abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 6 januari 2005 @ 16:07:03 #51
21527 Fonkmeistah
Zinloos Geweldig
pi_24433995
afgaande op de reacties lijkt het een gevoelig onderwerp..

maar als ik het goed begrijp is een Steijn -er verantwoordelijk voor de rassentheorie van Hitler. ?
Zij die willen voorkomen dat je de werkelijke geschiedenis kent, zijn er op uit hem te herhalen.
Do not attempt to think or depression may occur, All sports broadcasts will proceed as normal
  donderdag 6 januari 2005 @ 16:23:45 #52
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_24434257
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 16:07 schreef Fonkmeistah het volgende:
afgaande op de reacties lijkt het een gevoelig onderwerp..
Opvallende, niet?
Ik trap schijnbaar op een zwerende teen.
Destijds toen deze poep de ventilator raakte was de Antroposofische gemeenschap ook al zo in haar wiek geschoten
quote:
maar als ik het goed begrijp is een Steijn -er verantwoordelijk voor de rassentheorie van Hitler. ?
Waren er wel meer hoor, en niet alleen in Duitstalig europa, google ook maar eens op "cyril burt affair"
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_24434460
Het is zo onzinnig wat je typed Pietverdriet dat het niet de moeite waard is er inhoudelijk op te reageren.

Om enig zinnigs te kunnen bediscussieren moet je wel over de juiste leer praten.
Jij spuit onzinnig gebrabbel uit en plakt er een paar namen aan vast /

De antroposofische leer hier te gaan beschrijven is onzinnig.
Als jij erover wilt discussieren ben jij degene die zich eerst goed moet informeren.

Het enige dat mij rest ( en waar ik mij geroepen tot voel ) is hartelijk lachen !
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
  donderdag 6 januari 2005 @ 16:49:00 #54
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_24434664
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 11:33 schreef MUUS het volgende:

[..]

En je punt is?

Ik weet dat je graag afgeeft op alles wat in jouw ogen zweverig is, maar ik snap niet wat bovenstaande info toevoegt.
Illustratie van wat voor een typen Eurythmie onderwijzeres is, moeilijk, niet?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 6 januari 2005 @ 16:50:57 #55
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_24434696
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 16:37 schreef Mirage het volgende:
Het is zo onzinnig wat je typed Pietverdriet dat het niet de moeite waard is er inhoudelijk op te reageren.

Om enig zinnigs te kunnen bediscussieren moet je wel over de juiste leer praten.
Jij spuit onzinnig gebrabbel uit en plakt er een paar namen aan vast /

De antroposofische leer hier te gaan beschrijven is onzinnig.
Als jij erover wilt discussieren ben jij degene die zich eerst goed moet informeren.

Het enige dat mij rest ( en waar ik mij geroepen tot voel ) is hartelijk lachen !
Waarom reageer je dan iedere keer, met spot en hoon?
Gebrek aan tegenargumenten?
Druist deze reeks teveel in tegen je vastgeroeste dogma?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 6 januari 2005 @ 16:53:04 #56
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_24434734
* Pietverdriet wacht trouwens nog steeds dat Yvonne haar punt maakt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Admin donderdag 6 januari 2005 @ 17:06:45 #57
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_24434967
Kun je lang wachten,
ik ga nieteens in op je bespottelijke topic.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_24435142
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 16:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Illustratie van wat voor een typen Eurythmie onderwijzeres is, moeilijk, niet?
Ten eerste voegt dat niks toe aan dit topic. Het is gewoon (weer) afgeven op iets wat jij niet interessant vindt.
Ten tweede scheer je alles over één kam.

Ik heb gisteren mijn homosexuele buurman in een roze tuinpak en een dildo in zijn aars 'Relight my Fire' zien zingen op het dak van zijn schuurtje. Dus zo zijn alle homo's. .
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
  donderdag 6 januari 2005 @ 23:00:12 #59
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_24441546
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 17:06 schreef yvonne het volgende:
Kun je lang wachten,
ik ga nieteens in op je bespottelijke topic.
Wat is er bespottelijk?
Wil je beweren dat Steiner geen racist was, of vind je dat aan de kaak stellen ervan bespottelijk?
Of pis ik in je antroposoep?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 6 januari 2005 @ 23:05:53 #60
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_24441657
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 17:14 schreef MUUS het volgende:

[..]

Ten eerste voegt dat niks toe aan dit topic. Het is gewoon (weer) afgeven op iets wat jij niet interessant vindt.
Ten tweede scheer je alles over één kam.

Ik heb gisteren mijn homosexuele buurman in een roze tuinpak en een dildo in zijn aars 'Relight my Fire' zien zingen op het dak van zijn schuurtje. Dus zo zijn alle homo's. .
Ik scheer bijzonder weinig over een kam, ik geef een mening over een leer, die ik illustreer met uitspraken van de bedenkers er van, en hoe ouders die daar achter kwamen wat hun kinderen werd geleerd op hun vrije school daar op reageerden.
Ik geef weer hoe vooraanstaande mensen uit deze hoek denken.
Dit alles ondersteunt door degelijke bronnen.
Ja, ik licht dit toe met persoonlijke ervaringen, waarbij ik zeg dat dit persoonlijke ervaringen zijn, Dus wat is nu je probleem daarmee? Of vind je het niet kunnen dat deze dingen zeg over antroposofie, omdat je geen kritiek op de meester mag hebben hoe fout die ook is?

Je speelt net als Ivonne op de persoon, terwijl jullie het beter zouden moeten weten, en inhoudelijke kritiek zie ik je niet leveren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_24441740
mijn astraal en etherlichaam zijn helemaal uit het lood van dit topic.....;)
pi_24442504
PietVerdriet, je verbaast me. Je hebt zo vaak afgegeven op mensen die naar jouw mening zomaar iets geloven. Je noemde ze goedgelovig, en belachelijk dat zaken zonder bewijs worden aanvaard.

Maar jij doet nu exact hetzelfde. Je plettert een artikeltje neer, (net wat de complottisten etc ook altijd doen) en thats it. De antwoorden die je op de reacties geeft getuigen niet van enige kennis van zaken; noch in historisch opzicht, noch in cultuur-filosofisch opzicht.

Oftewel: als iets in het verlengde ligt van de al aanwezige denkbeelden, accepteer je het gretig; doch als iets daar niet mee strookt bestrijdt je het te vuur en te zwaard.

Valt me wel wat tegen; het degradeert je tot de zoveelste blater die zomaar wat neerpoot zonder enige diepgang of daadwerkelijke kennis.

Er bestaan ook dat soort artikeltjes die stellen dat de katholieke kerk het nazidom steunde of in ieder geval niet veroordeelde. En ook dat de paus door het verbieden van condooms verantwoordelijk is voor AIDS. Waarschuw je ons ook even voor het vaticaan, PV?

EN wat dacht je van de protestanten, of beter gezegd, van de Nederlanders in de tweede wereldoorlog: een fractie van de joden die gevangen werden genomen, werden door de Duitsers opgespoord. Verreweg het merendeel, 97 b% oid, werd door Nederlanders aangegeven. Waarschuw je ook even tegen dat volkje, dat alles beter weet, maar ondertussen gewoon zo maar blind achternaloopt wat men zegt..?

Wat het onderwerp zelf betreft: ik ken meerdere Vrije Scholen, mijn kinderen zitten er op. Nooit en nergens is er ooit een spoor geweest van datgene waar jij het over hebt.
En ik heb het niet over één school, of over één jaar.

Natuurlijk denk jij dat je gelijk hebt, zoals dat met veel onderwerpen in TRU zo is. Dat mensen daadwerkelijk totaal andere ervaringen hebben, controleerbaar en reproduceerbaar, telt niet: jíj hebt gelijk, en degenen die anders denken niet. Zo zal je ook wel iets te zeggen hebben over mijn ervaringen met de Vrije Scholen en de anthroposofie.

Maar dat zal me eigenlijk worst wezen: mijn ervaringen zijn reeel, opgebouwd en herbevestigd gedurende vele jaren. Je zal het misschien moeilijk kunnen geloven, maar ik hecht daar toch iets meer waarde aan dan aan jouw op internet opgeduikelde artikeltje
  donderdag 6 januari 2005 @ 23:57:04 #63
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_24442787
Sja, ITjeer, maar het zijn uitspraken van de bedenker van de leer, meneer steiner, en citaten uit de volkskrant en de groene amsterdammer, niet zomaar wat vage sites die naar elkaar verwijzen.
En dit topic gaat niet over de paus, blijf ff bij het thema,
Dat jouw kinderen dit nu niet onderwezen krijgen is mooi, maar wil je ontkennen dat steiner, de bedenker van de antroposofie dit gschreven heeft?
Wil jij beweren dat dit niet onderwezen is op een X aantal vrije scholen, tot op het moment dat de pers dit aan de kaak werd gesteld?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 7 januari 2005 @ 00:05:03 #64
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_24442973
Grappig trouwens dat mensen die deze leer aanhangen niet gewoon toegeven dat Steiner een racist was en daar afstand van nemen. Nee, de boodschapper wordt persoonlijk aangevallen en de uitwassen worden ontkent.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_24443171
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 00:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Grappig trouwens dat mensen die deze leer aanhangen niet gewoon toegeven dat Steiner een racist was en daar afstand van nemen. Nee, de boodschapper wordt persoonlijk aangevallen en de uitwassen worden ontkent.
J e hoeft het toch niet op alle fronten met hem eens te zijn. Met een gezond verstand is het ook
mogelijk om onderscheid te maken waar dat nodig is.
Het denken is aan de grote der aarde toevertrouwd.
pi_24443207
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 23:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Sja, ITjeer, maar het zijn uitspraken van de bedenker van de leer, meneer steiner, en citaten uit de volkskrant en de groene amsterdammer, niet zomaar wat vage sites die naar elkaar verwijzen.
En dit topic gaat niet over de paus, blijf ff bij het thema,
Dat jouw kinderen dit nu niet onderwezen krijgen is mooi, maar wil je ontkennen dat steiner, de bedenker van de antroposofie dit gschreven heeft?
Wil jij beweren dat dit niet onderwezen is op een X aantal vrije scholen, tot op het moment dat de pers dit aan de kaak werd gesteld?
  • Heb je hier zelf ervaring in? Heb je contact met die mensen gehad? Heb je daadwerkelijk de boeken van bv Steiner en Blavatsky gelezen? Of pluk je er middels citaten een stel zinnetjes uit en ga je op basis daarvan oordelen, zoals ook mensen de bijbel of de koran aanpakken op een paar geisoleerde verzen?
  • Als je dit gedaan zou hebben, zou je gezien hebben dat de euopese cultuur uit die tijd zo dacht; dat dat het cultuurgoed was. Een tijd waarin vrouwen bv nog geen stemrecht hadden. Het reaakt het fundamentele van die leer absoluut niet; die staat daar los van en heeft als het er op aan komt heel wat meer respect voor bv andere bevolkingsgroepen dan de huidige gemiddelde Nederlander. De manier waarop hij die mensen zag betekent immers niet dat hij er geen respect voor had.
  • En buitendien - we krijgen te horen dat we moeten accepteren dat andere bevolkingsgroepen zich anders gedragen; dat hun vrouwen geen contact mogen hebben met andere mannen, dat niet-moslims als minder dan ons worden beschouwd; dat pedo's nou eenmaal die behoefte hebben en dat we daar begrip voor moeten hebben en ze niet mogen veroordelen - kortom, we moeten maximaal tolerant en begripvol zijn.
    En dan zou dit niet mogen? Komt dat omdat dit een Duitse basis heeft, en het erg Nederlands is om tegen het Duitse te schoppen? Neit dat dat wat zegt - zie 60 jaar geleden...
  •   vrijdag 7 januari 2005 @ 00:15:47 #67
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_24443320
    quote:
    Op vrijdag 7 januari 2005 00:11 schreef http het volgende:

    [..]

    J e hoeft het toch niet op alle fronten met hem eens te zijn. Met een gezond verstand is het ook
    mogelijk om onderscheid te maken waar dat nodig is.
    Dat zou zelfs verstandig zijn, maar, men wil van geen diskussie weten waar het dit hete ijzer hangt, lekker de brij uit de weg gaan
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
    pi_24443355
    quote:
    Op vrijdag 7 januari 2005 00:05 schreef Pietverdriet het volgende:
    Grappig trouwens dat mensen die deze leer aanhangen niet gewoon toegeven dat Steiner een racist was en daar afstand van nemen. Nee, de boodschapper wordt persoonlijk aangevallen en de uitwassen worden ontkent.
    Ach, arme boodschapper, de held in de branding die het zwaar te verdruen heeft..
    Ik hang zijn leer niet aan. Ik heb zijn boeken, ik heb de boeken van Blavatsky; ik heb vele honderden boeken over alleen al het spirituele in brede zin. Maar ook heb ik aardig wat boeken over naturkunde en wiskunde; over kunst, over films, muziek, geschiedenis. Een paar duizend titels heb ik wel: waarmee ik wil zeggen dat het bezit van boeken over een onderwerp je nog niet tot een volgeling maakt. Net zo min als dat het volgen van Vrije School onderwijs je tot een volgeling maakt.
    Maar als ik onzin zie reageer ik gewoon. Thats all
      vrijdag 7 januari 2005 @ 00:27:24 #69
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_24443616
    quote:
    Op vrijdag 7 januari 2005 00:12 schreef iteejer het volgende:

    [..]

  • Heb je hier zelf ervaring in? Heb je contact met die mensen gehad? Heb je daadwerkelijk de boeken van bv Steiner en Blavatsky gelezen? Of pluk je er middels citaten een stel zinnetjes uit en ga je op basis daarvan oordelen, zoals ook mensen de bijbel of de koran aanpakken op een paar geisoleerde verzen?
  • Ontken je dat het er staat?
    Ontken je dat Steiner er zo over dacht?
    quote:
  • Als je dit gedaan zou hebben, zou je gezien hebben dat de euopese cultuur uit die tijd zo dacht; dat dat het cultuurgoed was. Een tijd waarin vrouwen bv nog geen stemrecht hadden. Het reaakt het fundamentele van die leer absoluut niet; die staat daar los van en heeft als het er op aan komt heel wat meer respect voor bv andere bevolkingsgroepen dan de huidige gemiddelde Nederlander. De manier waarop hij die mensen zag betekent immers niet dat hij er geen respect voor had.
  • En buitendien - we krijgen te horen dat we moeten accepteren dat andere bevolkingsgroepen zich anders gedragen; dat hun vrouwen geen contact mogen hebben met andere mannen, dat niet-moslims als minder dan ons worden beschouwd; dat pedo's nou eenmaal die behoefte hebben en dat we daar begrip voor moeten hebben en ze niet mogen veroordelen - kortom, we moeten maximaal tolerant en begripvol zijn.
    En dan zou dit niet mogen? Komt dat omdat dit een Duitse basis heeft, en het erg Nederlands is om tegen het Duitse te schoppen? Neit dat dat wat zegt - zie 60 jaar geleden...
  • En?
    Maakt dat het minder waar?
    Vrouwen hadden geen stemrecht en dat is fout.
    Steiner was een racist en dat is fout.
    Aanhangers van deze leer hebben zijn racistische leer onderwezen tot in de jaren 90 en dat is fout.
    Let wel, zij zijn niet ZELF tot dit inzicht gekomen, maar omdat de pers er tegen tekeer ging is het lesmateriaal gewijzigt.
    Maar ontken lekker verder hoor, geen kritiek op de meester, en pietverdriet is een lul dat ie dit durft te zeggen.
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
      vrijdag 7 januari 2005 @ 00:29:37 #70
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_24443672
    quote:
    Op vrijdag 7 januari 2005 00:17 schreef iteejer het volgende:


    Maar als ik onzin zie reageer ik gewoon. Thats all
    Waar reageer jij op onzin?
    Geef toch gewoon toe dat Steiner heel foute racistische ideeen had
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
    pi_24443857
    Beste PV,

    Ja, Rudolf Steiner was waarschijnlijk een racist. En ja, sommige leraren op vrije scholen zullen ook best racistisch zijn, net als sommige leraren op andere scholen dat ook zullen zijn.
    Iteejer maakt alleen duidelijk dat dat de heersende mening was uit die tijd. Mijn moeder kreeg vroeger ook te horen op school over de arme zwartjes. Dat was ook behoorlijk racistisch. Blijkbaar heb jij niet door dat je bepaalde zaken in de context moet plaatsen, waarin zij zich toen bevonden.

    Zoals vermeld heb ik op een vrije school gezeten. En met sommige dingen was ik het eens, terwijl ik op andere zaken kritiek had. Had ik op een openbare basisschool gezeten, dan had ik daar waarschijnlijk ook wel kritiek op kunnen uiten.

    Het antroposofische gedachtengoed is best met zijn tijd meegegaan. Dat er ook (nog) uitwassen bestaan, onderschrijft geenszins jouw mening over de antroposofen van nu. Ik kan je verzekeren dat de meesten echt heel normale mensen zijn, die alleen net een andere kijk hebben op dingen dan jij.

    Op de meeste vrije scholen wordt geen racisme gepropagandeerd, dat kan ik je bij deze verzekeren. Maar gezien dit voor jou blijkbaar niet interessant is, zul je hier wel niet op ingaan. Ik wens je dan nog veel succes met dit topic....

    I'm just a Soul whose Intentions are Good
    pi_24444565
    quote:
    Op vrijdag 7 januari 2005 00:27 schreef Pietverdriet het volgende:
    Steiner was een racist en dat is fout.
    Aanhangers van deze leer hebben zijn racistische leer onderwezen tot in de jaren 90 en dat is fout.
    Let wel, zij zijn niet ZELF tot dit inzicht gekomen, maar omdat de pers er tegen tekeer ging is het lesmateriaal gewijzigt.
    Maar ontken lekker verder hoor, geen kritiek op de meester, en pietverdriet is een lul dat ie dit durft te zeggen.
    Djenneke heeft het eigenlijk al prima verwoord

    De connotatie van het wood 'racist' in deze tijd wordt bepaald door rassenhaat, door de wens andere rassen te verjagen, door aggressie en onverdraagzaamheid.

    Steiner was dat beslist niet. Hitler moest dan ook niets van Steiner hebben en omgekeerd. Steiner had een bepaalde opvatting over verschillen tussen rassen. Daar waar wij die verschillen niet eens meer durven te benoemen. Maar daar kwam géén rassenhaat bij, geen ausradierungs-concept.

    Als er leraren zijn geweest op Vrije Scholen die dat gepropageerd hebben is dat uiteraard fout, zoals dat op iedere school fout geweest zou zijn; en kan dat niet gebaseerd zijn op zijn leer. Wellicht ook op mensen die te snel dachten iets te snappen, die te snel tot conclusies sprongen en na het lezen van 3 alinea's dachten het hele boek gelezen te hebben
      vrijdag 7 januari 2005 @ 08:20:16 #73
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_24447507
    Oh, dus ik had de hele tijd al gelijk, waarom niet gelijk zo?
    MMmm?
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
    pi_24455476
    quote:
    Op woensdag 5 januari 2005 17:20 schreef Pietverdriet het volgende:

    Wat mij zorgen baart is de antiwetenschappelijke houding en gedweep met pseudowetenschappen in deze kringen.
    ja, ja.
    en intussen een zooi oude bronnen neerpleuren die al lang en breed zijn uitgemeten en uitgekauwd en waarvan de Vrije scholen al lang hun boeken hebben aangepast. Toch maar weer het rascisme verhaal voor de voeten blijven gooien en vervolgens de opmerking dat de anti-wetenschappelijke houding je zorgen baart. Tuurlijk.
    Persoonlijk kan Steiner's heilsleer mij weinig boeien maar het staaltje moraalterrorisme die jij hier verkondigt is werkelijk ongeevenaard.
    pi_24456960
    quote:
    Op vrijdag 7 januari 2005 22:47 schreef fokje het volgende:
    Persoonlijk kan Steiner's heilsleer mij weinig boeien maar het staaltje moraalterrorisme die jij hier verkondigt is werkelijk ongeevenaard.
    Geweldig geformuleerd Ga zo door en je komt ook nog met geexalteerde neofieten in je posts aanzetten
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')