abonnement Unibet Coolblue
pi_24054280
Gisteravond met zaalvoetballen een botsing gehad met een andere speler.
Hierbij heb ik 2 tanden afgebroken tot bijna op het tandvlees (voortand en hoektand) mijn andere voortand zit nogal los, verder 2 dikke lippen en een lichte hersenschudding.
Gisteren naar de EHBO en tandarts geweest en vandaag terug op controle bij de tandarts.

Zijn er mensen die dit ook meegemaakt hebben (afgebroken tanden) en hoe is het bij jullie opgelost, zie je er nog iets van?

Alvast bedankt.
Honesty may not win friends, but it can touch hearts.
It's not that I hate you, its just.. that I dont like you
  zaterdag 18 december 2004 @ 10:57:03 #2
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_24054282
Ha!
  zaterdag 18 december 2004 @ 10:58:14 #3
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_24054300
Ja helaas wel, ben een keer plat op mijn tanden gevallen omdat er iemand onverwachts op mijn rug sprong.... Het er heel lang last van gehad, en het blijft een zwakke plek.

Sterkte ermee
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_24054310
Een keer gruwelijk op m'n snuit geflikkerd.
Één tand dood en bij een ander een hoek er af.
Bij die dode tand zijn de zenuwen eruit gehaald. En dat doet me toch pijn!!!!!!! BAH!!!
pi_24054357
Gretver wat naar voor je. Lijkt me echt verschrikkelijk om mee te maken. Ben een kies kwijt, maar vind dat toch anders dan je lach.

Sterkte met de herstelwerkzaamheden.
pi_24054369
auw ik heb het nog nooit gehad (*hard afklopt)
maar wat word hier nou mee gedaan? zetten ze er een stukje nep tand er aan ofzo
Bram! Boterham!
pi_24054407
Ja, ik heb dat ooit ook gehad. Mat skateboarden was ik uit de half-pipe gevlogen zo op de stoeprand, een erg pijnlijke geschiedenis en drie voortanden waren afgebroken.

De stukjes tand heb ik niet meer kunnen vinden dus heeft de tandarts van een soort witte epoxyhars de afgebroken stukken er weer opgeboetseerd zodat alles er weer goed uitziet. Je ziet er niets meer van maar het voelt wel een beetje gek aan, ze zijn iets ruwer en er zit geen gevoel in.
pi_24054540
en desnoods neem je stifttanden
pi_24054559
quote:
Op zaterdag 18 december 2004 11:08 schreef Steijn het volgende:
Ja, ik heb dat ooit ook gehad. Mat skateboarden was ik uit de half-pipe gevlogen zo op de stoeprand, een erg pijnlijke geschiedenis en drie voortanden waren afgebroken.

De stukjes tand heb ik niet meer kunnen vinden dus heeft de tandarts van een soort witte epoxyhars de afgebroken stukken er weer opgeboetseerd zodat alles er weer goed uitziet. Je ziet er niets meer van maar het voelt wel een beetje gek aan, ze zijn iets ruwer en er zit geen gevoel in.
Oke bedankt voor de reactie. In alle drie de tanden bij mij zijn inmiddels de zenuwen verwijderd.
Honesty may not win friends, but it can touch hearts.
It's not that I hate you, its just.. that I dont like you
  zaterdag 18 december 2004 @ 11:22:48 #10
89285 Fransoos
It is hot out here
pi_24054571
Ja helaas wel. Ben eens van een garage gevallen en head-first op de straat geflikkerd
Heeft me mn voortand gekost. Die lag voor de helft aan de gruzelementen. Maar gelukkig kan de tandarts nu erg veel. Ik denk dat je in jouw geval kronen krijgt.

Btw..het afsterven van de zenuw is nog het minste van allemaal. Of de tandarte haalt de zenuw er meteen uit.

Sterkte!
When I was born, I was so surprised I didn't talk for a year and a half!
  † In Memoriam † zaterdag 18 december 2004 @ 11:24:16 #11
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_24054588
quote:
Op zaterdag 18 december 2004 11:21 schreef White__Tiger het volgende:

[..]

Oke bedankt voor de reactie. In alle drie de tanden bij mij zijn inmiddels de zenuwen verwijderd.
heb je gevoetbald in KNVB-verband? zo ja even navragen hoe het met verzekeringen zit!
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_24054637
Ja ook zoiets meegemaakt.... twee voortanden door mn lip in het hoofd van mn tegenstander.

Mn twee voortanden zaten los. De wortels waren gescheurd, de tandarts wilde ze eerst trekken, maar na overleg heeft tie ze toch nog laten zitten. Ik heb maanden lang met een soort beugel rondgelopen. Moest ook steeds terug komen, er was een (grote) kans dat ze zwart zouden worden.

Nu jaren later zie je er niks meer van. Ze zijn iets langer dan dat ze geweest zijn. Verder heb ik totaal geen gevoel meer in die twee voortanden (kan gewoon in een ijsje bijten).
We are born crying, live complaining, and die disappointed.
pi_24054651
Ik heb ook mijn tand is half gebroken bij het zaalvoetballen. Ik ben keeper en ben nergens bang voor. Totdat dit gebeurde. Overigens is mijn tand wel weer gemaakt.
pi_24054757
quote:
Op zaterdag 18 december 2004 11:21 schreef White__Tiger het volgende:

[..]

Oke bedankt voor de reactie. In alle drie de tanden bij mij zijn inmiddels de zenuwen verwijderd.
Oh, dan is het bij jou wel iets ernstiger dan dat bij mij het geval was. Mijn tanden waren zeg maar door midden gebroken. In het deel dat niet was afgebroken heb ik nog gewoon gevoel. De tandarts zij tegen mij dat als de zenuwen het niet hadden overleefd dat het werk was geweest voor de kaakchirurg, die had er dan gewoon 3 protheses in gezet.
  zaterdag 18 december 2004 @ 11:39:21 #15
95100 Doracfas
Too geil to be true
pi_24054800
Veel succes Whitetiger.

Ik heb het nog nooit meegemaakt gelukkig
Ooiii
  zaterdag 18 december 2004 @ 11:40:29 #16
64749 Jesuz
Jesuz networks inc.
pi_24054822
zal ik de rest er ook uit slaan? kan je aan een kunstgebit
zaal voetbal is niet erg christelijk dus je heb het verdiend
Jesuz style
pi_24054841
ik snap nooit zo goed waarom mensen met afgebroken tanden naar een SEH gaan. Wij kunnen daar echt niets mee. Dat is werk voor een tandarts.
pi_24054850
quote:
Op zaterdag 18 december 2004 11:36 schreef Steijn het volgende:

[..]

Oh, dan is het bij jou wel iets ernstiger dan dat bij mij het geval was. Mijn tanden waren zeg maar door midden gebroken. In het deel dat niet was afgebroken heb ik nog gewoon gevoel. De tandarts zij tegen mij dat als de zenuwen het niet hadden overleefd dat het werk was geweest voor de kaakchirurg, die had er dan gewoon 3 protheses in gezet.
En dat is dus heel lastig.
Je moet uitgegroeid zijn, wortel trekken, (in tussentijd loop je met beugel rond),
dan gaan ze na een aantal maanden schroef erin zetten.
Dan moet je weer een aantal maanden wachten totdat het bot de schroef goed heeft vastgezet.
Daarna kunnen ze pas de tand eraan zetten.
Max. 4 regels
pi_24054881
quote:
Op zaterdag 18 december 2004 11:41 schreef KonnieKipke het volgende:
ik snap nooit zo goed waarom mensen met afgebroken tanden naar een SEH gaan. Wij kunnen daar echt niets mee. Dat is werk voor een tandarts.
Kaak gebroken enzo, ik kan me er wel wat bij voorstellen.
pi_24054891
quote:
Op zaterdag 18 december 2004 11:41 schreef KonnieKipke het volgende:
ik snap nooit zo goed waarom mensen met afgebroken tanden naar een SEH gaan. Wij kunnen daar echt niets mee. Dat is werk voor een tandarts.
Hij had ook een lichte hersenschudding..
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  zaterdag 18 december 2004 @ 11:46:35 #21
71650 djowij
denkt altijd aan wat onnuttig
pi_24054903
Heb ik ook gehad met mijn voortanden , heeft de tandarts gewon een stukje aanezet idd met wit epoxyhars zoals Steijn al zei. Ze breken alleen nog wel eens af (1x in de 2 jaar ofzo).
 Goed voornemen: minder bier en meer fitness. (lukt al aardig)
 Nothing is so good that somebody won't hate it. Nothing is so bad that everybody will hate it.
  zaterdag 18 december 2004 @ 11:50:32 #22
105462 PinkPower
www.onweer-online.nl
pi_24054978
tegenwoordig kunnen ze toch operatief tanden ( mits niet al te beschadigd ) weer terug zetten ?
  zaterdag 18 december 2004 @ 11:51:00 #23
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_24054982
dat kunnen ze tegenwoordig heel goed herstellen

suc6 iig !!!
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
pi_24054987
quote:
Op zaterdag 18 december 2004 11:46 schreef djowij het volgende:
Ze breken alleen nog wel eens af (1x in de 2 jaar ofzo).
Ja dat zei mijn tandarts ook maar ze zitten er al 3 jaar in bij mij. En ik eet gewoon appels, broodkosten en dergelijke.
quote:
Op zaterdag 18 december 2004 11:50 schreef PinkPower het volgende:
tegenwoordig kunnen ze toch operatief tanden ( mits niet al te beschadigd ) weer terug zetten ?
Dat is denk ik alleen als de hele tand eruit ligt. Bij TS zijn ze afgebroken.
  zaterdag 18 december 2004 @ 11:54:01 #25
71650 djowij
denkt altijd aan wat onnuttig
pi_24055036
quote:
Op zaterdag 18 december 2004 11:51 schreef Steijn het volgende:

[..]

Ja dat zei mijn tandarts ook maar ze zitten er al 3 jaar in bij mij. En ik eet gewoon appels, broodkosten en dergelijke.
[..]

Dat is denk ik alleen als de hele tand eruit ligt. Bij TS zijn ze afgebroken.
Ja ik ook, laatste keer (jaar of 2 geleden ) zat er een stukje in een dropje dat ik doorbeet, ging altijd goed maar toen ff niet, wel vaag als je tand weer afgebroken is voelt zo apart en scherp.
 Goed voornemen: minder bier en meer fitness. (lukt al aardig)
 Nothing is so good that somebody won't hate it. Nothing is so bad that everybody will hate it.
pi_24055160
Sjezus, hoop lotgenoten zo te zien

Ik heb zelf twee jaar geleden ook een ongeluk gehad, plat om mn muil geflikkerd op mijn fiets. Bij mij lag er één tand uit die ook was afgebroken en één tand zat nog nét in mijn mond. Beide tanden hebben ze teruggeplaatst en ik heb toen een maand of 2 met een metalen vlechtwerk door mijn tandvlees moeten zitten om ze weer vast te laten groeien. Later zijn ze (net als al hierboven al is verteld) weer aangeplakt, dus je ziet er nu vrijwel niks meer van. Bij beide tanden (en een derde tand die ook een klap heeft gehad) is ook de zenuw verwijderd. Gelukkig maar, want als dat niet was gedaan had ik nu zwarte tanden gehad doordat het ijzer uit de zenuw (o.i.d.) dan in je tand gaat zitten.

Doordat die twee tanden los hebben gezeten kan het wel zo zijn dat ze in de toekomst ineens uit mijn mond vallen. In dat geval komen er twee stifttanden voor in de plaats. Hopelijk blijft dat zowel mij als jou bespaard
pi_24055185
Trouwens, mij mij zijn die aangeplakte stukken nooit afgebroken terwijl ik er niet eens bijzonder veel op let bij het afbijten van brood ofzo. Alleen echt harde dingen zoals pepermunt bijt ik niet meer door met mijn voortanden.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 18 december 2004 @ 12:07:22 #28
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
  zaterdag 18 december 2004 @ 12:08:49 #29
71650 djowij
denkt altijd aan wat onnuttig
pi_24055274
quote:
Op zaterdag 18 december 2004 12:03 schreef Drej het volgende:
Alleen echt harde dingen zoals pepermunt bijt ik niet meer door met mijn voortanden.
Ik kan me niet eens herinneren dat ik dat ooit gedaan heb, ik was 10 of 11 toen het gebeurde. Goh al best lang geleden eigenlijk. Maar ik let er verder ook niet zo erg op, ja shit hapens af en toe en dan breekt hij weer.
 Goed voornemen: minder bier en meer fitness. (lukt al aardig)
 Nothing is so good that somebody won't hate it. Nothing is so bad that everybody will hate it.
pi_24055297
Oei ik hoop dat je een zeer goed gevulde spaarrekening hebt. Ik denk dat het een brug of stifttanden of een combinatie van die twee gaat worden. Reken maar op een 3500 euro.
pi_24055407
quote:
Op zaterdag 18 december 2004 12:09 schreef MacDweal het volgende:
Oei ik hoop dat je een zeer goed gevulde spaarrekening hebt. Ik denk dat het een brug of stifttanden of een combinatie van die twee gaat worden. Reken maar op een 3500 euro.
Nou die is inmiddels gevuld hoor Ik heb na een hoop gezeik gelukkig de gemeente Hilversum aansprakelijk kunnen stellen omdat ik in een kuil was gedonderd die als kunstwerk moet doorgaan. Er zijn daar schijnbaar al een heleboel mensen in gevallen; bij het ziekenhuis zeiden ze al dat ik nummer honderdzoveel was die er slachtoffer van is geworden. Daarom een advocaat in de arm genomen die heeft gedreigd met een rechtzaak en toen heeft de gemeente toch maar besloten om o.a. de toekomstige tandartskosten te vergoeden.
  zaterdag 18 december 2004 @ 16:07:32 #32
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_24059438
quote:
Op zaterdag 18 december 2004 12:07 schreef Swetsenegger het volgende:
Ja gewoon een kroon erop...klaar
Ben je wel gelijk overal vanaf
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_24059508
Maat van me ook gehad met oud en nieuw.
Met zn dronken kop tegen een geparkeerde auto aangeklapt en beide voortanden uit zn smoel gebroken
Hij heeft nu nepdingen dr in ofzo, en mag nooit meer appels eten
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  zaterdag 18 december 2004 @ 17:08:06 #34
61447 Douwe
Ik heb gelijk
pi_24060672
Mijn voortanden zijn ook half nieuw
Je ziet het bijna niet, alleen als je heel goed kijkt zie je een heeeeeeeeel klein beetje kleurverschil. En zoals al gezegd, het blijft een gevoellige plek, appels eten kan op zich wel maar overmatige consumptie is toch af te raden
pi_24060767
Zwaar klote zeg, dat zullen wel kronen worden
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
pi_24060920
Ik heb een keer met stenen gegooid. Ik kreeg er een paar terug en mijn voortand brak doormidden. Ik heb er nu een kroon over, al 10 jaar ongeveer. En het speelse tafereel begon nog wel zo vriendelijk
pi_24073542
quote:
Op zaterdag 18 december 2004 11:28 schreef _RaZoRBlaDe_ het volgende:
Ja ook zoiets meegemaakt.... twee voortanden door mn lip in het hoofd van mn tegenstander.

Mn twee voortanden zaten los. De wortels waren gescheurd, de tandarts wilde ze eerst trekken, maar na overleg heeft tie ze toch nog laten zitten. Ik heb maanden lang met een soort beugel rondgelopen. Moest ook steeds terug komen, er was een (grote) kans dat ze zwart zouden worden.

Nu jaren later zie je er niks meer van. Ze zijn iets langer dan dat ze geweest zijn. Verder heb ik totaal geen gevoel meer in die twee voortanden (kan gewoon in een ijsje bijten).
dat kan ik zowiezo al, kwestie van doorzetten..

inderdaad, zoals gezegd even navragen over de verzekering die de knvb te bieden heeft. Toen ik nog voetbalde heeft een teamgenoot z'n been vebrijzeld, kreeg toen ook een vergoeding van de onkosten geloof ik. Weet het niet 100% zeker
Een begrip dat iedereen anders interpreteerd, en waar ieder een eigen draai aan kan geven.
pi_24073594
Ik ben als klein kind met de fiets gevallen, m'n linker voortand was half afgebroken, er hoefde alleen maar een stukje worden aangemaakt en om de vier á vijf jaar laat dat los en moet ik er opnieuw een stuk aan laten zetten, niemand die er iets van ziet, voel er niets van en er is dus eigenlijk niets aan de hand
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_24073779
quote:
Op zaterdag 18 december 2004 17:19 schreef Disorder het volgende:
Ik heb een keer met stenen gegooid. Ik kreeg er een paar terug en mijn voortand brak doormidden. Ik heb er nu een kroon over, al 10 jaar ongeveer. En het speelse tafereel begon nog wel zo vriendelijk
Leuke vrienden heb jij. Al die ongelukken, inclusief die van mij zijn trouwens buitengewoon knullig.
pi_24076342
Het zaalvoetballen gaat niet via de KNVB.
Ik vrees dat epoxyhars niet gaat werken is volgens mij als er maar een klein stukje van af is, bij mij zijn ze afgebroken tot het tandvlees weinig van over dus.
Maandag weer naar de tandarts om het verder te laten bekijken. Heb nu een ijzerdraad over mijn tanden om mijn middelste voortand te beschermen (staat los).
Ik heb inmiddels de jongen van de botsing gesproken hij wil wel meewerken met eventueel opgeven aan zijn verzekering om toch de kosten te kunnen laten dekken.

Oja, EHBO was omdat ik nogal flink bloedde (uit mijn mond en mijn onderlip), hoofdpijn had, braakneigingen en last van mijn kaak.
Honesty may not win friends, but it can touch hearts.
It's not that I hate you, its just.. that I dont like you
  zondag 19 december 2004 @ 10:01:41 #41
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_24076350
Da is een fikse beuk geweest dan...
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
  zondag 19 december 2004 @ 10:06:30 #42
27929 piere
doe mij maar bier
pi_24076384
AUW!!! Succes
fok you ja!
pi_24076468
Tering dat lijkt me echt pijnlijk.
pi_24076730
Sterkte ermee!

Bij is er zelf nooit een tand afgebroken, alleen een keer toen ik nog melktanden had met skaten ook uit de half-pipe gevlogen, toen was er wel een uit. Maar dan groeit er als een wonder weer een nieuwe aan.
pi_24076974
Door medicijngebruik is mijn gebit ook niet wat het wezen moet. Daardoor zijn onder andere mijn 4 voorste tanden allemaal kronen geworden. Maar ik kan gewoon alles bijten en heb er geen eens erg in. Het zwaar klote voor je dat het is gebeurd, maar als het goed en netjes verholpen wordt merk en zie je er binenkort helemaal niets meer van!

Suc6
pi_24077025
quote:
Op zaterdag 18 december 2004 12:09 schreef MacDweal het volgende:
Oei ik hoop dat je een zeer goed gevulde spaarrekening hebt. Ik denk dat het een brug of stifttanden of een combinatie van die twee gaat worden. Reken maar op een 3500 euro.
Per kroon ben je inderdaad ongeveer 700 euro kwijt. Maar nu al een gebit is natuurlijk ook flink tobben. Maar wel goedkoper, ja ......
pi_24131911
Implantaten...

