http://www.automatiseringsgids.nl/quote:Mobieltje beschadigt DNA in laboratoriumcondities
Den Haag, 7.45 uur - Radiogolven van mobiele telefoons kunnen in principe DNA beschadigen. Dat stellen onderzoekers op grond van laboratoriumproeven. De proeven geven geen uitsluitsel over de vraag of de beschadigingen ook in de praktijk optreden. Daarvoor is aanvullend onderzoek nodig.
Het onderzoek, dat bekend staat als het Reflex-onderzoek is uitgevoerd door twaalf onderzoeksteams in zeven Europese landen. Gedurende vier jaar onderzochten de onderzoekers de effecten van radiogolven op celmateriaal van mensen en dieren. Onder laboratoriumcondities blijken de radiogolven die mobiele telefoons genereren, tot een wetenschappelijk significante toename van beschadigingen in het DNA-materiaal te leiden. Die beschadigingen bleken niet altijd door de cel gerepareerd te kunnen worden. Dergelijke mutaties in het DNA kunnen tot kanker leiden.
De onderzoekers willen geen paniek zaaien, maar vinden dat de resultaten van hun studie wel aanleiding geven tot enige terughoudendheid bij het gebruik van mobiele telefoons. Ze raden aan om van een vaste lijn gebruik te maken wanneer die beschikbaar is, en om een headset te gebruiken wanneer toch van het mobieltje gebruik gemaakt wordt. (Jelle Wijkstra)
21/12/2004
Tuurlijk moeten we het risico zo laag mogelijk houden maar voor sommige dingen is dat gewoon niet praktisch. Zie jij het al voor je dat iedereen ineens ophoudt met mobiel bellen? Lood uit de benzine halen is veel eenvoudiger realiseerbaar en waarschijnlijk was dat ook veel schadelijker dan de straling van een mobieltje, maar dat weet ik niet zeker. Het is een afweging.. als het teveel moeite kost en te weinig oplevert dat gebeurt het niet.quote:Op dinsdag 21 december 2004 14:54 schreef Alcyone het volgende:
Goh mensen, dus volgens jullie moeten we gewoon meer manieren de wereld insturen om ons DNA elke dag te laten beschadigen, want dat gebeurde toch al. Waarom hebben we dan het lood uit de benzine gehaald? Waarom is er een anti-rook lobby?
Hoe meer bronnen die DNA kunnen beschadigen, des te vaker zal DNA beschadigd worden, des te meer kans op een specifieke mutatie die tot kanker leidt.
En dat is de reden dat ik tegen UMTS ben. Mobiel bellen zal niet meer verdwijnen, pech. UMTS gaat zorgen voor een veel grotere dichtheid van masten.quote:Op dinsdag 21 december 2004 15:03 schreef roobje het volgende:
[..]
Tuurlijk moeten we het risico zo laag mogelijk houden maar voor sommige dingen is dat gewoon niet praktisch. Zie jij het al voor je dat iedereen ineens ophoudt met mobiel bellen? Lood uit de benzine halen is veel eenvoudiger realiseerbaar en waarschijnlijk was dat ook veel schadelijker dan de straling van een mobieltje, maar dat weet ik niet zeker. Het is een afweging.. als het teveel moeite kost en te weinig oplevert dat gebeurt het niet.
Wat een vergelijking ook weer.quote:Op dinsdag 21 december 2004 10:09 schreef splendor het volgende:
Ik heb het altijd al eng gevonden om zo'n apparaat vol straling langs je hoofd te houden.
Hou je gsm maar eens langs een monitor als je een smsje verstuurt, moet je kijken wat er gebeurt...
Het was meer om te laten zien hoeveel straling er van afkomtquote:Op dinsdag 21 december 2004 15:16 schreef Steijn het volgende:
[..]
Wat een vergelijking ook weer.Een monitor is een vacuüm getrokken buis van glas met een elektronenkanon dat elektronen op een fosforiscerende laag schiet. Ik weet niet hoe jouw hoofd eruit zit maar bij mij zit het toch echt anders in elkaar.
![]()
Hoewel die vergelijking met het vacuüm natuurlijk een hoop zou verklaren.![]()
Precies, zoals auto's eind 19de eeuw in engeland niet harder mochten dan 4 mijl per uur, en in de bebouwde kom moest er een mannetje met een vlag voor de auto uitlopen.quote:Op dinsdag 21 december 2004 15:50 schreef splendor het volgende:
[..]
Het was meer om te laten zien hoeveel straling er van afkomt
Het zou trouwens best kunnen dat het helemaal niet zo gevaarlijk is maar de onderzoeken komen bijna altijd achteraf. Ze moeten het in dit land eens verbieden nieuwe dingen aan het grote publiek te verkopen zonder dat vaststaat wat de gevolgen op de langere termijn zijn.
Stel je voor hoe telecommaatschappijen massaal failliet gaan over 20 jaar van de claims van zieke mensen.quote:Op dinsdag 21 december 2004 15:58 schreef Steijn het volgende:
Een verbod op UMTS kun je trouwens wel vergeten. De telefoonmaatschappijen hebben voor miljarden UMTS-licenties gekocht van de overheid. Als de overheid UMTS verbied worden die miljarden natuurlijk terug geclaimd.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |