkennen, je staat al bij de deur om uit te stappen als deze op het station aankomt. Dan hoor je opeens door de intercom: "De deuren zullen pas geopend worden als de trein gekoppeld is".
Toch gaan de deuren altijd al open als je op de knop: openen drukt. Wat heeft het dan voor zin om dit om te roepen als de deuren toch open kunnen? Bovendien heb ik nog niemand meegemaakt die echt wacht tot de trein gekoppeld is?

Zomaar een vraagje hoor
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_24586176
tijdens koppelen rijdt de trein.. je zou kunnen vallen als je niet oplet of slecht ter been bent. daarom denk ik.
V10
  zaterdag 15 januari 2005 @ 20:22:46 #3
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_24586214
hij komt aanrijden, remt en dan kunnen deuren open. Daarna wordt hij pas echt gekoppeld volgens mij. Tijdens het rijden kunnen de deuren inderdaad niet open, dat lijkt me duidelijk

weet btw zeker dat hij pas echt gekoppeld wordt nadat de deuren op zijn, zie vaak in Zwolle dat bij de koploper de voorste deuren nog open gaan als ik er al langs loop. In die voorste deuren zit volgens mij de koppeling, en ook de slurf waardoor passagiers kunnen lopen

[ Bericht 43% gewijzigd door greatgonzo op 15-01-2005 20:28:05 ]
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_24586678
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 20:18 schreef greatgonzo het volgende:
Toch gaan de deuren altijd al open als je op de knop: openen drukt. Wat heeft het dan voor zin om dit om te roepen als de deuren toch open kunnen? Bovendien heb ik nog niemand meegemaakt die echt wacht tot de trein gekoppeld is?
Volgens mij is de trein dan al gekoppeld. Als ik met de trein in Zwolle aankom, dan remt de trein af (stopt eventueel eventjes) en rijdt heel rustig verder totdat ie tegen de voorste trein aan is gereden, dus dat schokje zeg maar. Dat is volgens mij de feitelijke koppeling, inderdaad omdat met deuren open rijden gevaarlijk kan zijn.

Het openen van die voorste deuren en het koppelen van de slurf kan wel gebeuren nadat de deuren open zijn, omdat de trein dan toch niet meer beweegt.
Bananenyoghurt...
pi_24596022
Vaak rijdt men zonder te stoppen tegen het andere treindeel aan om te koppelen, maar niet altijd. De deuren kunnen niet open als de machinist ze niet ontgrendelt en dat doet hij natuurlijk niet als er nog gereden wordt. Met name bij het combineren van dubbeldeks-mat. blijven de deuren vaak vergrendeld, bij de rest soms wel, soms niet, afhankelijk van of er eerst gestopt wordt.
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 20:22 schreef greatgonzo het volgende:
weet btw zeker dat hij pas echt gekoppeld wordt nadat de deuren op zijn, zie vaak in Zwolle dat bij de koploper de voorste deuren nog open gaan als ik er al langs loop. In die voorste deuren zit volgens mij de koppeling, en ook de slurf waardoor passagiers kunnen lopen
Het doorverbinden van de doorloopkoppen is niet het feitelijke combineren van het materieel. Daarnaast is er maar één serie treinstellen waarbij dat kan, dus.... Vaak worden de doorloopkoppen al niet meer doorverbonden overigens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')