abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † woensdag 22 december 2004 @ 17:00:16 #1
47213 ArmaniMania
pi_24140875
Ik zag dat na het vorige deel, geen nieuw deel meer is gemaakt dus bij deze.
Aangezien er nog steeds heel veel vragen reizen uit de users over Photoshop, kunnen zij die hier stellen.
Er zijn heel veel Photoshop tutorials te vinden op internet van beginners tot profs, maar de meeste zijn in engels dus schroom je niet om eens een keer hier een tutorial te schrijven in het Nederlands.

Zal even een kleine aftrap doen in een Tutorial.

Deze tutorial is voor beginners.

Omdat de kerstdagen er weer aan komen en de koude dagen dacht ik een Tutorial te maken over hoe je sneeuw op je letters of foto`s kunt toevoegen.

Begin een nieuw document van ongeveer 518x140
Ik neem aan dat je het venster Layers open hebt staan.
Maak een text en selecteer bovenaan in het menu Layer---> rasterize---> layer
Maak een nieuwe layer, in het venster layer het vierkantje naast je prullenbakje.
Selecteer nu in het menu Layers----> layerstyle ----> innerglow.
Gebruik deze settings:

Nu nemen we een harde brush.
En begin een beetje sneeuw te tekenen...

Voeg daarna een layer toe en teken met een dry brush wat sneeuwvlokjes.

PHOTOSHOP ON!!!!
  woensdag 22 december 2004 @ 17:29:44 #2
55183 dork22
Always the hard way
pi_24141410
hm.. je sneeuw lijkt meer op confettie

Veel photoshop topics vandaag zeg!
Does Big Brother exist?
Of course he exists.
Does he exist like me or you?
You do not exist.
  † In Memoriam † woensdag 22 december 2004 @ 17:54:23 #3
47213 ArmaniMania
pi_24141841

Volgende tutorial, om een soort 3d smiley te maken
pi_24141936
Nou, vertel.
pi_24142202
* Yeahinho is benieuwd .
  † In Memoriam † woensdag 22 december 2004 @ 18:13:14 #6
47213 ArmaniMania
pi_24142213
quote:
Op woensdag 22 december 2004 17:58 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Nou, vertel.
Start een nieuw document met een zwarte achtergrond

Oke, we beginnen met een cirkel op een nieuwe layer, duhhh We nemen de selectie cirkel. Vervolgens klikken we op de rechtermuistoets en selecteren stroke. 2pix met een iet wat donkere kleur.

Nu selecteren we de gradientfill en vullen deze met een orangje tot een donkerdere orange in. Het lichte gedeelte komt boven. Houd de shift in om een rechte lijn te kunnen trekken.

Nu maken we een 2e layer, houd de CTRL in en selcteer de layer met je cirkel. Selcteer nu in je menu Select > Modify > Contract > 4 pix
Neem nu een softbrush met een witte kleur en maak een half boogje voor de reflectie effect. Zet de layer oppacity op 60%

Maak nu 2 oogjes en vul deze met een gradientfil grijs - wit. Maak nu een nieuwe layer en maak met een witte brush de reflectie waar je um wilt hebben bij de oogjes. Zet deze layer opacity op 70%

Maak een nieuwe layer en maak met een ronde zwarte brusk de oogjes compleet. Vervolgens maak je met een brush de wenkbrauwen. Seelcteer in het menu Layer > Layerstyle > bevel and emboss.

Maak nu de vorm van de mond.

Photoshop on!!!!
  woensdag 22 december 2004 @ 19:34:11 #8
98700 cygnusx
Manisch Positief
pi_24143842
ok, had dit topic gemist, hier mijn 1e vraag:
het gaat erom dat ik zoon puntjeslijn om mijn rounded rechthoek krijg net zoals hier:

met stroke bij layer style lukt het me niet en ergens anders ook niet, en om nou zelf pixel voor pixel de rand weg te halen..
Jesus loves you, the rest of us think you`re an idiot.
  † In Memoriam † woensdag 22 december 2004 @ 19:49:39 #9
47213 ArmaniMania
pi_24144177
quote:
Op woensdag 22 december 2004 19:34 schreef cygnusx het volgende:
ok, had dit topic gemist, hier mijn 1e vraag:
het gaat erom dat ik zoon puntjeslijn om mijn rounded rechthoek krijg net zoals hier:
[afbeelding]
met stroke bij layer style lukt het me niet en ergens anders ook niet, en om nou zelf pixel voor pixel de rand weg te halen..
Daar zijn zo veel mogelijkheden voor...

Maar de makkelijkste is om dus eerst je vierkant te maken. Daarna maak je een layer en zoom je deze in tot 1 op 1 pixels. Dan mak je 1 pixel zwart, 1 pixel laat je transparant, doe dit in een vierkant in dambordvorm. Selecteer dit dambord en defineer het als Patern, dat doe je als volgt.

Menu Edit > Define patern.

Maak je layer leeg en vul nu je layer met dit patern.. Selcteer de Fill ( the panit bucket tool) Verander de foreground in Patern. En vul um nu op met het patern dat je had gemaakt.

Klik nu op W (magic wandtool) En selcteer nu de Layer waar je vierkant staat en druk op delete.

Haal je dambord-layer, je layer met je patern weg, klaar....
  woensdag 22 december 2004 @ 19:53:14 #10
98700 cygnusx
Manisch Positief
pi_24144262
quote:
Op woensdag 22 december 2004 19:49 schreef ArmaniMania het volgende:

[..]

Daar zijn zo veel mogelijkheden voor...

Maar de makkelijkste is om dus eerst je vierkant te maken. Daarna maak je een layer en zoom je deze in tot 1 op 1 pixels. Dan mak je 1 pixel zwart, 1 pixel laat je transparant, doe dit in een vierkant in dambordvorm. Selecteer dit dambord en defineer het als Patern, dat doe je als volgt.

Menu Edit > Define patern.

Maak je layer leeg en vul nu je layer met dit patern.. Selcteer de Fill ( the panit bucket tool) Verander de foreground in Patern. En vul um nu op met het patern dat je had gemaakt.

Klik nu op W (magic wandtool) En selcteer nu de Layer waar je vierkant staat en druk op delete.

Haal je dambord-layer, je layer met je patern weg, klaar....
sorry, ik ben blijkaar veelste n00b om dit te snappen, kun je het iets uitgebrijder (liefst met screenshots ) Uitleggen? want ik snap het zo niet echt..
  † In Memoriam † woensdag 22 december 2004 @ 20:15:01 #11
47213 ArmaniMania
pi_24144722
quote:
Op woensdag 22 december 2004 19:53 schreef cygnusx het volgende:

[..]

sorry, ik ben blijkaar veelste n00b om dit te snappen, kun je het iets uitgebrijder (liefst met screenshots ) Uitleggen? want ik snap het zo niet echt..

1. Maak een rechthoek
2. Maak een nieuwe layer
3. Inzoomen op die nieuwe layer totfat je niet meer kunt..

4. Maak dit patern, kies pencil en dan de brusk op 1 pix. 1pixel zwart en dan een pixel niks en dan weer zwart, ben je hier klaar mee selecteer deze.

5.Definieer je geselecteerde patern door bovenstaand voorbeeld.
6. Druk Ctrl + A in en dan deleye zo maak je je layer helemaal schoon.
7. Selecteer je paint bucket

8. Zorg voor bovenstaande instellingen...
9. Vul je layer....
10 Houd de CTRL in en selcteer de gevulde layer..

11. Selecteer nu je layer of background waar je je rechthoek hebt gemaakt en druk op delete.
12. Delete je ingevulde patern layer...

Klaar !!!

Dit is toch wel duidelijk genoeg dacht ik zo...

11
  woensdag 22 december 2004 @ 20:47:12 #12
98700 cygnusx
Manisch Positief
pi_24145359
ja, dit werkt, hartstikke bedankt!
pi_24153732
ok, dan gaan we hier maar verder met de vraagjes:

Er is schijnbaar een optie extract om figuren netjes uit een foto te halen zonder achtergrond..., zonder dat je dus de lassotool oid gebruikt..

Dit wil ik vooral gebruiken om het haar van mensen mee te nemen, zonder de achtergrond die er vaak tussendoor komt. Met gewoon selecteren en gummen e.d. krijg je dat niet, maar het kan met de optie Extract schijnbaar wel..

Nu heb ik gezocht (in Photoshop 7.0), maar nergens die optie kunnen vinden.. Via help heb ik het toen geprobeerd en daar staan een leuke handleiding erover, maar de knop extract is nog steeds niet tevoorschijn gekomen! Dus de vraag, waar zit extract OF is er een andere manier om hoofden te selecteren, zodat je al het haar meeneemt, zonder de achtergrond tussendoor..?
Een befaamde Fransoos zei ooit: Qui ceci lit est un fou.
pi_24161255
Volgens mij krijg je die door op Control + Alt + X te drukken. Ik kan het alleen even niet testen, doordat mijn PC net geformatteerd is en ik PS niet meer heb

Haar kan ik soms ook redelijk goed selecteren door de Magic Wand tool te gebruiken. Eerst een redelijk hoge tolerance instellen, bijvoorbeeld 50, en grote stukken vanuit het midden van het haar selecteren. Stel nu een iets lagere tolerance in en, terwijl je shift ingedrukt houdt, selecteer je nu stukken van het haar meer aan de zijkant. Als de achtergrond meegeselecteerd wordt druk je op Control-Z en zet je de tolerance iets lager en probeer je het opnieuw. Stukken in het midden die duidelijk tot het haar behoren maar nog niet geselecteerd zijn kun je ondertussen ook, door weer shift ingedrukt te houden, gewoon selecteren met de marquee tools:

Grote stukken die niet bij het haar horen kun je door alt ingedrukt te houden weghalen, ook met de Magic Wand.
  † In Memoriam † vrijdag 31 december 2004 @ 16:20:42 #15
47213 ArmaniMania
pi_24322239
quote:
Op donderdag 23 december 2004 16:35 schreef Heliospan het volgende:
Volgens mij krijg je die door op Control + Alt + X te drukken. Ik kan het alleen even niet testen, doordat mijn PC net geformatteerd is en ik PS niet meer heb

Haar kan ik soms ook redelijk goed selecteren door de Magic Wand tool te gebruiken. Eerst een redelijk hoge tolerance instellen, bijvoorbeeld 50, en grote stukken vanuit het midden van het haar selecteren. Stel nu een iets lagere tolerance in en, terwijl je shift ingedrukt houdt, selecteer je nu stukken van het haar meer aan de zijkant. Als de achtergrond meegeselecteerd wordt druk je op Control-Z en zet je de tolerance iets lager en probeer je het opnieuw. Stukken in het midden die duidelijk tot het haar behoren maar nog niet geselecteerd zijn kun je ondertussen ook, door weer shift ingedrukt te houden, gewoon selecteren met de marquee tools:
[afbeelding]
Grote stukken die niet bij het haar horen kun je door alt ingedrukt te houden weghalen, ook met de Magic Wand.
En met de SHIFT ingedrukt kun je bij je selectie, selectie toevoegen. Met ALT ingedrukt kun je selectie verwijderen.
  vrijdag 31 december 2004 @ 16:42:16 #16
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_24322745
Dingen 'uitknippen' doe je met een Wacom en een masker.

Maskers. .
Ik ga naar huis.
pi_24331794
Waar kan je dit downloaden?
  † In Memoriam † zaterdag 1 januari 2005 @ 02:43:16 #18
47213 ArmaniMania
pi_24332705
quote:
Op vrijdag 31 december 2004 16:42 schreef nietzman het volgende:
Dingen 'uitknippen' doe je met een Wacom en een masker.

Maskers. .
Niet iedereen kan met een wacom overweg.
  zaterdag 1 januari 2005 @ 02:54:09 #19
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_24332855
quote:
Op zaterdag 1 januari 2005 02:43 schreef ArmaniMania het volgende:
Niet iedereen kan met een wacom overweg.
Mensen die met vuurwerk gespeelt hebben, bedoel je?
Ik ga naar huis.
  † In Memoriam † zaterdag 1 januari 2005 @ 14:16:22 #20
47213 ArmaniMania
pi_24336584
quote:
Op zaterdag 1 januari 2005 02:54 schreef nietzman het volgende:

[..]

Mensen die met vuurwerk gespeelt hebben, bedoel je?
Nee, mensen die een muis gewend zijn. Zelf gebruik ik ook de wacom, maar een vriend van me kan er totaal niet mee overweg, vooral het selecteren en et slepen ec.
  zaterdag 1 januari 2005 @ 17:02:15 #21
27648 Weakling
available in strong mint
pi_24339300
Voor het "uitknippen" van haar heb ik ff snel de volgende tutorial gemaakt:

Open de foto en maak hiervan een losstaande layer: dubbelklik op background layer in layers menu rechtsonder.

Ga op zoek naar het kleurkanaal met het beste contrast, in dit geval blauw en maak hier een kopie van. Alle bewerkingen hierna vinden op dit gekopieerde kanaal plaats.

Speel een beetje met brightness/contrast om de zwart / wit verhouding zo goed mogelijk te maken, maar wel dat je de haren goed en niet te scherp omrand blijft zien.

Kleur alles binnen de haren zwart, dus gezicht en alles compleet weg met de paintbrush. Ik heb hier ook nog even snel via het rode kanaal de rechterkant van het haar op dezelfde manier in de kopie van het blauwe kanaal gebracht, omdat in het blauwe kanaal teveel schaduw aan de rechterkant van het haar naar voren kwam.

Gebruik nu als selectie "Color range" en speel een beetje met de schuifbalk totdat je een goede selectie hebt van het zwarte gedeelte.

Nadat je de selectie hebt, gebruik dan nog even feather van 1 a 2 pixels. Vervolgens kun je van de selectie een layer mask maken via het layer palet rechtsonder (let ff niet op de tekst onderin).

Eventueel kun je foutjes in de mask nu "repareren" door erin te gaan kliederen met de paintbrush, maar voor minstens 95% heb je nu een goede layermask om het haar er goed uit te kunnen knippen. Uiteraard vergt het wel enige oefening en spelen met instellingen, maar zonder elk stukje haar apart te moeten selecteren, kun je dus prima haren knippen
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_24345997
Hele mooie tutorial Dankje!
  † In Memoriam † dinsdag 4 januari 2005 @ 23:43:20 #23
47213 ArmaniMania
pi_24401236
Mooie, tutorial, dat ik daarnog niet aan had gedacht om daar een tutorial over te maken, zeer zeker omdat het een veel gevraagde vraag is. In ieder geval is ie nu gemaakt door Weakling, Heel goed
  dinsdag 11 januari 2005 @ 23:58:26 #24
42555 Tomek
Take on the world!
pi_24524014
Kun je in photoshop ook over een bepaalde deel van een layer de opacity (of iets anders) veranderen?
Dus dat ik met de retangular marquee tool een bepaalde selectie maak, en van die selectie dus de opacity verander.

Eerder deed ik altijd het deel dat ik wilde veranderen knippen -> veranderen -> terugplakken, maar dat moet vast anders kunnen

Iemand?
  † In Memoriam † woensdag 12 januari 2005 @ 00:08:40 #25
47213 ArmaniMania
pi_24524176
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 23:58 schreef Tomek het volgende:
Kun je in photoshop ook over een bepaalde deel van een layer de opacity (of iets anders) veranderen?
Dus dat ik met de retangular marquee tool een bepaalde selectie maak, en van die selectie dus de opacity verander.

Eerder deed ik altijd het deel dat ik wilde veranderen knippen -> veranderen -> terugplakken, maar dat moet vast anders kunnen

Iemand?
Dit kan op vele manieren, maar de simpelste manier is eigenlijk....

Je selecteert dat gedeelte van de layer wat je een andere opacity wil hebben. Dan pak je de eraser en zet de opacity van de eraser (gum) op de gewenste percentage. En dan binnen in de selectie de eraser gebruiken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')