quote:
Landzaat: niks mis met Wigan
Door ROB HARTOG BAD RADKERSBURG
Zijn kop straalt aan alle kanten, met centraal daarin die karakteristiek priemende pretogen.
Als in trance doet hij zijn ogen dicht en zwijmelt: ,,Onze eerste wedstrijd is uit tegen Newcastle United.
,,Mooi toch dat ik, Denny Landzaat, een gewoon Amsterdams straatjochie, daar straks in dat fantastische stadion het veld op stap. En wat denk je van spelen tegen Arsenal, Chelsea of Manchester United. Voor voetballers is dat een droom. Die droom komt voor mij uit.’’
Denny Landzaat (30) countert daarmee meteen alle scepsis nadat hij een paar weken geleden onverwacht een contract tekende bij Wigan Athletic. Weliswaar een leuke, gemoedelijke club uit de Engelse Premiership, maar niet de Europese topploeg waar hij eigenlijk op gokte. ,,Klopt,’’ geeft hij toe. ,,Medio 2005 was er na het topjaar bij AZ met Co Adriaanse als trainer veel belangstelling voor me van mooie clubs uit landen als Italië, Spanje en Portugal.
,,Met Fiorentina was ik zelfs al vrij ver. AZ vroeg te veel geld. Daardoor kon ik helaas niet weg. Ik had het al een tijdje gezien in Alkmaar. Wilde mijn grenzen verleggen. Spelen in het buitenland. Nu is dat gelukt. AZ vroeg weliswaar nog steeds de hoofdprijs voor me, bijna drie miljoen euro. Erg veel voor een speler van wie het contract komend seizoen afloopt, maar ik heb eindelijk mijn transfer te pakken. Daar ben ik dolgelukkig mee.’’
De buitenlandse interesse voor de 28-voudig international was afgelopen weken beduidend minder groot dan vorig jaar zomer. Een mindere periode bij AZ en het kwijt raken van zijn basisplaats in het Nederlands elftal aan Mark van Bommel was daar vooral debet aan.
,,De buitenwereld zegt steeds dat ik een minder seizoen heb gedraaid, maar dat valt wel mee, vind ik zelf. Natuurlijk was het teleurstellend dat ik tijdens het WK bij Oranje meestal op de bank zat. In de hele aanloop was ik vaste basisspeler. Maar toch was het fantastisch een WK mee te maken.
,,En met mijn transfer naar Wigan is alles uiteindelijk toch nog goed gekomen. Niet alleen het geld, niet onbelangrijk, is goed. De Engelse competitie is de sterkste ter wereld. Ik verheug me er op daarin te spelen.’’
Landzaat zegt dat allemaal in Bad Radkersburg, een Oostenrijks kuuroord, op luttele kilometers van de grens met Slovenië. Wigan Athletic bereidt er zich onder tropische omstandigheden in een prachtig hotel voor op de komende competitie.
,,Het is wel afzien met dit weer,’’ zegt de middenvelder. ,,Het is soms zo warm dat ik nauwelijks adem kan halen. We moeten flink aanpoten en ik wil natuurlijk mijn visitekaartje afgeven.’’
Dat laatste lukt prima. Op de training is Landzaat nadrukkelijk aanwezig. Pas een paar dagen is hij met zijn nieuwe collega’s aan het werk, maar nu al coacht hij veel.
,,Ik weet uit ervaring hoe belangrijk het is zo snel mogelijk alle spelers te kennen. Als bij AZ een nieuweling binnenkwam, werd hij pas echt geaccepteerd als hij ons bij naam kende. Daarom heb ik daar veel energie aan besteed. Een handicap daarbij was dat vrijwel alle spelers een bijnaam hebben, die nog meer wordt gebruikt dan hun echte naam.
,,Dus eigenlijk moest ik van iedereen twee namen leren. Dat is al redelijk gelukt. Mede dankzij Arjen de Zeeuw, die me goed heeft geholpen. Hij speelt al een paar jaar bij Wigan en heeft me wegwijs gemaakt binnen de groep.’’
Over zijn opvang in Engeland is Landzaat toch goed te spreken. In de nog maar korte tijd die hij onder contract staat bij Wigan Athletic heeft hij al voldoende ondervonden dat voetbal, zeker in het Verenigd Koninkrijk, de belangrijkste bijzaak is in het leven. ,,Ik voel me al een beetje thuis. De club doet alles voor me.
,,Ik ben in een warm bad terecht gekomen. Voel dat iedereen blij is met mijn komst. Dat schept verwachtingen. Die zal ik wel waar moeten maken.
,,Maar ik zie daar niet tegen op. De overgang is groot, maar als voetbal ler heb ik dat altijd gewild: werken in een andere cultuur.
,,Voor mijn vrouw wordt het moeilijker. Die is best een beetje zenuwachtig om met het gezin te verkassen naar een ander land. Nee, ze is nog niet in Engeland. We hebben nog geen huis. Na dit trainingskamp woon ik nog een tijdje in een hotel. Het gezin komt pas over als we woonruimte hebben gevonden. Daar is nog geen tijd voor geweest.’’