Ik heb de eerste paar soera's gelezen (veel verder kwam ik niet) en las niet echt schokkende dingen. Niet schokkender althans dan wat in de Bijbel te vinden is.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 12:21 schreef Kopstoot het volgende:
Voorzover ik het weet staat er in de Koran het een en ander over Joden ook, waarin zij ook niet zo juist bejegens worden. Dat zou ook een oorzaak kunnen zijn.
Het gaat om frustratie over ''Palestina'', waarover de meesten extreem eenzijdig voorgelicht worden, waarbij dan met generalisatie en soms zelfs domweg met leugens (hoe vaak heb ik wel niet het lulverhaal gehoord dat ''in de Talmoed staat dat Joden niet-Joden mogen bedriegen en vermoorden en dat niet-Joden onrein zijn''!) over de Westerse geschiedenis, en dan met name die van de VS maar een leuk verhaal over de ''eeuwige Jood'' wordt bedacht.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 12:06 schreef pesci het volgende:
Sommigen (ik heb het dus over heel normale mensen) gaan zelfs zover dat ze Hitler verheerlijken omdat 'hij tenminste wat aan de Joden deed'. Hoe zit dit? Hebben zij zitten slapen tijdens de geschiedenisles toen het over de Tweede Wereldoorlog ging? Of gaat het toch vooral om frustratie over Palestina, overgoten met een vooroorlogs-antisemitisch sausje?
Dan vraag ik me toch af waar het schort aan hun vorming. Ik kan mezelf misschien het beste omschrijven als 'Stoisch agnost', maar ook de meeste Christenen die ik ken - sommigen zijn best hardcore - kijken wel uit om in het openbaar dit soort uitingen te bezigen.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 12:37 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Het gaat om frustratie over ''Palestina'', waarover de meesten extreem eenzijdig voorgelicht worden, waarbij dan met generalisatie en soms zelfs domweg met leugens (hoe vaak heb ik wel niet het lulverhaal gehoord dat ''in de Talmoed staat dat Joden niet-Joden mogen bedriegen en vermoorden en dat niet-Joden onrein zijn''!) over de Westerse geschiedenis, en dan met name die van de VS maar een leuk verhaal over de ''eeuwige Jood'' wordt bedacht.
totaal offtopic: wie is dat in jouw avatar?quote:Op vrijdag 7 januari 2005 12:46 schreef MrX1982 het volgende:
Ik denk dat het verder gaat dan enkel en alleen de staat Israël. De Israëlische zaak grijpen ze wel aan om hun anti-joodse gevoelens te voeden. Maar de oorzaak ziet dieper. Ik denk dat het te maken heeft met jaloezie. Jaloezie naar de westerse wereld toe. En aangezien ze denken dat joden de wereld reageren en dat er allerlei joodse complotten zijn uit zich die woede voornamelijk op hen. Hoewel ik denk dat er veel moslims zijn de algehele westerse wereld haat. Jood of niet-jood maar dat is een andere discussie.
Alexandra Maria Laraquote:Op vrijdag 7 januari 2005 12:49 schreef pesci het volgende:
[..]
totaal offtopic: wie is dat in jouw avatar?
Aaaah, vandaar het "bekende". Goeie film trouwens, engste stuk vond ik dat met die verpleegster. Wat behoorlijk eng ontopic is.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 12:55 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Alexandra Maria Lara
Actrice uit Der Untergang. Dat is dan weer een beetje ontopic
Daarom wil ik zo graag een tegengeluid horen, als dat er is.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 13:48 schreef Johan_de_With het volgende:
Wat overigens ook populair is;
- ontkennen dat de Holocaust plaats heeft gevonden. Alle bewijs zou zijn vervalst om het enorm vruchtbare land van de Palestijnen in te pikkenen schadevergoedingen te verkrijgen.
- beweren dat het lot van de ''Palestijnen'' erger zou zijn. Ten eerste heeft Israel nog nooit ruim dertigduizend Palestijnse burgers achter elkaar afgeknald (over gaskamers zal ik het niet eens hebben) en je hebt ook weinig van de Europese geschiedenis begrepen als je niet begrijpt van wat voor immensiteit een industriele massamoord is.
Samenvattend kom je dan uit op mijn conclusie: jaloezie. Zeker ook als je in acht neemt dat tot ongeveer het jaar 1500 de ontwikkelingen vanuit de Islam naar Europa gingen en sindsdien zijn de rollen omgedraait. Het westen heeft een enorme progressie gemaakt en de Islamitische wereld is blijven steken in de middeleeuwen.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 14:33 schreef DrWolffenstein het volgende:
De redenen die Johan noemt zijn overigens enkel maar dingen die genoemd worden in verhitte discussies. De ware achtergrond van de afkeer vh Joodse volk is dat de gebieden waar Joodse mensen wonen (het westen en Rusland) gezegend is met economische bloei en welvaart (ook Israël is zonder olie rijk). De mensen die in de eerder genoemde gebieden wonen hebben dit opgebouwd zonder dat ze islamitisch zijn en verantwoording afleggen voor hun daden aan Allah de barmhartige. Daarbij komt dat veel hooggeplaatste mensen in de westerse samenleving Joods zijn, is de debiele circel van de samenzwering compleet.
