abonnement Unibet Coolblue
pi_24600220
quote:
Op zondag 16 januari 2005 18:28 schreef ANGE het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welk vak jullie nu lesgeven (of studeren) en waarom?
Informatica en PAV
Opleiding was handel burotica informatica dus die informatica lijkt me wel heel logisch PAV gaat maar over 7 uurtjes per week in de klas waar ik titularis van ben en was eigenlijk om mijn rooster op te vullen zodat ik een fulltime heb.
Waarom onderwijs? Ik heb regentaat gestudeerd, maar was na mijn opleiding niet zeker of het me wel helemaal lag (een minder goede laatste stageperiode). Daarom 2 jaar bij een notaris gewerkt en toch kwam de "goesting" voor het onderwijs terug. De keuze lijkt me dus redelijk duidelijk
pi_24600247
quote:
Op zondag 16 januari 2005 18:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zie sig. Nederlands dus.
Moet jullie maar 1 vak kiezen voor jullie opleiding?
pi_24600333
quote:
Op zondag 16 januari 2005 18:37 schreef leonieke het volgende:
Moet jullie maar 1 vak kiezen voor jullie opleiding?
Ja, vroeger was dat drie, maar dat hebben ze (helaas) veranderd. Nu is het heel lastig om meer vakken tegelijk te studeren omdat de roosters niet op elkaar zijn afgestemd.
pi_24600406
quote:
Op zondag 16 januari 2005 18:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ja, vroeger was dat drie, maar dat hebben ze (helaas) veranderd. Nu is het heel lastig om meer vakken tegelijk te studeren omdat de roosters niet op elkaar zijn afgestemd.
in mijn vraag moest het uiteraard "moeten" zijn

Dit systeem lijkt me trouwens ook vervelend om makkelijk een fulltime job te vinden of zijn dat dan maar weer mijn gedachten? Ik kan dankzij mijn keuzevakken kiezen uit een tiental vakken waar ik lesbevoegdheid voor heb, en ik spreek dan nog niet over Nederlands en godsdienst waar je als regent normaalgezien altijd les mag in geven...
pi_24600486
quote:
Op zondag 16 januari 2005 18:46 schreef leonieke het volgende:
Dit systeem lijkt me trouwens ook vervelend om makkelijk een fulltime job te vinden of zijn dat dan maar weer mijn gedachten? Ik kan dankzij mijn keuzevakken kiezen uit een tiental vakken waar ik lesbevoegdheid voor heb, en ik spreek dan nog niet over Nederlands en godsdienst waar je als regent normaalgezien altijd les mag in geven...
Valt wel wat mee. Ik weet niet of jullie ook veel grote scholengemeenschappen hebben waar op alle niveaus wordt lesgegeven, maar die hebben we hier dus veel. En een fulltime baan is 26 uur. Eerste klassen hebben 4 uur per week Nederlands, dus dan zou je 6 of 7 klassen moeten hebben.
pi_24600505
TIEN?! Niets ten nadele van jou persoonlijk hoor, maar met zo'n systeem lijkt het me onvermijdelijk dat dat ten koste gaat van de vakinhoudelijke kennis van een docent. Op de basisschool, okee, onderbouw middelbare school, prima, maar hoe kan iemand voldoende kennis bezitten om TIEN vakken op eindexamenniveau te geven?
Ja, het KAN wel natuurlijk, ik kan best vakken bedenken waarin ik waarschijnlijk als het echt moest ook wel les in zou kunnen geven, maar ik vind het zelf altijd zo prachtig als een docent echt heel veel van zijn vak weet, zodat hij diep op dingen in kan gaan, er veel omheen kan vertellen...

Ik geef trouwens net als imago Klassieke talen, en dat betekent automatisch ook een bevoegdheid voor KCV (klassieke culturele vorming), dus wij zitten qua bevoegdheden ook al op drie, maar dat vind ik ook wel genoeg
pi_24600605
IN LWOO-klassen geven veel docenten ook tig vakken. Omdat het niveau zó laag is dan iedereen die vakken wel kan geven. Volgens mij geeft leonieke les op een vergelijkbaar niveau.
  zondag 16 januari 2005 @ 19:59:00 #158
11682 Moonah
Jolie femme
pi_24601347
quote:
Op zondag 16 januari 2005 18:52 schreef thaleia het volgende:
TIEN?! Niets ten nadele van jou persoonlijk hoor, maar met zo'n systeem lijkt het me onvermijdelijk dat dat ten koste gaat van de vakinhoudelijke kennis van een docent. Op de basisschool, okee,
Op de basisschool eigenlijk ook niet oké hoor.

