abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23997940
Hebben jullie dat nooit? Dat je bij elk woord wat je leest, de herkomst wilt weten? En het liefst in het Grieks/Latijn? Speculeer hier over de herkomst van woorden die je in het dagelijks leven tegenkomt. Topicstarter begint:

Advocaat

ad = bij
voca = spreken

Iemand die je kan helpen bij het spreken.
  woensdag 15 december 2004 @ 21:30:16 #2
32974 Xante
Levend en wel
pi_23998797
Ik probeer altijd de Grijkse herkomst te achterhalen, maar het lukt me nooit .
'Cause you could've been number one, if you only found the time
And you could've ruled the whole world, if you had the chance
pi_23999127
ethymologie! heerlijk vind ik dat.
Ik moet wel bekennen dat ik er laatst pas achter kwam dat Charlemagne een verbastering is van Charles (Karel) en Magne (latijn voor de Grote). Karel de Grote dus.
Vooral met voornamen vind ik ethymologie interessant, bijv,:
- Jan [germaans]
- Jaan[baltisch]
- John [brits]
- Sean [canadees/amerikaans]
- Jean [frans]
- Juan [spaans]

Ik sprak ook laatst iemand die echt beweerde dat Guido de Italiaanse versie van Jan was. Kan iemand dat beamen?
wiskunde en logica zijn geen kennis
pi_23999601
nihil betekent in het latijn letter niets
intelligent komt van het latijnse intellegere dat begrijpen betekent
de naam felix betekent in het latijn letterlijk gelukkig
een niger is in het latijn letterlijk zwart
lux-a-flex komt van van het latijnse lux dat licht of zon betekent

zomaar even een woordenlijstje uit mn boek
pi_23999722
quote:
Op woensdag 15 december 2004 21:42 schreef po-eet het volgende:
ethymologie! heerlijk vind ik dat.
Ik moet wel bekennen dat ik er laatst pas achter kwam dat Charlemagne een verbastering is van Charles (Karel) en Magne (latijn voor de Grote). Karel de Grote dus.
Voor zover ik weet is Karel de Grote in het latijn Karolus Magnus
pi_24000055
quote:
Op woensdag 15 december 2004 22:09 schreef jasorry het volgende:

[..]

Voor zover ik weet is Karel de Grote in het latijn Karolus Magnus
Charlemagne is dan ook frans..
pi_24019723
quote:
Op woensdag 15 december 2004 21:42 schreef po-eet het volgende:

- Sean [canadees/amerikaans]

Ik sprak ook laatst iemand die echt beweerde dat Guido de Italiaanse versie van Jan was. Kan iemand dat beamen?
'Sean' is de Ierse (Keltische) versie van het Germaanse 'Jan' (dus niets te maken met de VS of Canada). 'Guido' is de Italiaanse vorm van 'Guy' (dat is een Normandische naam). Meer weten over de etymologie van namen? Check www.behindthename.com
pi_24019895
Dank je wel!
lKan je ook uitleggen waarom er zoveel overeenkomst is met het Franse Jean en Keltische Sean, als we enkel naar de letters kijken?
pi_24020294
Jean en Sean word niet enkel min of meer hetzelfde gespeld maar ook op vrijwel dezelfde manier uitgesproken.

Wat ik eerder zei over Keltisch klopt eigenlijk niet. Sean is de Ierse (Gaelic) versie, en Gaelic is een Keltisch taal. De naam zelf is niet van Keltische oorsprong.

Hoe het komt dat de namen zoveel op elkaar lijken is dat ze allebei van dezelfde origine komen. Met de Kerstening van Europa kwamen veel Bijbelse namen naar Europa. Bijvoorbeeld de Hebreeuwse naam Yochanan die in de Griekstalige Bijbel Ioannes heet. De Romeinen latiniseerden het tot Johannus en dat werd vervolgens weer verbasterd tot Jehan/Johan (Duits), Jan (Nederlands, Tjechisch, Pools, Scandinavisch), John in Engeland, Ian in Schotland, Sean in Ierland en Jean in het Frans. Johannes de Doper is dus oorspronkelijk Yochanan de Doper. Waarom elke taal weer net een iets andere spelling en uitspraak heeft is een kwestie van voorkeur en lokale dialecten.
pi_24029486
dank je wel!
pi_24199244
Exorbitant

Ex = buiten.
Orbit = spoor.

Exorbitant = buitensporig.

Grieks.
pi_24199283
quote:
Op zaterdag 25 december 2004 12:40 schreef FlyingFox het volgende: