abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1730478
Bush bevriest tegoeden Bin Laden

Uitgegeven: 25-9-2001 8:02
Laatst gewijzigd: 25-9-2001 9:22

AMSTERDAM - De Amerikaanse president Bush heeft opdracht gegeven tegoeden van de Saoedische terrorist Osama bin Laden te bevriezen, zo meldt Het Financieele Dagblad. Bush zei dit tijdens een persconferentie in Washington. Hij vroeg andere landen hetzelfde te doen.

Financiële instellingen lopen zelfs de kans geheel van de Amerikaanse markt te worden geweerd bij een weigering terroristische tegoeden te blokkeren. "Wie zaken doet met terroristen, doet geen zaken meer met ons", zo luidt de boodschap van Bush. Groot-Brittannië en Zwitserland hebben volgens het Witte Huis al beslag gelegd op diverse verdachte bankrekeningen.

Of de maatregelen effect zullen hebben blijft de vraag. In 1998 gaf voormalig president Clinton een vergelijkbare order. Toen werd opdracht gegeven de tegoeden van Bin Laden, twee companen en het Al-Qaeda netwerk te bevriezen. De Amerikaanse overheid slaagde er echter nooit in de bezittingen te traceren.

Bron: (Nu.nl)
-------------------------------------

Stap 1.

Dit wetsvoorstel is na zeer korte tijd tot stand gekomen en bezegeld met 'één pennestreek', aldus Bush. Gaat wel erg makkelijk zo. Wie gaat in de toekomst bepalen wie terrorist is, en wie een dissident?

Misschien wordt het tijd dat we ons eens afvragen wíe nu echt het gevaar voor de democratie gaat opleveren.

dinsdag 25 september 2001 @ 10:37:51 #2
15651 HeindeKort
Is solidair met de Amerikanen
pi_1730564
quote:
Op dinsdag 25 september 2001 10:28 schreef FuTilE het volgende:

Misschien wordt het tijd dat we ons eens afvragen wíe nu echt het gevaar voor de democratie gaat opleveren.

Vliegtuig gooiende terroristen misschien?
Osama Bin Laden is een varken
pi_1730662
Het is idd eng hoe Bush nu reageert en wat die voor elkaar krijgt. "Of je bent voor ons, of je bent tegen ons" getuigd ook van weinig democratie. Maar zolang die de Amerikaanse bevolking grootendeels achter zich heeft staan "kan" die dat maken...

* calvobbes vind het nog steeds een beetje jammer dat er geen vliegtuig op Bush is neergekomen

pi_1730687
quote:
Op dinsdag 25 september 2001 10:37 schreef HeindeKort het volgende:

[..]

Vliegtuig gooiende terroristen misschien?

Als enigen?

Dat zou kunnen. Je bent gerechtigd dat te denken.

Maar een angstig volk dat zich vanalles laat aanleunen is IMHO net zo slecht voor de democratie, evenals een onnozele despoot in het Witte Huis. Ik ben nu nog gerechtigd dat te denken.

Vanwaar dit grote vertrouwen in de VS? Omdat we solidair zijn?

pi_1730738
quote:
Op dinsdag 25 september 2001 10:50 schreef calvobbes het volgende:
Het is idd eng hoe Bush nu reageert en wat die voor elkaar krijgt. "Of je bent voor ons, of je bent tegen ons" getuigd ook van weinig democratie.
Wel van duidelijkheid.

In een oorlog kan er trouwens geen sprake zijn van democratische besluiten.

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_1730817
quote:
Op dinsdag 25 september 2001 11:00 schreef R@b het volgende:

[..]

Wel van duidelijkheid.

In een oorlog kan er trouwens geen sprake zijn van democratische besluiten.

Na een terroristische aanslag ook niet?
  dinsdag 25 september 2001 @ 11:17:47 #7
15651 HeindeKort
pi_1730900
quote:
Op dinsdag 25 september 2001 10:54 schreef FuTilE het volgende:

[..]

Als enigen?

Dat zou kunnen. Je bent gerechtigd dat te denken.

Maar een angstig volk dat zich vanalles laat aanleunen is IMHO net zo slecht voor de democratie, evenals een onnozele despoot in het Witte Huis. Ik ben nu nog gerechtigd dat te denken.

Vanwaar dit grote vertrouwen in de VS? Omdat we solidair zijn?

Omdat in dit gevecht de zijden duidelijk zijn:

De Westerse, geseculariseerde wereld vs de Moslim-fundamentalisten.

Laat er geen twijfel over bestaan aan welke kant ik sta, en dan mag van mij de democratie wat ingetrokken worden.
Tijdens oorlogstijden heb je geen tijd voor gezeik en een commissie.
Dan blaast de vijand (die daar niet aan doet) je op terwijl je zit te lullen.

dinsdag 25 september 2001 @ 11:19:14 #8
10752 clarify
maakt het wel duidelijk.......
pi_1730918
quote:
Op dinsdag 25 september 2001 11:08 schreef FuTilE het volgende:

[..]

Wat is er mis met het oprollen van een bende terroristen??
Daar kan je toch niet zo heel veel bezwaar tegen hebben.
Blijkbaar vindt men over het algemeen dat dat ten koste mag gaan van wat privacy en vrijheden.
[b]C'est pas facile de savoir pourquoi.[/b]
pi_1730977
quote:
Op dinsdag 25 september 2001 11:08 schreef FuTilE het volgende:

[..]

Als die als oorlogsdaad wordt beschouwd wel.
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  dinsdag 25 september 2001 @ 11:29:59 #10
15651 HeindeKort
pi_1731017
quote:
Op dinsdag 25 september 2001 11:19 schreef clarify het volgende:

[..]

Blijkbaar vindt men over het algemeen dat dat ten koste mag gaan van wat privacy en vrijheden.

ja maar je hebt ook altijd mensen die eigenlijk aan de andere kant staan en dat nu op deze manier proberen te laten merken
pi_1731090
quote:
Op dinsdag 25 september 2001 11:17 schreef HeindeKort het volgende:

Laat er geen twijfel over bestaan aan welke kant ik sta,

Jaja, I'll make no mistake about it ;]
quote:
en dan mag van mij de democratie wat ingetrokken worden.
Tijdens oorlogstijden heb je geen tijd voor gezeik en een commissie.
Dan blaast de vijand (die daar niet aan doet) je op terwijl je zit te lullen.
Van mij mag de democratie niet ingetrokken worden. Nooit. Niet door Nazi-Duitsland, niet door de Verenigde Staten.
pi_1731113
quote:

[..]

Ik dus niet. Van het concentreren van macht is nog nooit iets goeds gekomen.
pi_1731138
quote:
Op dinsdag 25 september 2001 11:25 schreef R@b het volgende:

[..]

Als die als oorlogsdaad wordt beschouwd wel.

Er zijn anders al genoeg experts en critici die zeggen dat dit niet per se een oorlogsdaad is. Het is als oorlogsdaad betiteld door Bush, dat wil niet zeggen dat iedereen het daar mee eens moet zijn.
pi_1731162
quote:
Op dinsdag 25 september 2001 11:29 schreef HeindeKort het volgende:

[..]

ja maar je hebt ook altijd mensen die eigenlijk aan de andere kant staan en dat nu op deze manier proberen te laten merken

Jij bent gekloond uit het DNA van Bush he?
  dinsdag 25 september 2001 @ 12:00:28 #15
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1731281
quote:

[..]

Da's best wel dubbel eik. : Vrijheden inperken om je vrijheid te beschermen.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  dinsdag 25 september 2001 @ 12:22:39 #16
10752 clarify
maakt het wel duidelijk.......
pi_1731467
quote:
Op dinsdag 25 september 2001 12:00 schreef links234 het volgende:

[..]

Da's best wel dubbel eik. : Vrijheden inperken om je vrijheid te beschermen.

Niet zo dubbel als het lijkt. Vergelijk het met bv verkeersregels, om iedereen zijn/haar mobilteit te kunnen laten genieten zijn er beperkingen opgelegd, je mag bv niet door rood licht of tegen het verkeer in rijden.
Zo zijn er nog wel meer te verzinnen.

Daarnaast is het zo dat jouw vrijheid mijn berperking, of andersom, kan zijn. Vrijheden en privacy bescherming mogen er, naar mijn idee, nooit toe leiden dat criminelen ongestoord hun gang kunnen gaan.

