abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 10 januari 2005 @ 21:44:42 #1
68596 Acolyte
You won't believe your ey
pi_24507361
Ik heb (weer?) ff julie hulp nodig.

Ik zit met een niet nader te noemen persoon in m'n maag die "het lekker vindt te ruiken aan nagellak-remover (aceton)". Of het al verslaving is wil ik dmv dit topic achter zien te komen want diegene heeft me er al wel het een en ander over verteld:

- "De geur is zo lekker..."
- "Ik ruik er minstens (!) 1 x per dag aan voor ongeveer 10 minuten" (varierend)
- Wanneer ik een oplossing probeer te zoeken als "stop hem dan ergens ver weg" is de enige oplossing die bedacht kan worden "de bureaula" (kortom: zelfde kamer, 30 cm weggestopt, easy access for instant sniffing)
- Op de suggestie "badkamer" of "afgeven" wordt geprotesteerd. Wederom het idee van op, in of naast haar bureau.
- Smeekbedes van doe het nou ajb niet en de gevolgen opnoemen (hersencelschade, slaperigheid, dronkenschap, coördinatieverlies, verlammingen of zelfs ademstilstand) worden vaak afgetroefd met "maar zo erg is het niet" en "maar ik weet toch wel dat ik niet verslaafd ben".
- "Ik kan best zonder, als hij maar goed opgeborgen wordt". Het voorstel om hem dan in het kader daarvan goed op te bergen wordt wijfelend gereageerd en tracht op een ander onderwerp over te gaan.

Nu ik dit zelf lees is het voor mij overduidelijk maar misschien zit ik er te dicht op.
Ook zou ik graag willen weten wat wel een goede behandelmethode is en hoe je hier zelf mee om zou moeten gaan. Vertrouwenspersoon inlichten? Arts raadplegen? Professionele hulp zoeken?
En wat zijn in de tussentijd de do's en don'ts?

Alvast bedankt
maar wel op professioneel niveau!
  maandag 10 januari 2005 @ 21:52:54 #2
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_24507469
Uhm... psychische hulp zoeken is ook een optie.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  maandag 10 januari 2005 @ 21:52:55 #3
36832 Eldiablo
Life sucks... get a helmet!
pi_24507470
Misschien kun je de nagellak remover een keer "lenen" en ondertussen voor degene hulp gaan zoeken
My mind is leaving, my body follows...
pi_24507478
Op de lange termijn is dit natuurlijk erg schadelijk, dus het beste is gewoon om er mee te stoppen, dat zul je sowieso moeten.
  maandag 10 januari 2005 @ 21:55:10 #5
59332 Little_Meanie
Cidade Maravilhosa, RJ Brasil
pi_24507510
vul het flesje met chloroform
  maandag 10 januari 2005 @ 21:57:56 #6
36832 Eldiablo
Life sucks... get a helmet!
pi_24507565
@ Little Meanie: dat lijkt me ook heel onverstandig. Je kunt het beste een onschadelijke geurstof door heen doen die de persoon in kwestie niet lekker vind
My mind is leaving, my body follows...
pi_24507680
Of leeggooien en opnieuw vullen met water.
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
  maandag 10 januari 2005 @ 22:17:16 #8
68596 Acolyte
pi_24507864
quote:
Op maandag 10 januari 2005 21:52 schreef Pracissor het volgende:
Uhm... psychische hulp zoeken is ook een optie.
Psychologische hulp dan neem ik aan Ja dat staat ook in mijn rijtje suggesties.

Verder: bedankt voor de vele "vervang"-methodes (water, geurloos of vies geurtje etc) maar ik kom niet zovaak bij diegene over de vloer en als dat al het geval is kan ik onmogelijk denk ik ongemerkt de inhoud weggooien / vervangen. Dan zou ik hem idd al moeten lenen maar probleem dan weer is: wat moet een jongen in godsnaam met nagellak remover? Dat gaat veel te verdacht worden. Natuurlijk zou dat niet eens zo'n slecht gevolg zijn omdat diegene dan echt doorheeft dat ik het afpak, dus gaan er wel belletjes rinkelen.
pi_24508243
Gewoon met grof geweld afpakken, keer op keer.
Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan; ik ken iemand die zowat verslaafd is aan die neusspray voor als je verkouden bent en iboprofen enzo, en dat kan ik ook niet zo afpakken...
Tap tap tap
  maandag 10 januari 2005 @ 22:49:30 #10
68596 Acolyte
pi_24508363
quote:
Op maandag 10 januari 2005 22:42 schreef CherryLips het volgende:
Gewoon met grof geweld afpakken, keer op keer.
Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan; ik ken iemand die zowat verslaafd is aan die neusspray voor als je verkouden bent en iboprofen enzo, en dat kan ik ook niet zo afpakken...
Ja ik kan dat wel doen maar ik ben zoals ik al eerder zei niet altijd (bij lange na niet) bij diegene. Natuurlijk kan ik het wel afpakken wanneer ik er wel ben maar dan ben ik bang dat er ruzies gaan ontstaan en dan ben ik nog verder van huis; dan ben ik het vertrouwen kwijt en dan zorg ik er dus ook niet voor dat ermee opgehouden wordt.
Zucht. Morgen zoek ik wel even een contactpersoon op op school, die ken ik al uit eerdere avonturen.
pi_24515907
Nagellakremover stinkt
  dinsdag 11 januari 2005 @ 13:36:30 #12
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_24516999
Ben benieuwd ofdat het evenveel hersenschade kan toebrengen als het lijmsnuiven...
(er zijn mensen/kinderen, die na het regelmatig snuiven van lijm permanente geestelijke
en lichamelijke klachten kregen, denk aan het verstand krijgen en houden van een kind
van 7 )

Volgens mij is nagellak remover toch wel een heel akelig goedje...

Heb het ff voor je opgezocht:

Toluene (Paint thinner, glue, nail polish remover)
Acetone (Nail polish remover, permanent markers)

Methods of abuse: Sniffing: Inhaling substance from container

Bron: http://www.fpnotebook.com/PSY39.htm

Ik denk dat je hem deze link maar eens even moet laten lezen... Is naar wat ik gelezen heb
op zijn zachtst gezegd niet echt positief (lees levensbedreigend)...
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
pi_24529005
Lijkt meer op de verslaving van een lijmsnuiver. Ik zou naar een afkick centrum gaan.
白馬非馬也
善夢非夢也
美女非女也
你非夢也
  woensdag 12 januari 2005 @ 11:23:31 #14
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_24529987
Heb je al geprobeert op het op de volgende manier te brengen?
Zeg dat je diegene gelooft als hij zegt dat het geen verslaving is. Op die manier geef je de ander het gevoel dat ie een medestander heeft en is eerder geneigd om naar je te luisteren. Probeer achtergrond info te krijgen. Hoelang snuffelt diegene al aan dat spul en hoe is het begonnen? Wie weet komt het voort uit een tijd dat diegene in een stressvolle of emotionele periode zat en is dit een uitvlucht geweest oid.
Mocht je op een bepaald moment besluiten om hulp te zoeken voor die persoon, dan kan je iig meer zeggen dan ' hij vindt het lekker ruiken'.

Je kant wel met brochures e.d. gaan gooien maar hij zal toch eerst zelf moeten erkennen dat ie een probleem heeft voordat hij er iets aan wil/kan doen.
Vraag 'm later nog eens voorzichtig om te proberen dat spul eens een dagje in de kast te laten staan. Al is het eerst maar één dag. Da's al een begin. Als dat lukt kan je proberen of het mogelijk ook twee dagen lukt. Als ie dat niet trekt oid, dan weet je genoeg, denk ik.
(Un)masking for the greater good.
pi_24531709
Ik verwachte een grap toen ik de TT las

Zelf ga ik altijd 20 meter uit de buurt als m'n ma met die zooi gaat klooien. Stinkt en krijg er koppijn van. Goed zal het dus sowieso niet voor je zijn. Als je er echt serieus verslaafd aan bent, en het niet gewoon een soort tik geworden is, dan kan je het beste hulp zoeken denk ik.
Unspoken words were understood
  woensdag 12 januari 2005 @ 15:41:54 #16
37217 Trance-Force
.... snurft ....
pi_24532783
quote:
Op maandag 10 januari 2005 21:55 schreef Little_Meanie het volgende:
vul het flesje met chloroform
Of ammoniac misschien?
Mja... dusch...
pi_24536717
Als je het afpakt koopt ze toch weer gewoon nieuwe nagellakremover?
Tenminste... als ze niet zonder kan dan lijkt me dat vrij makkelijk om weer aan nieuw te komen.
Ik heb geen idee hoe je het beste met dit soort dingen om kan gaan...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_24545559
Het klinkt inderdaad verslaafd. Ik ben benieuwd waarom ze dit doet. Is het een vlucht uit de werkelijkheid, wordt ze er prettig dromerig van? Wat ervaart ze nou precies als ze eraan snuffelt?

Ik werk met zowel aceton als tolueen in het lab en ik vind het moeilijk om me voor te stellen dat het echt de geur is die je aantrekt. Bij tolueen nog een beetje, want dat heeft iets zoetigs, maar vooral aceton is nogal scherp. Maar goed, zij associeert de geur met iets prettigs, dus is het prettig om eraan te ruiken. Misschien kun je achterhalen wat dat prettige is en waarom ze dat nodig heeft. Wellicht heeft ze bepaalde problemen die opgelost kunnen worden door jou of met hulp van anderen.

Verder lijkt afleiding zoeken me goed. Iets gaan doen, iets afleidends. Zodat ze hopelijk kan ervaren dat je prettige gevoelens ook op andere manieren op kunt roepen. Ik moet onmiddelijk aan sporten denken, aangezien bewegen ervoor zorgt dat er in je lichaam endorfinen vrijkomen, waardoor je je prettig gaat voelen.
Andere bezigheden of hobbies ontwikkelen is ook prima, alles waardoor je eigenwaarde vergroot wordt en eventueel vluchten uit de werkelijkheid niet of minder nodig.

Zowel aceton als tolueen zijn vluchtige oplosmiddelen, waarvan bekend is dat langdurige blootstelling inderdaad schade aan de gezondheid oplevert, voornamelijk aan je centrale zenuwstelsel. Nu lijkt elke dag een paar minuten snuffelen me niet zo gevaarlijk (mijn labblootstelling is met periodes ook wel zo geweest of hoger), maar bij verslaafd is het misschien nog wel meer en toenemend. Gezondheidsschade kan dan zeker ontstaan.
  vrijdag 14 januari 2005 @ 22:31:15 #19
5636 Vamos
Vamos Vidi Vici!
pi_24571133
Als hij/zij het hooguit 1 a 2x per dag doet lijkt me het meer op een dwangneurose dan op een verslaving. Gewoon even 'moeten' ruiken. Van die lijmsneuvers zitten de hele dag aan de lijm te snuiven. Maar het blijft slecht natuurlijk.
Religie maakt meer kapot dan je lief is
pi_24571547
Denk niet na, zet alle gedachten opzij, en gooi het potje het raam uit.

Klaar.

en dan niet een nieuw gaan kopen...

[ Bericht 5% gewijzigd door The-Sorcerer op 15-01-2005 03:21:27 ]
pi_24571898
Sooo sorry, maar kan ik dit vergelijken met een soort van lijmsnuiven?
-
pi_24572531
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:27 schreef Nijna het volgende:
Als je het afpakt koopt ze toch weer gewoon nieuwe nagellakremover?
Tenminste... als ze niet zonder kan dan lijkt me dat vrij makkelijk om weer aan nieuw te komen.
Dat leek mij ook idd
Bovendien is het geen oplossing, alleen een bestrijding van het symptoom.

Toch misschien maar voorzichtig ter sprake brengen lijkt me, begripvol, niet afwijzend.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 01:16:00 #23
94397 Stroomschok
File op het zandpad
pi_25138268
Vullen met ammoniak.

Ik kende iemand die de hele dag aan z'n zippo zat te snuffelen. Tamelijk irritant om dan de hele tijd "klink, snort, klink" te horen.
Da's nou Kwalitatief Uitermate Teleurstellend!
Fok! Fotoboek
pi_25138382
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 23:10 schreef mechatronics het volgende:
Sooo sorry, maar kan ik dit vergelijken met een soort van lijmsnuiven?
jep.. Of je d'r high van wordt vraag ik me af. Maar een teveel van zo'n goedje binnenkrijgen is nooit goed.
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_25139624
Iig geen nagellak meer op doen.
Whatever I want.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')