abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 september 2001 @ 12:34:22 #1
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1731586
www.trouw.nl
quote:
Saudi-Arabië verbreekt banden met Taliban
Taliban roept strijders op
van onze internetredactie
2001-09-24

geactualiseerd dinsdag 11:00 uur
AMSTERDAM - Saudi-Arabië heeft zich dinsdag als een na laatste land gekeerd tegen het Afghaanse regime van de Taliban. Alleen Pakistan erkent het streng islamitische bewind nog. Ook de Verenigde Arabische Emiraten verbraken afgelopen week de relaties met de Taliban. Daarmee komt het regime steeds meer alleen te staan in de strijd tegen de Verenigde Staten na de aanslagen van 11 september.

De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Colin Powell, liet maandag doorschemeren dat ook Pakistan binnenkort de betrekkingen met het Taliban-bewind zal verbreken. Powell sprak verder over het ,,Taliban-regime dat zich voordoet als een regering''. Rusland heeft maandag nog eens laten weten volledig achter de VS te staan. Het toonde zich bereid de Afghaanse Noordelijke Alliantie, die ook strijdt tegen de regerende Taliban, te helpen met wapens en uitrusting. Dat maakte de Russische president Poetin bekend na een bijeenkomst met de leiders van de politieke groeperingen in het parlement. Hij is overigens niet van plan militairen te sturen. Poetin zei verder dat hij het Russische luchtruim zal openstellen voor transport van hulpgoederen tijdens de operatie van de Amerikaanse strijdkrachten tegen het terrorisme. Twee parlementsleden hadden direct na het overleg al gezegd dat Poetin dergelijke plannen zou bekendmaken.

Taliban roept strijders op
De Taliban benadrukten dinsdag opnieuw dat ze zullen terugslaan naar iedereen die meewerkt aan aanslagen op Afghanistan. ,,Iedereen die ons aanvalt of daarbij helpt is onze vijand en we zullen ook aanslagen op hen plegen'', aldus een diplomaat van het ministerie van Defensie. Het regime besloot eerder nog eens 300.000 strijders op te roepen voor de heilige oorlog (jihad) tegen de Verenigde Staten. De extra manschappen worden geworven door hoge afgevaardigden die daarvoor naar de provincies Wardak en Ghazni in het zuiden en oosten worden gestuurd. De nieuwe troepenmacht wordt onder meer ingezet in de hoofdstad Kabul, bij de grenzen en bij andere belangrijke posities. Westerse waarnemers twijfelen echter of het fundamentalistische regime zoveel mensen op de been kan brengen. Zij schatten de totale sterkte op ongeveer 45.000. Talibanleider Mohammed Omar waarschuwde Washington maandag dat een aanval op Afghanistan het terrorisme niet uit de wereld zal helpen. ,,Ook mijn dood of die van Osama bin Laden verandert niets'', aldus Omar. Verder werd buurland Oezbekistan door Kabul gewaarschuwd. Het land mag niet in zee gaan met ,,arrogante en imperialistische Amerikanen''.

De belangrijkste verdachte van de aanslagen, Osama bin Laden, riep de Pakistaanse bevolking op tot een jihad tegen de VS. De 'Pakistaanse moslimbroeders' moeten de strijd aanbinden met de 'Amerikaanse kruisvaarders', om te verhinderen dat zij Pakistan en Afghanistan binnenvallen, aldus de satellietzender al-Jazeera in Qatar die de boodschap van Bin Laden per fax zou hebben gekregen.

FBI zoekt door
Ondertussen gaat de speurtocht naar betrokken daders van de aanslagen op de VS nog steeds door. De Amerikaanse federale politie (FBI) en de immigratie- en naturalisatiedienst (INS) hebben in het onderzoek naar de aanslagen tot nu toe al meer dan 350 mensen aangehouden. De Amerikaanse minister van Justitie zei maandag dat de FBI nog op zoek is naar bijna vierhonderd anderen. Veelal gaat het echter om mensen die waardevolle inlichtingen kunnen geven over daders. De Amerikaanse Federale luchtvaartautoriteit (FAA) wil de veiligheid verbeteren door agenten te werven die in burger mee zullen vliegen in verkeersvliegtuigen. Zij zijn bevoegd wapens te dragen, mensen te arresteren en verder alles om de veiligheid van het toestel, de bemanning en de passagiers te garanderen.

Mooi, nu Pakistan nog. Ik ben trouwens benieuwd wat de Taliban zullen doen als de raketten inslaan.
De taal liegt er niet om.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  dinsdag 25 september 2001 @ 12:38:29 #2
12871 Myster_E
Ne t'en fais pas,
pi_1731638
quote:
Op dinsdag 25 september 2001 12:34 schreef links234 het volgende:
www.trouw.nl
[..]

Mooi, nu Pakistan nog.

Hadden die dat dan nog niet gedaan?
  dinsdag 25 september 2001 @ 12:40:41 #3
16076 Lantald
Ik hou mijn adem in!!!!
pi_1731662
Wel vreemd hoor. de Taliban is nu ineens fout terwijl in de jaren 80 de Taliban Ok was en dat ze gesteund werden door de VS in hun strijd tegen Rusland. Hier is niet echt sprake van consequent handelen. Niet dat de Russen het goed doen, maar zij zijn tenminste consequent en zijn eerlijk over het willen veroveren van gebied! Niet als de Vs die het doen onder de vlag van het beschermen van de democratie!
  dinsdag 25 september 2001 @ 12:44:02 #4
10188 links234
pi_1731693
quote:
Op dinsdag 25 september 2001 12:40 schreef Lantald het volgende:
Wel vreemd hoor. de Taliban is nu ineens fout terwijl in de jaren 80 de Taliban Ok was en dat ze gesteund werden door de VS in hun strijd tegen Rusland. Hier is niet echt sprake van consequent handelen. Niet dat de Russen het goed doen, maar zij zijn tenminste consequent en zijn eerlijk over het willen veroveren van gebied! Niet als de Vs die het doen onder de vlag van het beschermen van de democratie!
De VS wil het land veroveren? Waarom? D'r is weinig waardevols te vinden. Hooguit wat opiumplantages, maar ik denk niet dat de VS daar zo in geinteresseerd is.

