abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28563918
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 20:50 schreef poemojn het volgende:
Loena, je zit er helemaal naast! Ik vind het juist het beste als een school zonder testen ed gewoon kan inspelen op wat een kind nodig heeft, evt wel met overleg met de ouders natuurlijk (vandaar dat 'te mooi om waar te zijn'). Testen zijn op zich nuttig maar ik geloof niet heel erg in de betrouwbaarheid van iq-testen, zeker neit bij onderpresteerders. Alleen de scholen en onderwijzers die ik ken juist weer wel, vandaar. En de overheid stelt het vaak verplicht voor financiele bijdragen.
Montessori en Jenaplan staan zelfs op ons lijstje met mogelijkheden voor Myrthe tzt (eerst verhuizen).
Zo'n test is vele male objectiever dan een menselijk oordeel hoor. Bovendien worden die dingen al tientallen jaren gebruikt, getest en fijngesteld om op alle fronten wetenschappelijk verantwoord te zijn. Dat gaat dan om de valitditeit, de interne consistentie, de stabiliteit. Je wilt niet weten wat een gedoe daarbij komt kijken - je doet hier net of het zomaar uit de mouw geschud wordt van iemand die je kind niet kent.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_28564245
Heiden6 (hoe kom je bij die nick?), ik vind oa hierom iq-testen niet altijd betrouwbaar: http://www.testresearch.nl/tstdiagn/waaniq.html
Ik heb zelf ook iq-test-uitslagen liggen (echte, Wechsler) met een verschil van 30 punten, en ken ook een meisje dat een keer ca 85 scoorde en een keer ca 145. Testen zijn niet meer dan een hulpmiddel, maar worden vaak gebruikt als absoluut feitenweergevend iets.
  woensdag 6 juli 2005 @ 21:07:45 #123
35189 Troel
scherp en bot
pi_28564303
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 20:58 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Zo'n test is vele male objectiever dan een menselijk oordeel hoor. Bovendien worden die dingen al tientallen jaren gebruikt, getest en fijngesteld om op alle fronten wetenschappelijk verantwoord te zijn. Dat gaat dan om de valitditeit, de interne consistentie, de stabiliteit. Je wilt niet weten wat een gedoe daarbij komt kijken - je doet hier net of het zomaar uit de mouw geschud wordt van iemand die je kind niet kent.
Een kind dat hoogbegaafd is en op school tekenen toont van onderpresteren, zal in veel gevallen ook met opzet gaan onderpresteren bij zo'n iq-test. Dan kan het nog zo wetenschappelijk verantwoord zijn, maar dan klopt de uitslag gewoon niet!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 6 juli 2005 @ 21:11:50 #124
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28564493
quote:
Loena, je zit er helemaal naast! Ik vind het juist het beste als een school zonder testen ed gewoon kan inspelen op wat een kind nodig heeft, evt wel met overleg met de ouders natuurlijk (vandaar dat 'te mooi om waar te zijn'). Testen zijn op zich nuttig maar ik geloof niet heel erg in de betrouwbaarheid van iq-testen, zeker neit bij onderpresteerders. Alleen de scholen en onderwijzers die ik ken juist weer wel, vandaar. En de overheid stelt het vaak verplicht voor financiele bijdragen.
Montessori en Jenaplan staan zelfs op ons lijstje met mogelijkheden voor Myrthe tzt (eerst verhuizen).
Oh Poemojn , ik bespeurde (ten onrechte) sarcasme in die opmerking. Heb ik wel vaker, komt denk ook door het landsdeel waar ik vandaan kom (Rotterdam eo)
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
  woensdag 6 juli 2005 @ 21:13:25 #125
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28564563
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 20:53 schreef Troel het volgende:
DLE is inderdaad een leerlingvolgsysteem. Een aantal keer per jaar worden testen gemaakt, telkens dezelfde. Bijvoorbeeld een hoofdreken test. Het kind heeft 5 minuten om zo veel mogelijk sommetjes te maken. Hoeft niet op volgorde, alleen kijken hoeveel het er kan maken. Omdat dit een aantal keer per jaar herhaald wordt kan men kijken hoe het met het niveau van het kind is. Met DLE testen kun je vrij nauwkeurig vaststellen hoeveel maanden een kind voor of achter loopt (of gelijk)
Oh ok thanks for the information!!! Ben nog niet zo thuis in het hele testgebeuren...
Hyves!
  woensdag 6 juli 2005 @ 21:18:47 #126
35189 Troel
scherp en bot
pi_28564805
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 21:13 schreef Loena-tik- het volgende:

[..]

Oh ok thanks for the information!!! Ben nog niet zo thuis in het hele testgebeuren...
Dat is ook heel erg schoolafhankelijk hoor.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 7 juli 2005 @ 21:43:43 #127
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_28602779
Hier ook iemand die makkelijk door haar schoolperiode rolde. Ik ben nooit getest op hoogbegaafdheid, maar ik herken wel heel erg de dingen die hier in het topic genoemd worden. Ik kon al lezen op mijn vierde (ik las de kleuterjuf boekjes van pinkeltje voor in plaats van dat zij mij voorlas ), wilde alles weten, leerde heel gemakkelijk.
Op mijn basisschool mocht ik een klas overslaan. Maar omdat ik een jonge leerling was en emotioneel helemaal niet "voor" was op mijn leeftijdsgenoten, hebben mijn ouders hier van afgezien. Ik kreeg wel taallessen uit een hogere groep en las alle boeken uit de schoolbibliotheek.

Omdat ik altijd zo goed in alles was, heb ik last van faalangst gekregen. Ik was (en ben) enorm perfectionistisch en kan helemaal niet omgaan met falen (of dingen die ik zie als falen).
Het VWO liep ik nog fluitend door; daarna heb ik besloten een 1 jarige MBO opleiding te gaan doen... Dus het onderpresteren is voor mij ook heel herkenbaar.
Uiteindelijk ben ik een HBO opleiding gaan doen in een richting die voor mij niet heel makkelijk is, juist om van dat onderpresteren af te komen. Wonder boven wonder gaat ook deze opleiding mij heel makkelijk af en heb ik nog steeds niet leren studeren :$.

Ik denk dat het voor hoogbegaafde kinderen, of kinderen die gewoon voorlijk zijn, belangrijk is dat je absoluut geen extreme druk op ze legt. Je wilt ze echt niet zo faalangstig maken als ik geworden ben. Het gaat nu ein-de-lijk iets beter.

Maar zo te lezen gaan jullie wel verstandig om met jullie wijze kindjes .

Ik heb net de Mensa-thuistest gedaan en dit was de uitslag: Geachte kandidaat,

Uit de resultaten van de Mensa-thuistest blijkt dat uw intelligentie waarschijnlijk dicht bij het 98e percentiel (dit betekent: de bovenste twee procent) zal liggen. Niettemin was uw score niet voldoende. Wanneer u wat "beter in vorm" bent, zult u wellicht toch een kans maken te slagen voor de Mensa-eindtest.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_28603339
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 21:07 schreef Troel het volgende:

[..]

Een kind dat hoogbegaafd is en op school tekenen toont van onderpresteren, zal in veel gevallen ook met opzet gaan onderpresteren bij zo'n iq-test. Dan kan het nog zo wetenschappelijk verantwoord zijn, maar dan klopt de uitslag gewoon niet!
Opzettelijk onderpresteren? Als je kind dat doet, wordt zijn score lager, en dat lijkt me dan juist een heel terechte ontwikkeling.
  donderdag 7 juli 2005 @ 22:20:17 #129
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_28604293
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 21:57 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Opzettelijk onderpresteren? Als je kind dat doet, wordt zijn score lager, en dat lijkt me dan juist een heel terechte ontwikkeling.
Dat begrijp ik even niet?
pi_28605259
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 22:20 schreef Spuuglokje het volgende:

[..]

Dat begrijp ik even niet?
Dat dat dom is.

Maar wat ik eigenlijk gewoon bedoelde zal ik ook maar meteen uitlegge: dingen als onderpresteren kunnen overal optreden, al zie het niet opzettelijk gebeuren, dus als je zo gaat redeneren als hierboven werd gedaan kun je elke vorm van testen wel afschaffen.

Zoiets weegt gewoon mee, omdat het invloed heeft. Als ik blind ben, zal ik geen hoge score halen op een leestoets. "Ja, maar je bent blind." Hoe dan ook, ik kan niet lezen.

donderdag 7 juli 2005 @ 23:08:29 #131
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_28606366
quote:
Mijn ervaringen met school zijn tot nu toe erg positief. Ze nemen me serieus en houden Daan in de gaten. Zo wil Daan op school nog niet lezen, terwijl hij thuis (voorlees)boeken verslindt. Toen ik dat meldde op school, zeiden ze dat ik dat vooral aan moet geven, omdat zij zo een beter beeld krijgen.
Tot nu toe is het dus nog 'te mooi om waar te zijn' .
Daan komt volgend schooljaar in groep 1/2. Hij kan dan evt. gewoon met groep 2 meedoen. Het voordeel is dat de materialen dus gewoon in de klas liggen.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_28617279
In welke groep zit hij nu dan? Houdt jullie school nog vast aan de sinds-lang-niet-meer-bestaande-1-oktobergrens?
Maar verder klinkt het wel goed.
pi_28617677
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 22:36 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

In dit topic is al iemand geweest die Montessori-onderwijs niets vond (of iets in die richting, schiet me af als ik ongelijk heb ).
Ik en Loena-tik- hebben juist om bovengenoemde redenen gekozen voor Montessori-onderwijs.

Montessori-onderwijs is naar mijn bescheiden mening juist perfect om met dit soort kinderen om te gaan. (als je het al over een " soort" wil hebben, ajb niet)
Connor is er juist bij gebaat als hij "voor" kan werken, maar wat voor ons ook erg belangrijk is, is het feit dat op zijn school juist de sociale vaardigheden ge"triggerd" worden.

Hij is al erg op zichzelf en nu is dat niet zo erg (ik herken dat zelf ook en vandaar ook mijn vak), maar het is prettig dat de ouderen de kleintjes helpen.

Het (schijnt) vaak voor te komen dat (bijna) hoogbegaafde kinderen/mensen problemen hebben, juist op dat sociale vlak (onbegrip, afzetten tegen alles), vandaar dat de combinatie van het sociale en kennis op Montessori-onderwijs.

Toen wij voor de keuze stonden (hij is 4), verzette ik me in eerste instantie tegen dat schooltype (ja, ook ik zet me af tegen van alles en nog wat ), maar na een paar gesprekken met verschillende scholen was ik helemaal om.

Om toch een beetje "on topic" te blijven: Waarom zou je je kind een stempel moeten geven. je kind weet op een gegeven ogenblik zelf wel dat hij/zij op bepaalde vlakken anders (noem het verder of beter) is dan anderen (leeftijdsgenoten). Dwing hem niets op, maar stimuleer hem wel, zeker als het op school niet aangeboden wordt.

Verder is er door een hoop (mede-)ervaringsdeskundigen al een hoop gezegd, waar je een hoop mee kan. Maar TS, jij kent je kind het beste en je zult dan ook zelf moeten zien wat je kind het beste ligt.

Succes!
Zelf heb ik op een montessori - school gezeten, en ik heb er erg veel geleerd, in tegenstelling
tot mijn broertje, die niet goed kon opschieten met de leraren en uiteindelijk bleek dat dit
onderwijs niet goed voor hem was.
Waarschijnlijk was het teveel zelfstandig werken dat hij niet aankon en nu zit hij op een andere school waar het meteen veel beter gaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door -Strawberry- op 08-07-2005 11:59:42 ]
  vrijdag 8 juli 2005 @ 13:03:45 #134
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_28620482
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 11:21 schreef poemojn het volgende:
In welke groep zit hij nu dan? Houdt jullie school nog vast aan de sinds-lang-niet-meer-bestaande-1-oktobergrens?
Maar verder klinkt het wel goed.
Hij zat in een instroomgroep (groep 0). Hij is van februari. De school houdt niet vast aan de 1 oktobergrens, want het is wel meer voorgekomen dat kinderen een groep hoger zijn geplaatst. Afgelopen jaar zijn zeker 2 kinderen op school een groep hoger gegaan.
pi_28620728
Dat vind ik eigenlijk klinken alsof ze wel die grens als 'het normale' beschouwen, en bij wijze van uitzondering kinderen laten doorgaan?
Maar als jullie er maar tevreden over zijn is het wel goed.
  vrijdag 8 juli 2005 @ 13:25:33 #136
95600 achmet
You don't know...
pi_28621353
tvp
Great minds discuss ideas*; Average minds discuss events; Small minds discuss people.
pi_28621739
Anders geef je hem een kinderencyclopedie en lees je hem daar dingen uit voor die hij wil weten
pi_28623037
Hoogbegaafdheid kan leiden tot grote waanzin
dus het is geen pretje om hoogbegaafd te zijn

Maar het zou best eens kunnen dat hij hoogtbegaaf is

Vraagt hij onder het kleuren: "Waarom komt er kleur op het blaadje als ik het (krijtje) heen en weer schuif?"
Wat zegt u dan dat komt door de wrijving tussen potloot en papier?
Angst is de grootste vijand van de mens
  vrijdag 8 juli 2005 @ 20:25:56 #139
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28635182
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 14:14 schreef ____ZweefMeisje____ het volgende:
Hoogbegaafdheid kan leiden tot grote waanzin
dus het is geen pretje om hoogbegaafd te zijn

Maar het zou best eens kunnen dat hij hoogtbegaaf is

Vraagt hij onder het kleuren: "Waarom komt er kleur op het blaadje als ik het (krijtje) heen en weer schuif?"
Wat zegt u dan dat komt door de wrijving tussen potloot en papier?
Ehrm, ehhh jij bent blijkbaar hoogbegaafd en jouw stukje symboliseerd die "grote waanzin" ?
Mèn ik begrijp hier echt niets van
Hyves!
pi_28635258
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 20:25 schreef Loena-tik- het volgende:

[..]

Ehrm, ehhh jij bent blijkbaar hoogbegaafd en jouw stukje symboliseerd die "grote waanzin" ?
Snap je niet wat ze zegt? Want het klopt namelijk wel.
De meeste hoogbegaafden zijn anders als andere kinderen/mensen.
Ze praten heel anders en vaak snapt niemand ze.
Als ze jong zijn zullen ze al intresse hebben in dingen waarvan jij niet snapt waarom ze dit zo boeiend vinden. Ze zullen ook minder snel vrienden kunnen maken omdat ze gewoon 'anders' zijn.
pi_28635955
Hun woord keuze kan zelfs andere mensen gek maken ..Alleenmaar door het feit dat zij iets zeggen en net even iets anders zeggen dan anderen...Waardoor het moeilijk word voor een ander
om daar een zelfde niveau gesprek mee te voeren.."Dus dan gaat het denken"..en vooral voor een ouder is het moeilijk..Dus pas heel goed op met hoogbegaafdheid
pi_28635981
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 20:25 schreef Loena-tik- het volgende:

[..]

Mens ik zou jou best wel als moeder willen hebben

INV MET GROTE WAANZIN
  vrijdag 8 juli 2005 @ 21:38:10 #143
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_28637350
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 13:09 schreef poemojn het volgende:
Dat vind ik eigenlijk klinken alsof ze wel die grens als 'het normale' beschouwen, en bij wijze van uitzondering kinderen laten doorgaan?
Maar als jullie er maar tevreden over zijn is het wel goed.
Ja, je moet toch ergens van uit gaan, toch?
  vrijdag 8 juli 2005 @ 21:40:39 #144
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28637419
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 20:50 schreef ____ZweefMeisje____ het volgende:

[..]

Mens ik zou jou best wel als moeder willen hebben

INV MET GROTE WAANZIN
Oeh, zou ik dan ook hoogbegaafd zijn
Hyves!
  vrijdag 8 juli 2005 @ 21:48:31 #145
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28637636
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 20:49 schreef ____ZweefMeisje____ het volgende:
Hun woord keuze kan zelfs andere mensen gek maken ..Alleenmaar door het feit dat zij iets zeggen en net even iets anders zeggen dan anderen...Waardoor het moeilijk word voor een ander
om daar een zelfde niveau gesprek mee te voeren.."Dus dan gaat het denken"..en vooral voor een ouder is het moeilijk..Dus pas heel goed op met hoogbegaafdheid
Maar even serieus ik herken daar wel iets van, soms in mijn zoon maar veel vaker bij die vent van mij . Altijd precies 100% met zijn kop tegen de kudde in, alles wat van willen weten( ik zeg altijd dat 50% van zijn herseninhoud in beslag genomen wordt door "autistische" weetjes ) over alles maar dan ook ècht alles willen discusseren over het hoe en het waarom. Nu mijn oudste zoon ook al en mijn man begrijpt dat allemaal heel goed van Connor, want volgens hem:"Dat is toch gewoon logisch?!" Mèn ik heb eigenlijk een zwaar leven tis maar goed dat ik ook een beetje gek ben
Hyves!
  vrijdag 8 juli 2005 @ 22:00:47 #146
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_28637959
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 21:48 schreef Loena-tik- het volgende:
Nu mijn oudste zoon ook al en mijn man begrijpt dat allemaal heel goed van Connor, want volgens hem:"Dat is toch gewoon logisch?!"
Daarom vind ik het zo leuk dat Wouter zo op mij lijkt, Loena Een enorm gevoel van herkenning! Hoewel, we botsen daardoor ook vaker. Doordiscussiëren tot we er bij neervallen
  vrijdag 8 juli 2005 @ 22:16:21 #147
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_28638376
quote:
over alles maar dan ook ècht alles willen discusseren over het hoe en het waarom.
Ik zie nu al op tegen de puberteit
Maar ik ben toch best blij dat hij z'n vragen stelt. Ik wilde vroeger ook vanalles weten, maar durfde niet te vragen. Ik was bang dat ik dom was, omdat anderen zulke vragen niet stelden en het dus kennelijk al wisten
pi_28639661
quote:

[..]

( ik zeg altijd dat 50% van zijn herseninhoud in beslag genomen wordt door "autistische" weetjes )
Hé, het is heel nuttig en belangrijk om bijvoorbeeld te weten dat een hommel natuurkundig gezien helemaal niet zou moeten kunnen vliegen...

[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_28639822
Grijs: wat mij betreft liever van het kind dan van een datum.
Al houden ze in Belgie weer 1 januari aan als grensdatum.
Maar als je er meer over wilt weten kun je dit eens lezen: post forum OOL: Nederlands onderzoek naar de effecten van kleuterverlengen.

/aanvulling
Of het antwoord van www.50tien.nl hierover:
quote:
In hoeverre mogen scholen de 1 oktober grens voor kleuters nog strict hanteren?

Vroeger was het zo dat kleuters die na 1 oktober vier jaar geworden waren (en dus na die datum het onderwijs binnenstroomden) automatisch in groep 1 doubleerden. Dit vanwege hun jonge leeftijd. Deze 1 oktobergrens mag nu echter niet meer worden gehanteerd. De leerlingen moeten nu beoordeeld worden op hun cognitieve en sociaal/emotionele ontwikkeling, op basis van vastgestelde criteria. Als een leerling groep een moet overdoen, dan moet de school aantonen op basis van welke criteria de leerling niet voldoet aan de overgangsnormen.

[ Bericht 23% gewijzigd door poemojn op 08-07-2005 23:16:17 ]
pi_28647863
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 22:59 schreef poemojn het volgende:
Maar als je er meer over wilt weten kun je dit eens lezen: post forum OOL: Nederlands onderzoek naar de effecten van kleuterverlengen.
Het artikel dat in dit onderzoek dat in deze post genoemd wordt ('Verlenging en verkorting van de kleuterperiode in het basisonderwijs') heb ik nu als Word-document. Mensen die 't ook willen lezen kunnen me emailen op poemojn@gmail.com , dan stuur ik het ze toe.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 14 juli 2005 @ 17:52:32 #151
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_28807388
Heb je gemaild, Poemojn

Ik wil even aanhaken met een vraag voor een vriendin van me.

Haar dochtertje gaat na de vakantie naar groep 4, maar is ver voor met de lesstof (ze heeft allerlei tests gedaan op school en beheerst de leerstof tot eind groep 4 met gemak). De school wil haar niet naar groep 5 laten gaan, die werken op zijn zachtst gezegd niet erg mee. Het is een school in een klein dorp, een andere school is er niet, behalve op een afstand die een 7-jarige niet zelfstandig bereizen kan (er is nog een kleiner kindje in huis en geen auto). Een andere school is momenteel in elk geval geen optie.

De school wil Yael nu gewoon verder vooruit laten werken met de lesstof zonder haar in een hogere groep te plaatsen. Mijn vriendin is daar niet blij mee want zo schuiven ze het probleem natuurlijk voor zich uit. Even voor alle duidelijkheid: hoogbegaafdheid is hier niet zo zeer aan de orde, wel is er sprake van een kind dat erg goed en snel leert. Het zou best kunnen dat Yael uiteindelijk wel hoogbegaafd is, maar zover is het nu nadrukkelijk niet.

De oplossing zou mijns inziens in verbreding of verdieping van de lesstof kunnen liggen. Maar de school doet daar niks aan. Mijn vriendin heeft nu op school gesteld dat ze niet wil dat Yael nog verder vooruitwerkt. (En dat de leraar haar niet meer inzet om andere leerlingen te helpen... dat vond ie wel makkelijk )

Weet iemand of het mogelijk is zelf lespakketten aan te schaffen of te lenen of wat dan ook, om kinderen als Yael verdieping of verbreding van lesstof aan te bieden? Als de school het niet doet, wil mijn vriendin dat zelf wel oppakken.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_28807655
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 17:52 schreef Rewimo het volgende:

. (En dat de leraar haar niet meer inzet om andere leerlingen te helpen... dat vond ie wel makkelijk )

Ik zie overigens niet in waarom dat een probleem zou kunnen zijn (Op Montessori-onderwijs is dit normaal)
quote:
Weet iemand of het mogelijk is zelf lespakketten aan te schaffen of te lenen of wat dan ook, om kinderen als Yael verdieping of verbreding van lesstof aan te bieden? Als de school het niet doet, wil mijn vriendin dat zelf wel oppakken.
http://www.hoogbegaafdvla(...)eriaal/kleuters.html

Is wel een Belgische site (met hoogbegaafd in de URL ), maar toch kun je daar veel dingen uithalen.

Ik begrijp sowieso niet waarom een school dit zo erg tegenhoudt. Als een kind daadwerkelijk geen uitdaging meer heeft in de stof (en emotioneel er klaar voor is), waarom dan geen stof aanbieden van een andere groep (of misschien in "deeltijd" op proef in een hogere groep).
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 14 juli 2005 @ 18:11:24 #153
13151 crew  Rewimo
pi_28807847
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 18:03 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik zie overigens niet in waarom dat een probleem zou kunnen zijn (Op Montessori-onderwijs is dit normaal)
Het gaat om de manier waarop. Helpen is prima, stimuleren ze bij Christan op school ook. Maar het wordt hier op de verkeerde manier toegepast.
quote:
http://www.hoogbegaafdvla(...)eriaal/kleuters.html

Is wel een Belgische site (met hoogbegaafd in de URL ), maar toch kun je daar veel dingen uithalen.