Gym? Ik ben bevoegd, ik doe mijn best, de kinderen vinden het leuk, maar het zou door een vakdocent zo veel beter gegeven kunnen worden.
Muziek? Ik zing graag, ik ben muzikaal, redelijk creatief, maar toch echt goed muziekles geef ik denk ik niet.
Handvaardigheid en tekenen? Leuk hoor. Maar ik volg de lesjes uit de methoden (die overigens laagdrempelig zijn, gelukkig), maar ik voel me geen ster in het geven van de creatieve vakken. Vooral veel met papier werken. Want klei breekt altjd bij het bakken, hout is zo vreselijk bewerkelijk, andere materialen zijn vaak duur.

Ik zou het een goede zaak vinden als er voor dergelijke specialistische vakken ook in het basisonderwijs vakdocenten worden aangesteld.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_24601406
Was daar laatst niet discussie over, Moonah? Ik meen iets gelezen of gehoord te hebben over het aanstellen van echte gymleraren voor de gym op een basisschool...
  zondag 16 januari 2005 @ 20:08:50 #160
11682 Moonah
Jolie femme
pi_24601477
quote:
Op zondag 16 januari 2005 20:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Was daar laatst niet discussie over, Moonah? Ik meen iets gelezen of gehoord te hebben over het aanstellen van echte gymleraren voor de gym op een basisschool...
Ehm... Ik moet je eerlijk bekennen dat ik dat eigenlijk niet weet!
Heel vaag staat me er iets van bij, maar da's toch al een poos geleden.

Overigens mogen leerkrachten die nu afstuderen geen gym meer geven. Tenminste, een collega van mij die vorig jaar is afgestudeerd vroeg of ik haar gymlessen wilde geven omdat zij niet bevoegd is.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_24602442
De tien vakken die ik sowieso mag geven zijn aardig met elkaar gelinkt natuurlijk. Maar toch zijn het allemaal andere vakken: ik denk maar aan boekhouden en recht, of boekhouden en economie.

Over lwoo kan ik niet veel zeggen want ik weet niet wat het wil zeggen
Waar mag ik lesgeven? 1 - 7e jaar beroepssecundair onderwijs, 1 - 4 technisch secundair onderwijs en humaniora en 5 - 7 technisch onderwijs voor wat informatica en dactylo betreft.

Uiteraard heb ik vakken die ik zelf verkies. Moesten ze mij voor de keuze stellen om boekhouden of economie te geven dan twijfel ik geen moment en ga ik voor de volle 100% voor boekhouden. Ik voel me er een stuk zekerder, maar ik ben zeker als ik een opdracht economie krijg dat ik hem ook aankan. Ik ben er niet voor niets voor opgeleid

Bij ons is een fulltime baan in de eerste graad secundair onderwijs maximum 22 uur en per graad gaat er verder altijd een uur af.
pi_24602599
Dat is echt goed, 22 lesuren = fulltime. Dat zouden wij ook moeten hebben, bij ons is het weliswaar maar 4 lessen meer maar toch, je merkt gewoon dat je toch soms dingen gaat 'afraffelen'. De lesvoorbereiding schiet erbij in, bij meer ruimte zou je vaker interessante opdrachten in elkaar kunnen draaien in plaats van toch maar weer teruggrijpen op het boek.
pi_24602890
quote:
Op zondag 16 januari 2005 21:26 schreef thaleia het volgende:
Dat is echt goed, 22 lesuren = fulltime. Dat zouden wij ook moeten hebben, bij ons is het weliswaar maar 4 lessen meer maar toch, je merkt gewoon dat je toch soms dingen gaat 'afraffelen'. De lesvoorbereiding schiet erbij in, bij meer ruimte zou je vaker interessante opdrachten in elkaar kunnen draaien in plaats van toch maar weer teruggrijpen op het boek.
Hoe teruggrijpen naar het boek? Wij hebben helemaal geen handboeken... ik toch niet voor mijn vakken. Elk blaadje dat mijn leerlingen moeten studeren, heb ik ook zelf eerst ingetypt

Maar ik kan het me wel voorstellen dat 26 uur niet te onderschatten is. Als beginnend leerkracht heb ik het nu soms al moeilijk om mijn lessen op een deftige manier voorbereid te krijgen. Dankzij de kerstvakantie (heb ik ook een week fulltime cursussen geschreven) heb ik nu toch voor deze week wat rust ingebouwd. Ik moet nog iets van 7 toetsen maken en 5 uur voorbereiden. De rest zijn taken verbeteren. Dus mijn weken zijn wel gevuld hoor met mijn 22 uur

Het enige probleem dat ik heb is dat ik één specifieke les 4 keer moet geven per week en dat ik toch merk dat ik die laatste les niet meer zo superenthousiast kan zijn. Moet ik echt iets proberen aan te veranderen...
pi_24603059
Leonieke, LWOO = LeerWegOndersteunend Onderwijs. Is dus voor leerlingen die het zonder extra begeleiding niet redden. Is eigenlijk voor alle niveaus bedoeld (sommige hoogbegaafde kinderen hebben ook begeleiding nodig), maar het komt erop neer dat het alleen de kinderen met een zeer laag niveau zijn die er terecht komen. Vaak kinderen die vroeger naar het Speciaal Onderwijs zouden zijn gegaan wegens hun leerbeperking. LWOO werkt met heel kleine klasjes, gemiddeld waarschijnlijk iets van 12-15 leerlingen.
pi_24603243
Oeps, dat lijkt me dan weer extreem druk, voor 22 lesuren al het materiaal zelf schrijven. Vooral in de eerste jaren dat je lesgeeft...ik mag hopen dat je een aantal parallelklassen hebt!
pi_24603547
@Lupa : Ah bij ons heet dat dan waarschijnlijk BUSO (buitengewoon secundair onderwijs voor mensen met alle soorten leerproblemen en handicap (mentaal, lichamelijk bv dove en blinde leerlingen) en gedragsproblemen. Daar gaat het ook om kleine groepen, soms zelfs 5 - 7 per leerkracht.

@thaleia: yeps is druk om dat materiaal bijeen te sprokkelen, maar ik heb gelukkiglijk idd een paar parallelklassen anders is het helemaal niet haalbaar. Tegen dat ik mijn eerste puntenboek had ingeschreven waren er zelfs al een paar leerlingen weg In het begin was het echt enorm hectisch.. elke nacht tot na middernacht doorwerken bv. Maar nu, sedert de kerstvakantie ben ik een beetje op mijn positieven aangezien ik toch drie cursussen volledig heb afgewerkt, met oefeningen erbij. Resten er mij nog een stuk of 14 uur om wekelijks voor te bereiden Maar dat valt al direct een stuk beter mee
pi_24603968
quote:
Op zondag 16 januari 2005 18:28 schreef ANGE het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welk vak jullie nu lesgeven (of studeren) en waarom?
Ik geef wiskunde (tevens studerend).
Waarom? ik kan niets anders!
Wiskunde heb ik altijd al heel erg leuk gevonden.
pi_24604843
Thaleia, hoeveel uur geef jij nu les?

Ik ga een hoop vervangingsuren draaien om een ziek iemand te vervangen, vanaf volgende week doe ik 17 uur. Ben bang dat het zwaar wordt, maar ik kan het geld goed gebruiken, en ik wil me op school iets meer "onmisbaar" maken aangezien ze (logischerwijs) minder mensen willen die meer uren geven, in plaats van de hoeveelheid part-timers met weinig uurtjes die we nu hebben.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_24607925
quote:
Op zondag 16 januari 2005 22:23 schreef leonieke het volgende:
@Lupa : Ah bij ons heet dat dan waarschijnlijk BUSO (buitengewoon secundair onderwijs voor mensen met alle soorten leerproblemen en handicap (mentaal, lichamelijk bv dove en blinde leerlingen) en gedragsproblemen. Daar gaat het ook om kleine groepen, soms zelfs 5 - 7 per leerkracht.
Nou, blinde en dove kinderen gaan hier vaak wel naar een speciale school, gehandicapte kinderen ook. In het LWOO gaat het vaak om kinderen met gedragsproblemen of kinderen die het normale VMBO-niveau niet halen.
  maandag 17 januari 2005 @ 08:08:37 #170
35189 Troel
scherp en bot
pi_24608262
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 21:56 schreef bloempjuh het volgende:
Hoeveel PABO'ers zitten er in dit topic? Minder dan vo-docenten? Of schat ik dat helemaal verkeerd in?

* bloempjuh staat nog steeds strak van de adrenaline van de onverwachte les van vanmiddag.
Ik ben er 1
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 17 januari 2005 @ 08:16:23 #171
35189 Troel
scherp en bot
pi_24608294
Tegenwoordig is het zo dat als je klaar bent met de PABO dat je geen gym meer mag geven

Je kan na de PABO nog doorleren, dan moet je nog een keer 2000 euro betalen en dan mag het wel. Dat is dan 2 jaar op de woensdagmiddag. Er zijn in totaal vijf blokken gym, waarvan je er 1 op school kan volgens, dus nog 4 na je afstuderen. DOe je dit niet, dan mag je alleen kleutergym geven.

Ze hebben dit soort dingen gelijk getrokken omdat je dan ook ergens anders die gymblokken kan volgen en dat er geen problemen ontstaan bij het overgaan naar een andere school (als in opleidersschool).

Ik vind het de rotste regels die er zijn. Ik heb straks een PABO diploma wat niet "af" is.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 17 januari 2005 @ 08:29:22 #172
19840 Libris
Live from Singapore
pi_24608365
Ik heb afgelopen vrijdag het aanbod gekregen om nog een tijd (2.5 jaar) in Singapore les te geven op mijn hogeschool. Daarnaast krijg ik over een jaartje ofzo mijn eigen opleiding. Binnen mijn afdeling hebben we nu 2 opleidingen en volgend jaar komt er een nieuwe bij, waar ik dus de 'baas' over wordt

Ik heb trouwens een 'normale' universitaire studie gedaan en bij toeval in het onderwijs terecht gekomen. Geef les in voornamelijk IT vakken.
pi_24612825
quote:
Op zondag 16 januari 2005 23:42 schreef imago het volgende:
Thaleia, hoeveel uur geef jij nu les?
20, op 4 dagen. Dat is heel goed te doen, vooral omdat ik het mezelf tamelijk makkelijk heb gemaakt: ik ben geen mentor (dat scheelt echt zoveel werk!) en geef dit jaar alleen Latijn en dus geen Grieks of KCV (vooral KCV vereist heel veel voorbereidingswerk). En heb ook nog eens geen eindexamenklas.

Ik ben een paar jaar terug op mijn vorige school over de kop gegaan en licht overspannen thuis komen te zitten. Ik werkte toen ook parttime (ook 20 uur), maar was zo'n overenthousiaste jonge docent die naar alle schoolfeesten en andere buitenlesactiviteiten kwam, mentor was, overal bij meehielp etc. en werd bovendien GEK van mijn waardeloos functionerende vaksectie en dito sectievoorzitter. Ik verzuchtte toen regelmatig tegenover mijn vrienden: "het lijkt wel of ik twee banen heb, die van mezelf en die van mijn sectievoorzitter" omdat ik telkens op het laatste moment zijn blunders ging oplossen en bovendien als aanspreekpunt annex klaagmuur fungeerde voor iedereen (leerlingen, collega's, coordinatoren) die niet begrepen waar hij nu weer mee bezig was

Sinds ik daar weg ben ben ik echt bewust heel 'lui' geworden, als in: ik doe mijn best om het werk waarvoor ik ben aangenomen goed te doen, dus mijn lessen goed te geven, en verder laat ik me niet gek maken door allerlei bijkomende taken: ik ga naar dat ene schoolfeest waarvoor ik als surveillant ben ingeroosterd, op de andere laat ik me niet zien. Ik heb mijn taakuren ingevuld met taken die 'te doen' zijn. Ik ben geen mentor. Ik vind het wel best zo. Tuurlijk heb je een veel verdergaand contact met leerlingen als je wel mentor bent, tuurlijk is het hartstikke leuk om wel naar al die schoolfeesten te gaan, maar ik heb ook nog mijn eigen leven en dat vind ik nog net effe iets belangrijker. De tijd dat ik 'getrouwd was met de school' is echt voorbij.
pi_24649472
Na een zo-goed-als slapeloze nacht heb ik vanmorgen (om 9.15 en om 11.00 uur) twee keer hetzelfde lesje gegeven. EN HET GING GOED! Ik liep even helemaal te hyperen toen ik klaar was met de eerste. Bij het bein van mijn tweede les was ik een stukje rustiger omdat ik mijn 'tekst' nu kende.

Man, wat heb ik hier tegenop gezien. Ik wilde me ziekmelden vanmorgen.
Ik ben begonnen met een verhaaltje waarom ik zo'n korte nacht heb gehad, een paar opvallende nieuwsberichten en toen aan de opdrachten begonnen.
Mijn stagedocent is trots op me, ik ook op mezelf. "Je tekst was leuk, je stond er goed, was vrolijk, stemgebruik prima, timing perfect. Je hebt er 'feeling' voor.."

WOEI!

Alleen had ik na het eerste uur het gevoel dat ik maar een kwartier bezig was geweest. Jongens (meiden), dit voelt geweldig
Mon 'en!
  donderdag 20 januari 2005 @ 19:02:49 #175
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24654617


Hartstikke leuk voor je
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')