Ik vroeg me af of er hier experts rondlopen op het gebied van kleding wassen Wellicht kan iemand me helpen met een probleempje.. Kan je te grote kleding dusdanig heet wassen dat het krimpt, zodat het bij een kleiner persoon past? Zo ja, met welke stoffen kan dit, en hoe heet zou je dan moeten wassen?? Bij voorbaat dank!!
Tenzij het gaat om kleding met wol erin, zal het niet zo veel krimpen dat iemand met een kleinere maat het past. Als je een spijkerbroek bijv. op 90 graden wast, kan je hooguit verwachten dat ie iets strakker wordt. Een wollen trui op 90 graden wassen raad ik af, tenzij je een baby in de buurt hebt die de trui zou willen dragen ( wol krimpt btw al bij 40 graden, katoen meestal pas bij 60 of krimpt helemaal niet).
Bedankt voor jullie reacties! Het betreft een fleece traingsbroek, zowel (veel) te lang als (veel) te wijd. Wellicht dat ik hem dan maar laat verstellen, zou zonde zijn als er iets mis zou gaan waardoor ik hem gelijk weg kan flikkeren
Fleece is kunststof en zal dus niet krimpen. Het wordt alleen erg lelijk als je het te heet wast. En in de droger is ook zinloos, want na een half uurtje aan de lijn is het ook droog.
Op vrijdag 14 januari 2005 12:26 schreef DarkElf het volgende: je kan het beter te heet (90graden) wassen en in de droger flikkeren, meestal krimpen dingen dan wel.
Sommige stoffen smelten bij bepaalde tempraturen en andere worden hard en ruw (denk aan handdoeken) bij te heet wassen. Wol kan wel wordt iets stugger, katoen kan gewoon geloof ik en stretch stofjes ook. Maar dus liever geen syntetische stoffen of stoffen met een plastic printje erop.