abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 januari 2005 @ 19:21:51 #151
24054 search64
Avec le grande
pi_24728121
Ow de 01x is echt een superding hoor, alleen niet waar jij het voor wilt gebruiken.
"He who makes a beast of himself, gets rid of the pain of being a man."
  maandag 24 januari 2005 @ 19:35:24 #152
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_24728308
quote:
Op maandag 24 januari 2005 19:00 schreef CoiCrow het volgende:
En daarbij komt ook nog dat een Delta met een analoge mixer vele malen goedkoper is. En ik heb een beetje het idee dat de 01x niet echt heel erg makkelijk ver uit te bereiden is en als die dat al wel is dan zal dat wel flink wat kosten. Nah, dan ga ik gewoon voor de Delta samen met de nieuwe PA. Kunnen we vast wel wat leuks uit halen, alleen nog even wat goede monitor speakers en dan komt het wel goed
Heb je toevallig ooit gedacht aan een Mackie Onyx? dat is een mengpaneel die je supergoed live kan gebruiken, maar ook via firewire 16 sporen direct je pc in kan pompen! Goede preamps, zeer goede EQ en relatief gezien vanwege het hybride karakter (zowel live als studio) van het ding zal het zn geld wel opbrengen!
  maandag 24 januari 2005 @ 19:40:06 #153
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_24729717
Ow damn, dat lijkt me inderdaad wel een heel erg interesante optie. Alleen nog de vraag waar je hem zo goedkoop mogelijk kan kopen (met firewire kaart natuurlijk). Zal ongeveer 1500euro zijn, en dan komt er nog ongeveer 1000 euro bij voor goede actieve monitor speakers en mics/kabels. Alleen dan even de rest van de band overhalen om normale speakers en vloer monitor speakers te kopen tijdens optredens. Dan is het hoofdgedeelte van mij
  maandag 24 januari 2005 @ 21:17:41 #155
24054 search64
Avec le grande
pi_24730212
1000 euro voor actieve monitoren is wel erg veel. Voor minder is ook al een uitstekend resultaat te bereiken hoor.
"He who makes a beast of himself, gets rid of the pain of being a man."
pi_24730372
1000euro voor de actieve monitoren EN alle mics en kabels
pi_24730385
quote:
Op maandag 24 januari 2005 21:17 schreef search64 het volgende:
1000 euro voor actieve monitoren is wel erg veel. Voor minder is ook al een uitstekend resultaat te bereiken hoor.
Regel 1 Productie: Bezuinig nooit op je afluisterapparatuur. Je kan te ver gaan maar een beetje goede monitoren zijn zeker nodig als je serieus bent. En dan heb ik het over Mackie's, Dynaudio's en A.D.A.M's. Daar zit wat mij betreft weinig tussen. De Alesis Prolinear's zijn wat mij betreft zeer aardig en zitten er nog enigzins tussenin, maar verder heb je weinig alternatieven. De KRK's en Monitor MK II's komen wat mij betreft niet echt door de test voor een goede set, maar het blijft persoonlijk.

[ Bericht 11% gewijzigd door Tranceptor op 24-01-2005 21:33:41 ]
pi_24734248
Dat zal vast wel kloppen, maar zit ik natuurlijk wel met een bepaalt buget wat ik ervoor uit wil/kan geven. En daarbij komt ook nog dat ik verder geen tot zeer weinig studio ervaring heb. Ik zou wel het beste van het beste kunnen kopen, maar ik moet gewoon een grens stellen. Het is en blijft een home-studio voornamelijk om nummers te schrijven en uit te proberen. Het 2e doel is om demo cd's te maken (en op die manier ook een beetje geld terug te winnen).

Wat voor een mics zouden jullie aanraden voor drums, gitaren, bas en zang?
En wat zijn verder dingen die echt van belang zijn in een home-studio?
pi_24734834
Om nog maar even verder te gaan. Ik zal ook een nieuwe computer moeten kopen, want ik weet nu al dat mijn huidige laptop het niet gaat trekken als ik 16 kanalen multitrack wil opnemen en zeker niet als er daarna nog weer filters overheen komen.

Ik wil dus zeker weten weer een laptop aangezien het mobile ervan mij te gemakkelijk is en aangezien ik ook live opnamen wil kunnen maken. Ik zit nu alleen een beetje te twijvelen tussen een goede "normale" laptop of een iBook achtig iets. Ik weet dat iBooks erg goed zijn, maar ik heb er compleet geen ervaring mee. Ik weet veel van Pc's en kan daarbij altijd alles wel fixen, maar een Mac? Ik heb zelfs nog nooit eentje in het echt aangeraakt volgens mij

Kan iemand mij misschien een beetje inlichten of het ongeveer net zo makkelijk is (het updaten, fixen van dingen etc). Ik ga hem eigenlijk bijna alleen voor audio gebruiken, maar heeeel misschien ook voor schoolwerk (alleen voor verslagen dus eigenlijk) (als ik mijn oude ga verkopen).

Ik heb begrepen dat een apple voor Audio bewerking (ook grafisch trouwens) helemaal super is. Alleen zijn ze zo belagelijk duur. Is het het echt waard om een Apple te kopen ipv een "gewone" laptop? En zou ik met een iBook ook uit de voeten kunnen ipv de echte Powerbook? Want het is toch al wel een verschil van ruim 800euro, en dan vind ik best wel veel geld. Maar aan de andere kant, misschien toch maar even doorzetten wat geld betreft.

Even ter informatie. Ik wil het voor nu wel even onder de 5000 euro houden, want er komen ook nog kosten bij voor het isoleren en klaarmaken van de ruimte (maar dat valt wel op te lossen met goekope/gratis middelen)

[ Bericht 26% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2005 03:08:28 ]
pi_24737823
Als ik jou was zou ik niet de Mac kopen als je weinig studio-ervaring hebt en eigenlijk alleen wat wil multitracken. Een Mac is vooral ontzettend goed en snel in audiobewerking e.d.

Als je echter demootjes wil uitbrengen ontkom je echt niet aan goede monitoren mijns inziens.

Goede studio:

- isolatie ( check eierdoppen e.d.)
- fatsoenlijke mixer (kan dus op soundcard, maar ik heb persoonlijk liever hands-on)
- goede mics (daar heb ik niet zoveel verstand van...)
- goede A/D converters op je soundcard om het signaal
- opname... hoe ga je het opnemen? Vanaf je soundcard ..? ...
- de rest kun je in principe aansluiten.
  dinsdag 25 januari 2005 @ 10:30:52 #161
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_24737889
OK, even mijn ongezouten mening ( oja ik ga er vanuit dat je de mackie Onyx gaat gebruiken, dat scheelt namelijk geluidskaart en A/D enzo

Microfoons:

Drums:
aangezien het voor demo is is het onzin om aparte mics te kopen (zoals sennheiser 425's). Een drummickit van shure, akg en misschien zelf al samson (das meer budgettair) zijn voor demo's prima. (deze zijn ook prima live te gebruiken)

Gitaren: shure sm-57, goedkoop en niet kapot te krijgen, (ook perfect voor live)

Bas: geen microfoon! een DI-box doet het werkt prima en als je amp-tone erbij wilt kun je misschien de kickdrummic ervoor zetten, scheelt je een hoop geld. Echter direct via DI "seems the way to go" (wederom ook live te gebruiken)

Vocals: een condensatormic. Bijvoorbeeld de Rode NT-1 of NT-1000. Deze zijn voor hun performance zeer goedkoop (vergelijkbaar met mics die 3x zo duur zijn!)en hebben ontzettend veel detail en diepgang, perfect voor vocals. Echter de nt-1000 is ook perfect voor bijvoobeeld 2e mic voor je gitaarcabinet of als roommic voor drums, dus dient ook meer doelen! Wel pop-filter bijkopen/maken! Echter zijn deze niet voor live geschikt vanwege gevoeligheid en zou je een shure sm-58 oid moeten kopen voor live (die is +- 100E)

