abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 27 december 2004 @ 08:58:28 #176
8781 crew  Frutsel
pi_24230977
Het is vaak de "surge" die de meeste slachtoffers maakt...
Zwemmers langs de kust worden letterlijk de zee in getrokken, onder water...
je ziet dan ook dat het water in een rap tempo weg naar zee stroomt, om vervolgens verwoestend snel stijgend op de kust te vallen...

14.000 doden al
  maandag 27 december 2004 @ 09:26:05 #177
108638 louvres
++ rebel ++
pi_24231143
Mijn medeleven naar de nabestaanden in Jakarta, maar ik moet toch wat kwijt..
Wie gaat er nou hemelsnaam bij de zee wonen als je weet dat daar een scheurlijn zich bevindt? DIt is pas een lachertje vergeleken bij San Fransico.. Mensen wonen daar opeen gepropt en denken aan mooi wonen en mooi gedoe. Ze zijn nog dommer.. Iedereen weet dat daar een scheurlijn in de zee zich bevindt. Ook over het land.. Ben benieuwd, wanneer zij het licht gaan zien..
xtreme sports - -
  Moderator maandag 27 december 2004 @ 09:38:53 #178
8781 crew  Frutsel
pi_24231248
quote:
Op maandag 27 december 2004 09:26 schreef louvres het volgende:
Mijn medeleven naar de nabestaanden in Jakarta, maar ik moet toch wat kwijt..
Wie gaat er nou hemelsnaam bij de zee wonen als je weet dat daar een scheurlijn zich bevindt? DIt is pas een lachertje vergeleken bij San Fransico.. Mensen wonen daar opeen gepropt en denken aan mooi wonen en mooi gedoe. Ze zijn nog dommer.. Iedereen weet dat daar een scheurlijn in de zee zich bevindt. Ook over het land.. Ben benieuwd, wanneer zij het licht gaan zien..
Tja...in die 'arme' landen daar kennen ze niet anders... India alleen al wonen een miljard mensen, op een gepropt... Veel hebben niets en leven van bijv. visserij dus wonen ook aan de kust. Je kan stellen dat ze het over zichzelf afroepen, maar ja... ut blijft tragisch...

15.500 doden volgens Reuters
pi_24231264
Die vloedgolven ontstaan soms duizenden kilometer er van dan hoor.
pi_24231280
Bizar! Ik ben als duikliefhebber de afgelopen jaren regelmatig op de Thaise eilanden in de Andamanzee geweest en zou in februari weer gaan. Vooral op Koh Lanta heb ik inmiddels veel bekenden, ik zit er altijd in een bungalowtje aan het strand bij een Thaise familie, van wie ik inmiddels iedereen ken. Ik hoop dat alles in orde is met hen, maar de beelden op tv doen me het ergste vrezen. Alle resorts en bungalows liggen hooguit een meter boven zeeniveau, en ik ben bang dat er weinig van over is gebleven...
If you can’t convince them, confuse them.
pi_24231311
17.000 doden ondertussen al volgens Reuters op Nu.nl.

Het gevaar lijkt nog niet voorbij. In India waarschuwen Meteorologen voor nieuwe tsunami's. Die zullen naar verwachting kleiner zijn dan de verwoestende vloedgolven van zondag.
sig verwijderd door FA
  maandag 27 december 2004 @ 09:45:53 #182
108638 louvres
++ rebel ++
pi_24231314
quote:
Op maandag 27 december 2004 09:38 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Tja...in die 'arme' landen daar kennen ze niet anders... India alleen al wonen een miljard mensen, op een gepropt... Veel hebben niets en leven van bijv. visserij dus wonen ook aan de kust. Je kan stellen dat ze het over zichzelf afroepen, maar ja... ut blijft tragisch...

15.500 doden volgens Reuters
die arme en rijke landen kunnen niets doen tegen dit natuurgeweld. Je kan hiervoor geen dijk bouwen om het tegen te gaan. Deze vloedgolven zijn circa 17 meter hoog.. Het blijft idd. tragisch.. Maar wat ik het domme vind, is dat de kranten koppen: 'er zitten 15 nederlanders vast' en ze kijken niet eens naar de plaatselijke bevolking.. Wel erg egoïstisch.. Wat kan mij het schelen dat daar ook Nederlanders tussen zitten.. Er gaat om alle mensen die daar zijn omgekomen.. Maatschappij wordt wel erg ikke ikke..
xtreme sports - -
pi_24231378
In de militaire dictatuur Myanmar, het vroegere Birma, zou 1 meisje van 12 zijn omgekomen, twee burgers en 10 zeilboten vermist zijn. Voor zo'n groot land hebben ze dan wel heel veel mazzel gehad. Ook de 31 slachtoffers op de vlak boven de zeespiegel gelegen Malediven valt kwa aantal mee. Elke dode is even erg maar het is nogal opvallend dat de vloedgolven in sommige in het gebied gelegen (ei)landen blijkbaar weinig mensen hebben getroffen. Ik vrees dat het een gebrek aan openbaarheid is naar de buitenwereld toe en de werkelijke aantallen veel hoger liggen.

[ Bericht 1% gewijzigd door barman op 27-12-2004 09:57:47 (typo) ]
pi_24231393
De kracht van de aardbeving is bijgesteld van 8,9 naar 9,0. Zie http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/4126971.stm .

Dat snap ik niet. Een meting is toch een meting? Kan die beving later nog ff worden overgedaan ofzo?
  maandag 27 december 2004 @ 09:56:52 #185
108638 louvres
++ rebel ++
pi_24231407
quote:
Op maandag 27 december 2004 09:55 schreef Roel_Jewel het volgende:
De kracht van de aardbeving is bijgesteld van 8,9 naar 9,0. Zie http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/4126971.stm .

Dat snap ik niet. Een meting is toch een meting? Kan die beving later nog ff worden overgedaan ofzo?
Mensen maken van dit soort gevallen een extra drama.. De wereld is al geschokt en dan het nog erger maken dan het is.. Snap niet goed, waarvoor het goed is..

[ Bericht 81% gewijzigd door louvres op 27-12-2004 10:32:46 (Verkeerd begrepen, ff aangepast..) ]
xtreme sports - -
pi_24231443
Ook Oost-Afrika is dus getroffen: 8 doden in Somalië.
sig verwijderd door FA
  maandag 27 december 2004 @ 10:03:31 #187
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_24231471
quote:
Op maandag 27 december 2004 09:56 schreef louvres het volgende:
Mensen maken van dit soort gevallen een extra drama.. Dramaqueens en kings bij uitstek op de lopende band!
Precies! Het is helemaal niet erg als je je familie niet kunt terugvinden. Of je dochter levenloos uit het water vist.

- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  maandag 27 december 2004 @ 10:04:22 #188
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_24231479
quote:
Op maandag 27 december 2004 09:55 schreef Roel_Jewel het volgende:
De meting is ook niet veranderd, er worden gewoon meer gegevens gebruikt (uit andere metingen) voor de berekening.
  maandag 27 december 2004 @ 10:06:39 #189
108638 louvres
++ rebel ++
pi_24231500
Nou moe, dat zeg ik helemaal niet man.. Natuurlijk is het erg, maar ik vind dat iedereen een beetje de boel is aan het opblazen.. Opeens ken je daar iemand die daar is getroffen.. Ik vind dat een beetje asociaal.. Het is te verglijken met pim, theo en andré hazes gedoe.. Opeens ben je de vriend daarvan..

Maar ik bedoelde op de schaal van richter.. dat het opeens van 8,9 naar 9,0 kan gaan.. Wel erg apart..
xtreme sports - -
pi_24231507
quote:
Op maandag 27 december 2004 09:45 schreef louvres het volgende:

[..]

die arme en rijke landen kunnen niets doen tegen dit natuurgeweld. Je kan hiervoor geen dijk bouwen om het tegen te gaan. Deze vloedgolven zijn circa 17 meter hoog.. Het blijft idd. tragisch.. Maar wat ik het domme vind, is dat de kranten koppen: 'er zitten 15 nederlanders vast' en ze kijken niet eens naar de plaatselijke bevolking.. Wel erg egoïstisch.. Wat kan mij het schelen dat daar ook Nederlanders tussen zitten.. Er gaat om alle mensen die daar zijn omgekomen.. Maatschappij wordt wel erg ikke ikke..
Zal jouw zoon of dochter maar zijn.
Het is erg voor iedereen hoor.
Heb je al gestort op 555?
Kan hier toch zo pissig van worden
  maandag 27 december 2004 @ 10:07:41 #191
108638 louvres
++ rebel ++
pi_24231512
Tja, dan zouden ze eerst moeten nadenken alvorens wat in de rondte gaan roepen..
xtreme sports - -
  maandag 27 december 2004 @ 10:08:08 #192
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_24231515

Today's shallow, thrust-type earthquake occurred off the west coast of northern Sumatra at the interface between the India and Burma plates. In this region, the Burma plate is characterized by significant strain partitioning due to oblique convergence of the India and Australia plates to the west and the Sunda and Eurasian plates to the east. Off the west coast of northern Sumatra, the India plate is moving in a northeastward direction at about 5 cm per year relative to the Burma plate. Preliminary locations of larger aftershocks following today's earthquake show that approximately 1000 km of the plate boundary slipped as a result of the earthquake. Aftershocks are distributed along much of the shallow plate boundary between northern Sumatra (approximately 3 degrees north) to near Andaman Island (at about 14 degrees north).

