abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 4 januari 2005 @ 01:14:23 #1
111482 Ciurlizza
Opgeruimd staat netjes!
pi_24383604
quote:
MAASTRICHT - Zuid-Limburg is nationaal koploper drugsoverlast en laat daarbij zelfs steden als Amsterdam en Rotterdam ver achter zich. Dat zei korpschef W. Velings van de politie Limburg-Zuid maandag in zijn nieuwjaarsrede.

Vorig jaar werd de politie in Zuid-Limburg geconfronteerd met 2500 drugsdelicten. Velings zei dat "een onevenredig groot deel" van het politiewerk gaat zitten in het bestrijden van drugscriminaliteit. De politie pakte vorig jaar in totaal 9300 verdachten op, van wie een kwart afkomstig is uit het buitenland. Veelal ging het om jonge verdachten van geweld, vermogensdelicten en drugsmisdrijven.

De politie moest het afgelopen jaar honderd arbeidsplaatsen inleveren en nu met 1800 mensen hetzelfde werk doen. Velings wees er verder op dat drie van de tien inwoners zich onveilig voelt, meer dan gemiddeld in Nederland. Daarbij gaat het onder meer om bedreiging met geweld, drugsoverlast en overlast door jongeren.

Duistere handel

"Voor het liberale drugsbeleid in Nederland betaalt Zuid-Limburg dan ook een héél hoge prijs", aldus Velings. "Vanuit België en grote delen van Frankrijk en Duitsland, komen handelaren en gebruikers van soft- en harddrugs, en producenten en kopers van XTC in Zuid-Limburg bij elkaar om hier hun duistere handel te drijven. De overlast manifesteert zich vooral in onze grote steden: Maastricht, Heerlen, Kerkrade en Sittard-Geleen".

"Kijken we bijvoorbeeld naar de zwaardere criminaliteit in Zuid-Limburg, dan hebben we te maken met een aanmerkelijk hogere criminaliteitsdruk dan het landelijk gemiddelde. En de laatste twee jaar heeft het aantal gevallen van moord en doodslag hier recordhoogtes bereikt", aldus Velings.
Bron: www.nu.nl
Hup, aan het werk!
pi_24383972
Laatst stond ik op R'dam CS m'n croissant naar binnen te schuiven toen er plots een knaap op me af kwam die een zilverpapiertje aan me wilde verkopen. Het woord "opbokken" verstaan ze blijkbaar niet, je moet beleefd "no thanks" zeggen, anders tief-stralen ze niet op.

Ik had gvd CDA gestemd in de hoop dat dit achterlijk drugsbeleid op de schop zou gaan, maar die leme kutpartij kunnen ze ook beter opdoeken.
Lopende outrights: Aus Open Women, Champions League, Topscorer African Cup
pi_24400234
Ons drugsbeleid is niet achterlijk, het drugsbeleid van de landen om ons heen is achterlijk. Is iets heel anders.

Overigens hebben Nederlandse verslaafden niets te maken met ons drugsbeleid. Qua drugsverslaving-cijfertjes doet Nederland het best goed in vergelijking met veel landen om ons heen.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_24405017
Hoe zit het eigenlijk met dat verbod dat er ging komen op "drugstoerisme" in Maastricht?
Is dat al ingegaan?
pi_24408032
De korpschef wil extra geld uit Den haag.
En niet geheel onterecht denkt ik. Het drugstoerisme lijkt me trouwens ook moeilijk aan te pakken.
Je pakt zo een gast op, zet hem over de grens en na 10 minuten steekt ie zelf de grens weer over.
Dat is eens wat anders...
pi_24424670
Illegale hennepkwekerijen op ondermeer Maastricht's woonwagenkamp Vinkenslag dankzij Nederland's gedoogbeleid en/of drugstoerisme? Of zou er sowieso clandestien worden geteeld?
Limburg Scoort Door?
iedere engel heeft een duivelse kant.
pi_24437097
Die kwekerijen vind je overal.
pi_24439175
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 22:57 schreef Pappie_Culo het volgende:
Ons drugsbeleid is niet achterlijk, het drugsbeleid van de landen om ons heen is achterlijk. Is iets heel anders.
Nee hoor, zelfs het door velen bejubelde gedogen is niet aan de hand, er wordt nagenoeg niets tegen gedaan (terwijl bij gedogen af en toe nog wel eens iets gebeurd).
quote:
Overigens hebben Nederlandse verslaafden niets te maken met ons drugsbeleid. Qua drugsverslaving-cijfertjes doet Nederland het best goed in vergelijking met veel landen om ons heen.
Lijkt mij dat Nederlandse verslaafden wel iets met het Nederlandse beleid te maken hebben.
Untill I awake - / - Elu Elensar
  donderdag 6 januari 2005 @ 21:23:45 #9
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24439612
Of de hoge mate van criminaliteit alleen wordt veroorzaakt door het drugsbeleid betwijfel ik. Ik denk dat als het gaat op Zuid-oost Limburg, de sluiting van de mijnen nog steeds keihard doordreunt. Een groot aaneengesloten stedelijk gebied met 260.000 inwoners dat getypeerd wordt door een monocultuur is een groot risico en de gevolgen zijn dan ook ernstig. Daar komt nog bij dat de werknemers in deze bedrijfstak vaak tot de laaggeschoolden behoorden en de link tussen crimineel gedrag en sociale status is evident.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  donderdag 6 januari 2005 @ 21:26:23 #10
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24439662
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 21:02 schreef Strijder het volgende:
Lijkt mij dat Nederlandse verslaafden wel iets met het Nederlandse beleid te maken hebben.
Als ik naar de cijfers kijk, dan zie ik dat een groot verschil in beleid tussen landen er waarschijnlijk niet toe leidt dat er grote verschillen zijn in het relatieve aantal verslaafden.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  donderdag 6 januari 2005 @ 21:33:04 #11
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24439775
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 01:07 schreef Sater het volgende:
Illegale hennepkwekerijen op ondermeer Maastricht's woonwagenkamp Vinkenslag dankzij Nederland's gedoogbeleid en/of drugstoerisme? Of zou er sowieso clandestien worden geteeld?
Limburg Scoort Door?
Er is wel degelijk een verbod op het grootschalig telen van cannabis in Nederland. Maar dat zal ook gebeuren in onze buurlanden, aangezien zij het ook ergens vandaan moeten halen. Overigens is het gebruik van cannabis door Nederlands niet extreem hoog:

Percentage recente gebruikers (laatste jaar). Volgens de EMCDDA-standaard voor jongeren en jonge volwassenen van 15 tot en met 34 jaar. Voor de gearceerde landen geldt een afwijkende leeftijdsgroep. Duitsland (18-34 jaar), Ierland (18-34 jaar), Engeland & Wales (16-34 jaar), Denemarken (16-34 jaar).
Bron: EMCDDA[31;32]
quote:
Cannabis

Bij het gebruik van cannabis behoort Nederland tot de middenmoot. Ruim een kwart (28%) zegt ooit in het leven cannabis te hebben gebruikt. Dit percentage is hetzelfde als in 1999 en Nederland is daarmee een van de weinige landen waar het gebruik stabiliseert. Bij het actuele gebruik (in de maand voor het onderzoek) neemt Nederland eveneens een middenpositie in (13%). Ook dit percentage is ten opzichte van 1999 nauwelijks veranderd (was 14%). Zweden heeft met 1% het laagste percentage actuele gebruikers. Het percentage scholieren dat denkt dat regelmatig cannabisgebruik een groot risico met zich meebrengt is in Nederland relatief laag (47%), alleen Engeland scoort nog lager (46%). In andere landen is men duidelijk bezorgder: in Frankrijk denkt 64% dat het risico groot is, in Denemarken 71% en in Zweden zelfs 81%.

Bijna de helft (42%) van de Nederlandse scholieren meldt dat het (vrij) gemakkelijk is om aan cannabis te komen. Maar Nederland staat daarmee zeker niet aan de top, gezien de cijfers uit andere landen: Frankrijk 47%, Tsjechië 58 %, Engeland 58% en Ierland 60%. Wel verschilt Nederland sterk met de andere landen in Europa als het gaat om de plaats waar men denkt gemakkelijk cannabis te kunnen krijgen. In de andere Europese landen worden meestal de straat, de school, de disco en de dealer genoemd, terwijl in Nederland de coffeeshop de belangrijkste plek is, zo meldt 62% van de Nederlandse scholieren.
quote:
Overige drugs

Bij het gebruik van harddrugs behoort Nederland in Europa tot de middenmoot: 6% van de Nederlandse scholieren zegt ervaring te hebben met het gebruik van middelen als cocaïne, ecstasy en heroïne en paddo's. Tsjechische scholieren blijken de meeste harddrugs te gebruiken (11% heeft deze middelen ooit gebruikt), maar ook Duitsland, Engeland, Ierland en Estland scoren hoog (10%).
The ESPAD Report 2003. Alcohol and Other Drug Use among Students in 35 European Countries.

Bron: http://www.trimbos.nl
pi_24441302
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 21:23 schreef Kaalhei het volgende:
Of de hoge mate van criminaliteit alleen wordt veroorzaakt door het drugsbeleid betwijfel ik. Ik denk dat als het gaat op Zuid-oost Limburg, de sluiting van de mijnen nog steeds keihard doordreunt. Een groot aaneengesloten stedelijk gebied met 260.000 inwoners dat getypeerd wordt door een monocultuur is een groot risico en de gevolgen zijn dan ook ernstig. Daar komt nog bij dat de werknemers in deze bedrijfstak vaak tot de laaggeschoolden behoorden en de link tussen crimineel gedrag en sociale status is evident.
Hoeveel generaties nog voordat het verlies van het "zwarte goud" mentaal verwerkt is? Evidente link tussen laaggeschoolden en sociale status? Schuld van de maatschappij of eigen verantwoordelijkheid? Niet iedere crimineel is laaggeschoold, niet iedere laaggeschoolde is crimineel.
  vrijdag 7 januari 2005 @ 13:30:08 #13
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24451133
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 22:48 schreef Sater het volgende:
Hoeveel generaties nog voordat het verlies van het "zwarte goud" mentaal verwerkt is?
Vergeet niet dat er pas een generatie over heen is gegaan. Ongeveer 30 jaar geleden werd de laatste kolenmijn gesloten in Nederland en mensen die er vroeger werkten zijn nu de ouders van de jongere generatie.
quote:
Evidente link tussen laaggeschoolden en sociale status?
Een logisch gevolg van weinig opleiding is de grote kans op een laag inkomen. De link tussen inkomen en sociale status lijkt me een walk in the park.
quote:
Schuld van de maatschappij of eigen verantwoordelijkheid? Niet iedere crimineel is laaggeschoold, niet iedere laaggeschoolde is crimineel.
Ik ben het absoluut met je eens dat iedereen op individueel niveau verantwoordelijk is voor zijn doen en laten. Maar je kan op macro-niveau aantonen dat er een groot aantal indicatoren zijn die het gedrag van een groep mensen kan voorspellen. Ik denk niet dat het heel verassend zal klinken als ik zeg dat de oorzaak van het verschil in criminaliteit in Zuid-Afrika en IJsland in sociologische factoren ligt en niet in inherente genetische verschillen tussen de individuele actoren i.c. Maar juridisch, en ook moreel, moet schuld altijd gelegd worden bij het individu en niet bij de omgevingsvariabelen die de betreffende actor meer vatbaar hebben gemaakt voor het negatieve gedrag.
pi_24465438
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 21:26 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Als ik naar de cijfers kijk, dan zie ik dat een groot verschil in beleid tussen landen er waarschijnlijk niet toe leidt dat er grote verschillen zijn in het relatieve aantal verslaafden.
Het ging meer om (waarschijnlijk) een vertieping van iemand (want natuurlijk hebben juist Nederlandse verslaafden te maken met Nederlands beleid, i.t.t. bijv. Duits/Deens/Verweggistaans beleid).
pi_24465462
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 22:48 schreef Sater het volgende:

[..]

Hoeveel generaties nog voordat het verlies van het "zwarte goud" mentaal verwerkt is? Evidente link tussen laaggeschoolden en sociale status? Schuld van de maatschappij of eigen verantwoordelijkheid? Niet iedere crimineel is laaggeschoold, niet iedere laaggeschoolde is crimineel.
Kom eens kijken zou ik zeggen.
pi_24465805
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 16:06 schreef Strijder het volgende:

[..]a

Kom eens kijken zou ik zeggen.
Dank voor de uitnodiging. Limburg beklagenswaardig vanwege:
Sluiting kolenmijnen? Soft drugsbeleid? Drugsinvoer vanuit grenslanden? gecombineerde factoren?
Bungelt de provincie er wellicht bij?
pi_24467269
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 16:26 schreef Sater het volgende:

[..]

Dank voor de uitnodiging.
Ach ja, zo zijn wij Limburgers hè ?
quote:
Limburg beklagenswaardig vanwege:
Sluiting kolenmijnen?
Ja.
quote:
Soft drugsbeleid?
Niet alleen Limburg.
quote:
Drugsinvoer vanuit grenslanden?
Niet invoer, maar handel (want Nederland is zélf een hele grote producent/uitvoerder).
quote:
gecombineerde factoren?
Ook.
quote:
Bungelt de provincie er wellicht bij?
Geografisch gezien sowieso.
Op andere gebieden vaak ook (maar dat is meestal niet zo erg, alles buiten de randstad wordt genegeerd...).
pi_24469569
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 17:51 schreef Strijder het volgende:

[..]

Ach ja, zo zijn wij Limburgers hè ?
[..]

Ja.
[..]

Niet alleen Limburg.
[..]

Niet invoer, maar handel (want Nederland is zélf een hele grote producent/uitvoerder).
[..]

Ook.
[..]

Geografisch gezien sowieso.
Op andere gebieden vaak ook (maar dat is meestal niet zo erg, alles buiten de randstad wordt genegeerd...).
Limburg letterlijk uitgemergeld? Boorde geen andere bronnen voor werkgelegenheid aan?
Bewoners Vinkenslag [Maastricht] beklagenswaardig. Clandestiene hennepteelt immers door Nederland's soft drugsbeleid opgedrongen? Oppermachtige randstad regeert? Hoe zie je dit alles in Europees verband?
  zondag 9 januari 2005 @ 11:55:22 #19
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_24481400
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 21:02 schreef Strijder het volgende:

Nee hoor, zelfs het door velen bejubelde gedogen is niet aan de hand, er wordt nagenoeg niets tegen gedaan (terwijl bij gedogen af en toe nog wel eens iets gebeurd).
Het gedoogbeleid heeft betrekking op softdrugs en in mindere mate op kleine hoeveelheden xtc en soms ook cocaine. Alle drie vrijetijds drugs die zeer weinig te maken hebben met de overlast die heroine en basejunks en -dealers veroorzaken.
quote:
Duh... ik bedoel dat overal verslaafden zijn en dat dit er in de meeste landen met stricter beleid meer zijn dan hier. Dus die verslaafden zijn niet veroorzaakt door het gedoog beleid. En dat is wat jij veronderstelt.
pi_24486107
Waarom lijdt Liimburg meer onder het gedoogbeleid dan andere grensprovincies?
pi_24486392
quote:
Op zondag 9 januari 2005 16:47 schreef Sater het volgende:
Waarom lijdt Liimburg meer onder het gedoogbeleid dan andere grensprovincies?
Dat is makkelijk. Limburg wordt omgeven door andere landen, terwijl andere grensprovincies maar aan 1 kan raken met het buitenland. Ook is het de dichtstbijzijnde oplossing voor alles wat zuidelijker dan Vaals ligt. Vanuit Frankrijk en Luxemburg ben je sneller in Limburg dan alle andere provincies.
Daar is mijn Vaderland,
Limburgs dierbaar oord!
Daar is mijn Vaderland,
Limburgs dierbaar oord!
pi_24486634
quote:
Op zondag 9 januari 2005 17:04 schreef IvdSangen het volgende:

[..]

Dat is makkelijk. Limburg wordt omgeven door andere landen, terwijl andere grensprovincies maar aan 1 kan raken met het buitenland. Ook is het de dichtstbijzijnde oplossing voor alles wat zuidelijker dan Vaals ligt. Vanuit Frankrijk en Luxemburg ben je sneller in Limburg dan alle andere provincies.
Hetgeen niet voor Duitsland en België geldt. Drugskwestie probleem Schengenlanden?
  zondag 9 januari 2005 @ 17:43:47 #23
50671 Strijder
In Extremis
pi_24487115
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 19:50 schreef Sater het volgende:

[..]

Limburg letterlijk uitgemergeld? Boorde geen andere bronnen voor werkgelegenheid aan?
Bewoners Vinkenslag [Maastricht] beklagenswaardig. Clandestiene hennepteelt immers door Nederland's soft drugsbeleid opgedrongen? Oppermachtige randstad regeert?
Hoe zie je dit alles in Europees verband?
Er wordt gedacht aan een dictatoriale vorm van onderdrukking, wacht maar af, binnenkort komen jullie voor het Europese Hof !!!
  zondag 9 januari 2005 @ 17:48:17 #24
50671 Strijder
In Extremis
pi_24487188
quote:
Op zondag 9 januari 2005 11:55 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Het gedoogbeleid heeft betrekking op softdrugs en in mindere mate op kleine hoeveelheden xtc en soms ook cocaine. Alle drie vrijetijds drugs die zeer weinig te maken hebben met de overlast die heroine en basejunks en -dealers veroorzaken.
Er wordt op een dusdanig grote schaal wiet verbouwd dat de term thuisgebruik of zelfs soft-drugs niet meer opgaan.
Daarnaast dus ook de bekende hard-drugs en je hebt een groot probleem. Verder nog een ideale ligging (makkelijk te bereiken vanuit Duitsland, België en Frankrijk (en ook Zwitserland en het voormalige Oostblok), politie die weinig tot niets doet. Een ideale mix voor de problemen.).
quote:
[..]

Duh... ik bedoel dat overal verslaafden zijn en dat dit er in de meeste landen met stricter beleid meer zijn dan hier. Dus die verslaafden zijn niet veroorzaakt door het gedoog beleid. En dat is wat jij veronderstelt.
  zondag 9 januari 2005 @ 17:57:08 #25
50671 Strijder
In Extremis
pi_24487362
quote:
Op zondag 9 januari 2005 17:18 schreef Sater het volgende:

[..]

Hetgeen niet voor Duitsland en België geldt. Drugskwestie probleem Schengenlanden?
Nee, dat komt weer door het gedogen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')