Wat ook belangrijk is zijn bijvoorbeeld effecten. Bijvoorbeeld zang zonder effecten klinkt veel te droog. Galm en delay bijvoorbeeld deze kun je in je mengpaneel prikken en dan naar de pc verzenden, of gewoon op een hele groep of op een aux (dat is een knop op je paneel) zetten. via de aux kun je dan ieder kanaal van een effect voorzien van de effectunit (echter wel 1 effect per keer) Aan te raden units voor mensen met een budget, maar die wel kwaliteit willen: de Lexicon mpx-110 of de TC-electronic m300 (aanrader!) O ja, hoe meer effectunits je kan betalen, hoe meerkanalen je kan voorzien van een ander effect! echter, teveel effecten is al snel overkill!

Een ander essentieel ding is een compressor. Echter omdat de meeste dingen 1 kanaals zijn (behringer maakt trouwens een 4kanals maar weet niet hoe die klinken) is het misschien beter om een plugin hiervoor te kopen zodat je deze software matig kan instellen per kanaal. Wil je echter hardware, kijk dan eens naar bijvoorbeeld de Focusrite penta. Deze zijn nu sterk in prijs gedaald en vanwege het ontzettend grote gebruiksgemak (compressors zijn namelijk heel moeilijk in te stellen) wederom een aanrader! Echter, het blijft geld, en ik zou als ik jou was een goede afweging maken tussen soft-en hardware hier!

Wat betreft Laptops:

Vuistregel. een instap-apple is duurder dan een instap-pc, maar de top van apple is wel weer goedkoper dan de top van pc's. Echter voor je bugdet zou ik uitgaan van PC, omdat de top boven je budget ligt. Aangeraden laptops door professionals: de dell m60 en systemen van www.eye4systems.nl

Ik ben verder niet echt thuis in pc's wat hierboven staat is iig wel iets wat ik zeker weet

Ik weet niet of anderen nog aanvullingen hebben?!?

(edit) ik zelf wel!: vergeet ook niet standaarden te kopen en in je budget mee te rekenen, dit is wel een kostenpost om rekening mee te houden. Wil je goedkoop bezig zijn met kameraccoestiek, haal dan bij de kringloop de zwaarste gordijnen die je kan krijgen en hang die tegen je muur. Ecter een vuistregel is. teveel is niet goed. Dus: als je aan de ene kant van de muur een gordijn hangt, doe dat dan niet (of heel matig) aan de overkant, dat is beter dan je kamer geheel geluidsdood maken!
Ik hoor het wel as je nog vragen hebt!

[ Bericht 2% gewijzigd door --H-I-M-- op 25-01-2005 14:27:14 (extra toevoeging) ]
  dinsdag 25 januari 2005 @ 10:34:13 #162
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_24737935
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 10:26 schreef Tranceptor het volgende:

Goede studio:

- isolatie ( check eierdoppen e.d.)
Ja, alleen geen echte eierdozen gebruiken, aangezien die akoestisch gezien helemaal niet positief werken!
pi_24742700
Ok heel erg bedankt alvast. Als ik morgen terug kom uit Londen ga ik meteen even langs Feedback om daar ook wat meer informatie te vragen. Maar eerst hier nog even de (waarschijnlijk ) laatste vraag:

Als je ervan uitgaat dat ik het volgende zeker weten ga kopen:
- Mackie Onyx 1640 (1500,-)
- Mackie Onyx Firewire kaart (500,-)
- Setjes Monitor speakers (500,-)
Dan zit ik dus al op een begrag van ongebeer 2500 euro.

Wat zouden jullie dan kopen voor het resterende bedrag van ongeveer 2500 euro. En dan moet je dus bedenken dat daar ook een PC of Apple bij in moet zitten. De dingen die ik nu nog echt mis zijn de Mics. En dan komen nog de Filters en Effecten die ik dan of met rand spul ga doen of met plugins op de computer.

En natuurlijk nog de vraag: Waar kan je dit allemaal het beste kopen. Ik vind het namelijk wel zo prettig om alles in 1 keer te kopen in 1 winkel. Dit omdat het dan makkelijker is met de garantie en je meteen ook een soort van "band" met die winkel hebt aangezien ze weten wat je hebt en wat je wilt. Ik heb al vaker spullen gekocht bij Feedback (in Apeldoorn) en dat beviel me wel. Verder koop ik altijd al mijn gitaar spul bij "American Guitar Store" in Enschede. Het liefst zou ik alles bij Feedback willen halen, of hebben jullie een betere winkel waar ik naartoe kan/moet?

Nogmaals alvast heel erg bedankt voor alle info

owja, nog even over die DI-Box voor de bas. Ik vroeg me af of die wel noodzakelijk was. Bij de Onxy 1640 zijn de eerst 2 kanalen namelijk Hi-Z. En in een paar reviews had ik gelezen dat je daar met goede kwaliteit gewoon je electrische gitaar of Bas in kan stoppen. Alleen akoustische gitaren met een Pizzo element (non-active) kwam er een beetje plat doorheen. Wat denken of weten jullie?

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2005 15:56:01 ]
pi_24742907
Ik ga zelf altijd eigenlijk naar Feedback omdat ze daar toch de beste service hebben, maar ik ga dan naar Rotterdam. Ik heb van verschillende mensen minder positieve berichten gehoord over de vestiging in Apeldoorn echter.

Je zou alles waar je naar op zoek bent moeten kunnen vinden bij Feedback, ik zou alleen die pc zelf gaan samenstellen. Als je een beetje verstand van computers hebt en je inlees ( http://www.musicxp.net) dan moet je toch zo een goede DAW in elkaar kunnen jassen.
  dinsdag 25 januari 2005 @ 16:25:56 #165
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_24743336
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 15:38 schreef CoiCrow het volgende:
Ok heel erg bedankt alvast. Als ik morgen terug kom uit Londen ga ik meteen even langs Feedback om daar ook wat meer informatie te vragen. Maar eerst hier nog even de (waarschijnlijk ) laatste vraag:

Als je ervan uitgaat dat ik het volgende zeker weten ga kopen:
- Mackie Onyx 1640 (1500,-)
- Mackie Onyx Firewire kaart (500,-)
- Setjes Monitor speakers (500,-)
Dan zit ik dus al op een begrag van ongebeer 2500 euro.

Wat zouden jullie dan kopen voor het resterende bedrag van ongeveer 2500 euro. En dan moet je dus bedenken dat daar ook een PC of Apple bij in moet zitten. De dingen die ik nu nog echt mis zijn de Mics. En dan komen nog de Filters en Effecten die ik dan of met rand spul ga doen of met plugins op de computer.

En natuurlijk nog de vraag: Waar kan je dit allemaal het beste kopen. Ik vind het namelijk wel zo prettig om alles in 1 keer te kopen in 1 winkel. Dit omdat het dan makkelijker is met de garantie en je meteen ook een soort van "band" met die winkel hebt aangezien ze weten wat je hebt en wat je wilt. Ik heb al vaker spullen gekocht bij Feedback (in Apeldoorn) en dat beviel me wel. Verder koop ik altijd al mijn gitaar spul bij "American Guitar Store" in Enschede. Het liefst zou ik alles bij Feedback willen halen, of hebben jullie een betere winkel waar ik naartoe kan/moet?

Nogmaals alvast heel erg bedankt voor alle info

owja, nog even over die DI-Box voor de bas. Ik vroeg me af of die wel noodzakelijk was. Bij de Onxy 1640 zijn de eerst 2 kanalen namelijk Hi-Z. En in een paar reviews had ik gelezen dat je daar met goede kwaliteit gewoon je electrische gitaar of Bas in kan stoppen. Alleen akoustische gitaren met een Pizzo element (non-active) kwam er een beetje plat doorheen. Wat denken of weten jullie?
Bij de Hi-Z kanalen heb je geen DI nodig!

OK, grove schets voor 2500 E:

Uitgaande van band met 2 gitaristen 1 bassist 1 drummer 1 zanger:

Laptop: Ja, die zijn heel duur en zorgen er ook voor dat je iets moet beknibbelen op mics. Maar de Dell inspiron met goede HD en hi-res beeldscherm: +-1400 E. (lopen nu acties voor gratis dubbel geheugen en transport, dus ff kijken!) (firewirekaart zit er al in, wel kijken of je de goede pakt)

Mics: (uit feedbackkrant):

drummicset samson +-350E (niet verkrijgbaar bij feedback, vraag anders wat alternatieven zijn)
gitaren: 2x shure sm57 = 220E
zang: shure sm-58 = 120 (de rode laat ik even weg, maar blijft aanrader:)

totaal mics: 690E

Standaarden:

3 x W&H - MS 151 (2x gitaar, 1x zang) = 3x25=75E (stagg is ook goed, kost hetzelfde)

Kabels: 10 x XLR Geen idee wat je kwijtbent, 150E?

Nu nog zo'n 200E over voor een effectunit:

Effect: TC-electronic m-300 = 199.

De kabels die daarbij horen, die kun je er nog wel makkelijk bijpraten en waarschijnlijk zul je voor deze order zeker nog wel ergens het een en ander erbij kunnen praten, bijvoorbeeld in betere kabels of in een Rode nt-1, ik denk dat ze daar wel schappelijk in zijn. Zo niet: Ook ff offerte bij Conijn muziek laten maken, die claimen laagste prijs garantie te hebben en zijn heel goed in dingen erbijgeven en hebben goede service! Tevens verkopen ze ook samson mics ( site: www.conijnmuziek.com maar daar staan niet de actuele prijzen op, wel een telnr + route)
pi_24744381
Owkee, heel erg bedankt alvast. Ik heb zowel naar Feedback als naar Conijn een email gestuurt met wat plannen en wensen en dan zie ik wel wat ze daarop al te zeggen hebben. En als ik terug ben uit Londen ga ik langs bij degene die de beste email terug heeft gestuurt.

Helemaal super jongens! Nu nog even nadenken over hoe ik dit precies ga bekostingen enzo
  dinsdag 25 januari 2005 @ 17:40:00 #167
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_24744454
Haha, anytime he

(ik zou willen dat ik even *flap* 5000 E kon neerleggen voor mijn studiospullen )

* --H-I-M-- droomt even verder

[ Bericht 13% gewijzigd door --H-I-M-- op 25-01-2005 17:45:04 ]
pi_24745089
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 17:40 schreef --H-I-M-- het volgende:
Haha, anytime he

(ik zou willen dat ik even *flap* 5000 E kon neerleggen voor mijn studiospullen )

* --H-I-M-- droomt even verder
Zelfs 500 zou nog een welkome investering zijn...
pi_24745112
Het is helaas niet even *flap*
Het gaat veel smeek werk worden en flink een bijbaantje zoeken. Ik hoef gelukkig pas weer in September naar school dus kan tot die tijd even flink doorwerken om dan die 5000 terug te betalen

Tja, ik was altijd al beter in Lenen dan Sparen. Heb jij eigenlijk nog leuke fototjes van jou studio of verder nog wat leuke of handige tips?
pi_24745824
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 18:20 schreef CoiCrow het volgende:
Het gaat veel smeek werk worden en flink een bijbaantje zoeken. Ik hoef gelukkig pas weer in September naar school dus kan tot die tijd even flink doorwerken om dan die 5000 terug te betalen

Tja, ik was altijd al beter in Lenen dan Sparen. Heb jij eigenlijk nog leuke fototjes van jou studio of verder nog wat leuke of handige tips?
Ik zal wat foto's nemen zodra mijn 'studiootje' helemaal gebruiksklaar is, momenteel ben ik nog veel te druk bezig de boel aan de praat te krijgen in Cubase (hoor wel mn virus erdoorheen, maar kan em nergens opvangen om op te nemen ).

De beste tip is ongeveer om iedere gedane track een tijd te laten rijpen en dan nog een keer serieus ernaar te kijken qua mastering, qua 'verhaallijn' en qua algeheel productieniveau. De meeste tracks die heel erg cool lijken bij eerste beluistering zijn dat na 2 weken absoluut niet meer.

Ook belangrijk gun je oren rust, je oren gaan wennen aan een bepaald geluidsniveau en worden daardoor minder nauwkeurig. Ik ga 6/7 keer dat ik een track aan het maken ben middenin een belangrijk stuk in een nummer gewoon even een endje lopen en als ik terugkom merk ik dat het voorgaande opeens 'anders' klinkt...

Voor specifieke vragen of problemen ... zie slidingtrancer@hotmail.com ... MSN ...
  dinsdag 25 januari 2005 @ 20:14:47 #171
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_24747104
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 18:20 schreef CoiCrow het volgende:

Ook even op ingaan:

Ik ben zelf ook meer een lener, maar gelukkig heb ik nu ook wel weer gespaard dus das wel fijn

Ik heb zelf geen foto's van mn studiootje (wat ik overigens samen met mn broer doe), dus ff maar lijstje gebouwd wat we zoal gebruiken voor het maken van pop/rock/80'srockmuziek:

Afluistering:

Set Mackie HR-624's
Sennheiser studio headphones

Opname/bewerking:

M-audio 2496 (wordt in de zomer vervangen door RME fireface of digi 002R)
Focusrite Penta (stereocompressor/channelstrip)
TC-Helicon Voiceworks (channelstrip/harmonizer)
Rode NT-1000 (mic)
Neutrik Patchbay
Edirol PCR-50 (midicontroller)
Line 6 Vetta (gitaaramp/effects/recording)
Een boel gitaren (elektrisch/akoestisch/spaans)
Een PC
Cubase SX
zooi plugins en en kabels (duh)

Enkele tips:

koop het boek "the mixing engineers handbook" (wel weer gevorderd) Dat is zo ongeveer het standaardwerk alhoewel het nieuwe boek mixing with your mind ook goed blijkt te zijn.

Lees zoveel mogelijk op www.soundonsound.com en www.tweakheadz.com (meer beginnersniveau, echt een aanrader, standaardsite voor iedereen die wil beginnen!!!) en lees het allemaal nog een keer

O ja, en een hele belangrijke tip wat natuurlijk altijd geldt uit de mond van Bono: Een goede performance op een mindere opname is meer waard dan alleen een goede opname en een mindere performance!

[ Bericht 1% gewijzigd door --H-I-M-- op 25-01-2005 20:22:34 ]
pi_24748362
Nogmaals bedankt. Ik wacht de emails van Feedback en Conijn even af en ga alvast doordenken over ALS het allemaal doorgaat HOE ik de ruimte wil gaan inrichten, Isoleren en zorgen dat de akoustiek goed wordt. En wat ik ook graag wil is de ruimte zo maken dat je makkelijk en snel met de akoustiek kan spelen. En het leukste om zo even over na te denken... Hoe ga ik alles neerzetten? Ga ik er een meubeltje voor maken of niet? hehe, leuk droomwerk
pi_24750752
ik vind het allemaal heel interessant wat hier staat!

maar kan iemand een goeie site geven of uitleggen, Hoe je moet beginnen hiermee?

En waar is wat voor en, wat doe je als eerst.
Hoe maak je iets ? hoe begin je
sorry voor al m'n typfouten
  dinsdag 25 januari 2005 @ 23:34:44 #174
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_24751129
www.tweakheadz.com vind je bijna alles om te beginnen

http://www.tweakheadz.com/guide.htm hier neem je lessen!
pi_24752785
He verdorie, heb ik toch nog weer een vraag

Ik kan het zo nergens vinden, behalve in 1 van de reviews maar vond die niet erg duidelijk.
Als ik via Firewire de Onyx aansluit op mijn nieuwe laptop en ik begin op te nemen. Neemt die dan alleen het "cleane" signaal op of neemt die ook alle EQ settings en (hardware) Effecten mee die ik erop aansluit? Ik heb begrepen dat als je opneemt via de "direct outs" hij alle EQ settings en dergelijke omzeilt.

Het is natuurlijk goed dat er een optie opzit om alles RAW op te kunnen nemen, maar via de firewire wil ik wel graag alle EQ settings ook opgenomen hebben. Want anders moet je dat allemaal instellen via software en dat is nogal omslachtig als je net alles goed op je board hebt staan lijkt me
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')