Gezien de islam is een oorlogsgodsdienst is moet dit met zowel verbaal als fysiek geweld onder de voet worden gelopen. Het woord van Allah is immers voorbestemt te heersen over de wereld. Wat overigens meteen een van de fundamentele verschillen is met het Christendom. De Koran predikt geweld voor verovering van rijkdom en grondgebied. De Bijbel niet.
Iets wat de Islam als eerder beschreven kwaadaardige maatschappelijke beweging niet begrijpt is dat de niemand de huidige economie kan "veroveren". De Koran is geschreven in een tijd van goudschatten. Onze economie is gebaseerd op handel (zowel in goederen als in valuta) dat maakt geld (en ook rijkdom) flexibel. Het kan immers overal naartoe stromen. Maar ook dit is een Joods middel om zonder de hulp van Allah en zijn methoden (oorlog en terrorisme) rijkdom en macht te vergaren. De islam niet alleen haaks op onze cultuur.
Het wrange is dat neo-Nazi's (en ook de oorspronkelijke Nazi's) ook voor een groot deel uit het geletterde Bildungsbuergertum afkomstig waren. Hoogopgeleide mensen, of ze nu een ''zachte'' studie of een exacte opleiding hebben gevolgd, kunnen zich net zo goed in allerlei irrationele droomwerelden afzonderen.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 14:32 schreef pesci het volgende:
[..]
Daarom wil ik zo graag een tegengeluid horen, als dat er is.
Dit is het type "argumenten" dat je hoort bij neo-nazis en ander semi-geletterd gespuis. Ik heb moeite om me voor te stellen dat onder moslims met een redelijke opleiding en/of sociale statuur dit soort ideeen bon ton is.
tja dat is nogal logisch, in de koran staan genoeg narigheid over de joden. daarnaast is mein kampf in de arabische wereld een bestseller.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 12:37 schreef pesci het volgende:
Van meiden, eh, van moslimmeiden weet ik eigenlijk niet zoveel, behalve dan dat ik enkelen niet meer mocht zoenen op hun verjaardag (ironisch genoeg was het alternatief een hand geven).
Jongens, althans de hoger opgeleiden, lijken meer 'aangepast' in hun gedrag: ze drinken vaak alcohol, gaan met 'witte' Nederlanders om en hebben dezelfde discussies over films, de binnenlandse politiek etc. als wij.
Alleen dat punt van de Joden zie ik dus bij allemaal terugkomen.
Daar kan ik nog best mee eens zijn. Op één of andere manier zijn joden in het algemeen bovengemiddeld goede handelaren en politiek actief. Vanuit die aanname is het niet meer dan logisch dat er relatief veel "machtige" joden zijn (buiten Israel dus). Dan ga je al snel geloven in een joodse lobby (waarvan ik ook wel denk dat die er is maar niet dat daar de wereldheerschappij ligt of zo).quote:Op vrijdag 7 januari 2005 14:40 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Samenvattend kom je dan uit op mijn conclusie: jaloezie.
Precies, maar ik denk wel dat de snoodheid van die lobby overschat wordt. Wat is er mis met groepen mensen die hun eigen belangen proberen te beschermen/ zeker te stellen?quote:Op vrijdag 7 januari 2005 14:54 schreef Johan_de_With het volgende:
Er is een Joodse lobby, het zou dwaas zijn om dat te ontkennen.
Is dat (onderstreepte) zo? Dat wist ik niet (hoewel het me niet verbaast). Wel grappig, ik had juist ooit eens iets gehoord over dat joden een of ander cultureel regeltje hadden over "scherper" zaken doen met niet-joden.quote:Er is ook een Arabische lobby, die af en toe de olie voor zich houdt en weigert zaken met je te doen als je een Jood bent, maar dat is natuurlijk de lobby van de slachtoffers.
Precies, niets.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 15:00 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Precies, maar ik denk wel dat de snoodheid van die lobby overschat wordt. Wat is er mis met groepen mensen die hun eigen belangen proberen te beschermen/ zeker te stellen?
Ten tijde van de olie-boycot eisten ze een soort Arierverklaring van Westerse bedrijven.quote:Is dat (onderstreepte) zo? Dat wist ik niet (hoewel het me niet verbaast).
Die zal er zeker zijn. Het is in het Oude Testament ook niet verboden om rente te heffen op geld dat je aan anderen uitleent, alleen mag je het tegenover je ''broeder'' niet doen.quote:Wel grappig, ik had juist ooit eens iets gehoord over dat joden een of ander cultureel regeltje hadden over "scherper" zaken doen met niet-joden.
Het is natuurlijk net zo goed dat het westen decennialang eenzijdig is voorgelicht, wat veel kwaad bloed heeft gezet. Het basisprobleem: er is een bezetting gaande.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 12:37 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Het gaat om frustratie over ''Palestina'', waarover de meesten extreem eenzijdig voorgelicht worden, waarbij dan met generalisatie en soms zelfs domweg met leugens (hoe vaak heb ik wel niet het lulverhaal gehoord dat ''in de Talmoed staat dat Joden niet-Joden mogen bedriegen en vermoorden en dat niet-Joden onrein zijn''!) over de Westerse geschiedenis, en dan met name die van de VS maar een leuk verhaal over de ''eeuwige Jood'' wordt bedacht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |