abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24530502

NASA richt vizier op komeet Tempel 1

PASADENA/WASHINGTON - Het klinkt als het script voor de nieuwste sciencefictionfilm. Een ruimtevaartuig legt in de jacht op een komeet miljoenen kilometers af om dicht bij de prooi een projectiel af te schieten, dat vervolgens met een enorme klap tegen de vuile ijsbal knalt.

Alleen de naam van het ruimtevaartuig dat de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA woensdag wil lanceren, Deep Impact, is echter afkomstig uit Hollywood. Het is een verwijzing naar de gelijknamige film uit 1998 waarin een komeet op de aarde afkoerst.

Aardappelvormig

Het slachtoffer van deze jacht is Tempel 1, een aardappelvormige komeet met een straal van 3 kilometer. De vuile bal, die vermoedelijk bestaat uit rotsachtig materiaal, ijs, kool- en waterstoffen, draait elke 5,5 jaar een elliptische baan rond de zon.

Wetenschappers durven niet met zekerheid te stellen, wat er zal gebeuren als de komeet zich met een snelheid van ongeveer 37.000 kilometer per uur tegen de zogeheten impactor stort.

"Het is alsof je midden op de weg staat terwijl er een vrachtwagen op je af raast", aldus Rick Grammier, leider van het 330 miljoen dollar (250 miljoen euro) kostende project. Hij verwachten een enorme explosie die een krater ter grootte van het Colosseum in Rome kan achterlaten.

4 juli

Tijdens de botsing, die op 4 juli (de Amerikaanse onafhankelijkheidsdag) zou moeten plaatshebben, zullen twee telescopen aan boord van het moederschip de effecten registeren. Daarna zal Deep Impact langs de komeet vliegen voor een nauwkeurige inspectie.

Tegelijkertijd staan tal van astronomen op aarde op scherp en worden ruimtetelescopen op de plek van de inslag gericht. Wetenschappers hebben in de loop van de jaren al heel wat onderzoek verricht naar kometen. Zij behoren tot de oudste objecten in het zonnestelsel en zouden bevroren materiaal uit die eerste jaren kunnen bevatten.

Het ontdekte materiaal is tot nu toe alleen afkomstig van het oppervlak van kometen, dat door verhitting en inslagen veel veranderingen heeft ondergaan. Door het binnenste van Tempel 1 te onderzoeken hopen wetenschappers erachter te komen hoe het universum er in de tijd van zijn ontstaan, naar schatting meer dan 4 miljard jaar geleden, uitzag.

NASA-medewerkers schatten dat het effect van de botsing op de koers van Tempel 1 vergelijkbaar is met een muskiet die tegen een Boeing 747 aanvliegt. De explosie, 132 miljoen kilometer van de aarde, moet echter te zien zijn voor iedereen die zijn verrekijker of kleine telescoop op de goede plek richt.

Sommige astronomen stellen zelfs dat de anders nauwelijks waarneembare komeet, afhankelijk van het materiaal waarop de impactor stuit, kort zal oplichten en met het blote oog te zien zal zijn.

Meer informatie over de Deep Impact missie vind je hier ---> http://deepimpact.jpl.nasa.gov/

[ Bericht 2% gewijzigd door Frutsel op 13-01-2005 15:26:55 ]
pi_24530574
CNN meldt:

The two spacecraft of NASA's Deep Impact mission, dubbed Flyby and Impactor by their makers, are set to launch Wednesday atop a Boeing Delta 2 rocket, their mission: To unlock the inner secrets of comets.

"All I can do now is worry and hope," said Deep impact principal investigator Michael A'Hearn, of the University of Maryland, during a telephone interview. "And then watch it go."

Deep Impact is currently scheduled for a 1:47 p.m. EST (1847 GMT) liftoff from Launch Pad 17B at Cape Canaveral Air Force Station in Florida on Wednesday

If all goes well, the mission's two spacecraft will tag team Comet Tempel 1 on July 4, with Impactor set to slam into the icy wanderer while Flyby looks on.

Built for NASA by Ball Aerospace and Technologies Corp., Deep Impact is designed to give researchers their first glimpse of the inner workings of a comet.

By crashing Impactor into Tempel 1, thought to be a rather typical example of comets, researchers hope to glimpse pristine material that have not changed since the formation of the solar system.

"The interesting part of this mission is that we don't really know what to expect," said Don Yeomans, a senior research scientist with the Deep Impact mission at NASA's Jet Propulsion Laboratory, JPL.. "But no matter what happens, we'll observe the phenomena."

Digging into a comet

"We have a tremendous amount of Earth-based data on the composition of gases that come out of a comet and the dust lifted off its surface," A'Hearn said, adding that the object's inner make up is still a mystery. "But the [comet] interior is characteristic of what the solar system formed from."

To measure that material, Deep Impact's Impactor probe, an 820-pound (372-kilogram) camera-equipped chunk of copper will be placed in Tempel 1's path and ultimately slam into the comet at about 23,000 miles an hour (37,014 kilometers an hour).

Snapping images until the last, Impactor is designed to give researchers their closest look yet at a comet's surface.

"We hope to get 15 centimeters resolution," Yeomans told SPACE.com, adding that extreme dust conditions could still limit Impactor's camera. "That's unprecedented resolution."

Meanwhile, Flyby will record the event along with a myriad of Earth-based and orbital instruments with telescopes capable of two-meter resolution and an infrared spectrometer to determine the mineral make-up of Tempel 1's innards.

Flyby should relay at least some data from its own sensors and Impactor's camera during the event, but the spacecraft will continue to send observations home until well after the initial impact.

"I really want to see the data as they come down," A'Hearn said, adding that Deep Impact will allow researchers to look anew at previous comet observations. "On the Fourth of July, we'll all be huddled around TV screens at mission control."

Understanding impacts

Comet science aside, Deep Impact is also poised to give researchers a ringside seat to what they hope will be a huge cometary smash-up.

When Deep Impact crashes into Comet Tempel 1, the size of its crater remains will depend on the comet's structure and density. Size estimates from mission scientists describe the crater as ranging from a meager 10 meters to the size of the Rose Bowl football stadium in Pasadena, California.

"My personal estimate [for the crater] is at the large end of a large-size football stadium, perhaps 150 meters in diameter," A'Hearn said. "It could be larger."

Researchers are eager to compare Deep Impact's crater - granted the spacecraft reaches Tempel 1 successfully in the first place - because of the past comet craters observations.

Based on images taken by NASA's Stardust spacecraft, which swung by the admittedly odd comet Wild 2, some astronomers believe that comet-based craters differ from their planetary and moon-based cousins.

"They don't look like craters anywhere else in the solar system," A'Hearn said of Wild 2's surface features. "It's the lack of ejecta around them that makes them unusual."

A'Hearn wants to see if Deep Impact's crater has the same attributes, adding that the mission also has the benefit of creating at least one crater on Tempel 1 that is unambiguously an impact feature.

A watery story

Some researchers are also interested in learning the amount of water in Tempel 1, especially since some scientists believe comets may have been the original vehicles for water to reach Earth.

"Comets are far more than an intellectual interest," Yeomans said, adding if comets were Earth's water delivery system, they form a crucial cog in life's beginnings. "These things affect us, and may have even enabled us [to exist]."

And while they may have played a role in our beginnings, comets could one day be tapped by future human space explorers as a source for water, oxygen and hydrogen fuel for far-flung space missions, NASA researchers said.

"They could be the watering holes and fuel stations for future interplanetary exploration," Yeomans said.

woensdag 12 januari 2005 @ 17:03:42 #3
107557 PeeJay
En god zag dat het lauw was
pi_24533843
oee!

Op naar 4 juli!
All I Need, is the air I breathe...
pi_24535542
the fourth of juli.. we're going to see some fireworks
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_24536043
Countdown for Launch started....

1:33 p.m. - We are at T-4 minutes and holding. This is a 10-minute built-in hold.

1:30 p.m. - T-7 minutes and counting.

1:17 p.m. - The 20-minute hold has been released and we are at T-20 minutes and counting.

1:09 p.m. - The NASA Launch Manager has said that the range is "red" due to high level winds from 52,000 to 65,000 feet. He is polling the team at T-20 minutes and holding to come out of the built-in hold. The NASA Team has indicated that they are ready to continue with the countdown.

[ Bericht 14% gewijzigd door Frutsel op 12-01-2005 19:47:59 ]
pi_24536166
and we got LIFT OFF...

Deep Impact is on it's way...

geen problemen tot nu toe...
  donderdag 13 januari 2005 @ 12:03:21 #7
43976 Monkeylover
SPANK MY MONKEY!!!
pi_24544630
Ik ben van mening dat dit een zeer verkeerde missie is. Het heelal bestaat al miljoenen jaren en alles is in evenwicht, als deze missie de komeet uit zijn baan brengt oid zal dat op den duur gevolgen hebben en een reeks dingen in gang zetten (botsingen oid).
pi_24546013
'Je verstoord het evenwicht' idd

Hoe staat het met de zee? Issie nou al volgedumpt?
Dan kunnen we aan de ruimte beginnen namelijk Ff paar planeetjes uit de weg ruimen en mn grofvuil kan er weer bij

pi_24546067
Ben ik de enige die dit heeeel erg zonde van het geld vind?
www.piccas.nl duizenden foto's van bekende celebs en de mogelijkheid om zelf over ze te schrijven!!!
***Get famous - Describe the famous***
pi_24546140
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 13:29 schreef Denagam het volgende:
Ben ik de enige die dit heeeel erg zonde van het geld vind?
Waarom is het uitvoeren van onderzoek zonde van het geld?
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
pi_24546648
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 13:33 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Waarom is het uitvoeren van onderzoek zonde van het geld?
Omdat er duizend andere dingen zijn waarvoor geld echt nodig is. Ik vind zulke onderzoeken echt iets voor als er geld 'over' is.

Stel jij hebt 100.000 euro 'over'.

Je ouders zijn niet verzekerd en er onlangs is geconstateerd dat ze doodziek zijn en op sterven staan als er geen medische hulp komt. Zelf kunnen ze dit niet betalen.

Je broers en zussen zijn dakloos geraakt. Reden doet er niet toe, maar ze moeten zich doodvechten om uit dat gat te komen.

Een goede vriend van je is zeer besmettelijk ziek. Hij steekt continue andere mensen aan die op hun beurt ook doodziek worden en misschien wel sterven.

Wat zou jij doen met je geld? Kom... we schieten het de ruimte in om te kijken wat er gebeurd!!!!

Zoals heel mooi de spreuk staat op onze bibliotheek: "Heel de aarde is je vaderland". Waarom kijken zoveel mensen niet verder dan hun neus lang is en zien ze niet hoeveel mensen ermee gered hadden kunnen worden als dit geld van deze missie in de medemens gestopt zou worden!??!

Ik vind het zeer triest dat er zoveel geld gestopt wordt in minder nuttige zaken.. terwijl er overal op aarde problemen zijn.
www.piccas.nl duizenden foto's van bekende celebs en de mogelijkheid om zelf over ze te schrijven!!!
pi_24546971
Leuk voorbeeld. Slaat nergens op en het is hopeloos melodramatisch maar toch, leuk voorbeeld.

Het vermogen tot het vergaren van kennis is zo'n beetje het enige wezenlijke dat mensen van dieren onderscheid. Daarbij heeft dat vermogen ervoor gezorgd dat we een redelijke kans hebben dat we oud genoeg worden om (bijvoorbeeld) kinderen op te voeden die geld gaan verdienen voor levensreddende operaties. Daardoor bestaan die levensreddende operaties.

Wat was het fijn geweest als doorgedraaide humanisten in de zeventiende en achtiende eeuw hun zin hadden gekregen. "Het is een schande! Daar zitten die aristocraten elkaar stroomstootjes te geven tijdens feestjes terwijl er mensen op straat aan de pokken sterven. Het is toch duidelijk dat die peperdure elektrische apparaten toch nooit wat voor de mensheid zullen betekenen! Stoppen ermee en het geld in klinieken proppen!"
pi_24547635
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 14:22 schreef Karboenkeltje het volgende:
Leuk voorbeeld. Slaat nergens op en het is hopeloos melodramatisch maar toch, leuk voorbeeld.
Ik kan er niets aan doen dat de situatie dramatisch is, maar probeer er graag wat aan te doen. Jij kiest er liever dus voor om nu mensen te laten sterven om later 'misschien' mensen te redden.
quote:
Het vermogen tot het vergaren van kennis is zo'n beetje het enige wezenlijke dat mensen van dieren onderscheid. Daarbij heeft dat vermogen ervoor gezorgd dat we een redelijke kans hebben dat we oud genoeg worden om (bijvoorbeeld) kinderen op te voeden die geld gaan verdienen voor levensreddende operaties. Daardoor bestaan die levensreddende operaties.
En de operaties ten slotte niet toe te passen omdat we liever geld de ruimte in schieten. Er zijn toch tegen mega veel dingen die je nu op tv ziet oplossingen genoeg. Moeten we nu de ruimte in om vers drinkwater te maken? Dat kunnen we al. Misschien de ruimte in om mensen in te enten tegen allerlei ziekten... oh, wacht.. kunnen we ook al. Nee, we hebben nu de mogelijkheid, de financiele middelen en alle kennis die nodig is voor 90% van de ellende... maar nog doen we er niets aan.. onder het mom van 'We willen nog meer kennis'. Sorry, maar dat is bullshit.
quote:
Wat was het fijn geweest als doorgedraaide humanisten in de zeventiende en achtiende eeuw hun zin hadden gekregen. "Het is een schande! Daar zitten die aristocraten elkaar stroomstootjes te geven tijdens feestjes terwijl er mensen op straat aan de pokken sterven. Het is toch duidelijk dat die peperdure elektrische apparaten toch nooit wat voor de mensheid zullen betekenen! Stoppen ermee en het geld in klinieken proppen!"
Je noemt mij dramatisch, maar o o o ... je kan er zelf ook veel van hoor. Misschien nog voorbeelden uit 1600 of 1500 misschien? Ik ben absoluut niet tegen onderzoeken ofzo... en tuurlijk moet er een hele goede balans zijn in het investeren in de toekomst en investeren in dingen die je nu om je heen ziet. Alleen als je over de belachelijke bedragen praat die gepompt worden in ruimtevaart dan ga ik toch hele grote vraagtekens zien. Als ze zo graag de mensheid willen helpen, laat ze dat geld dan stoppen in medisch onderzoek bijv... tenzij ze echt zo erg van mening zijn dat de oplossing van al onze problemen verholpen kan worden door een mug tegen een olifant aan te gooien in de ruimte.
pi_24548108

The Deep Impact mission is the first to explore a comet's interior by using a spacecraft to create a crater, allowing us to look deep inside. Dramatic images from both the flyby spacecraft and the impactor will be sent back to distant Earth as data in near-realtime. These first-ever views deep beneath a comet's surface, and additional scientific measurements will provide clues to the formation of the solar system. Amateur astronomers will combine efforts with astronomers at larger telescopes to offer the public an earth-based look at this incredible July 2005 encounter with a comet.

The Deep Impact team members are dedicated to the protection and fulfillment of the science objectives set by Principal Investigator Dr. Michael A'Hearn. By forming a deep crater in Comet Tempel 1, scientists want to find clues to the formation of the solar system. The Deep Impact objectives are:

1.Observe how the crater forms
2.Measure the crater's depth and diameter
3.Measure the composition of the interior of the crater and its ejecta
4.Determine the changes in natural outgassing produced by the impact
pi_24548221
Denagam, wat doe jij voor werk en hoe besteed jij je inkomen? Als dat niet is; "Ik doe welzijnswerk voor instantie X en ik sta alles wat ik niet direct nodig heb af aan maatschappelijk verantwoorde doelen." dan zie ik niet hoe je denkt de gehele mensheid moreel te kunnen verplichten om uitsluitend direct medisch toepasbaar onderzoek (of andere van dat soort saaie dingen) te verrichten.

Ja, die bedragen die aan ruimtevaart worden besteed zijn groot. Moet je eens kijken wat rijke beroemdheden in een jaar er doorheen jassen aan feestjes! Laat staan wat er op één dag door een stel beroemdheden wordt opgehaald als er een actie voor een goed doel wordt opgehaald. En je kunt niet zomaar alles oplossen door met geld te smijten. Er worden al tientallen jaren bakken met geld in ontwikkelingslanden gestort en het is nog maar net de vraag hoeveel systematische verbetering dat nu heeft opgeleverd.

Daarbij komt ook nog eens dat ruimtevaart (en veel ander "nutteloos" onderzoek) leuk is.
pi_24548350
Onder die streep weer on-topic, mkay?
-------------------------------------------------------------
pi_24548423
Tja...als je nou de ruimtevaart weg denkt en alles wat daarmee gemoeid is ook achterwege laat omdat er volgens mensen " teveel geld " in wordt gepompt ipv in bijv. medische voorzieningen.

Talloze onderzoeken zijn er op medisch gebied in de ruimte getest om behandelingsmethodes op aarde te bespoedingen. Denk aan de ontwikkeling van de Satelietten waardoor TV, radio en weet ik ut zijn ontstaan. En wat het nut van satelieten, tv en radio is geweest kan je zelf wel bedenken.

Laten we het in dit topic puur en alleen over deze missie hebben AUB, anders begin je je eigen Anti-ruimtevaart topic maar...
pi_24548442
Dank u Alicey...sorry, maar door de traagheid van alles, zag ik je reactie niet eerder.
pi_24548652
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 12:03 schreef Monkeylover het volgende:
Ik ben van mening dat dit een zeer verkeerde missie is. Het heelal bestaat al miljoenen jaren en alles is in evenwicht, als deze missie de komeet uit zijn baan brengt oid zal dat op den duur gevolgen hebben en een reeks dingen in gang zetten (botsingen oid).
volgens mij is niet alles in evenwicht, er zijn als ik het goed heb ook planeten die per zoveel jaar een afwijking hebben.. denk niet dat 1 komeet veel uit zal maken.

maarrr ze weten *niet* wat er gebeurt... wat als dat ding in tweeën splitst en een van de twee helften komt op de aarde af? dan mogen ze wel snel een tweede lanceren
=)
pi_24562028
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 17:08 schreef KarmaniaK het volgende:

[..]

volgens mij is niet alles in evenwicht, er zijn als ik het goed heb ook planeten die per zoveel jaar een afwijking hebben.. denk niet dat 1 komeet veel uit zal maken.

maarrr ze weten *niet* wat er gebeurt... wat als dat ding in tweeën splitst en een van de twee helften komt op de aarde af? dan mogen ze wel snel een tweede lanceren
ten1ste *bookmarkt
ten2de Het lijkt me duidelijk dat ze eerst hiervoor gecheckt hebben en zoals in een eerder artikel hierboven staat is de totale impact te vergelijken met een mug die te pletter vliegt op een jumbo-jet... Het geeft wat rotzooi ( *juh* ) maar _doet_ voor de rest waarschijnlijk weinig...

Maar wetenschap = cool , en onderzoek naar dit soort dingen zou imo wel verdubbeld mogen worden!!

Oh ja en Nederland geeft jaarlijks 0.03% van het totale budget uit aan ruimtevaart... Dus incluisief bijdrage aan de ESA,deelname aan ISS, EURORA (=mars programma), wetenschappelijk onderzoek, onderzoeksfaciliteiten zoals universiteit TUD L&R, TNO, Dutchspace...
"Mijn" fotoalbum...
--> creationisme _O- --> http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
  maandag 17 januari 2005 @ 13:22:00 #21
52513 whosvegas
The Trickster
pi_24611879
quote:
Door het binnenste van Tempel 1 te onderzoeken hopen wetenschappers erachter te komen hoe het universum er in de tijd van zijn ontstaan, naar schatting meer dan 4 miljard jaar geleden, uitzag.
je bedoelt zeker het ontstaan van het zonnestelsel
Are you nuts??
  Moderator zaterdag 7 mei 2005 @ 15:15:45 #22
8781 crew  Frutsel
pi_26802593
Daar komt ie... nog een kleine 2 maanden...

pi_26803555
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 12:56 schreef Marvin-THE-MARTiAN het volgende:

[..]

Maar wetenschap = cool , en onderzoek naar dit soort dingen zou imo wel verdubbeld mogen worden!!

Oh ja en Nederland geeft jaarlijks 0.03% van het totale budget uit aan ruimtevaart... Dus incluisief bijdrage aan de ESA,deelname aan ISS, EURORA (=mars programma), wetenschappelijk onderzoek, onderzoeksfaciliteiten zoals universiteit TUD L&R, TNO, Dutchspace...
En jouw zie ik hier ook veels te weinig

Grappig is dat je met hele elementaire mechanica al een leuke schatting kunt maken van het effect van de satteliet op de komeet. Kun je ook even nagaan of die vergelijking met de muskiet en de Boeing opgaat.
  zaterdag 7 mei 2005 @ 22:01:39 #24
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_26811535
Ik begrijp niet waarom ze het een vuile ijsbal noemen, het is pas een vervuilde ijsbal als er mensen zijn geweest.
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
  zaterdag 7 mei 2005 @ 22:10:05 #25
52513 whosvegas
The Trickster
pi_26811724
quote:
Op zaterdag 7 mei 2005 22:01 schreef Pinobot het volgende:
Ik begrijp niet waarom ze het een vuile ijsbal noemen, het is pas een vervuilde ijsbal als er mensen zijn geweest.
Kometen zijn klompen ijs, die zo zwart zijn als roet
Are you nuts??
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')