abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 7 januari 2005 @ 11:21:20 #1
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_24449277
Ik was gisteren wat aan het uitzoeken voor een paar engelse vrienden die binnenkort op bezoek komen toen ik opeens de I amsterdam Card tegen kwam:

Een kaart die recht geeft op het gratis bezoeken van musea (o.a. Rijks-, Stedelijk en van Gogh museum) een gratis rondvaart, vrij reizen met bus, tram en metro en korting op allerlei andere zaken.

wahkosdah?
quote:
kunt een I amsterdam Card kopen voor 24 uur (EUR 33,00), 48 uur (EUR 43,00) of 72 uur (EUR 53,00). De I amsterdam Card bestaat uit een Transport Ticket, een Chipkaart (voor gratis entree bij de musea) en een Guide (boekje met vouchers voor kortingen bij restaurants en attracties). De informatie is in het Engels, Frans, Duits, Italiaans en Spaans geschreven. De I amsterdam Card is onder andere verkrijgbaar bij de plaatselijke VVV kantoren.
Voor meer informatie: het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau, tel.: 0900 - 400 40 40 (EUR 0,40 p.m.). De I amsterdam Card is geldig vanaf 1 januari 2005 tot en met 31 december 2005.
Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord , maar het lijkt me een prima deal, zeker voor mensen die in korte tijd veel willen zien/doen !

hier vind je alle informatie http://www.amsterdam.nl/asp/get.asp?ItmIdt=00003117&SitIdt=00000002&VarIdt=00000001#Gratisentree
"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
pi_24449549
Dat is inderdaad een goede manier om geld te verdienen aan toeristen
In Rotterdam heb je de RotterdamCard en in vele andere steden in het buitenland iets soortgelijks...

De echte budgettraveller koopt een museumkaart voor 25 euro voor gratis toegang in vele musea in Nederland, waaronder Het Rijks en Het Van Gogh. Deze is een heel jaar geldig. In combinatie met een strippenkaart van EUR 6,80 of een paar goede wandelschoenen hoef je je ook niet te haasten om alles in 24 uur te doen.

Een museumkaart koop je aan de kassa bij het museum, vooraf even het formulier van www.museumkaart.nl invullen en klaar

Andere optie is nog om van iemand een Rabopas of een NS abonnement of kortingskaart te lenen, daarmee krijg je 50% korting bij vele musea.
  vrijdag 7 januari 2005 @ 14:24:20 #3
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_24451702
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 11:41 schreef DutchTrain het volgende:
Dat is inderdaad een goede manier om geld te verdienen aan toeristen
Voor buitenlandse toeristen die maar kort in Amsterdam verblijven, lijkt het me ideaal: zo hoeven ze zich niet te verdiepen in typisch nederlandse fenomenen als de strippenkaart of de museumjaarkaart.

Ik heb al een aantal keer aan buitenlanders proberen uit te leggen hoe de strippenkaart werkt, waarbij ze me meestal wantrouwend aankeken of ik ze niet in de maling nam!
pi_24452149
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 14:24 schreef Litman het volgende:
Ik heb al een aantal keer aan buitenlanders proberen uit te leggen hoe de strippenkaart werkt, waarbij ze me meestal wantrouwend aankeken of ik ze niet in de maling nam!
ja ik ken het probleem van de NL'se strippenkaart, ik mag het ook vaak genoeg aan buitenlandse studenten uitleggen, die dan vervolgens elke strip apart gaan stempelen

terwijl dit toch duidelijk moet zijn:
quote:
The network map shows you how many zones you have to travel through to reach your destination. You then stamp the number of zones on your 'strippenkaart', plus one extra 'strip'.
In other words, if you are travelling in one zone, you should have two strips stamped. For two zones, you should stamp three strips, etc. Stamping one, two or three zones entitles you to travel on all local transport within the number of zones stamped for a period of one hour.

If you don't know how many 'strips' you should stamp, ask the conductor or driver. They will then stamp your card for you.
bron: www.gvb.nl

en in het buitenland koop ik ook altijd liever een dagkaartje voor het ov, dan mij te verdiepen in de prijzen voor losse kaartjes
pi_24452210
I amsterdam Card?

Afgeleid van die I AMsterdam slogan?
  vrijdag 7 januari 2005 @ 15:15:56 #6
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_24452268
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 15:03 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

ja ik ken het probleem van de NL'se strippenkaart, ik mag het ook vaak genoeg aan buitenlandse studenten uitleggen, die dan vervolgens elke strip apart gaan stempelen

terwijl dit toch duidelijk moet zijn:
[

Haha wat een prachtige verwarrende uitleg van het GVB. Sterker nog als je het goed leest staat er letterlijk dat je alle strippen afzonderlijk moet stempelen.
quote:
if you are travelling in one zone, you should have two strips stamped.
Ze zouden beter die hele uitleg weg kunnen laten behalve de laatste zin:
quote:
If you don't know how many 'strips' you should stamp, ask the conductor or driver. They will then stamp your card for you.
  vrijdag 7 januari 2005 @ 15:25:00 #7
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_24452395
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 15:10 schreef Dizzee het volgende:
I amsterdam Card?

Afgeleid van die I AMsterdam slogan?
Yep van die suffe slogan. Jammer dat het niet Amsterdam [hartje] You is geworden. Veel aansprekender en je spreekt toeristen direct aan. Maar goed...
  Moderator vrijdag 7 januari 2005 @ 16:32:36 #8
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_24453292
dure grap
zit net in een boekje van Lissabon naar iets soortgelijks te kijken en daar kost het respectievelijk ¤12,75, ¤21,50 en ¤26,55, ongeveer de helft dus
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  vrijdag 7 januari 2005 @ 16:42:05 #9
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_24453425
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 16:32 schreef UIO_AMS het volgende:
dure grap
zit net in een boekje van Lissabon naar iets soortgelijks te kijken en daar kost het respectievelijk ¤12,75, ¤21,50 en ¤26,55, ongeveer de helft dus
Ja dat scheelt wel, maar je kunt het prijspeil van Portugal natuurlijk niet vergelijken met dat van Nederland. In New York kost ie trouwens 50 dollar.

Hier trouwens een overzichtje van steden met een City Card:
http://vakantie.plein.nl/specials/index.php?spec=ccoverzicht.html&titel=Overzicht%20City%20Cards
pi_24453483
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 16:32 schreef UIO_AMS het volgende:
dure grap
En voor Lissabon is zelfs ook dat nog duur; met een dagkaart voor het ov voor 2,90 en de entreeprijzen van de musea van rond de 3 euro

http://www.carris.pt/ / http://www.lissabon.nl

maar de trams in Lissabon zijn het wel waard!
  vrijdag 7 januari 2005 @ 16:47:03 #11
7010 Dagobert
I'm the Benjamin
pi_24453486
Klinkt allemaal erg mooi, maar zal er in theorie vast ok neerkomen dat je het geld er niet uithaald. Vouchers zijn vaak toch al om je meer te laten kopen (gratis koffie bij een stuk taart ofzo). Maar er zullen wel mensen zijn die er over hebben nagedacht en in het kader van I AMsterdam is er natuurlijk geld voor nutteloze investeringen. Even wachten op de stille aftocht

Museumjaartkaart lijkt me voor een museumbezoekende toerist wel zo voordelig. Nooit eerder aan gedacht trouwens, maar wel errug handig

Stippenkaarten kan je trouwens niet meer bij de NS kopen, maar (logisch ) bij de koffiekiosk, in het kader van de duidelijkheid
Civielers uit Twente, wij zijn geniaal
  vrijdag 7 januari 2005 @ 17:01:51 #12
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_24453662
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 16:47 schreef Dagobert het volgende:

Stippenkaarten kan je trouwens niet meer bij de NS kopen, maar (logisch ) bij de koffiekiosk, in het kader van de duidelijkheid
Ja de minachting van de NS voor reizigers wordt bijna lachwekkend. Je moet nu ook 50 cent extra betalen aan het loket.

Wanneer wordt die openbaar vervoer chipcard eigenlijk ingevoerd. Daar zouden toch al proeven mee worden genomen?
pi_24453746
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 17:01 schreef Litman het volgende:
Wanneer wordt die openbaar vervoer chipcard eigenlijk ingevoerd. Daar zouden toch al proeven mee worden genomen?
Hier in Rotterdam start 'binnenkort' de proef met de chipcard, dan zijn we uiteindelijk in 2008 van de strippenkaart verlost. Tenminste, als het GVB Amsterdam wil meewerken...

[ Bericht 1% gewijzigd door DutchTrain op 07-01-2005 17:14:18 ]
  vrijdag 7 januari 2005 @ 17:15:28 #14
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_24453802
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 17:09 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Hier in Rotterdam start 'binnenkort' de proef met de chipcard, dan we uiteindelijk in 2008 van de strippenkaart verlost. Tenminste, als het GVB Amsterdam wil meewerken...
Waarom werkt dat staaklustig volkje niet mee?
pi_24453821
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 17:15 schreef Litman het volgende:
Waarom werkt dat staaklustig volkje niet mee?
It's all about the money...
  vrijdag 7 januari 2005 @ 17:24:35 #16
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_24453933
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 17:17 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

It's all about the money...
Ik dacht juist dat ze meededen, omdat ze dan eindelijk van die tourniquets naar parijs model konden neerzetten, waar je i.p.v. een kaartje een chipcard in moet stoppen.
Die tourniquets zouden de metro een stuk veiliger (moeten) maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')