abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 17 december 2004 @ 00:39:09 #1
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_24026877
Hallo mensen,

ik val met de deur in huis: ik vind dat ik niet assertief ben. Ik probeer allerlei middelen, mezelf te verbeteren, maar op één of andere manier heb ik heel en heel veel moeite ter plekke te improviseren. Ik moet bij alle besluiten rustig nakijken, ik vind dat ik naief ben, ik vind dat er soms over me heen wordt gelopen, ik zal niet snel ingrijpen bij ruzies.

Besef, ik ben zeker geen 'stille' jongen. Ik kan aardig meelullen met anderen, maak grappen, val vaak goed in de groep. Maar eigenlijk pas nadat ik weet wat voor vlees in de kuip aanwezig is. Ik zal dus niet zomaar beginnen. Ik heb daarom geen goede eerste indruk, maar na een tijd weet ik me wel te redden. Ik kijk graag de kat uit de boom om tot een reactie te komen. Ik probeer mijn besluiten in te dekken. Het is dus niet dat ik bang ben voor vreemden. Het is meer dat ik bang ben om van anderen iets gedaan te krijgen.

Het gebrek aan assertiviteit heeft echt zijn nadelen. Ik zie op tegen harde afspraken maken met relaties of anderen. Ik zal nooit zelf achter een vrouw aanlopen, ja heel soms, maar meestal niet (terwijl men vaak mij wel een leuke jongeman vindt).

Hebben mensen tips om dit handiger aan te pakken? Moet ik misschien ooit een cursus volgen? Hebben mensen daar goede ervaringen mee.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
  vrijdag 17 december 2004 @ 00:41:03 #2
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_24026927
Op mijn school hebben ze die cursussen wel. Ze bestaan dus zeker.
Als je het graag wil doen......waarom niet?
pi_24026980
Je ziet zelf dus al waar je sterke kanten liggen, je denkt eerst na.
Ga gewoon steeds een stapje verder, want nu moet je even zeggen wat je hebt besloten.
Bedenk wat de consequenties zijn van je besluit en zeg het dan.
Iemand die doordacht een besluit neemt, krijgt juist respect.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_24027183
Je kan het ook in de praktijk oefenen. Gewoon naar een schoenenwinkel gaan, je voornemen niks te kopen, maar wel degene in de winkel met 28 paar schoenen laten slepen, allemaal aanpassen, lang twijfelen. En dan als ze dan helemaal gestoord zijn gewoon zeggen "nee het is toch niks eigenlijk, doei!" en dan de winkel uitlopen

Assertiviteit leer je vanzelf wel als het moet (en als je echt wil). Als je maar zelfvertrouwen hebt,en dat komt ook vanzelf wel als je merkt dat je iets goed kan, wat dan ook. Groeit vanzelf wel, gewoon vertrouwen hebben en bij jezelf blijven. Want onzekerheid (en daardoor gebrek aan assertiviteit) ontstaat soms ook als je denkt anders te moeten zijn dan je bent omdat anderen dat van je zouden verwachten. En dat is funest, wees jezelf gewoon.
pi_24027243
Doe eens wat aan JOUW zelfvertrouwen.

De rest volgt vanzelf.
Verwijderd door Admin.
pi_24027760
ja! ga op cursus! assertiviteitscursus kan net ff duwtje en steun in de rug zijn! doen dus!
pi_24027767
Ik vond het wel meevallen op de meet. (maarja, als je tussen acht andere nerds it... )

Bedenk wat je wilt bereiken. Op welke punten wil je meer assertief zijn? Bedenk hoe je dat zou kunnen doen. Kijk hoe anderen zoiets doen. En oefenen.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  vrijdag 17 december 2004 @ 01:43:50 #8
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_24028263
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 01:17 schreef sizzler het volgende:
Ik vond het wel meevallen op de meet. (maarja, als je tussen acht andere nerds it... )

Bedenk wat je wilt bereiken. Op welke punten wil je meer assertief zijn? Bedenk hoe je dat zou kunnen doen. Kijk hoe anderen zoiets doen. En oefenen.
Vooral wanneer ik dus iets gedaan wil krijgen. En ik wil beter snel kunnen inspelen. Alerter reageren. Zoals ik al zei: geen probleem zolang ik puur om vriendschappelijke basis moet improviseren of reageren.

Ik probeer nu wel in het dagelijkse leven allerlei zaken om dit op te lossen. Werken, dingen van collega's meepikken, verantwoordelijkheid nemen, enz. Maar die alertheid. Ik mis dat gewoon, en ik vind dat een groot gemis. Mensen kunnen me voor de eerste keer zo over me heen lopen.

Misschien meer zelfvertrouwen kweken, zoals iemad al eerder zie, zou kunnen helpen. Maar goed, ik ga eerst slapen, ik zie morgen wel.
  vrijdag 17 december 2004 @ 01:55:39 #9
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_24028454
'K denk niet dat je zoiets kan aanleren. Heeft denk ik ook niets te maken met zelfvertrouwen, maar meer met karakter. Volgens mij ligt jou probleem niet bij dat je assertief wil zijn, maar dat je niet wilt dat mensen over jpu heen lopen. Ik zou daar eerst aan werken.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_24028489
Hé ben je m'n tweelingbroer???
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
pi_24029713
Ik herken het heel erg. Als ik mensen ken dan is het geen probleem, maar ken ik mensen niet of niet goed dan ontbreekt die assertiviteit, ben ik bang om iets fout te doen. Het is vooral irritant als je single bent, meiden kunnen mij echt helemaal aan het versieren zijn... maar ik doe niks terug, alleen een beetje risicoloos flirten Het is echt heel irritant als je erover gaat nadenken.

Ik weet niet of het bij zit in assertiviteit of in faalangst (denk een beetje van allebei)
pi_24029717
Een gebrek aan assertiviteit? Ik zou er wat van zeggen!
Frusticus.
  † In Memoriam † vrijdag 17 december 2004 @ 08:30:00 #13
47213 ArmaniMania
pi_24029735
Assertiviteits cursus, tip?
pi_24030230
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 08:26 schreef MrHoogeveen het volgende:
Ik herken het heel erg. Als ik mensen ken dan is het geen probleem, maar ken ik mensen niet of niet goed dan ontbreekt die assertiviteit, ben ik bang om iets fout te doen. Het is vooral irritant als je single bent, meiden kunnen mij echt helemaal aan het versieren zijn... maar ik doe niks terug, alleen een beetje risicoloos flirten Het is echt heel irritant als je erover gaat nadenken.

Ik weet niet of het bij zit in assertiviteit of in faalangst (denk een beetje van allebei)
Hmmm volgens mij ben je dan gewoon wat verlegen/onzeker ipv gebrek aan assertiviteit.
  vrijdag 17 december 2004 @ 09:47:53 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_24030485
Uitermate herkenbaar allemaal
pi_24030497
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 09:26 schreef klaasjan1985 het volgende:

[..]

Hmmm volgens mij ben je dan gewoon wat verlegen/onzeker ipv gebrek aan assertiviteit.
Hmm heb je misschien wel gelijk in. Ik kom wel dezelfde problemen tegen als TS
pi_24030598
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 09:48 schreef MrHoogeveen het volgende:

[..]

Hmm heb je misschien wel gelijk in. Ik kom wel dezelfde problemen tegen als TS
Ik ben namelijk wel verlegen en onzeker als het op het gebied van versieren/relaties komt.
  vrijdag 17 december 2004 @ 10:14:02 #18
102993 Enyalius
Keeper of Knowledge
pi_24030904
als er 1 ding is wat je NIET moet doen is onnozele cursusses gaan volgen om je persoonlijke trekjes te verbeteren. ik vind dat zo'n onzin...

je weet wat je te kort komt en zoals met alle dingen is de werkelijkheid de enige echte leermeester. je moet niet verwachten dat je op de een op de andere dag veranderd. het gaat gestaag met kleine stapjes.

ik maak ook geen impulsieve beslissingen meer en neem gewoon mijn tijd als ik dat wil. maak liever doordachte beslissingen dan snelle korte termijn oplossingen.

qua zelf vertrouwen lijk je niks te kort te komen. je praat immers met anderen en kan goed meekomen. het is dus meer een gebrek aan ervaring in bepaalde situaties en kennis om de beslissingen snel te kunnen nemen. op het werk zul je dus op een gegeven ervaring en kennis bezitten en begin je vanzelf sneller beslissingen te nemen en besluitvaardiger te worden. op een gegeven moment zal het je eigen worden en is het probleem opgelost.

voor de rest gewoon doen wat je nu doet. beetje bij beetje aan jezelf werken en dwingen om iets op een andere manier te doen.

geloof het of niet, maar ik was vroeger ook heel verlegen en onzeker over mezelf. ik was bang om iets fout te doen en in relaties was ik bang om genegeerd te worden. maar dat is angst gebaseerd op je eigen innerlijk, want in de praktijk werkt het anders. maar dat leer je pas op een latere leeftijd. het is iets waar je op een gegeven moment uitgroeid.

in het begin maakte ik veel fouten op mijn werk door onzekerheid. maar na fouten gemaakt te hebben merkte ik dat mensen daar niet al te zwaar aan telde en zeiden "ach iedereen hier maakt regelmatig een fout. niks bijzonders, kan zo ongedaan gemaakt worden". dan merk je dat fouten maken er niet toe doet en intereseerd het je op een gegeven moment minder en denk je er minder aan en ga je ook minder fouten maken. je eigen kwaliteiten komen dan langzaam aan naar boven toe. je wordt dan gewoon beter en beter. in die tijd doe je ook kennis op van het bedrijf en kun je innitiatief tonen door voorstellen te maken die iets kunnen verbeteren. het zal niet gebruikt worden in de meeste gevallen, maar laat toch zien je hersens en zelfstandigheid hebt

qua liefdes relaties is het wat lastiger. ene moment kan pijnlijk zijn als je genegeerd wordt, maar in de meeste gevallen als je het flirten met de ogen onder de knie hebt dan weet je meestal of iemand iets voor je voelt of niet. dan kun je met meer zekerheid op diegene afstappen. en meestal met succes.

het is helemaal niet erg om op jouw leeftijd gewoon de tijd te nemen voor dingen en gewoon kalm te blijven.

[ Bericht 41% gewijzigd door Enyalius op 17-12-2004 10:21:50 ]
Human beings, by changing the inner attitudes of their minds, can change the outer aspects of their lives.
William James (1842 - 1910)
pi_24030976
Het lijkt wel of je mij hier beschrijft, TS. Ik heb helaas geen tips voor je. Ik geloof namelijk dat het heel diep in mijn persoonlijkheid zit en dat ik dat niet kan veranderen.
  vrijdag 17 december 2004 @ 14:46:22 #20
18730 CAP-Team
Eigenwijs is ook wijs
pi_24036735
Herkenbaar.. inmiddels wel wat veranderd, 'k heb dit jaar een vriendin gekregen en dat is erg goed voor je zelfvertrouwen.
pi_24037088
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 00:39 schreef Flumina het volgende:
Hallo mensen,

ik val met de deur in huis: ik vind dat ik niet assertief ben.
Ik vind dit al vrij assertief Allez, bovenstaand verhaal is ook voor mij van toepassing. Ik kan menig mens uit een gesprek lullen (ouwehoeren, zo u wilt), maar als het aankomt op diepere gesprekken (bijv met mijn vriendin) dan wordt het een stuk moeilijker.

Ook is het zo dat ik meestal mijn eigen belang (toch de belangrijkste) onderschuif tbv van die van een ander. Gelukkig gaat het tegenwoordig beter, alhoewel ik merk dat het soms een beetje TE goed gaat

Tip van mij is iig, kijk wat belangrijk is voor jezelf. Is die afspraak voor mij echt belangrijk (op korte of langere termijn). Kan ik de afspraak nakomen (is hij reëel) en het belangrijkste is: Kan ik er mee leven. Daar moet ikzelf altijd goed bij nadenken. Vroeger liep ik ook overal achteraan en nam ik meningen klakkeloos over. Tegenwoordig probeer ik dat minder te doen. Tis niet iets wat je makkelijk en snel leert.

suc6
pi_24037261
Ik heb meestal het gevoel dat iedereen zijn mening aan mij oplegd. Tegenwoordig kan ik beter van mij afbijten. Behalve bij personen waar ik veel omgeef. En die ik niet wil kwetsen.
Zoals mijn ex bijvoorbeeld. Ik stemde (min of meer) overal mee in. En ik was het vaak eens met haar mening. Dat besef je pas in een later stadium. Wanneer het uit is....:(
pi_24037285
Begin maar vast met de volgende oefening: Zoek een drukke winkelstraat op en loop daar stevig door in en rechte lijn zonder voor andere mensen aan de kant te gaan. Laat hen maar aan de kant gaan voor jou.
  vrijdag 17 december 2004 @ 15:22:18 #24
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_24037523
Dank voor de reacties tot nu toe. Ik ben blij dat ik niet de enige ben (dat kon ook eigenlijk niet) en dat er oplossingen worden aangedragen. Ik ga proberen vooral bij 'eerste ontmoetingen' meer overwicht moet tonen, zowel verbaal als non-verbaal. Dat is namelijk echt mijn zwakke plek.

Ach, ik wou zo graag dat mijn lijn tussen hersenen en actief reageren (spreken) zo veel korter was. Maar daar is denk ik weinig te doen. Maar goed, ik kan er iig aan werken.
pi_24037784
@klaasJan --> Ik kwam daar ook pas na 5 jaar verkering achter Geeft niks, als je er maar van leert voor een volgende relatie.
@Flumina --> Oefening baart echt kunst. Kleine stapjes nemen. De eerste stap heb je hier al genomen, door er over te praten (nou ja typen, dan). Een cursus assertiviteit kun je idd via school of ook via je dokter en het RIAGG krijgen. Zo heb ik dat iig gedaan. Die stap zul je echter zelf moeten nemen. Succes en laat weten wat je gaat doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')