abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 15 januari 2005 @ 16:18:36 #1
30488 coolbabe
My little pwny
pi_24582374
Jasper weegt bijna 20 kilo en Tom 10. Moeders er nog bij en je komt zomaar over de 100 kilo heen. Tom past niet echt meer in het zitje voorop en Jasper zit achterop klem. Mijn fiets is op zich prima maar kan al het gewicht niet meer aan, afgelopen week viel ik bijna om bij het wegfietsen en toen ik eenmaal op gang was klapte mijn band
Ik ben dus op zoek naar een oplossing om de kinderen te vervoeren (ja ik heb een auto en nee die neem ik niet ipv de fiets)
Ik ben al wat aan het zoeken geweest en ben wat mogelijkheden tegengekomen.

De aanhangfiets
Voordelen:
-je kind kan niet gaan zwabberen
-Hij kan aan het verkeer wennen zonder in gevaar te komen

Nadelen:
-aanschafprijs van 150/200 euro
-Nóg een fiets erbij (Jasper heeft al een prima fiets)
-Als je erg hard fietst houdt hij het misschien niet bij met trappen

De bakfiets
Voordelen:
-Kinderen voorop dus lekker in het zicht
-Lekker ruim dus er kunnen ook boodschappen in mee

Nadelen:
-Groot, waar laat je zoiets?
-Is dat niet ontzettend wiebelig?
-aanschafprijs (1000 euro ben je er zomaar voor kwijt)

De fietskar
Voordelen:
-Kinderen zitten beschut tegen regen, won, wind
-Je fiets wordt er niet instabiel door

Nadelen
-Groot, waar laat je zo`n ding
-Verkijk je je niet als je nog ff snel voor een auto langs wil oid? Hoe lang wordt je fiets-kar combinatie?

Zie ik nog een mogelijkheid over het hoofd? Kunnen jullie nog meer voor- en nadelen verzinnen?
Waar zouden jullie voor kiezen?
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
pi_24582525
past Tom nu al niet meer in 't voorzitje? Piet is over de 12 kilo en past nog goed in 't (bobike) zitje voorop! maar met 2 kinderen lijkt 't me ook een stuk zwaarder/lastiger hoor. ik ben benieuwd hoe dat straks gaat! voorlopig kan ik toch niet fietsen met de nieuwe baby maar vanaf een maand of 8 zou ik het wel graag weer willen proberen. eerst maar met 1 voor en 1 achterop, zoals jullie ook doen. en anders / vervolgens denk ik eigenlijk ook aan zo'n fietskar. die zijn vaak vrij goed opvouwbaar geloof ik. ik vind 't alleen een beetje een eng idee dat je kinderen zo achter je aan slepen, voelt wat griezelig met het oog op het overige verkeer maar heb van jessie begrepen dat dat reuze meevalt.
  zaterdag 15 januari 2005 @ 16:30:29 #3
30488 coolbabe
My little pwny
pi_24582588
Mijn fiets heeft een ijzeren handrem waardoor er bijna geen ruimte over is om zijn geschoende voet tussen het zitje en mijn stuur door te krijgen is.
Het kost me gewoon teveel moeite om zijn voeten in het zitje te krijgen en aangezien Tom niet echt meewerkt...
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
  zaterdag 15 januari 2005 @ 16:33:25 #4
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_24582621
Kunnen ze niet zelf naast/achter je fietsen ??
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  zaterdag 15 januari 2005 @ 16:35:25 #5
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_24582659
Neem aan dat de zwaarste nog niet los kan fietsen?

Als je graag fietst, ook voor je boodschappen enzo, is een bakfiets natuurlijk een uitkomst (en ik vind het ook nog eens retestoere dingen. Als je eens snel ergens wil zijn zonder je kinderen pak je je oude fiets dan toch gewoon?
Het nadeel van een aanhangfiets achter is dat je je koters niet ziet. Overigens, als jij heel hard trapt gaan die pedaaltjes achter niet heel hard mee hoor. Dat is net zo'n systeem als een fiets met handremmen, daar kun je je trappers ook stil houden als je bergje af rijdt.
Fietskar lijkt mij een drochtig ding. En heeft dezelfde nadelen als de aanhangfiets.
Overigens, die dingen die je achter je fiets hangt, lijken mij erg diefstalgevoelig...
Action is the enemy of thoughts
  zaterdag 15 januari 2005 @ 16:35:58 #6
30488 coolbabe
My little pwny
pi_24582669
Jasper is 4 en als hij fiets gaat hij zo traag dat hij wordt ingehaald door bejaarden
Tom kan net lopen, fietsen is nog wat te hoog gegrepen voor hem
pi_24583027
Kijk ook is even bij de site van bakfiets of de fietsfabriek. Op de bakfiets site staat de cargobike long. Ideaal voor kinderen en boodschappen. Ik zie ze erg veel in Haarlem en Amsterdam. Voordelen: lage bak, dus makkelijk instappen, stabiel, leuk tentje voor regen of kou.
pi_24584365
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 16:18 schreef coolbabe het volgende:
Jasper weegt bijna 20 kilo en Tom 10. Moeders er nog bij en je komt zomaar over de 100 kilo heen.

De fietskar
Voordelen:
-Kinderen zitten beschut tegen regen, won, wind
-Je fiets wordt er niet instabiel door

Nadelen
-Groot, waar laat je zo`n ding
-Verkijk je je niet als je nog ff snel voor een auto langs wil oid? Hoe lang wordt je fiets-kar combinatie?

Zie ik nog een mogelijkheid over het hoofd? Kunnen jullie nog meer voor- en nadelen verzinnen?
Waar zouden jullie voor kiezen?
Een fietskar is groot, maar ook in mijn 2x3 meter schuurtje kon ik hem een plaatsje geven (en een Burley Cub 2-persoons fietskar is niet de kleinste).
ff snel voor een auto langs moet je gewoon uit je hoofd laten, en tenzij je Leontien-benen hebt lukt dat ook echt niet, met dat gewicht achter je fiets. Dat merk je namelijk vooral met optrekken en helling-op fietsen.

Een bijkomend voordeel is dat als je er een wandel-set bijkoopt je gewoon naar de stad kunt fietsen, daar de fietskar af kunt koppelen en de fietskar als wandelwagen kunt gebruiken. En de boodschappen kunnen er ook nog achterin in.

Persoonlijk zou ik niet anders meer willen. Het enige nadeel (dat ik nu merk) is dat de communicatie met je kind wel wat lastig is, want er zit een behoorlijk afstand tussen jou en je kind. Heeft wel als voordeel dat je je niet laat afleiden tijdens het fietsen, natuurlijk.

Als laatste voordeel: nergens slaapt je kind zo lekker als in een fietskar.

Succes met kiezen (en kies een fietskar).
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_24585641
Wij hebben nog steeds de fietskar in bruikleen (nog ff en Dop en Lentemeisje worden zelf ouders en moet die weer die kant op) En hij bevalt prima!
Je moet even oefenen met inschatten hoe breed je bent maar dat is dan ook alles. Het rijd zoveel lekkerder en lichter dan met 2 kids op de fiets.
Aan de andere kant wat fiets je nog met Jasper. Ik neem aan hij is 4, gaat 5 dagen per week naar de kleuterschool. Je hebt dan ook zat tijd om bv met alleen Tom te fietsen. Of is het juist omd Jasper naar school te brengen?
Wij wilden er als we hem weer aan de aanstaande ouders terug geven ook zelf 1 kopen, maar dat is nu niet meer nodig. We hebben precies de "moeilijke" periode mee overbrugd.
Bo gaat nu 4 dagen per week een dagdeel naar de peuterspeelzaal. Dan kan ik op die dagen met Janneke alleen fietsen (die gaat nu in Bo dr oude zitje achterop)
En willen ze een keer allebei dan is Geer er ook nog, gaat er 1 bij Geer achterop ofzo.
Ik zou dus echt hard nadenken hoe vaak je echt met beide in je eentje wil gaan fietsen.
Ga je dit heel vaak doen is de fietskar een aanrader.
Een beetje goede is wel prijzig overgens.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_24586939
Even een vraagje over zo'n fietskar, vanaf hoe oud kun je een baby er in mee vervoeren, ik neem aan dat je een maxi cosi er in kan bevestigen met die gordels...
Het voelt goed hè?
A je to!
  † In Memoriam † zaterdag 15 januari 2005 @ 21:22:41 #11
37843 lady-wrb
kortaf
pi_24587250
je moet er geloof ik zo'n babyschelp in gebruiken . (heb ik wel eens gelezen)
pi_24587375
melonovy, zit chiara al achterop? anders zou je voor de eerste tijd ook nog voor zo'n maxicosi-beugel kunnen kiezen, waarmee je de maxicosi achterop de fiets kunt bevestigen.
pi_24587429
Ja, Chiara zit nog voorop in een bobike.
Het stomme is dat ik zo'n maxicosi beugel veel enger vindt dan dat de baby naast Chiara in een kar komt te zitten. Ik heb daar een veel veiliger idee en beeld bij, dan met zo'n maxi cosi achterop.
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_24587472
ja, ik vind dat ook griezelig hoor. maar in zo'n kar achter de fiets ook.
  † In Memoriam † zaterdag 15 januari 2005 @ 21:35:06 #15
37843 lady-wrb
kortaf
pi_24587476
ik vind zo'n maxi-cosi achterop ook een eng idee hoor! ik zou bang zijn dattie eraf kiept.
  zaterdag 15 januari 2005 @ 22:12:04 #16
109497 Icaä
Are you proud of who I am
pi_24588131
O, zo'n "maxi-cosi achterop" (heet in het echt de Baby-mee van Steco) is echt geweldig hoor! Ik heb er meer dan een half jaar mee gefietst, door druk stadsverkeer.
De beugel zelf zit hartstikke vast op je fiets, daar hoef je niet over in te zitten (tenzij je 'm verkeerd monteert, maar ik zou niet weten hoe). De maxicosi zelf bevestig je met twee 'elastieken' (je weet wel, een soort bagagespin, alleen dan niet als spin) aan de drager. De beugel moet je altijd omhoog doen, mocht je vallen, dan heeft je kind nog een extra harnas.

Natuurlijk, je kunt vallen met je fiets, en dan is dat ook niet fijn voor een kind in de maxicosi achterop de fiets, maar ja, je hebt overal kans op ongelukken (en ook een auto-ongeluk is niet fijn, maar dat weerhoudt weinig mensen om een kind niet in de auto te vervoeren).
I'll meet you on the other side
I'll meet you in the light
pi_24589593
Toch ben je als fietser in t verkeer vrij kwetsbaar. Dat belemmerde mij ook om met zon fietskar te rijden. Toch geeft dat een veiliger gevoel dan dat ik met zo'n schelp ding zou rijden en dan nog eens met een kind voorop. Maar dat kan ook schijnveiligheid zijn hoor. (volgens mij was er wel iets met niet goed uit een test komen ivm zwaartepunt wat niet goed was, ik zal dit nog eens nazoeken, dat maxicosie meeding )
T gemak van een fietskar is vooral een groot punt. Je kunt je kids erin zetten en dan nog weglopen. Ik weet wel toen beide meiden nog voor en achterop zaten dat ik gek werd van mezelf. Zaten ze net, vergat ik me tassen, beide mutsies er weer uit. En zo ging dat regelmatig. Naar de winkels heel handig. Fiets in de stalling kar is je kinderwagen.
Maar goed, het is allemaal maar voor korte duur.
In zo'n fietskar kan je baby mee in een schelp. De eerste weken valt dat natuurlijk niet aan te raden ook in zon maxi mee niet ivm schokken voor t ruggetje.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_24593301
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 21:34 schreef bixister het volgende:
ja, ik vind dat ook griezelig hoor. maar in zo'n kar achter de fiets ook.
Tja, zo'n kar achter de fiets heeft een stalen kooi-constructie en 5 punts gordels. Ik heb ergens wel eens een verhaal gelezen over een fietskar die over de kop ging. Ouder ging verschrikt kijken en verwachte het ergste, maar trof een schaterend kind aan 'papa, nog een keer!'. In zo'n gordel kan zo'n kind maar weinig gebeuren. En als een auto er vol inrijdt, dan ben je op de fiets echt niet beter af met zo'n hufter. Verder kun je hem aankleden met net zoveel lampjes en vlaggetjes als je wil, natuurlijk. Persoonlijk hou ik niet van vlaggetjes en vind ik 1 achterlamp wel voldoende.

Je kunt ruimte voor je fietskar ook afdwingen trouwens, want je bent niet verplicht er mee op het fietspad te rijden, je mag gewoon over de weg (tenzij de weg expliciet verboden is voor fietsers).

Apropos kleine kindjes in de fietskar: die van mij lag met 3 maanden in een babyschelp in de fietskar, en sliep nergens zo lekker als daar. Dus als ze weer eens moeilijk sliep, of moe was maar niet wilde slapen, dan werd het al snel een paar uur fietsen door de polder - dat ging perfect.

Het feit dat er een fietskar achter je fiets hangt is natuurlijk wennen bij paaltjes e.d. - maar daar heb ik niet zoveel ervaring mee, omdat ik al gewend was aan een fietskar om boodschappen mee te doen.
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_24601947
Er staat een fietskar op Ebay: verzendkosten 19 euro, bieden vanaf 1 euro. Meer info.
  zondag 16 januari 2005 @ 20:47:29 #20
109497 Icaä
Are you proud of who I am
pi_24602036
Ik vind die fietskarren nogal eng, omdat medeweggebruikers heel makkelijk over het hoofd kunnen zien dat er nog iets achter je fiets aankomt. Natuurlijk kan zo'n oranje vlag achterop daar iets aan doen, maar toch...
Ik onderschat mijn medeweggebruikers toch liever dan dat ik er van uitga dat ze me wel zullen zien
I'll meet you on the other side
I'll meet you in the light
  FOK!fossiel zondag 16 januari 2005 @ 20:50:23 #21
2628 Karin
pi_24602080
Zag van de week ergens op TV een stukje over bakfietsen om kinderen in te vervoeren. Zag er wel heel gaaf uit, jammer dat dat weer zo duur moet zijn.
pi_24602201
Fietskar - bron: http://www.veiligheid.nl/

Een fietskar is een wagentje op twee wielen dat achter een fiets voortgetrokken wordt en waar één of twee kinderen in kunnen zitten. De kar heeft een bodem, overkapping en een soort 'bankje' waarop de kinderen zitten. Een enkele of dubbele stang verbindt de kar met het frame of de as van het wiel van de fiets. Je kunt een fietskar gebruiken vanaf het moment dat je kinderen goed zelfstandig kunnen zitten, totdat ze ongeveer 7 jaar zijn. De gebruiksaanwijzing geeft aan wat de maximale belading mag zijn.

Welke kies ik?
Voor veel mensen lijkt een fietskar in eerste instantie niet veilig. Het idee dat je ver van je kind zit, vinden veel mensen onprettig. De kinderen zijn echter in een fietskar goed beschermd tegen gevaar doordat ze in een kuipconstructie zitten. Deze constructie zorgt ervoor dat bij botsingen gemaakt bij een snelheid tot 20 km/uur de fietskar wegschuift in plaats van omvalt.

Kooptips

De spaken van de fietskar moeten afgeschermd zijn.
Koop geen fietskar met nylon bodem. Dit is niet alleen lastig met in- en uitstappen, maar een nylon bodem ondervindt ook meer slijtage dan een kunststof bodem. Daarnaast biedt een kunststof bodem meer bescherming dan een nylon doek.
Koop een fietskar met verlichting aan de achterkant en met reflectoren aan zowel de zij- als achterkant. Zijn de verlichting en de reflectoren niet aanwezig, zet ze er dan meteen na aankoop zelf op.
Let erop dat de fietskar felle kleuren en een veiligheidsvlag heeft. Dit vergroot je zichtbaarheid in het verkeer. Bedenk dat andere weggebruikers niet rekenen op een fietskar achter de fiets.
Neem altijd je fiets mee naar de winkel als je een fietskar wilt kopen. De verkoper kan je dan vertellen of de koppeling die hoort bij de fietskar ook op jouw fiets past. De fietsenmaker kan de koppeling voor je bevestigen. Wanneer je de fietskar achter verschillende fietsen wilt kunnen koppelen, kun je een extra koppeling aanschaffen.
De fietskar moet naast de koppeling nog een extra bevestiging aan de fiets hebben.
Contoleer of de fietskar een parkeerrem heeft.
Maak een proefrit met de fietskar. Je kunt dan beter beoordelen of de fietskar die je op het oog hebt ook geschikt voor je is.
Controleer of de fietskar gordels heeft.
Gebruiktips
Omdat de fietskar achter je aan komt, is het belangrijk dat je bochten ruimer neemt dan je gewend bent. Wanneer je een haarspeldbocht of een andere zéér scherpe bocht neemt, kan de stang van de kar tegen het achterwiel komen, waardoor valpartijen kunnen ontstaan. Maak dus nooit een scherpe bocht. Stap desnoods af en ga lopen.
Een fiets met fietskar is zwaarder dan alleen een gewone fiets. Hierdoor gaat het opstarten langzamer en is je remweg langer.
Je bent met een fietskar ook breder dan je gewend bent. Fiets dus niet zomaar door een smal gangetje of langs een paaltje. Minder je snelheid waar dit nodig is en stap zonodig af!
Controleer de fietskar elke keer voor gebruik op gebreken. Kijk vooral naar de koppeling, en controleer of de zekering van de koppeling goed zit.
Plaats een spiegel op je stuur waarmee je de fietskar en de kinderen, in de gaten kunt houden.
Neem geen obstakel (zoals een stoeprand) met de fietskar. De kar kan dan omkiepen.
Bevestig een autostoeltje of babyschelp alleen in de fietskar met een daarvoor geschikte bevestigingset voor de fietskar.
Wanneer je het kind, of kinderen, in de fietskar zet, zet de fiets dan altijd op de standaard. Laat de fiets nooit ergens tegenaan leunen.
Zorg dat de remmen van de fiets goed werken. Een terugtraprem is niet vol-doende, gebruik een fiets met bijvoor-beeld schrijfremmen of trommelremmen.
Zet de kinderen altijd in de gordels!
Oefen de eerste keer fietsen met een fietskar zonder kinderen in de kar. Zorg dat de banden van de fietskar goed opgepompt zijn. Goed betekent niet te zacht, maar ook niet té hard.Bescherm je kind tegen zon, regen en wind.

Het voelt goed hè?
A je to!
pi_24604597
Ik heb dus inmiddels al 2 jaar een fietskar, dus al wat ervaring
Voor Lara zouden we ook een babyschelp moeten aanschaffen toen ze pas geboren was, maar dat hebben we anders opgelost. We hebben de Cosi zelf vastgemaakt met van die 'spinnen' en wat koord. Ging prima, ding zat vast en ze zat zelf vast in het stoeltje. Eén van de andere kinders er naast, eentje achterop en de maxi taxi achteraan de fietskar gehangen. Zo kon ik bijvoorbeeld even de stad in met taxi en cosi, want anders zit je met die schelp (a 65 euro!) en dan kan je cosi niet mee.
Ik kon natuurlijk met die fietskar de winkel in maar na 2,5 jaar met zo'n grote wagen gelopen te hebben was het een genot om met zo'n klein dingetje aan de wandel te gaan.

Ik ben nog nooit aangereden of bijna aangereden met die knalgele opvallende wagen. Iedereen ziet je gewoon. Kijk zelf maar eens rond, zo'n ding valt gewoon op. Ben wel eens bijna aangereden met 1 kind voorop, ik ben toen echt ontzettend geschrokken. In een kar zitten ze beter beschermd dan gewoon voor of achterop. Nooit vastgezeten tussen paaltjes, je lijkt heel breed maar een flinke invalidenwagen past er ook door en die zijn net zo breed, zo niet breder. En inderdaad, het is even kijken met oversteken, maar dan wacht je iets langer tot het verkeer echt weg is, en vaak laten ze je ook wel voor
Ben echt heel positief dus
Screw them.
We're going home.
pi_24609156
Het klinkt wel gaaf, zo'n ding. Op wat voor prijs moet je rekenen (nieuwprijs) en is het verstandig om er zo één tweedehands te kopen?
Ik heb overigens geen maxi cosi maar een Graco autostoeltje (lijkt op de maxi cosi maar is handiger ). Weet iemand toevallig of daar ook zo'n schelp voor te vinden is?
Is het vast maken met 'spinnen' echt veilig?
  † In Memoriam † maandag 17 januari 2005 @ 10:09:45 #25
7074 moussy
kuttekop
pi_24609187
Ik heb René meestal naast me fietsen en Cas voor op, maar dat is doodeng, ze fietst alsof ze bezopen is en zwabbert over de weg heen
Je zou er haast een boek over schrijven!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')