![]()
![]()
quote:
Bron: insidegamer
Sinds vier jaar domineert Konami de voetbalspellenmarkt. PES biedt de speler totale vrijheid, laat het realisme overheersen en laat spelers voetbal beleven zoals het hoort te zijn. Met Pro Evolution Soccer 3 werd niet alleen een wederom verbeterd spel neergezet, maar kwamen de verkoopcijfers ook omhoog gekropen. Helaas konden we als fanatieke spelers wel wat foutjes ontdekken. Zo werkte de handsbal frustrerend, werd de voordeelregel niet goed toegepast en was de controle over spelers nog steeds niet helemaal perfect. Daarnaast kampte PES met het probleem dat het weinig tot geen licenties had (zo waren de clubnamen niet echt) en daardoor de massa niet aan kon spreken.
Met het onlangs uitgebrachte Pro Evolution Soccer 4 voor de PlayStation 2 zijn deze foutjes zo goed als verdwenen. Konami heeft wederom een goed spel neergezet, al zullen de verschillen niet al te groot zijn. Dat is dan ook waar we ons op willen richten. Wat is er zoal veranderd aan het nieuwste deel uit de PES-serie en zijn dit echte verbeteringen of juist niet?
Technisch beter
Zoals elk jaar heeft de serie weer een visuele optater gekregen. De stadions zijn mooier, er zijn meer verschillende soorten velden en de shirtjes zijn gedetailleerder. Daar blijft het echter niet bij, gelukkig. Zo valt gelijk op dat er aan de animaties gewerkt is. Spelers bewegen realistischer, vallen mooier en appelleren zoals ze dat in het echt doen. Vooral bij overtredingen vallen de verbeteringen op; een speler wordt niet meer steeds op dezelfde manier neergehaald, maar kan op diverse manieren struikelen en vallen. Bovendien kan er in het daaropvolgende tussenfilmpje een opstootje ontstaan of moet de speler van het veld gedragen worden voor een blessurebehandeling. Na deze behandeling kan hij overigens vaak gewoon weer mee doen.
Een andere toevoeging is het feit dat de scheidsrechter op het veld meeloopt. Dit is niet van belang voor de speelbaarheid, maar maakt het geheel wel weer realistischer. Deze scheidsrechter past ditmaal wél op de juiste manier de voordeelregel toe en de handsbal is gelukkig zo goed als verdwenen. Ook de nieuw gekochte licenties werken trouwens aan dit realisme mee. De Italiaanse, Spaanse en Nederlandse competities zijn in z’n geheel te spelen. De andere clubteams hebben nog geen echte clubnamen, maar bevatten grotendeels wel echt bestaande spelers. Enkele landenteams, waaronder het Nederlands elftal, moeten het nog doen zonder echte namen.
Meer diepgang
Toch zijn de bovenstaande toevoegingen niet genoeg om elk jaar de aanschaf van een nieuwe versie te rechtvaardigen. Als geen ander begrijpt Konami dit en ze hebben dan ook flink gesleuteld aan wat andere aspecten. Zo heeft het passingsysteem meer diepgang gekregen. Door tegenwoordig kort op de passingknop te drukken, speelt de speler de bal naar een speler die dichtbij staat. Wordt deze knop echter langer ingedrukt, dan wordt geprobeerd een speler te bereiken die veel verder weg staat. Hierdoor is het mogelijk meer variatie in het aanvalsspel te leggen. Zeker als we bedenken dat de steekpass ook wat makkelijker te hanteren is; spelers lijken meer gevoel in de bal te kunnen leggen.
Dat is dan ook het grootste verschil met de voorgangers. De bal rolt niet meer over een vast pad en reageert realistischer op het veld (en de weerseffecten) en tussenkomst van spelers. Schiet bijvoorbeeld na een hoekschop van afstand op doel en zie hoe realistisch de scrimmage is. Sowieso is het schieten van afstand wat leuker geworden. De bal zal minder snel hoog gaan en bijvoorbeeld iets eerder naast het doel verdwijnen. Hetzelfde geldt voor vrije trappen, die ook met een aangever genomen kunnen worden. Deze aangever kan de bal opzij leggen en de nemer kan vervolgens schieten. Deze methode kan voor echte kanonskogels zorgen en is bovendien erg leuk om te zien. Verder is het mogelijk juist de aangever onverwachts uit de draai op doel te laten schieten, al heeft mij dit persoonlijk nog weinig succes opgeleverd.
Betere balans
Start een bekerronde op in de vorige delen en je komt tot de conclusie dat de op papier slechte teams aardig ver kunnen komen en dat de topteams soms alles verliezen. Dat was vrij irritant, want zo kwam je in enkele belangrijke wedstrijden nogal eens tegen Slowakije of wat voor land dan ook te staan. Hier is ook verandering in gebracht. Kwalitatief goede teams zullen meer de aanval kiezen of in ieder geval dodelijker zijn voor de goal dan de wat mindere teams. Deze kiezen voornamelijk de verdediging en proberen met wat slappe counters schade toe te brengen.
Dat komt enigszins ook omdat goede spelers meer in het voordeel zijn in PES4. Een snelle aanvaller kon in de vorige delen tijdens een sprint met de bal aan de voet gewoon nog ingehaald worden door een langzame verdediger. Dat is niet meer. Als Henry een langzame speler heeft gepasseerd, krijgt die verdediger negen van de tien keer geen tweede kans meer. De bedoeling is dus om tactisch goed te gaan staan en niet te snel te happen. De tegenstanders denken hieraan en dat maakt het lastiger om individuele acties uit te voeren. De sleutel tot succes is dan ook het snel rond laten gaan van de bal en met veel variatie de verdediging van de tegenstander pijn doen. Net als in het echt dus.
Perfect?
En dan begint langzaam het cijfer ‘10’ in je hoofd rond te spoken. Is Pro Evolution Soccer 4 eigenlijk niet zo goed dat het een perfecte score verdient? Nee, dat dus helaas nog niet. De PlayStation 2-versie kampt allereerst met enkele technische problemen. De slowdown tijdens corners en enkele vrije trappen is storend, de laadtijden zijn minder lang maar nog steeds alles behalve kort, het commentaar is vrijwel niet verbeterd en er ontbreekt nog steeds een online mogelijkheid. Verder zijn de keepers wel wat zekerder geworden op schoten, reageren ze realistischer (de animaties zijn ook mooier), maar halen ze nog steeds klungelachtige fratsen uit zoals bij een één-tegen-één-situatie wel uitkomen en vervolgens niet op de bal duiken. De Xbox-versie kan volgende maand heel wat van die zaakjes nog verbeteren en bevat wel die online optie. Of die controller echter geschikt is, moet ook nog maar blijken.
Conclusie
Pro Evolution Soccer 4 doet bijna alles goed. Het speelt geweldig, het heeft enkele foutjes uit het vorige deel verbeterd en ook nog eens wat onverwachte zaken sterk verbeterd. Het is jammer dat Konami de online mogelijkheden niet op de PlayStation 2 kon realiseren, maar voor de rest hebben we echt totaal niets te klagen. We geven bij InsideGamer geen cijfers achter de komma. Zouden we dat wel doen, dan had PES4 waarschijnlijk ongeveer nog zeven tienden extra gekregen. Iedereen met ook maar een beetje interesse in voetbal of voetbalspellen kan deze titel met de ogen dicht aanschaffen!
![]()
|
1 |
2 | 3 |
4 |
5![]()
![]()
![]()
De op vind je hier. Door D_K geschreven. Screenshots uit de oudere pes4 topics.. [ Bericht 49% gewijzigd door Dr.Daggla op 17-12-2004 12:06:24 ]