Als het bij het tandvlees is afgebroken, zal er toch niet meer voldoende over zijn om nog een kroon op vast te kunnen zetten.

  woensdag 22 december 2004 @ 08:24:05 #48
32106 FREAKY_ME
Bastard Operator From Hell
pi_24132109
Ik heb het ook gehad toen ik klein was. Voorover van een skateboard afgevallen. Van beide voortanden een stukje afgebroken. Gelukkig niet heel erg.
I hang up. This is a matter of life or death. Quick as I can I rip the computer power cable out of the UPS and plug the TV in. Damn! Wylie missed again!
pi_24132352
quote:
Op woensdag 22 december 2004 07:49 schreef DennisMoore het volgende:
Implantaten...

Als het bij het tandvlees is afgebroken, zal er toch niet meer voldoende over zijn om nog een kroon op vast te kunnen zetten.

[afbeelding]
Stoppen ze er nou gewoon draadeind in of zie ik dat nou verkeerd.
  woensdag 22 december 2004 @ 08:58:30 #50
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_24132410
Ik heb ook zoiets meegemaakt.........en heb er nog trauma's van en gedoe mee (maar dat komt ook door doe ongeloofelijke luie eikel van een tandarts die ik heb).
  woensdag 22 december 2004 @ 09:24:38 #51
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_24132710
GC --> LIF
Daar past dit beter.

Wel zeer heftig zeg! Als ze zo dicht op de wortel afgebroken zijn Succes met het herstel.
***
pi_24134967
quote:
Op woensdag 22 december 2004 08:52 schreef Steijn het volgende:

Stoppen ze er nou gewoon draadeind in of zie ik dat nou verkeerd.
D'r gaat meestal een soort enorme schroef in.



Informatieve site: http://tandartsrosmalen.nl/pages/default.asp?articleid=33726
pi_24135690
ik hoop dat zoiets nooit bij me gebeurd

Sterke ermee
Dubbel zo Frissss
pi_24137594
ZIt bij mij nu een kroon op, ik was het een beetje zat dat die hars steeds weer afbrak... ziet dr heel mooi uit
no hate, there would never have been love....
pi_24145016
ik heb het ook gehad hehe. Na het uitgaan en wat bier op te hebben, sprong ik achterop een rug van een vriend van mij, met alle gevolgen van dien, toen hij ging rennen. 1 Tand voor de helft afgebroken en 1 helemaal en een hoektand los. De beide voortanden zijn weer gerepareerd door een nachttandarts, die de geheel uitdemond zijnde tand er weer terug in heeft gezet.

Daarna heel vaak naar de tandarts gemoeten, want eerst moest alles weer helemaal vastgegroeid zijn voordat ze alles er weer op gingen maken. Na een maand of anderhalf, gingen ze alles maken. Je kunt het zelf wel een beetje voelen, want het is wat gladder dan de andere tanden. En om de 6 maanden moet je het eigenlijk even laten laten schoonmaken, omdat het gevoeliger is voor aanslag.

Bij mij zit het allemaal weer uitstekend vast en ik kan weer gewoon dingen eten zoals appels of pizza's. De ene tand is nog wel iets donkerder, want ik heb een aantal jaar geleden een tik tegen m'n tand gehad, waardoor de zenuw is afgestorven, die is lichtblauw een beetje. Maar ook dat doen ze om de 6 maanden een beetje bijwerken, waardoor het een weer normaal is. Maar dat moet wel echt om de zoveel tijd gebeuren, omdat het anders redelijk erg verkleurd.

Maar gelukkig kunnen ze tegenwoordig veel doen met je tanden en ik ben de tandarts die mij als enigste s'nachts wilde helpen dan ook echt dankbaar, dat ie dat heeft gedaan, waardoor ik nu m'n gewone tanden nog heb (voor de helft en de andere nep).

Maar komt allemaal goed dus, als je beetje fatsoenlijke tandarts hebt. 'T ziet er vaak wel zo uit alsof er helemaal niets meer aangedaan kan worden, i i g dat was bij mij. Heel m'n gezicht zat onder de korsten hehe, daar zie je overigens ook niets meer van, godzijdank hehe. Bovendien had ik mijn gehemelte gescheurd, maar dat was gelukkig maar een klein scheurtje, waardoor ik er niet veel last van had, alleen als ik er met m'n tong tegenaan duwde.

Sterkte
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')