Bron: USGS
pi_24231522
quote:
Op maandag 27 december 2004 09:54 schreef barman het volgende:
In de militaire dictatuur Myanmar, het vroegere Birma, zou 1 meisje van 12 zijn omgekomen, twee burgers en 10 zeilboten vermist zijn. Voor zo'n groot land hebben ze dan wel heel veel mazzel gehad. Ook de 31 slachtoffers op de vlak boven de zeespiegel gelegen Malediven valt kwa aantal mee. Elke dode is even erg maar het is nogal opvallend dat de vloedgolven in sommige in het gebied gelegen (ei)landen blijkbaar weinig mensen hebben getroffen. Ik vrees dat het een gebrek aan openbaarheid is naar de buitenwereld toe en de werkelijke aantallen veel hoger liggen.
In Myanmar was ook een brug ingestort waardoor 10 mensen zijn omgekomen, meen ik gisteren ergens te hebben gelezen.
  Moderator maandag 27 december 2004 @ 10:09:30 #194
8781 crew  Frutsel
pi_24231523
Zat net ff te kijken op een site van de Andaman eilanden...
prachtige natuur, geile stranden en daar is dus allemaal nix meer van over...
3000 doden alleen op die eilanden daar al...

Toch schijnen er nog 200.000 mensen te wonen.... op die eilanden groep.
pi_24231525
http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/4126971.stm
quote:
In the early hours of Monday, fresh tremors were detected near the Indonesian island of Sumatra, sparking warnings from Indian and Sri Lankan weather officials of further, smaller surges, also known as tsunamis.
Zie ook http://earthquake.usgs.gov/recenteqsww/Maps/region/Asia.html .
pi_24231531
quote:
Op maandag 27 december 2004 10:09 schreef Frutsel het volgende:
Zat net ff te kijken op een site van de Andaman eilanden...
prachtige natuur, geile stranden en daar is dus allemaal nix meer van over...
3000 doden alleen op die eilanden daar al...

Toch schijnen er nog 200.000 mensen te wonen.... op die eilanden groep.
Yup, het zijn niet voor niets favoriete vakantiebestemmingen. Zelfde geldt voor de Malediven enz. Ze zijn zo mooi omdat ze zo afgelegen en/of midden in zee liggen. Dat is hen nu ook fataal geworden, zeg maar.
  maandag 27 december 2004 @ 10:14:41 #197
35476 FormerlyKnownAs
http://hoggames.blogspot.com
pi_24231569
Ik hoorde dat de hoogste Tsunami's de kust van Oost Afrika nog moeten bereiken... Weet iemand wanneer deze aankomen? Hoelang doet zo'n golf erover om de Indische Oceaan over te steken?
Gratis complete spellen downloaden op http://hoggames.blogspot.com
  maandag 27 december 2004 @ 10:14:42 #198
108638 louvres
++ rebel ++
pi_24231570
quote:
Op maandag 27 december 2004 10:07 schreef ikkemem het volgende:

[..]

Zal jouw zoon of dochter maar zijn.
Het is erg voor iedereen hoor.
Heb je al gestort op 555?
Kan hier toch zo pissig van worden
Ik zeg dat al in mijn vorige posts dat het erg genoeg is voor die lui daar... Ik ga uiteraat mijn steentje bij dragen om het leed te verzachten.. De quote van warchild is hier heel erg toepasselijk: je kan iemand wel uit zo'n natuurgeweld vandaan halen, maar het natuurgeweld uit iemand?
xtreme sports - -
  maandag 27 december 2004 @ 10:16:39 #199
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_24231593
quote:
Op maandag 27 december 2004 10:06 schreef louvres het volgende:
Nou moe, dat zeg ik helemaal niet man.. Natuurlijk is het erg, maar ik vind dat iedereen een beetje de boel is aan het opblazen.. Opeens ken je daar iemand die daar is getroffen.. Ik vind dat een beetje asociaal.. Het is te verglijken met pim, theo en andré hazes gedoe.. Opeens ben je de vriend daarvan..
Ik denk dat je daar pas iets zinnigs over kunt zeggen als je weet wat voor relaties iemand in het gebied heeft. In mijn geval waren het directe familieleden in Sri Lanka. Bij een ander zijn het duikvrienden in Thailand. Ik vind het nogal kortzichtig om dat af te doen als "pim, theo en andré hazes gedoe". Mijn vrouw was gisteren op van de zenuwen omdat ze niet wist hoe het met haar broer en zijn gezin ging. Ik stel me zo voor dat het voor anderen die hier postten net zoiets is.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_24231608
quote:
Op maandag 27 december 2004 10:14 schreef FormerlyKnownAs het volgende:
Ik hoorde dat de hoogste Tsunami's de kust van Oost Afrika nog moeten bereiken... Weet iemand wanneer deze aankomen? Hoelang doet zo'n golf erover om de Indische Oceaan over te steken?
Dat is onzin . De tsunami's veroorzaakt door de eerste (erg zware) beving zijn allang in Oost-Afrika aangekomen. Ze kunnen een snelheid van 900 km/uur bereiken, dus die 3600 mijl zijn allang afgelegd .
Wel ben ik benieuwd of door de naschokken nieuwe tsunami's ontstaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')