Hey, is wel een goeie...quote:Op vrijdag 14 januari 2005 10:56 schreef Mobious het volgende:
Als je nu nog twintig jaar hebt, zou ik me alvast gaan verdiepen in koolzaadolie:
- Hoe te produceren
- Waar, goedkoop, een groot stuk land te kopen, met ruimte voor uitbreiding en eventueel dichtbij een potentieel afzetgebied
- Machines die het koolzaad kunnen omzetten inkopen. Uiteraard werkend op deze koolzaadolie (of op elektriciteit).
- Generatoren aanschaffen die werken op koolzaadolie
- Dieseltraktoren aanschaffen en die ombouwen naar koolzaadoliemotoren
- Reserveonderdelen inslaan
- etc etc.
Als je het goed aanpakt, kan je nr. 1 producer zijn van koolzaadolie in een bepaald gebied. Daardoor kan je je permiteren secundaire productielijnen op te zetten van primaire levensbehoeften als voedsel en schoon drinkwater. Maar ook stroomproductie kan tot de mogelijkheden liggen.
Uiteraard zal je voldoende personeel moeten gaan aannemen, maar omdat de wereldeconomie dan toch al geklapt is, zal dat niet al te moeilijk gaan. Een soort kapitalistische communie moet mogelijk zijn. Het personeel woont en werkt op jouw land in ruil voor geld of meer waardevaste goederen, als voedsel, koolzaadolie of tegoedbonnen daarvoor (je creeert je eigen geld).
Wietplantjes? (zonder gein)quote:Op vrijdag 14 januari 2005 17:20 schreef Basp1 het volgende:
En weten jullie ook al hoeveel ton koolzaad olie van 1 ha af kan komen? en dan de verwachte hoeveelheid biobrandstof?
Shell is bezig met de optimalisatie van een apparaat dat elke plantaardig product in olie kan omzetten, dan moet je het snelst groeiend product voor vinden, dat zal een hogere opbrengst gaan hebben dan die koolzaad olie.
Het overgrote deel van de olie gaat op aan transport en productie van dingen, maar voor de kunststofproductie wordt echt niet zoveel olie gebruikt, als dit al 5% van de totale wereldconsumptie zou zijn denk ik dat ik dit getal al veel te hoog schat.quote:Op maandag 17 januari 2005 09:40 schreef B-FliP het volgende:
Maar ook al vinden ze nieuwe brandstof, er gaat een overgroot deel van de olie op aan
grondstof voor oa plastic en kunststof e.d... Wat zou een nieuwe grondstof daarvoor kunnen
zijn? Kunnen ze dit vanuit plantaardige stoffen maken?
Niet alleen de snelst groeiende, maar ook degene met de hoogste calorische waarde. Een standaard plant bevat erg veel water en verder wat CH verbindingen met een normale energiewaarde. Planten met olieachtige of suikerachtige stoffen bevatten veel meer energie per kilo.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 17:20 schreef Basp1 het volgende:
En weten jullie ook al hoeveel ton koolzaad olie van 1 ha af kan komen? en dan de verwachte hoeveelheid biobrandstof?
Shell is bezig met de optimalisatie van een apparaat dat elke plantaardig product in olie kan omzetten, dan moet je het snelst groeiend product voor vinden, dat zal een hogere opbrengst gaan hebben dan die koolzaad olie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |