abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24390437
http://www.newscientist.com/article.ns?id=dn6835
quote:
a us physicist is lobbying for people to adopt his novel calendar in which every date falls on the same day of the week each year.

the current calendar, which runs for 365 days, was instituted by pope gregory in 1582 to bring the length of the year in line with the seasons. but because the earth actually orbits the sun every 365.24 days, a 366-day "leap year" must be added every four years to account for the extra fraction of a day. in this gregorian system, a given date (such as new year's day) falls on different days of the week in different years because 365 is not evenly divisible by seven.

that means new calendars must be printed every year, and the dates for recurring events constantly recalculated. "for many years, i've had to make up a new schedule to tell my class when homework is due," says dick henry, a physicist at johns hopkins university in baltimore, maryland, us. "here i am putting all this totally unnecessary work in and i decided i better do something about it."

so henry designed a calendar that uses 364 days, which breaks down evenly into 52 weeks. in his so called "calendar-and-time" (c&t) plan, each month contains 30 or 31 days. he decided on each month's length by forbidding the new calendar to differ from the old one by more than five days and by setting christmas day, 25 december, to always fall on a sunday.

extra week
his constraints meant eight months would have different lengths than they do now. march, june, september, and december would each contain 31 days, while the other months would each get 30. to keep the calendar in synchronisation with the seasons, henry inserted an extra week - which is not part of any month - every five or six years. he named the addition "newton week" in honour of his favourite physicist, isaac newton.

"if i had my way, everyone would get newton week off as a paid vacation and could spend the time doing physics, or other activities of their choice," he says.

despite this incentive, henry says he has encountered resistance to his plan - mainly because people would be "stuck" with a birthday that always falls on a wednesday, for example. henry, who is among that group, is not moved by the argument. "you have my permission to celebrate your birthday the preceding or following saturday," he says.

and what of the people born on dates that no longer exists in the new calendar, such as 31 january, or during newton week? henry suggests they celebrate on either 30 january or "consider themselves to be born on the fourth of july" (which falls on a wednesday).

sacrosanct seven
"i think such a calendar would be extremely useful," says owen gingerich, an astronomer and historian of science at harvard university in cambridge, massachusetts, us. he says previous calendar reform efforts have "crashed" because they disturbed the seven-day week considered sacrosanct by religious groups. efforts have involved adding an extra, unnamed day at the end of the year or, as happened after the french revolution, implementing 10-day weeks.

"this is the first proposal i'm aware of that gets into a standard calendar but doesn't have the pattern of seven upset," gingerich told new scientist. he notes the world was slow to adopt the gregorian calendar. england and its colonies did not switch to the system until 1752, nearly 200 years after rome began using it.

henry hopes to have rallied enough support for his plan to start it on 1 january 2006, when new year's day in both the old and new calendars falls on a sunday. and he is not stopping with dates - henry says the entire world should operate on greenwich mean time. people in the eastern us, for example, would have to get used to eating their midday meals when the clocks read 1700. "people are adaptable if benefits are there," says henry.
wel goed idee lijkt mij zelf als het veel werk bespaart en kan besparen.
  dinsdag 4 januari 2005 @ 13:17:21 #2
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_24390583
ik snap het niet helemaal: zo krijg je toch dat de seizoenen langzaam verschuiven? dus je hebt het voordeel dat kerst altijd op een zondag valt, maar het nadeel dat over 200 jaar kerst hier in de zomer valt.
of heeft hij daar ook een trucje voor?
pi_24390656
quote:
op dinsdag 4 januari 2005 13:17 schreef christine het volgende:
ik snap het niet helemaal: zo krijg je toch dat de seizoenen langzaam verschuiven? dus je hebt het voordeel dat kerst altijd op een zondag valt, maar het nadeel dat over 200 jaar kerst hier in de zomer valt.
het trucje:
quote:
henry inserted an extra week - which is not part of any month - every five or six years. he named the addition "newton week" in honour of his favourite physicist, isaac newton.
Marketing | Social Media | Positionering: www.kroesbergen.eu | [T] @rkroesbergen
Online Marketing voor Profootballspot.com | Arizona Cardinals [T] @spot_cardinals en NFL Draft [T] @spotdraft
  dinsdag 4 januari 2005 @ 13:25:07 #4
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_24390717
oké dan.
maar elke vijf of zes jaar een extra week vind ik nog verwarrender dan elke vier jaar een schrikkeljaar.
vreselijk plan dus.
slotje
pi_24390801
wat een onzin allemaal om je te beroepen op het feit dat het enig rekenwerk met zich mee brengt om te bepalen welke dag het op een bepaalde datum is.
in vroeger tijden kon men dit zelf makkelijk uitrekenen en in dit computertijdperk niet
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  dinsdag 4 januari 2005 @ 13:33:00 #6
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_24390816
volgens mij is het simpeler om gewoon af te spreken dat elk jaar met een zondag begint. dan heb je rond de jaarwisseling twee zondagen achter elkaar: 31 december en 1 januari. beetje raar, maar de decemberdagen zijn toch altijd wat anders. mbt het schrikkeljaar heb ik ook een oplossing: de schrikkeldag krijgt de naam "schrikkeldag", en werkt voor heel nederland net als een zondag.
lijkt me veel eenvoudiger.
pi_24391026
of we spreken af een week van vijf dagen te maken / 73 weken in een jaar

en dan houden we eens in de vier jaar een schrikkeldag vernoemd naar de uitvinder van deze kalender (en dat ben ik dan )

[ elke maand 6 weken - december 7 weken, waarin iedereen van kerst t/m oud en nieuw vrij is ]

wijziging:
dat laatste in december kan natuurlijk niet, want tussen kerst 25 en oud en nieuw 35 zit dan 10 dagen = 2 weken (chaos in supermarkten etc. )

[ Bericht 20% gewijzigd door RCHY op 04-01-2005 13:53:23 ]
Marketing | Social Media | Positionering: www.kroesbergen.eu | [T] @rkroesbergen
Online Marketing voor Profootballspot.com | Arizona Cardinals [T] @spot_cardinals en NFL Draft [T] @spotdraft
pi_24391126
quote:
op dinsdag 4 januari 2005 13:17 schreef christine het volgende:
kerst op een zondag een voordeel
nee man, daar gaat mijn vrije dag./
Als ik niet altijd lach.....
Is dat niet omdat ik je grappen niet snap......
pi_24391249
en dan? 4 dagen werken 1 dag vrij?
of 7 dagen werken 3 dagen vrij?

is ook een beetje verwarrend. een nieuwe kallender is misschien niet zo'n slecht idee maar het moet wel heel goed uitgedacht zijn aangezien je het hele ritme van de samenleving op z'n kop zult gooien. is niet zo erg als het dan goed werkt maar 't zou zonde zijn als er weer foutjes ontdekt worden. krijg je net zo'n kromme kallender als we nu hebben.
pi_24391309
het lijkt mij niet zo'n goed idee, om alles om te gooien. ik hou het liever bij het oude, anders krijg je weer gekloot van mensen die het er niet mee eens zijn en alles weer terug gaan rekenen naar oude datums. dus, beter van niet!
Rammstein Nummer Eins!
Requiem le chevalier vampire
pi_24391730
of we laten het gewoon zoals het is.
.: Let epsilon be smaller than zero :.
pi_24394193
quote:
op dinsdag 4 januari 2005 14:26 schreef mizzenroe het volgende:
of we laten het gewoon zoals het is.
de meest zinnige opmerking tot noch toe
Groeien doe je je hele leven
Speelt graag avocado van de duivel...
en taalspelletjes.
  dinsdag 4 januari 2005 @ 18:23:49 #13
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_24396134
is wel handig voor verjaardagskalenders dan kun je er gewoon een dag bijschrijven en is het toch voor ieder jaar geldig ^_^, en op het begin van de kalender in een ander kleurtje heel mooi de newtonweek (wat n kutnaam heeft die dude ervoor verzonnen ). mooi idee verder
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  dinsdag 4 januari 2005 @ 18:34:12 #14
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_24396319
hoe zit het dan met mensen die worden geboren in de newtonweek?
  dinsdag 4 januari 2005 @ 18:40:41 #15
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_24396451
geweldig, als de maanden zo ingedeeld zijn (zoals in het stukje):

januari - 30
februari - 30
maart - 31
april - 30
mei - 30
juni - 31
juli - 30
augustus - 30
september - 31
oktober - 30
november - 30
december - 31

dan is er een terugkerende cyclus van 3 maanden iedere 3 maanden begint de 1e van de maand op een zondag.. is best makkelijk te onthouden ..
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
  dinsdag 4 januari 2005 @ 18:41:38 #16
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_24396463
quote:
op dinsdag 4 januari 2005 18:34 schreef alicey het volgende:
hoe zit het dan met mensen die worden geboren in de newtonweek?
zelfde als mensen in een schrikkeljaar alleen zullen het er meer zijn en is de newtonweek maar 1x per 6 jaar
  dinsdag 4 januari 2005 @ 18:45:46 #17
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_24396529
heerlijk lijkt me dat, verjaardag in een schrikkeljaar.
pi_24399995
mijn idee: dagen afschaffen. geloven doe je maar thuis in je vrije tijd, maar ga daar niet de samenleving mee lastig vallen door een vrije dag op te dringen. in cao's is geregeld dat er maximaal 6 aaneengesloten dagen mag worden gewerkt en in 13 weken maximaal 65 dagen mag worden gewerkt.
gewoon met dag 1 beginnen en tot 365 of 366 nummeren
nu is het dag 4 jaar 2004, veel simpeler dan dinsdag vierde dag eerste maand 2004e jaar.
[ alle babes op 1 pagina via fok!wiki -bijgewerkt tot 20/10/2015 ]
Leve Kim , Leve Maduro , Leve Castro
#freeTarik #freeDemon_from_heaven
pi_24403575
dat heeft wel wat ja (wat babewatcher zegt)
Goed-Beter-Best-Vaffanculo
  woensdag 5 januari 2005 @ 10:25:59 #20
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_24407143
alsof het zo moeilijk is de juiste dag in het juiste jaar uit het hoofd te berekenen. dat doe ik al jaren, is gewoon een trucje voor. vind het juist wel wat hebben dat de datum elk jaar 1 (of 2) dagen verspringt.
  woensdag 5 januari 2005 @ 10:27:08 #21
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_24407162
quote:
op dinsdag 4 januari 2005 22:46 schreef babewatcher het volgende:
mijn idee: dagen afschaffen. geloven doe je maar thuis in je vrije tijd, maar ga daar niet de samenleving mee lastig vallen door een vrije dag op te dringen. in cao's is geregeld dat er maximaal 6 aaneengesloten dagen mag worden gewerkt en in 13 weken maximaal 65 dagen mag worden gewerkt.
gewoon met dag 1 beginnen en tot 365 of 366 nummeren
nu is het dag 4 jaar 2004, veel simpeler dan dinsdag vierde dag eerste maand 2004e jaar.
2004e jaar?
pi_24407989
quote:
op woensdag 5 januari 2005 10:25 schreef wheeledwarrior het volgende:
alsof het zo moeilijk is de juiste dag in het juiste jaar uit het hoofd te berekenen. dat doe ik al jaren, is gewoon een trucje voor. vind het juist wel wat hebben dat de datum elk jaar 1 (of 2) dagen verspringt.
hij wil gewoon ieder jaar het zelfde les programma geven en met deze kalender weet hij precies welke les en welk huiswerk hij over 25 jaar op welke dag gaat geven. als hij dan nog niet met pensioen is(of dood)
Monday morning I open a beer and light a cigarr. Put my pen to paper and write I hate you all
  woensdag 5 januari 2005 @ 15:12:06 #23
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_24412074
beetje onzinnig. als je iets wilt wijzigen, wijzig dan meteen alles. af van die 24 en 60's etc.
pi_24424065
quote:
op woensdag 5 januari 2005 10:25 schreef wheeledwarrior het volgende:
welk truukje?
quote:
op woensdag 5 januari 2005 15:12 schreef pfaf het volgende:
beetje onzinnig. als je iets wilt wijzigen, wijzig dan meteen alles. af van die 24 en 60's etc.
jah mee eens, maar er was toch een reden voor 24 en 60? iets me de standen van de maan/seizoenen e.d.
maar goed dat zou toch zo aan te passen moeten zijn naar 100 seconde in een minuut en 100 minuten in een uur. tis maar net wat je als seconde beschouwd. alleen wordt het dan weer lastig om die wereldrecords e.d. om te rekenen

mijn mening, hou maar gewoon zoals het nu is. kdenk niet dat er iemand is die er echt veel problemen mee heeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')