[b]C'est pas facile de savoir pourquoi.[/b]
  dinsdag 25 september 2001 @ 12:37:21 #17
16076 Lantald
Ik hou mijn adem in!!!!
pi_1731619
Je kan wel spreken over vrijheid inperken om vrijheid te garanderen. Maar in hoeverre moet vrijheid ingeperkt worden. Moeten al onze daden nagegaan worden en democratie ingeperkt of misschien wel afgeschaft omdat ene Bush zonodig vind dat een terroristische daad een oorlogsdaad is!
Wanneer de democratische waarden in het gevaar zijn (en ik vraag me af in hoeverre er democratie is, maar dat terzijde) en in gevaar worden gebracht door Bush klopt er iets niet. Zeker omdat amerika zich voordoet als de grote beschermer van de democratie en dan ga je die inperken om hem te beschermen? Hoe krom kan je denken?
pi_1731671
quote:
Op dinsdag 25 september 2001 12:37 schreef Lantald het volgende:
Je kan wel spreken over vrijheid inperken om vrijheid te garanderen. Maar in hoeverre moet vrijheid ingeperkt worden. Moeten al onze daden nagegaan worden en democratie ingeperkt of misschien wel afgeschaft omdat ene Bush zonodig vind dat een terroristische daad een oorlogsdaad is!
Wanneer de democratische waarden in het gevaar zijn (en ik vraag me af in hoeverre er democratie is, maar dat terzijde) en in gevaar worden gebracht door Bush klopt er iets niet. Zeker omdat amerika zich voordoet als de grote beschermer van de democratie en dan ga je die inperken om hem te beschermen? Hoe krom kan je denken?
Precies, en zolang iedereen maar steeds anstiger wordt voor terrorisme verkrijgen de VS daarmee steeds meer vrijheden. En dat staat dan nog los van de uitspraak 'If you're not with us, you're with terrorism', wat weer een hele andere angst teweegbrengt. Het volk wordt bang gemaakt met terroristische daden, overheden worden geconfronteerd met de onnodig agressieve houding van de VS. Ik snap niet dat iedereen dit zomaar pikt.
  dinsdag 25 september 2001 @ 12:44:49 #19
16076 Lantald
Ik hou mijn adem in!!!!
pi_1731702
Ik bergijp ook nix van de reactie van de wereld. T lijkt wel alsof de VS deze aanslag gebruiken om de totale heerschappij over de wereld nu eens goed in handen te krijgen. Zou dan toch de schaduw regering van de VS achter de aanslag op t WTC zitten???
pi_1731750
quote:
Op dinsdag 25 september 2001 12:41 schreef FuTilE het volgende:

[..]

Het volk wordt bang gemaakt met terroristische daden, overheden worden geconfronteerd met de onnodig agressieve houding van de VS. Ik snap niet dat iedereen dit zomaar pikt.

If America invades us, they will declare a war against all moslims. So, the islam will declare Jihad!

Nee, dat is vredelievende taal! Het is vooralsnog nog steeds New York dat in de as ligt en geen Kaboel. Agressieve houding is nog steeds wat anders dan massabombardement. Blijkbaar moeilijk te scheiden voor sommigen..

Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  dinsdag 25 september 2001 @ 12:56:39 #21
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_1731844
Ik kan me ook niet erg vinden in de blinde follow-the-leader-mentaliteit die veel Amerikanen tentoon spreiden.

Alsof Amerika het meest vrije land ter wereld was slaan ze zich op de borst, terwijl ze toejuichen dat hun land vrijheden van de bevolking inperkt, en die van de regering almaar groter wordt.

En dat voor een president die er niet eens had moeten zitten... that's democracy for ya!!!

V.

Ja inderdaad, V. ja.
  dinsdag 25 september 2001 @ 12:58:53 #22
16076 Lantald
Ik hou mijn adem in!!!!
pi_1731874
Ja de democratische waarden worden hoog in het vaandel gehouden in de VS
  dinsdag 25 september 2001 @ 12:58:58 #23
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1731876
quote:
Op dinsdag 25 september 2001 12:37 schreef Lantald het volgende:
omdat ene Bush zonodig vind dat een terroristische daad een oorlogsdaad is!
Was de aanval van japan op pearl harbor een oorlogsdaad? Ja.

Aanval op het WTC? Ja.

Waarom? Door de schaal. Door de doelen. Door het aantal slachtoffers. Het enige verschil is dat er geen land is dat de aanval op heeft geeist. Afghanistan weigert echter de hoofdverdachte uit te leveren en verwacht dat de VS niets doet. Dat maakt ze, imo, tot medeplichtigen. Aangezien afghanistan een land is, heeft de VS het recht om ze helemaal tot poeder te bombarderen.

Maar goed, waarschijnlijk beperken de acties zich tot het vernietigen van de militaire infrastructuur van de Taliban en support voor de alliantie. Een grootschalige inzet van grondtroepen is volkomen onzinnig. Zeker nu het winter wordt.

Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  dinsdag 25 september 2001 @ 13:00:15 #24
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_1731893
quote:
Op dinsdag 25 september 2001 12:41 schreef FuTilE het volgende:

[..]

Ik snap niet dat iedereen dit zomaar pikt.

Ik ook niet...

V.

Ja inderdaad, V. ja.
  dinsdag 25 september 2001 @ 13:02:42 #25
16076 Lantald
Ik hou mijn adem in!!!!
pi_1731916
Toch kan het geen oorlogsdaad zijn, aangezien er geen land is dat t heeft opge-eisd. Bovendien is er nog steeds geen bewijs dat Bin-Laden hoofdverdachte zou zijn. Ja de VS zeggen wel dat dat geheim, maar ws hebben ze helemaal nix!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')