abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 december 2004 @ 09:18:07 #1
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_24113827
quote:
Mobieltje beschadigt DNA in laboratoriumcondities

Den Haag, 7.45 uur - Radiogolven van mobiele telefoons kunnen in principe DNA beschadigen. Dat stellen onderzoekers op grond van laboratoriumproeven. De proeven geven geen uitsluitsel over de vraag of de beschadigingen ook in de praktijk optreden. Daarvoor is aanvullend onderzoek nodig.

Het onderzoek, dat bekend staat als het Reflex-onderzoek is uitgevoerd door twaalf onderzoeksteams in zeven Europese landen. Gedurende vier jaar onderzochten de onderzoekers de effecten van radiogolven op celmateriaal van mensen en dieren. Onder laboratoriumcondities blijken de radiogolven die mobiele telefoons genereren, tot een wetenschappelijk significante toename van beschadigingen in het DNA-materiaal te leiden. Die beschadigingen bleken niet altijd door de cel gerepareerd te kunnen worden. Dergelijke mutaties in het DNA kunnen tot kanker leiden.

De onderzoekers willen geen paniek zaaien, maar vinden dat de resultaten van hun studie wel aanleiding geven tot enige terughoudendheid bij het gebruik van mobiele telefoons. Ze raden aan om van een vaste lijn gebruik te maken wanneer die beschikbaar is, en om een headset te gebruiken wanneer toch van het mobieltje gebruik gemaakt wordt. (Jelle Wijkstra)

21/12/2004
http://www.automatiseringsgids.nl/
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
pi_24113911
Wat heb je er zelf over te zeggen?
pi_24114328
Ik heb het altijd al eng gevonden om zo'n apparaat vol straling langs je hoofd te houden.
Hou je gsm maar eens langs een monitor als je een smsje verstuurt, moet je kijken wat er gebeurt...
-
pi_24114542
Vooralsnog lopen er weinig mutanten door West-Europa, dat toch helemaal is volgebouwd met GSM-masten. Zonlicht kan het DNA ook beschadigen, dus waar hebben we het over?
  dinsdag 21 december 2004 @ 10:29:58 #5
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_24114619
Je DNA wordt dagelijks door allerlei factoren beschadigd maar de cellen kunnen dit meestal wel reparen. Voor kanker zijn meerdere specifieke mutaties nodig dus we moeten niet denken dat een beschadiging van het DNA altijd leidt tot kanker.

Aan de ene kant is het natuurlijk wel zo dat je het risico zo laag mogelijk moet houden maar het is zo ongeveer hetzelfde als met zonnebaden, daarmee beschadig je je huid ook enorm maar toch doe je het. Ach, we leven maar een keer toch
"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
pi_24116916
Goh mensen, dus volgens jullie moeten we gewoon meer manieren de wereld insturen om ons DNA elke dag te laten beschadigen, want dat gebeurde toch al. Waarom hebben we dan het lood uit de benzine gehaald? Waarom is er een anti-rook lobby?

Hoe meer bronnen die DNA kunnen beschadigen, des te vaker zal DNA beschadigd worden, des te meer kans op een specifieke mutatie die tot kanker leidt.
  dinsdag 21 december 2004 @ 15:03:41 #7
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_24117101
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 14:54 schreef Alcyone het volgende:
Goh mensen, dus volgens jullie moeten we gewoon meer manieren de wereld insturen om ons DNA elke dag te laten beschadigen, want dat gebeurde toch al. Waarom hebben we dan het lood uit de benzine gehaald? Waarom is er een anti-rook lobby?

Hoe meer bronnen die DNA kunnen beschadigen, des te vaker zal DNA beschadigd worden, des te meer kans op een specifieke mutatie die tot kanker leidt.
Tuurlijk moeten we het risico zo laag mogelijk houden maar voor sommige dingen is dat gewoon niet praktisch. Zie jij het al voor je dat iedereen ineens ophoudt met mobiel bellen? Lood uit de benzine halen is veel eenvoudiger realiseerbaar en waarschijnlijk was dat ook veel schadelijker dan de straling van een mobieltje, maar dat weet ik niet zeker. Het is een afweging.. als het teveel moeite kost en te weinig oplevert dat gebeurt het niet.
"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
pi_24117240
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 15:03 schreef roobje het volgende:

[..]

Tuurlijk moeten we het risico zo laag mogelijk houden maar voor sommige dingen is dat gewoon niet praktisch. Zie jij het al voor je dat iedereen ineens ophoudt met mobiel bellen? Lood uit de benzine halen is veel eenvoudiger realiseerbaar en waarschijnlijk was dat ook veel schadelijker dan de straling van een mobieltje, maar dat weet ik niet zeker. Het is een afweging.. als het teveel moeite kost en te weinig oplevert dat gebeurt het niet.
En dat is de reden dat ik tegen UMTS ben. Mobiel bellen zal niet meer verdwijnen, pech. UMTS gaat zorgen voor een veel grotere dichtheid van masten.

En laten we eerlijk zijn, hebben we het werkelijk nodig, mobiel werken en TV kijken op je mobiel?

Liever voorkomen dan de troep naderhand opruimen zoals we hebben moeten doen met de radioactieve stoffen in tandpasta, conservenblikken dichtgesoldeerd met lood en andere ellende.
pi_24117396
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 10:09 schreef splendor het volgende:
Ik heb het altijd al eng gevonden om zo'n apparaat vol straling langs je hoofd te houden.
Hou je gsm maar eens langs een monitor als je een smsje verstuurt, moet je kijken wat er gebeurt...
Wat een vergelijking ook weer. Een monitor is een vacuüm getrokken buis van glas met een elektronenkanon dat elektronen op een fosforiscerende laag schiet. Ik weet niet hoe jouw hoofd eruit zit maar bij mij zit het toch echt anders in elkaar.

Hoewel die vergelijking met het vacuüm natuurlijk een hoop zou verklaren.
pi_24118072
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 15:16 schreef Steijn het volgende:

[..]

Wat een vergelijking ook weer. Een monitor is een vacuüm getrokken buis van glas met een elektronenkanon dat elektronen op een fosforiscerende laag schiet. Ik weet niet hoe jouw hoofd eruit zit maar bij mij zit het toch echt anders in elkaar.

Hoewel die vergelijking met het vacuüm natuurlijk een hoop zou verklaren.
Het was meer om te laten zien hoeveel straling er van afkomt
Het zou trouwens best kunnen dat het helemaal niet zo gevaarlijk is maar de onderzoeken komen bijna altijd achteraf. Ze moeten het in dit land eens verbieden nieuwe dingen aan het grote publiek te verkopen zonder dat vaststaat wat de gevolgen op de langere termijn zijn.
-
pi_24118146
edit: dubbelpost
pi_24118151
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 15:50 schreef splendor het volgende:

[..]

Het was meer om te laten zien hoeveel straling er van afkomt
Het zou trouwens best kunnen dat het helemaal niet zo gevaarlijk is maar de onderzoeken komen bijna altijd achteraf. Ze moeten het in dit land eens verbieden nieuwe dingen aan het grote publiek te verkopen zonder dat vaststaat wat de gevolgen op de langere termijn zijn.
Precies, zoals auto's eind 19de eeuw in engeland niet harder mochten dan 4 mijl per uur, en in de bebouwde kom moest er een mannetje met een vlag voor de auto uitlopen.

Nu lijkt het verschrikkelijk zeikerig, maar die eerste auto's waren omgebouwde koetsen, met de remmen en wegligging van een koets.
pi_24118237
Een verbod op UMTS kun je trouwens wel vergeten. De telefoonmaatschappijen hebben voor miljarden UMTS-licenties gekocht van de overheid. Als de overheid UMTS verbied worden die miljarden natuurlijk terug geclaimd.
  dinsdag 21 december 2004 @ 15:59:56 #14
78918 SeLang
Black swans matter
pi_24118272
TNO had toch vorig jaar een onderzoek gedaan waaruit bleek dat UMTS daadwerkelijk lichamelijke klachten veroorzaakt (maar hoe dat komt? dat is nog steeds niet verklaard). Maar dat is natuurlijk slechts één onderzoek. Er wordt nu in Zwitserland een tegen onderzoek gedaan. Ik ben wel benieuwd naar de resultaten eind volgend jaar.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_24118611
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 15:58 schreef Steijn het volgende:
Een verbod op UMTS kun je trouwens wel vergeten. De telefoonmaatschappijen hebben voor miljarden UMTS-licenties gekocht van de overheid. Als de overheid UMTS verbied worden die miljarden natuurlijk terug geclaimd.
Stel je voor hoe telecommaatschappijen massaal failliet gaan over 20 jaar van de claims van zieke mensen.

Als ze daar geen rekening mee houden denken ze echt korte termijn. Snel zakken vullen dus, nu het nog kan.

Dat is helaas een trend die je overal al 15 jaar ziet. Ik zou moeten zoeken in welke aflevering van Tegenlicht dit wordt behandeld, maar dit soort praktijken worden steeds smeriger en komen steeds vaker voor.

Helaas zal het nooit zover komen. Het is moeilijk aan te tonen dat het schadelijk is, maar het is praktisch onmogelijk een jury te overtuigen dat je ziek bent door dit soort straling.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')