Ik begrijp sowieso niet waarom een school dit zo erg tegenhoudt. Als een kind daadwerkelijk geen uitdaging meer heeft in de stof (en emotioneel er klaar voor is), waarom dan geen stof aanbieden van een andere groep (of misschien in "deeltijd" op proef in een hogere groep).
Mijn vriendin schrijft me net:
quote:
Heb besloten samen met OBD mevrouw dat we ze een tegenvoorstel gaan doen.

Yaël start in groep 4 na de zomer, onder het strenge regime van de
directrice zorgt haar leraar dat ze de leerstof van groep 4 goed en snel
doorkomt.
Ondertussen zou ik graag willen dat ze bv de aardrijkskundelessen vast in
groep 5 gaat volgen en evt geschiedenis. Zodat ze ook een plekje vasthoudt
in groep 5.
Dan zodra Yaël de leerstof van groep 4 af heeft doorstromen naar groep 5.
Evt. met een rugzakje voor extra ondersteuning van iemand van buitenaf.

Vind het een degelijk voorstel. Als ze dat van de hand wijzen, dan wordt het
oorlog!
Ze hebben mij blijkbaar steeds slecht gehoord, zal nu zorgen dat ze me wel
horen en ook luisteren naar wat ik te zeggen heb over mijn meisje.

Gelukkig denkt die mevrouw van de OBD er precies zo over. En gaat zij dit
voorstel ook nog aan school doorbellen. Want is beslist nodig dat er
ingegrepen wordt. Anders is Yael straks de dupe.

Heb op internet nog gekeken naar de inspectie rapporten van school, wel
grappig dat ze op inzicht in de verschillende niveaus van de kinderen, een
onvoldoende scoren! Bovendien is de doorstroom naar speciaal onderwijs boven
het landelijk gemiddelde!
Gelukkig wil de OBD dus wel meewerken en hopelijk gaat het zo lukken. Ik zal je url doorgeven aan haar, dank je wel!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_28817773
Misschien kan je vriendin nog tips krijgen van andere ouders en leerkrachten bij de MHB mailinglist? Ik zit ook niet zo in de verrijkings/verdiepingspakketten, weet niet wat er nu allemaal op dat gebied is. Die ouders waarschijnlijk wel.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 15 juli 2005 @ 06:51:37 #155
13151 crew  Rewimo
pi_28821298
Tnx Poemojn, ik geef het door
pi_30116015
En nav de iederwijsdiscussie kom ik dit tegen, misschien interessant voor jullie: A Nation Deceived: How Schools Hold Back America’s Brightest Students over versnellen ed maatregelen voor hb-leerlingen.
pi_30181358
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 18:03 schreef Five_Horizons het volgende:

Om even in te breken in een forum/topic waar ik normaal nooit post:

ik werd vroeger regelmatig ingezet door de leraar om klasgenootjes te helpen die het niet zo goed konden. Zelfs een keer werd ik in de pauze naast een Iraaks meisje wat geen Nederlands kon neergezet om haar maar te gaan helpen met woordjes! Ik vond het verschrikkelijk: de klasgenootjes vonden me niet aardig omdat ik "deed alsof ik de meester was", terwijl ik alleen dingen probeerde uit te leggen. Tegelijkertijd vond ik het suf om dingen die ik allang wist uit te moeten leggen aan kinderen die het maar langzaam begrepen, ik wilde gewoon méér en nieuwe dingen doen.

Tot zover mijn persoonlijke ervaringen met snel-lerende kinderen inzetten als hulpje van de leerkracht just my 2 cents.
pi_30183601
quote:
Op donderdag 1 september 2005 22:02 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Om even in te breken in een forum/topic waar ik normaal nooit post:

ik werd vroeger regelmatig ingezet door de leraar om klasgenootjes te helpen die het niet zo goed konden. Zelfs een keer werd ik in de pauze naast een Iraaks meisje wat geen Nederlands kon neergezet om haar maar te gaan helpen met woordjes! Ik vond het verschrikkelijk: de klasgenootjes vonden me niet aardig omdat ik "deed alsof ik de meester was", terwijl ik alleen dingen probeerde uit te leggen. Tegelijkertijd vond ik het suf om dingen die ik allang wist uit te moeten leggen aan kinderen die het maar langzaam begrepen, ik wilde gewoon méér en nieuwe dingen doen.

Tot zover mijn persoonlijke ervaringen met snel-lerende kinderen inzetten als hulpje van de leerkracht just my 2 cents.
Op Montessori-onderwijs wordt dit vooral gedaan onder de kinderen zelf. Het is de bedoeling dat je gewoon iemand om uitleg vraagt, niet zozeer dat een bepaald kind uit de klas een hulpje is. Naast dat het de leraar wat werk ontneemt, is het goed dat leerlingen leren om samen te werken en om zelfstandig te zijn (dus niet altijd naar de leraar te lopen), en is uitleggen een van de beste manieren om zelf te leren.
pi_30697464
Misschien is dit boek nog leuk voor ouders hier, schijnt erg goed te zijn:

De begeleiding van hoogbegaafde kinderen, James T. Webb, 3e druk 2005, 25 euro
quote:
Ouders die ontdekken dat hun kind hoogbegaafd is, worden vaak voor een zware taak gesteld. Dit boek, waarin juist de ontwikkeling van de emotionele intelligentie van het kind voorop staat, biedt een handreiking voor deze ouders. Het boek geeft talloze gedragssuggesties waarmee zowel ouders als ook leerkrachten een basis kunnen leggen voor het versterken van het zelfvertrouwen, het zelfrespect en het zelfbeeld van hoogbegaafde kinderen.

Recensie
In dit boek rond het thema hoogbegaafde kinderen wordt het accent gelegd op de ontwikkeling van de emotionele intelligentie en de rol die de ouders hierbij kunnen vervullen. De opbouw is in drieën. In deel 1 wordt een overzichtsbeeld gegeven van (hoog)begaafdheid inclusief de mythen en stereotypen over deze kinderen. Ouders krijgen handreikingen hoe bijvoorbeeld om te gaan met stress en het vergroten van zelfvertrouwen. In het tweede deel wordt een overzicht gegeven van de gespreksgroepen (de materie is een weerslag van een Amerikaans programma waarin in gespreksgroepen met ouders allerlei onderwerpen de revue passeerden) en de uitkomsten daarvan, waarna in het derde deel wordt besloten met een drietal bijlagen (waaronder boeken en adressen). Het taalgebruik is niet altijd even gemakkelijk. De voorbeelden daarentegen zullen geïnteresseerde ouders (zij vormen vooral de doelgroep) zeker boeien vanwege de herkenning in de ervaringen. Waar nodig zijn Amerikaanse gegevens door de Nederlandse vertalers (zelf onderzoekers op dit gebied) vervangen door Nederlandse gegevens.
Bekijk de inhoudsopgave.
pi_30874931
'k Vond dat ik het eigenlijk niet kon maken om dat boek wel aan te raden maar niet zelf te lezen dus ik heb het in de bieb geleend en ben nu halverwege. Zeker in het eerste deel komt het woord 'hoogbegaafd' wel erg veel voor, maar de andere helft is voor iedereen denk ik wel heel lezenswaardig. Allemaal tips voor verbeteren van zelfbeeld en zelfvertrouwen, omgaan met perfectionisme etc. Erg leuk, en niet kinderlijk geschreven.

O, en iets waar ik aan dacht bij alle tv-debatten over het nieuwe zorgstelsel: als je een nieuwe verzekering kiest volgend jaar, en je wilt je kind laten testen op hb indien nodig dan hebben jullie nu de kans een verzekering uit te kiezen die psychologisch onderzoek voor je kind vergoedt (bijv het CBO staat erg goed bekend maar kost ook zo'n 750 euro). Misschien de moeite om mee te nemen als je polissen gaat vergelijken.

[ Bericht 34% gewijzigd door poemojn op 24-09-2005 00:15:35 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')