OK, even mijn ongezouten mening
![]()
( oja ik ga er vanuit dat je de mackie Onyx gaat gebruiken, dat scheelt namelijk geluidskaart en A/D enzo
![]()
Microfoons:
Drums:
aangezien het voor demo is is het onzin om aparte mics te kopen (zoals sennheiser 425's). Een drummickit van shure, akg en misschien zelf al samson (das meer budgettair) zijn voor demo's prima. (deze zijn ook prima live te gebruiken)
Gitaren: shure sm-57, goedkoop en niet kapot te krijgen, (ook perfect voor live)
Bas: geen microfoon! een DI-box doet het werkt prima en als je amp-tone erbij wilt kun je misschien de kickdrummic ervoor zetten, scheelt je een hoop geld. Echter direct via DI "seems the way to go" (wederom ook live te gebruiken)
Vocals: een condensatormic. Bijvoorbeeld de Rode NT-1 of NT-1000. Deze zijn voor hun performance zeer goedkoop (vergelijkbaar met mics die 3x zo duur zijn!)en hebben ontzettend veel detail en diepgang, perfect voor vocals. Echter de nt-1000 is ook perfect voor bijvoobeeld 2e mic voor je gitaarcabinet of als roommic voor drums, dus dient ook meer doelen! Wel pop-filter bijkopen/maken! Echter zijn deze niet voor live geschikt vanwege gevoeligheid en zou je een shure sm-58 oid moeten kopen voor live (die is +- 100E)
Wat ook belangrijk is zijn bijvoorbeeld effecten. Bijvoorbeeld zang zonder effecten klinkt veel te droog. Galm en delay bijvoorbeeld deze kun je in je mengpaneel prikken en dan naar de pc verzenden, of gewoon op een hele groep of op een aux (dat is een knop op je paneel) zetten. via de aux kun je dan ieder kanaal van een effect voorzien van de effectunit (echter wel 1 effect per keer) Aan te raden units voor mensen met een budget, maar die wel kwaliteit willen: de Lexicon mpx-110 of de TC-electronic m300 (aanrader!) O ja, hoe meer effectunits je kan betalen, hoe meerkanalen je kan voorzien van een ander effect! echter, teveel effecten is al snel overkill!
Een ander essentieel ding is een compressor. Echter omdat de meeste dingen 1 kanaals zijn (behringer maakt trouwens een 4kanals maar weet niet hoe die klinken) is het misschien beter om een plugin hiervoor te kopen zodat je deze software matig kan instellen per kanaal. Wil je echter hardware, kijk dan eens naar bijvoorbeeld de Focusrite penta. Deze zijn nu sterk in prijs gedaald en vanwege het ontzettend grote gebruiksgemak (compressors zijn namelijk heel moeilijk in te stellen) wederom een aanrader! Echter, het blijft geld, en ik zou als ik jou was een goede afweging maken tussen soft-en hardware hier!
Wat betreft Laptops:
Vuistregel. een instap-apple is duurder dan een instap-pc, maar de top van apple is wel weer goedkoper dan de top van pc's. Echter voor je bugdet zou ik uitgaan van PC, omdat de top boven je budget ligt. Aangeraden laptops door professionals: de dell m60 en systemen van
www.eye4systems.nlIk ben verder niet echt thuis in pc's wat hierboven staat is iig wel iets wat ik zeker weet
![]()
Ik weet niet of anderen nog aanvullingen hebben?!?
(edit) ik zelf wel!: vergeet ook niet standaarden te kopen en in je budget mee te rekenen, dit is wel een kostenpost om rekening mee te houden. Wil je goedkoop bezig zijn met kameraccoestiek, haal dan bij de kringloop de zwaarste gordijnen die je kan krijgen en hang die tegen je muur. Ecter een vuistregel is. teveel is niet goed. Dus: als je aan de ene kant van de muur een gordijn hangt, doe dat dan niet (of heel matig) aan de overkant, dat is beter dan je kamer geheel geluidsdood maken!
Ik hoor het wel as je nog vragen hebt!
[ Bericht 2% gewijzigd door --H-I-M-- op 25-01-2005 14:27:14 (extra toevoeging) ]