Hallo mensen,
ik val met de deur in huis: ik vind dat ik niet assertief ben. Ik probeer allerlei middelen, mezelf te verbeteren, maar op één of andere manier heb ik heel en heel veel moeite ter plekke te improviseren. Ik moet bij alle besluiten rustig nakijken, ik vind dat ik naief ben, ik vind dat er soms over me heen wordt gelopen, ik zal niet snel ingrijpen bij ruzies.
Besef, ik ben zeker geen 'stille' jongen. Ik kan aardig meelullen met anderen, maak grappen, val vaak goed in de groep. Maar eigenlijk pas nadat ik weet wat voor vlees in de kuip aanwezig is. Ik zal dus niet zomaar beginnen. Ik heb daarom geen goede eerste indruk, maar na een tijd weet ik me wel te redden. Ik kijk graag de kat uit de boom om tot een reactie te komen. Ik probeer mijn besluiten in te dekken. Het is dus niet dat ik bang ben voor vreemden. Het is meer dat ik bang ben om van anderen iets gedaan te krijgen.
Het gebrek aan assertiviteit heeft echt zijn nadelen. Ik zie op tegen harde afspraken maken met relaties of anderen. Ik zal nooit zelf achter een vrouw aanlopen, ja heel soms, maar meestal niet (terwijl men vaak mij wel een leuke jongeman vindt).
Hebben mensen tips om dit handiger aan te pakken? Moet ik misschien ooit een cursus volgen? Hebben mensen daar goede ervaringen mee.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één