quote:
Op dinsdag 21 december 2004 20:00 schreef TheMarco het volgende:[..]
Ik begrijp niet zo goed waarom je zo krachtig blijft proberen tegen mijn stelling in te gaan. Ik weet niet of jij al en zo ja hoe lang je al in het bedrijfsleven actief bent maar het doet er gewoon wezenlijk toe of een presentatie er crappy uitziet of dat ie gelikt is. Vergelijk het met een sollicitatie, een presentatie van jezelf in wezen. Je zal het vast met mij eens zijn dat je met een net kapsel en keurige kleding gewoon beter overkomt dan in een spijkerbroek met gaten en motorolievlekken en een verward kapsel. Je kan dan nog zo goed zijn maar het komt gewoon ruk over. Maar zeer weinig werkgevers zullen er doorheen prikken. Zo ook met sales mensen die een shitty presentatie laten zien.
Ik zeg niet dat dit alles TERECHT is, welnee. Ik zeg alleen dat het stomweg zo werkt in de praktijk.
En on topic komend: Als je Keynote onder de knie hebt kun je daar presentaties mee maken die aanmerkelijk meer visuele impact hebben dan met Powerpoint mogelijk is met als gevolg dat je meer kans hebt dat je boodschap wordt opgepikt en gewaardeerd wordt.
Een professioneel uitziende presentatie is simpel van opzet en ziet er strak uit, niks geen poespas.
Ik snap dan ook niet dat mensen denken dat een professionele presentatie er meteen goed uit moet zien en dat daarbij dan allerlei effectjes etc. horen.
Mooi niet. Je verhaal is hetgene wat je afdraait. Die hele presentatie is alleen maar om je verhaal te ondersteunen, zorgen dat mensen het onthouden. Een presentatie die een grafisch hoogstandje is zal onthouden worden als "die ene hele mooi presentatie". Bij navraag waar het allemaal overging wordt het dan akelig stil.
De boodschap is wat jij vertelt, die presentatie is alleen maar bijzaak. Een hulpmiddel om je woorden kracht bij te zetten en om plaatjes te tonen. Het is de elektronische versie van de overheadsheet, meer is het echt niet.
Als ik zo her en der vraag dan zijn het juist de presentaties die zo geweldig mooi zijn met allerlei effectjes degene die men niet onthoudt. Die worden als irritant ervaren zelfs, die laten dus nooit een positieve indruk achter. Mensen hebben er dus schijnbaar een hekel aan.
Ik vind zelf ook dat een mooie presentatie maar 1 doel heeft: afleiden van het feit dat de presentator te weinig kennis heeft van de inhoud.
BTW: er was op internet ook een site hierover. Die verweet het denken dat een mooie presentatie beter is aan het bestaan van Microsoft Powerpoint. Opzich leuk leesmateriaal, maar dan moet ik die site wel terug kunnen vinden...
Volgens mij heette dat artikel iets van "powerpoint makes you dumb" of "powerpoint sucks".
Ontopic:
OpenOffice.org heeft ook een presentatie programma (plain and simple vergeleken met powerpoint) dat Impress heeft. In Wordperfect Office van Corel zat geloof ik ook zoiets WP Presentations ofzo.
Heb toen eens een presentatie van een klasgenoot gezien die het in WP Presentations had gemaakt, zag er heel netjes uit. Je kunt er aardig wat leuks mee doen, Impress daarentegen is nogal spartaans. Maar goed, meer heb je ook niet nodig