24-300 is in welke vorm dan ook af te raden. Wel zou je binnen het budget eens kunnen kijken naar een goeie 70-300 en een iets langer standaardoptiek waardoor je langer met je korte zoomoptiekje door kunt werken. Eventueel een 28-105 tussenschakelen kan ook geen kwaad, je wisselt dan een stuk minder. Voor het groothoekwerk heb je dan altijd de 18-55 nogquote:Op dinsdag 25 januari 2005 12:16 schreef Coelho het volgende:
Graag zou ik hier om advies van de lenzen deskundigen willen vragen.
Nadat bij een noodlottig ongeval mijn Canon 70-300 USM IS lens is overleden (waterschade), moet ik op zoek naar een nieuwe telelens. Met het oog op een safari die ik wil gaan maken later dit jaar, is 300mm zeker niet verkeerd. Alleen tijdens mijn afgelopen vakantie ben ik erachter gekomen dat het continue wisselen tussen tele en standaard kitlens van mijn Eos 300d toch wel heel erg irritant was. Zeker wanneer je snel een foto moet schieten.
Omdat ook Afrika behoorlijk stoffig kan zijn, zou ik het liefst een lens willen die de hele range aankan, iets van 24-300 of zo. Maar wel een die kwalitatief goed is. Budget ligt rond de 500 euro. Ik ben bang dat IS geen mogelijkheid meer is?? Die ga zal ik gaan missen...
Iemand die me een goed advies kan geven? Dank!
Mja, zoals ik misschien hierboven al door liet schemeren ben ik helemaal weg van mijn 28-300 van Tamron. Ik zou toch een aparte groothoek meenemen, just to be sure. Er is ook een dergelijke lens van Sigma, die is een stuk goedkopoer, maar imo een stuk mindere prestaties.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 12:16 schreef Coelho het volgende:
Graag zou ik hier om advies van de lenzen deskundigen willen vragen.
Nadat bij een noodlottig ongeval mijn Canon 70-300 USM IS lens is overleden (waterschade), moet ik op zoek naar een nieuwe telelens. Met het oog op een safari die ik wil gaan maken later dit jaar, is 300mm zeker niet verkeerd. Alleen tijdens mijn afgelopen vakantie ben ik erachter gekomen dat het continue wisselen tussen tele en standaard kitlens van mijn Eos 300d toch wel heel erg irritant was. Zeker wanneer je snel een foto moet schieten.
Omdat ook Afrika behoorlijk stoffig kan zijn, zou ik het liefst een lens willen die de hele range aankan, iets van 24-300 of zo. Maar wel een die kwalitatief goed is. Budget ligt rond de 500 euro. Ik ben bang dat IS geen mogelijkheid meer is?? Die ga zal ik gaan missen...
Iemand die me een goed advies kan geven? Dank!
Ga je naar donker Afrika toe dan dat je in te weinig licht gaat fotograferen?quote:Op dinsdag 25 januari 2005 12:16 schreef Coelho het volgende:
Ik ben bang dat IS geen mogelijkheid meer is?? Die ga zal ik gaan missen...
Ik had het niet zo zeer over de twee stops winst als wel het maken van scherpe foto's uit de hand op 300mm. Met IS aan had ik eigenlijk nooit last van bewogen foto's. Zonder IS wilde dat nog wel eens gebeuren. Misschien moet ik een éénpootstatief overwegen. Licht van gewicht, snel gebruiksklaar, dus misschien wel een must op safari.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 14:22 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Ga je naar donker Afrika toe dan dat je in te weinig licht gaat fotograferen?
De sigma is zwaader, en heeft een metalen mount ipv een plastic zoals de Tamron. Ook heb je tonvormige vertekening mij de uiterste zoom....
Safari is meestal toch vanuit de auto?quote:Op dinsdag 25 januari 2005 14:35 schreef Coelho het volgende:
Ik had het niet zo zeer over de twee stops winst als wel het maken van scherpe foto's uit de hand op 300mm. Met IS aan had ik eigenlijk nooit last van bewogen foto's. Zonder IS wilde dat nog wel eens gebeuren. Misschien moet ik een éénpootstatief overwegen. Licht van gewicht, snel gebruiksklaar, dus misschien wel een must op safari.
En aangezien die nogsteeds in bestelling stond, zag ik kans om mijn keuze bij te stellen. Het wordt nu dan toch die Canon 100mm f2.8 Makro USM. Waarom ?quote:
AF is iets dat je camera regelt. Je objectief laat het licht door dat op een CCD sensor valt; een interne microprocessor gaat dan kijken wanneer je onderwerp scherp is en geeft signalen aan de motor door om te draaien en te stoppen.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 17:47 schreef elcastel het volgende:
Ik ben bang dat ik die USM ga missen, ik heb de oude versie van de Tamron in mijn handen gehad en ik vond hem erg veel hunten/pendelen op de AF, ik hoop dat de USM het allemaal wat beter oppakt. Verder wil ik er ook andere dingen mee proberen dan macro's, dus ik denk die USM wel vaker nodig te hebben. Andere klein voordeel is dat de filtermaat van de Canon 58 mm is, wat gelijk is aan mijn kitlens, toch net handig voor een polarisatiefiltertje ....
"300 mm" en "redelijk goede prijs" zijn twee zaken die je niet in 1 adem mag noemen. de goedkopere zoom objectieven vallen tegen na de 200 mm, of qua lichtsterkte, of qua vervorming, of allebei.quote:Op woensdag 26 januari 2005 00:09 schreef American_Nightmare het volgende:
Wie heeft de Sigma 55-200mm? Wat vinden jullie hiervan? Ik kan nauwelijks een review vinden. Ik heb hem zelf, maar ben eigenlijk op zoek naar een redelijk goede 300mm met een lage prijs. Welke goedkope 300mm raden jullie aan? Over de 55-200 ben ik aardig tevreden, maar ik kan dus niet echt vergelijkingen vinden met andere lenzen.
Ik weet dat er redelijk wat 300mm's zijn voor rond de 200,-, maar zijn deze ook goed?
Toch zijn er redelijk wat die in de 150-300 euro categorie vallen. Die zijn allemaal slecht volgens jou?quote:Op woensdag 26 januari 2005 09:39 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
"300 mm" en "redelijk goede prijs" zijn twee zaken die je niet in 1 adem mag noemen. de goedkopere zoom objectieven vallen tegen na de 200 mm, of qua lichtsterkte, of qua vervorming, of allebei.
Tja, dat is eigenlijk waar het meestal om gaat. Het kan soms storend zijn. Maar als je dat niet eens opmerkt of maar voor lief neemt, dan zijn je keuze mogelijkheden groter. Dan kan je mijn mening naast je neerleggen. Ik stel andere eisen aan de foto spullen die ik aanschaf dan jij.quote:Op woensdag 26 januari 2005 09:58 schreef American_Nightmare het volgende:
Toch zijn er redelijk wat die in de 150-300 euro categorie vallen. Die zijn allemaal slecht volgens jou?
Ik zoek echt geen L-kwaliteit. De zoomlens die ik nu heb is de Sigma en die gebruik ik al zelden. Ik wil echter wat meer zoom hebben in de zeldzame situaties dat ik de lens wil gebruiken (bijv een dierentuin, ik noem maar iets). Normaal gesproken doe ik concertfotografie, partyfotografie en wat andere dingen en dan voldoen m'n 50mm 1.8 en 17-35mm wel.
ik heb zelf een 70-300 waar ik dik tevreden mee ben, zolang ik geen rechte objecten ermee fotografeer. En anders biet Paintshop uitkomst met de ton/kussen vorming weg te halen. Tis alleen dat ze niet zo denderend zijn op 300 mm. Als men daarmee kan leven is er niets aan het handje. Croppen kan altijd nogquote:Op woensdag 26 januari 2005 11:47 schreef Ouwesok het volgende:
Hoewel natuurlijk al die dure lichtsterke meesteroptieken ongetwijfeld beter zullen zijn, durf ik toch te stellen dat de 70-300-zooms uit de betaalbare klasse me een procent of 300 meevallen. Bekijk ter illustratie eens de fotografische werkjes van bijvoorbeeld Borelius, waaruit blijkt dat er heel veel afhangt van degene die de boel vasthoudt, meer zelfs nog dan van een optiek zelf.
daar heb je helemaal gelijk in.quote:Daarbij hanteer ik zelf de insteek dat ik liever een plaatje heb met een wat minder imposant optiekje, dan dat ik telkenmale in het landschap sta met een lege CF/film en de gedachte 'Had ik nu maar........'
Kortom: Glaswerk dat je je kunt veroorloven fotografeert beter dan iets wat je niet hebtof zoiets
Snap ik, maar als ie drie-vier keer pendelt, dan gaat dat toch sneller lijkt me ? Daarbij is die USM natuurlijk heel lekker voor de niet-macro's, ik ga er van uit dat ik voor macro's toch veelal op MF mag gaan werken ?quote:Op woensdag 26 januari 2005 09:31 schreef Shark.Bait het volgende:
AF is iets dat je camera regelt. Je objectief laat het licht door dat op een CCD sensor valt; een interne microprocessor gaat dan kijken wanneer je onderwerp scherp is en geeft signalen aan de motor door om te draaien en te stoppen.
Om echt te kunnen zeggen of het aan het objectief ligt en niet aan de camera zou jij je camera op een statief moeten zetten focussen, lens wisselen en kijken of de camera nog steeds even slecht scherp stelt of niet.
USM is alleen een afkorting voor de motor van de lens. Dat heeft alleen invloed op de snelheid van scherp stellen en de hoeveelheid geluid die je objectief produceert., en die pakt dus in principe niets op, je camera geeft de bevelen.
Klopt niet helemaal, bij Canon heeft het objectief ook erg veel in te brengen voor de AF. De AF van een EOS is zo goed als het objectief dat je erop schroeft. Zet je bijvoorbeeld een zoomoptiekje uit de tijd van de EOS620 op een nieuwere EOS, dan zie je de snelheid van de AF schandalig teruglopen. Omgekeerd zal een USM op een 620 behoorlijk rap focussen, echter nooit trefzekerder dan de AF-module kan regelen.quote:Op woensdag 26 januari 2005 09:31 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
AF is iets dat je camera regelt.
Macro en AF zijn vrijwel onverenigbaar. Bij alles wat zich binnen een meter voor je frontglas bevindt zet je de AF gewoon uit. Voor reportagedoeleinden ben je met USM inderdaad goed bediend .quote:Op woensdag 26 januari 2005 15:36 schreef elcastel het volgende:
[..]
Snap ik, maar als ie drie-vier keer pendelt, dan gaat dat toch sneller lijkt me ? Daarbij is die USM natuurlijk heel lekker voor de niet-macro's, ik ga er van uit dat ik voor macro's toch veelal op MF mag gaan werken ?
Dat is zo.quote:Op woensdag 26 januari 2005 15:36 schreef elcastel het volgende:
Snap ik, maar als ie drie-vier keer pendelt, dan gaat dat toch sneller lijkt me ?
Ja, voor de snelheid waarmee hij scherpstelt. Maar de camera bepaald wanneer iets scherp is en wanneer niet. Dus als de lens gaat 'jagen/hunten' is dat de schuld van de camera.quote:Op woensdag 26 januari 2005 15:52 schreef Ouwesok het volgende:
Klopt niet helemaal, bij Canon heeft het objectief ook erg veel in te brengen voor de AF. De AF van een EOS is zo goed als het objectief dat je erop schroeft. Zet je bijvoorbeeld een zoomoptiekje uit de tijd van de EOS620 op een nieuwere EOS, dan zie je de snelheid van de AF schandalig teruglopen. Omgekeerd zal een USM op een 620 behoorlijk rap focussen, echter nooit trefzekerder dan de AF-module kan regelen.
Voor optimaal functioneren is het zaak om recente optiek te gebruiken.
Nee, je hebt niets gemist, alleen zeggen we zo ongeveer hetzelfde. De snelheid en souplesse van het scherpstelmechaniek wordt bij Canon (en sommige Nikon) door het objectief bepaald. De trefzekerheid waarmee wordt scherpgesteld en het scherptecriterium door de cameraquote:Op woensdag 26 januari 2005 16:58 schreef Shark.Bait het volgende:
of heb ik in mijn enthousiasme iets gemist?
Voordat je conclusies trekt over het glaswerk is het misschien eerst handig om te testen in hoeverre onscherpte aan het glas ligt.quote:Op woensdag 26 januari 2005 17:20 schreef IM_Barney het volgende:
Ik heb een Tamron 70-300/F5.6 (150 euro) op mijn Canon EOS 300D, maar ik merk dat foto's genomen op 300mm erg wazig zijn (ook met een statief). Natuurlijk geven alle goedkopere lenzen op de uiterste waarden geen perfect scherpe foto's (zeker niet bij F5.6), maar ik heb het idee dat het wel heel erg is.
Ik zal vanavond even een foto posten, misschien dat jullie kunnen beoordelen of er iets mis is met m'n lens.
De foto's zijn bij 300mm zelfs met 1/2000 wazig, maar om zeker te weten dat het niet aan mijn trillerige handen ligt heb ik dus inderdaad zo'n test gedaan. Hieruit bleek dat alle foto's boven de 200mm en bij iedere diafragma opening zeer wazig worden. Zelfs bij 200mm vond ik de foto's trouwens niet scherp.quote:Op woensdag 26 januari 2005 17:45 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Voor je dus conclusies over je glaswerk trekt is het raadzaam om de boel eerst eens op een stevig statief te plaatsen en een paar opnamen bij verschillende diafragma's te maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |