abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 januari 2005 @ 02:07:21 #1
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_24404089
Ik weet niet wie er ooit is geweest, maar dit museum in Israël heeft destijds grote indruk op mij gemaakt.

Je kunt er bijna alles over de holocaust vinden en ze hebben ook een archief met namen van de shoah-slachtoffers.
Recentelijk werd bekend dat het hele archief op Internet online zou komen, dus morbide als ik ben ga ik op zoek naar een aantal van mijn vermoorde familieleden.

Ik zoek o.a. op de naam van mijn moeder en krijg te zien:
Transport XXIV/z from The Netherlands to Terezin (Theresiënstadt) and transport from Terhezin to Auschwitz on 23-1-43.
Victims status end WWII: died.

Enfin: hele mailwisseling later met Yad Vashem en ja hoor: mijn moeder leeft weer als 1 weinige overlevenden van Auschwitz na de oorlog bij hun en is 'gewoon' later, in 1992 aan kanker overleden.

Geschiedsvervalsing dus weer rechtgezet.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 5 januari 2005 @ 23:34:00 #2
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_24422004
Heb je ook de internet link van dit archief?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_24422129
De link van de Yad Vashem database.
Klink op enter en de rest wijst zich vanzelf.
pi_24425837
quote:
Op woensdag 5 januari 2005 23:39 schreef Yosomite het volgende:
De link van de Yad Vashem database.
Klink op enter en de rest wijst zich vanzelf.
Yups.
Erg veel namen daar tegengekomen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_24465019
Ik ben wel een paar maanden geleden in Theresiënstadt geweest. Indrukwekkend om te zien.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  donderdag 20 januari 2005 @ 08:58:55 #6
85750 N_I_
Free Bizantium!
pi_24646436
quote:
Je kunt er bijna alles over de holocaust vinden en ze hebben ook een archief met namen van de shoah-slachtoffers.
"Bijna alles"?! Excuse me? Er staan alleen maar de gegevens van joodse slachtoffers in. Dat is dus niet als 'bijna alles' te omschrijven. Het is maar een fractie van het totale aantal slachtoffers.
Democracy is like a trolleybus. You get in, and once you have reached your destination you get out
христианский солдат
pi_24651883
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 08:58 schreef N_I_ het volgende:

[..]

"Bijna alles"?! Excuse me? Er staan alleen maar de gegevens van joodse slachtoffers in. Dat is dus niet als 'bijna alles' te omschrijven. Het is maar een fractie van het totale aantal slachtoffers.
Definitie holocaust:

The Holocaust refers to Nazi Germany's systematic genocide of various ethnic, religious, national, and secular groups during World War II starting in 1941 through to 1945.

The Jews of Europe were the main targets of the Holocaust, in what the Nazis called the "Final Solution of the Jewish Question". Other groups deemed "undesirable", especially gay men, were also persecuted and murdered. The death toll is estimated at between 12 and 26 million. The commonly used figure for the number of Jewish victims is six million, so much so that the phrase 'six million' is now almost universally interpreted as referring to the Jewish victims of the Holocaust.

Bron: wikipedia
I'm just a poor wayfarin' stranger
travelin' through a world of woe
ain't no sickness, toil, nor danger
in that bright land to which I go
  donderdag 20 januari 2005 @ 15:23:13 #8
85750 N_I_
Free Bizantium!
pi_24652136
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 15:09 schreef Quazzy het volgende:

[..]

Definitie holocaust:

The Holocaust refers to Nazi Germany's systematic genocide of various ethnic, religious, national, and secular groups during World War II starting in 1941 through to 1945.

The Jews of Europe were the main targets of the Holocaust, in what the Nazis called the "Final Solution of the Jewish Question". Other groups deemed "undesirable", especially gay men, were also persecuted and murdered. The death toll is estimated at between 12 and 26 million. The commonly used figure for the number of Jewish victims is six million, so much so that the phrase 'six million' is now almost universally interpreted as referring to the Jewish victims of the Holocaust.

Bron: wikipedia
Precies wat ik zei ja. "Jewish victims of the Holocaust" en "various ethnic groups". Daarnaast is 6 miljoen het totale aantal vermoorde joden. 4 miljoen waren er vergast en 2 miljoen waren dus buiten de gaskamers vermoord.

Anyway, het is dus nogal misleidend om te zeggen dat er bijna alles over de Holocaust staat omdat er de slachtoffers van maar een ethnische/religieuze groep in het archief staan.
Democracy is like a trolleybus. You get in, and once you have reached your destination you get out
христианский солдат
pi_24652685
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 02:02 schreef golfer het volgende:

[..]

Yups.
Erg veel namen daar tegengekomen.
Ja ik ben er geweest, indrukwekkend he.
Zoals al die boeken met al die namen daar onder in die verlaging staan,
Maar als je er geweest bent ,weet je ook dat er daar papieren liggen.
Daar wordt uitgelegt dat het nog niet compleet is,en dat ze graag informatie ontvangen van mensen die meer info hebben.
Ook word er gevraagd als er eventueel nog overlevenden zijn ,die dan te melden zodat het aangepast kan worden.
Vond het van mijn reis naar Israel één van de indrukwekkenste momenten.
Ook voor de niet joden zijn er stenen met namen ,per land
Het is gek genoeg bijna de enigste plek in Israel waar het stil is.
  woensdag 22 augustus 2007 @ 00:32:08 #10
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_52578627
Update.
Het schijnt toch niet zo eenvoudig te zijn allemaal om mijn moeder als overlevende te laten registreren in hun database.
Na uitgebreid corresponderen met ze, kreeg ik dit weekend opeens dit formulier van ze toegestuurd om in te vullen en om mee te sturen met nog allerlei officiële documenten van na de oorlog om te bewijzen dat ze echt nog geleefd heeft en de shoah heeft overleefd.
Beetje vreemd van het formulier is wel dat ik het nu moet invullen voor iemand die intussen wel in 1992 is overleden.
Ga me binnenkort maar weer eens daartoe zetten om de geschiedenis recht te zetten.

[ Bericht 0% gewijzigd door golfer op 22-08-2007 00:38:10 ]
Poef.....gone! ©golfer
pi_52581614
Wat een vreemde gang van zaken golfer, dat jij moet bewijzen dat ze WOII overleefd heeft. Je zou eerder denken dat zij moeten kunnen bewijzen dat dat juist niet het geval is. Ben benieuwd hoeveel andere personen onterecht op hun lijst staan..
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
  woensdag 22 augustus 2007 @ 17:31:38 #12
189571 ihugster
The journey is the reward
pi_52595430
quote:
Op woensdag 5 januari 2005 02:07 schreef golfer het volgende:
Ik weet niet wie er ooit is geweest, maar dit museum in Israël heeft destijds grote indruk op mij gemaakt.

Recentelijk werd bekend dat het hele archief op Internet online zou komen, dus morbide als ik ben ga ik op zoek naar een aantal van mijn vermoorde familieleden.

Ik zoek o.a. op de naam van mijn moeder en krijg te zien:
Transport XXIV/z from The Netherlands to Terezin (Theresiënstadt) and transport from Terhezin to Auschwitz on 23-1-43.
Victims status end WWII: died.

Enfin: hele mailwisseling later met Yad Vashem en ja hoor: mijn moeder leeft weer als 1 weinige overlevenden van Auschwitz na de oorlog bij hun en is 'gewoon' later, in 1992 aan kanker overleden.

Geschiedsvervalsing dus weer rechtgezet.
wat een manier om daar achter te moeten komen...
"People say that life is the thing, but I prefer reading "
  woensdag 22 augustus 2007 @ 18:00:27 #13
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_52596220
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 00:32 schreef golfer het volgende:
Update.
Het schijnt toch niet zo eenvoudig te zijn allemaal om mijn moeder als overlevende te laten registreren in hun database.
Na uitgebreid corresponderen met ze, kreeg ik dit weekend opeens dit formulier van ze toegestuurd om in te vullen en om mee te sturen met nog allerlei officiële documenten van na de oorlog om te bewijzen dat ze echt nog geleefd heeft en de shoah heeft overleefd.
Beetje vreemd van het formulier is wel dat ik het nu moet invullen voor iemand die intussen wel in 1992 is overleden.
Ga me binnenkort maar weer eens daartoe zetten om de geschiedenis recht te zetten.
En dat twee jaar later. .
Het is wel duidelijk je moeder en niet een ander slachtoffer met dezelfde naam? Nu ja, dat zal je vast al wel goed bekeken hebben. Je zou toch zeggen dat ze juist met blijdschap kennis zouden nemen van nog een overlevende.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  woensdag 22 augustus 2007 @ 19:42:03 #14
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_52598883
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 18:00 schreef Dagonet het volgende:

Je zou toch zeggen dat ze juist met blijdschap kennis zouden nemen van nog een overlevende.
Dat zijn ze ook volgens hun schrijven:
quote:
Dear Sir,

Thank you for your letter.
We are always happy to hear of cases where people who are listed at Yad Vashem as having perished in the Holocaust, were able to survive. Please fill it out this
Shoah Survivors form
and send it to us together with a copy of some post war personal document of the survivor (Identity card, passport etc.) via the feedback form on our Internet site, by e-mail or by post to:....
Enfin, vandaag dus maar weer allemaal ingevuld.
Poef.....gone! ©golfer
pi_52623684
Hier kun je misschien meer info vinden over de transporten:

http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=97057&postdays=0&postorder=asc&start=0
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')