En dat de taliban nu ineens fout is? Tja, d'r varen ook japanse schepen die richting op om de VS te assisteren. Daar heeft de VS ook wel eens mot meegehad.

Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  dinsdag 25 september 2001 @ 12:44:13 #5
7814 wiip
Forgive, but never forget. JFK
pi_1731695
quote:
mee eens, daarbij is gebleken dat een terroristische aanslag relatief simpel is. Degene die overleven, zullen nog meer wraak gevoelens hebben, nog gemotiveerder worden tegen het kapitalisme.
Daarbij ben ik benieuwd wat de volgende stap wordt (welk land/organisatie) of zal het hierbij blijven. Ze hebben het steeds over een lange oorlog, maar ik ben benieuwd.
Descartes:Each problem that I solved became a rule which served afterwards to solve other problems. JFK:Mankind must put an end to war or war will put an end to mankind.
  dinsdag 25 september 2001 @ 12:47:51 #6
16076 Lantald
Ik hou mijn adem in!!!!
pi_1731733
T gaat niet zozeer om het veroveren van land, maar om de controle over een regering te krijgen. En daarmee de handel veilig te stellen van bijvoorbeeld wapens......
  dinsdag 25 september 2001 @ 12:52:22 #7
10188 links234
pi_1731785
quote:
Op dinsdag 25 september 2001 12:47 schreef Lantald het volgende:
T gaat niet zozeer om het veroveren van land, maar om de controle over een regering te krijgen. En daarmee de handel veilig te stellen van bijvoorbeeld wapens......

Volgens mij gaat het nog steeds om Bin Laden, en eventueel het erkende gezag (noordelijke alliantie dus) weer aan de macht helpen. Niet dat ik daar veel van verwacht, en veel verbetering voor de burgerbevolking verwacht ik ook niet van ze, maar ze lijken me iig iets normaler.

dinsdag 25 september 2001 @ 12:57:11 #8
16076 Lantald
Ik hou mijn adem in!!!!
pi_1731851
Zou t normaler worden? Ook als je bedenkt dat vele mensen daar moslim zijn en nu christelijke normen en waarden krijgen opgelegd. Ze verschillen wel niet zo heel veel, maar er is toch een verschil. Bovendien (beetje off-topic, maar goed) in hoeverre zijn de VS gemachtigd om integrijpen in een land en daarmee de immuniteit van dat land beschadigen!
  dinsdag 25 september 2001 @ 13:19:43 #9
16356 Eresie
38911 basic bytes free
pi_1732065
quote:
Op dinsdag 25 september 2001 12:52 schreef links234 het volgende:

[..]
Volgens mij gaat het nog steeds om Bin Laden, en eventueel het erkende gezag (noordelijke alliantie dus) weer aan de macht helpen. Niet dat ik daar veel van verwacht, en veel verbetering voor de burgerbevolking verwacht ik ook niet van ze, maar ze lijken me iig iets normaler.

De VS steunen gewoon landen of oppositiepartijen wanneer dat hen uitkomt. Vroeger was de USSR de absolute vijand. En in deze wereld gebeurt het maar al te vaak dat vijanden vrienden worden door een gezamelijke, nog grotere vijand. Daarom steunde de VS in de jaren 80 Bin Laden. Die vocht namelijk tegen de nog grootste vijand, de USSR.

Die Noordelijke alliantie die de VS nu steunt, is gewoon een monsterverbond van alle oppositiepartijen uit Afghanistan die tot voor kort elkaar ook nog uitmoordden, maar nu in de Taliban een gemeenschappelijke vijand hebben. Als de Taliban verdreven is, zal die alliantie uit elkaar vallen en de strijd om de macht in Afghanistan voortduren.

Saudi arbie maakt ook rare sprongen. Tot vandaag waren zij een van de weinige landen die de Taliban als regering erkenden. Dat kwam hen waarschijnlijk gewoon goed uit. Nu Amerika boos is, loopt Saudie Arabie snel over naar die kant. Van je vrienden moet je het maar hebben in deze wereld.....

En trouwens, als Pakistan het enige land is dat de VS niet steunt...... Over Irak niks meer gehoord. Steunen zij de VS nu ook in de strijd tegen het terrorisme? Dat zou me echt verbazen.

You're asking for peace, but you never stop fighting
  dinsdag 25 september 2001 @ 16:54:36 #10
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_1734302
quote:
De VS heeft de Taliban nooit gesteund. Dat waren de Mujaheddins. Velen van hen zitten nu in de Northern Alliance. Pas veel later zijn een paar idioten de Taliban begonnen.
I'm definitely caught up in the wrong universe.
Oh, and The Net is Dead too...
  dinsdag 25 september 2001 @ 17:03:56 #11
572 Sniper
Gull Catcher
pi_1734406
quote:
Op dinsdag 25 september 2001 16:54 schreef TheMarco het volgende:

[..]

De VS heeft de Taliban nooit gesteund. Dat waren de Mujaheddins. Velen van hen zitten nu in de Northern Alliance. Pas veel later zijn een paar idioten de Taliban begonnen.

Voornamelijk met steun van Pakistan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')