Situatie 1:
Ik loop stage bij een onderzoeksbureau van de uni, waar ook AIO's rondlopen, allemaal vrouwelijk, en er is er eentje die mijn aandacht heeft, eentje met een best wel lieve uitstraling, D. heet ze. Dagelijks is er om 11:00 een koffiepauze waarbij van de medewerkers maar eentje een reguliere bezoeker is en de anderen meestal niet komen. Bij de AIO's verschilt het per persoon, sommigen zijn er zo'n beetje altijd en anderen soms. De 'pauze' loopt vaak uit tot een uur. D. behoort tot de groep 'soms'.
Soms als D. aanwezig is heb ik daar moeite mee (helemaal beginnen te gloeien als ze naast me zit; niet aan durven kijken en zo). Ik ben ervan overtuigd dat in elk geval andere meiden van de AIO-kliek al door hebben dat ik D. toch wel erg interessant vind en dat zij dus ook op de hoogte is. Ik herinner me bijvoorbeeld een verjaardagsviering waarbij extra stoelen uit mijn kamer gehaald worden en dat ik bij het uit mijn kamer lopen een naar binnenlopende D. zie die me recht in mijn ogen aankijkt ... ik weet niet wat ik daarmee aan moet en dus besluit ik langs haar heen te kijken en door te lopen. Later wordt tijdens een pauze een keer een toneelstukje opgevoerd (dat is dus mijn interpretatie van het gebeuren), die ene medewerker (die achter in de veertig is, getrouwd, kinderen) vraagt aan D. of ze zin heeft vanavond met hem wat te gaan drinken ... zij antwoord iets als "nee, ik heb het te druk" maar ik ben er dus van overtuigd dat dit bedoeld was als "kijk maar, zo makkelijk is het, gewoon vragen" ... niet dat ik dat vervolgens alsnog durf, maar goed.
Dit omschrijf ik achteraf als het spelen met mijn gevoelens door D. (in lichte mate, dat wel)
Situatie 2:
Bij een andere stage ('t is wat met stages
![]()
) is het zo dat er een meid aanwezig is op dezelfde kamer als ik. Ook zij is met een stage bezig, ze doet bijna dezelfde studie en haar stageopdracht behelst bijna hetzelfde onderwerp, kortom we overleggen zo nu en dan over ons ‘werk’... Deze H. komt ook al erg lief over. Dit keer gaan de gevoelens wat sneller (wat wil je ook als je zo dicht bij elkaar zit), enigszins gekunsteld regel ik een ‘afspraakje’ en na nog 2 keer afgesproken te hebben (waarbij niks gebeurt, ik vind het al heel wat dat ze wil afspreken dat ik maar gewoon vriendschappelijk doe) vraag ik haar, voordat mijn gevoelens een te hoge vlucht nemen, of zij überhaupt wel eventueel interesse in mij heeft voor meer dan vriendschap en ze zegt ijskoud nee.
Vreemd genoeg doet het me niet zo heel veel, ik ben vooral erg blij het gevraagd te hebben, zodat ik weet waar ik aan toe ben. 's Avonds op ICQ vertelt ze dat ze het niet zo 'koud' bedoelde en dat dat kwam omdat ze daar nog niet over nagedacht had (lijkt mij alleen maar handig om een antwoord betreffende interesse te krijgen gebaseerd op gevoel i.p.v. ratio) en dat ik toch echt meer moeite had moeten doen om haar voor mij te winnen alvorens die vraag te stellen (daar ben ik het dus ook niet mee eens, vind het wel zo handig het zo vroeg te vragen). Maar ... door haar verzachtende woorden en omdat we gewoon met elkaar om blijven gaan (waarbij sommige afspraakjes intiemer zijn dan voorheen, zo komen we nu bij elkaar over de vloer en gaan we samen zwemmen), word ik de weken erna toch helemaal verliefd op haar, nog verliefder dan ik het had laten komen voor de vraag te stellen. Op een dag kan ik haar niet eens meer aan kijken ...
's Avonds dus weer ICQ: Ze vraagt of ik boos op haar ben of dat ze iets verkeerd gedaan heeft, ik vertel dus dat ik nu helemaal verliefd op haar ben en zij geeft aan dat ze toch nee had gezegd en dat ze dacht dat onze afspraakjes na mijn vraag naar haar interesse puur vriendschappelijk waren ... tsja
Ook hierop zou ik terug kunnen kijken als "H. heeft met mijn gevoelens gespeeld", maar ze zou gewoon de waarheid gezegd kunnen hebben en dus geef ik haar het voordeel van de twijfel ...
Situatie 3:
Via cu2 leer ik een meid kennen waarmee ik een langdurig contact opbouw; het contact verplaatst zich eerst naar MSN en later naar SMS (hoewel we ook blijven MSN'en), ook zij, J., komt (natuurlijk) erg lief over, zowel qua gedrag als "dat koppie op de foto"
![]()
Afgelopen mei geeft ze in een MSN-gesprek opeens aan dat "het uit is met haar vriend" ??? Ik dacht dat ze al die tijd dat ik contact met haar had vrijgezel was geweest??? Beetje vreemd voor iemand die op haar cu2 pagina 'eerlijkheid' heeft ingevuld als antwoord op de vraag "Wat vind je het mooist aan jezelf", op het moment dat ik lees dat ze een paar maanden een relatie heeft gehad krijg ik toch wel een “emotionele klap in m’n gezicht” ... maar goed, zij merkt het, vraagt of er wat is en we praten erover. Aan het eind van het gesprek ben ik er alweer zo’n beetje overheen en ze is dus (weer) vrijgezel dus ik kan er eigenlijk wel mee leven.
Tijdens het EK laait het contact op, dit resulteert in een voorstel van mijn kant om Nederland - Zweden gezamenlijk, maar wel in een kroeg, te kijken ... ze is niet echt in de stemming tijdens onze afspraak en vertelt dat dit komt omdat ze weliswaar met mij in de kroeg is maar in gedachten nog bij haar ex, daar kan ik inkomen
In augustus spreken we weer af, ditmaal komt zij mijn kant op. De afspraak is overigens op vriendschappelijke basis, want ze heeft aangegeven voorlopig helemaal geen relatie te willen omdat ze eerst (met behulp van therapie) zichzelf uit een knoop wil halen... is goed. Erg leuke dag gehad
Maar in september vermindert ze de intensiteit van het contact, ze reageert niet meer altijd op SMS’jes en is minder vaak op MSN. Met de SMS’jes heb ik het gevoel tegen een muur te praten, zij geeft aan dat ze het druk heeft, maar spreekt een keer als ik niet bij m’n mobiel ben wat op m’n voicemail in en stuurt ook een leuk kaartje voor m’n verjaardag … ik word nu heen en weer geslingerd tussen hoop en het idee afgeserveerd te zijn, maar ja, die hoop hè …
In oktober wil ik weer afspreken, maar ze werkt niet echt mee en eigenlijk heb ik zelf dan ook zoiets van "doe maar niet, dan vergroot ik mijn gevoelens voor haar, terwijl ik nog steeds niet weet of ik wel kans maak en haar therapie gaat naar het zich laat aanzien tot minstens halverwege 2005 duren"... ze vertelt op MSN eens in de zoveel tijd dat ik vooral niet moet proberen die interesse die ik voor haar heb te uiten, want ze wil voorlopig geen relatie …
In november als ik het weer eens te kwaad heb met mijn “niet weten waar ik aan toe ben” raadpleeg ik meerdere mensen over wat ik moet doen, iets meer dan de helft zegt dat ik ermee moet stoppen (wat voor mij natuurlijk geen optie is) en een paar anderen zeggen, bouw jij nu het contact af en kijk hoe zij reageert … goed plan. Begin december, als ik al meerdere dagen niks van me heb laten horen heb ik een e-mail ontvangen met als titel “Waar hang je tegenwoordig uit?”. Okeej, er is dus in elk geval interesse om te weten hoe het met me gaat …
Een week later tijdens een gesprek op MSN gebeurt echter het volgende: ze geeft aan dat er naast mij nog 2 mannen (een die in haar eigen woonplaats woont, en een die ze via een datingsite heeft leren kennen) op het vinkentouw zitten, wat mij de uitspraak doet ontlokken "ik kan er dus maar beter mee op houden; ik woon het verst weg". Zij spreekt dat tegen en zegt tegen mij dat die andere twee wat haar betreft eigenlijk al niet meer in aanmerking komen (in 1 van die 2 gevallen omdat ze een sms’je kreeg waarin stond dat hij alleen in bed lag en graag had gehad dat zij naast hem had gelegen; wederom zegt ze tegen mij “dus niet op dat soort sms’jes te zitten wachten”) In het MSN-gesprek haat ze, natuurlijk, niet in op dat wat ik graag wil weten (of ik wél in aanmerking zou kunnen komen) ...tsja.
Nu heb ik afgelopen nacht rond twaalven nog een gewoon gesprek met haar gehad, waarna ze offline ging om nog iets te doen. Als ze even later weer online komt, reageer ik niet, want ze wil vaak voordat ze gaat slapen nog even haar e-mail checken en heeft dan liever niet dat je tegen haar begint te kwekken. Ik ga wat anders doen en kijk een minuut of twintig later weer wie er online zijn op mijn MSN-lijst, want eentje die op busy staat wil ik eigenlijk nog wel ff spreken ... ik zie opeens een erg rare naam in mijn MSN-lijst staan (Wish you were here in my arms (k)) en dat blijkt zij te zijn???
Ik krijg meteen weer een emotionele opdonder, want dit kan toch niet voor mij bedoeld zijn??? Dus ze valt toch op iemand anders! Had ze dat niet even kunnen zeggen? Eerlijkheid was het toch???
Ik besluit offline te gaan en mercury messenger op te starten in de "offline weergeven" modus zodat de naam die ze heeft gelogd wordt, vreemd genoeg heeft ze op het moment dat ik daarop ingelogd ben haar naam alweer terug veranderd in wat normaals, maar ze blijft nog wel een kwartier online nadat ik offline ben gegaan ... dat ze haar naam zo ongeveer veranderde toen ik offline ging brengt me toch weer aan het twijfelen ... ik besluit mercury de hele nacht en vandaag overdag aan te laten staan op "offline weergeven" om te kijken of ik nog een naamsverandering te zien krijg die dan zeker weten niet voor mij bedoeld is, vanmiddag komt ze online en de naam in mijn scherm verandert vrijwel meteen (zo blijkt uit de logs. Ze zal wel denken die MTVGN is 's middags toch nooit online). Nu heeft ze haar naam verandert in "Miss you :-("
Nu weet ik het zeker, ze heeft een nieuwe vlam en ik ben het niet … daarnaast, ze kwam online om 16:34 en is nu nog steeds online (wel haar naam weer terug veranderd naar iets normaals na een half uurtje), terwijl ze een inbelverbinding heeft en al sinds september niet meer zo lang online is geweest; ze wilde minderen vanwege de telefoonkosten (onze gesprekken waren dus in september voor het laatst wel eens meer dan 2 uur). Ik vraag me nu nog 2 dingen af:
- hoe lang gaat het duren voordat zij een SMS of e-mail stuurt met de vraag waarom ik al meerdere dagen niks van me heb laten horen (want dat ben ik natuurlijk niet meer van plan) en hoe leg ik haar uit dat ik in elk geval de komende maanden geen contact meer wil (ben wel van plan de reden te geven van (tijdelijk) stop zetten van ons contact)
- is het 1 van die 2 gasten die zij in een gesprek met mij afschilderde als 2 personen die ze eigenlijk geen kans meer gaf dan toch gelukt door te blijven drammen (terwijl ze aangaf dat niet te willen en ik me daar wel aan heb gehouden) te bereiken wat hij wilde of is er nog iemand anders in deze SOAP binnengelopen …
Maar goed als overkoepelende vraag aan jullie, wat is dat toch met vrouwen dat ze het zo leuk vinden met mijn gevoelens te spelen of komt het allemaal door mij (laat ik het toe)?
Democratie is iets waar politici over praten zoals een hoer over de liefde