Bekend probleem. Een keer heb ik de leerlingen es te pakken gehad. Toen had ik een proefwerk gemaakt met een stuk of 20 oefeningen, dat was echt een boekwerkje. Op de éérste pagina had ik echter geschreven: "Maak alléén oefening 1, 2, 4, 6, 9, 12 en 15"... Je wil niet weten hoeveel leerlingen aan het einde van de les kwamen klagen dat het zo veel was, en jawel hoor... zij hadden álles gemaakt.quote:n. Het is wel verbazingwekkend hoe slecht leerlingen lezen. De opdracht besloeg één A4-tje. Binnen vijf minuten waren de meesten al bezig, zonder de opdracht echt goed te hebben gelezen.
Héél gemeen. Maar wel effectief. Ik zal 'm onthouden.quote:Op maandag 10 januari 2005 17:25 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Bekend probleem. Een keer heb ik de leerlingen es te pakken gehad. Toen had ik een proefwerk gemaakt met een stuk of 20 oefeningen, dat was echt een boekwerkje. Op de éérste pagina had ik echter geschreven: "Maak alléén oefening 1, 2, 4, 6, 9, 12 en 15"... Je wil niet weten hoeveel leerlingen aan het einde van de les kwamen klagen dat het zo veel was, en jawel hoor... zij hadden álles gemaakt.
Grapje zeker? Vanaf week 2 in de opleiding zijn we al bezig met "les geven". De eerste weken moesten we lessen geven aan 2 basisschool leerlingen die voor de gelegenheid naar onze locatie werden gebracht. Na ongeveer 3 van dat soort lessen, werd het aantal leerlingen opgeschroeft tot 15 en nu het Instituutspracticum (zo noemen ze het beestje) is afgelopen, gaan we direct stage lopen, waar we 3 x in de week een volledige les moeten geven op een VMBO Groen-school.quote:Op zondag 26 december 2004 22:54 schreef thaleia het volgende:
Volgens mij is het overal ongeveer hetzelfde liedje: de leraren-opleiders hebben te weinig feeling met de praktijk.
Nou, bij mij is het juist het tegenovergestelde. Bij mij op school moeten we 'minilessen' verzorgen voor klasgenoten, maar omdat het vak waar die minilessen onder vallen afgelopem periode ineens uitviel hebben maar een aantal klasgenoten ervaring met 'voor de klas staan'. Ik loop op dit moment (twee dagen per week) stage en voel me erg slecht voorbereid. Ik wil best lesgeven, maar wil er wel klaar voor zijn en dat is nu niet het geval. Ik ga 't binnenkort maar gewoon in de praktijk doen..quote:Op maandag 10 januari 2005 17:48 schreef RedDevil085 het volgende:
[..]
Grapje zeker? Vanaf week 2 in de opleiding zijn we al bezig met "les geven". De eerste weken moesten we lessen geven aan 2 basisschool leerlingen die voor de gelegenheid naar onze locatie werden gebracht. Na ongeveer 3 van dat soort lessen, werd het aantal leerlingen opgeschroeft tot 15 en nu het Instituutspracticum (zo noemen ze het beestje) is afgelopen, gaan we direct stage lopen, waar we 3 x in de week een volledige les moeten geven op een VMBO Groen-school.
Meer dan genoeg praktijk dus, als je het mij vraagt :S
quote:Op zondag 26 december 2004 22:54 schreef thaleia het volgende:
Volgens mij is het overal ongeveer hetzelfde liedje: de leraren-opleiders hebben te weinig feeling met de praktijk.
Ik dénk dat bedoeld werd dat degenen die JOU les moeten geven weinig voeling hebben met de praktijk. En daar ben ik het dus mee eens. Het is niet zo dat er te weinig praktijk op de opleiding aan te pas komt, maar juist die mensen die jou over de praktijk zouden moeten vertellen, weten vaak van toeten noch blazen.quote:Op maandag 10 januari 2005 17:48 reageerde RedDevil085 als volgt:
Grapje zeker? Vanaf week 2 in de opleiding zijn we al bezig met "les geven". *knip*
Meer dan genoeg praktijk dus, als je het mij vraagt :S
Compromis: ¤1,- voor het niet maken van je huiswerk (zijn 2 mars-sen)quote:Op zondag 9 januari 2005 14:53 schreef imago het volgende:
Nee OK, maar de kinderen met wat meer geld geven even makkelijk 1,50 en hoeven dan geen strafwerk te maken. Ik vind het dan net alsof je de kinderen met minder geld strafwerk geeft omdát ze het niet kunnen betalen.
Tè herkenbaar...quote:Op maandag 10 januari 2005 18:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik dénk dat bedoeld werd dat degenen die JOU les moeten geven weinig voeling hebben met de praktijk. En daar ben ik het dus mee eens. Het is niet zo dat er te weinig praktijk op de opleiding aan te pas komt, maar juist die mensen die jou over de praktijk zouden moeten vertellen, weten vaak van toeten noch blazen.
Dat gevoel had ik ook wel toen ik naar school reed. Toch weer spannend zo'n eerste dag na de vakantie.quote:Op zondag 9 januari 2005 23:14 schreef leonieke het volgende:
Ben ik nou de enige of zijn er nog mensen die toch weer wat kriebels voelen om morgen weer voor de klas te staan?
Ik denk dat ik weet wie je bedoelt, en in dat geval ben ik het zeker met je eens .quote:Op maandag 10 januari 2005 18:31 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik heb meer feeling met de praktijk dan mijn docente onderwijskunde...
Ik weet zeker dat jij weet wie ik bedoel. Het is trouwens wel wat beter tegenwoordig. Ze is zelf ook maar eens in het onderwijs gaan werken om wat praktijkervaring op te doen.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 16:07 schreef Tristessa het volgende:
Ik denk dat ik weet wie je bedoelt, en in dat geval ben ik het zeker met je eens .
Hehe, waar ken ik dat toch van?quote:Op maandag 10 januari 2005 18:37 schreef Meester_Kuijpie het volgende:
[..]
Dat gevoel had ik ook wel toen ik naar school reed. Toch weer spannend zo'n eerste dag na de vakantie.
Daar heeft ze niks over verteld. Maar ik geloof er niks van dat ze er goed in is. Ze kon ons (gemotiveerde studenten) al geen lesgeven, hoe moet het dan met ongemotiveerde pubers...?quote:
Hmz.. als oudere leerkracht werkt het ook wel om te dreigen met punten als je ze wil 'motiveren' (dat werkte toch altijd bij mij toen ik nog volop aan het puberen was...quote:Op dinsdag 11 januari 2005 20:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Daar heeft ze niks over verteld. Maar ik geloof er niks van dat ze er goed in is. Ze kon ons (gemotiveerde studenten) al geen lesgeven, hoe moet het dan met ongemotiveerde pubers...?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |