abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 dinsdag 14 december 2004 @ 19:29:27 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_23973290

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_23973322
Ajax!
pi_23973355
quote:
Rafael Ferdinand van der Vaart, fenomeen?

Wie pakweg drie jaar geleden een wedstrijd van Ajax mocht aanschouwen, was al snel onder de indruk van een kleine, gedrongen linkspoot op het middenveld. Subtiele passes, fraaie technische staaltjes, een goed inzicht en scorend vermogen waren de kenmerken van de lieveling van het Amsterdamse publiek. Het ging snel met de voormalige kampbewoner. Zijn status werd die van een filmster en kenners verdrongen zich om hem te roemen. Waar iemand als Danny Blind ooit als cultuurdrager gezien werd, daar werd Rafael hoopdrager. Van het complete vaderlandse voetbal, zo leek het.

Na zijn stormachtige entree hield Van der Vaart zijn niveau lang vast. Het leek een kwestie van tijd voor hij zou tekenen bij een Spaans instituut voor hogere voetbalkunst, zoals Barcelona of Real Madrid. Wellicht zou hij zelfs, in navolging van iemand als Cantona, Engeland gaan veroveren. Hoe anders is het nu met Rafael Ferdinand van der Vaart.

De problemen begonnen eigenlijk vanaf de start van het seizoen 2003/2004, toen Rafael zijn “Midas touch” kwijt leek te zijn. Het meest ongrijpbare fenomeen van het weledele voetbalspel kreeg vat op Rafael: vorm. Het was geen positieve vat, nee, Rafael raakte uit vorm. Zijn hakjes werden ineens als storend ervaren, zijn pogingen troffen steeds vaker geen doel en randzaken begonnen zijn voetbalprestaties te overschaduwen. Zijn relatie met “presentatrice / actrice” Sylvie Meis werd breed uitgemeten en de eerste openlijke kritiek kwam. Rafael zou niet als pure prof leven, weinig scherp trainen en daardoor sneller geveld worden door allerlei blessures.

Voor het eerst werd ook zijn gebrekkige loopvermogen als een probleem ervaren, in een wereld waarin middenvelders haast wel dynamisch moeten zijn. Rafael was minder dwingend dan in zijn beginperiode en ontwikkelde zich, misschien wel ongewild, tot een momentenvoetballer. Zo iemand waarvan de brille slechts spaarzaam te zien is. Een klein fonkelend sterretje. In de nationale voetbalcompetitie bleef Rafael op basis van zijn geniale momenten nog wel van waarde. Wie herinnert zich niet de manier waarop hij Feyenoord velde?

Europees verzoop hij echter. De lopers van subtoppers als Club Brugge en Celta de Vigo waren in de Champions League te zware opponenten voor Rafael, om maar te zwijgen van de pure toppers van Juventus, AC Milan en Bayern München. In Ajax’ succesvolste Champions League-campagne, die van 2002/2003, speelde Rafael ook nauwelijks een onderscheidende rol. Slechts uit in Lyon scoorde hij en was hij van belang. Hij moest toezien hoe teammaats als Trabelsi, Ibrahimovic, Van der Meyde, Pienaar, Chivu en Maxwell wel regelmatig boven zichzelf uitstegen en zelfs constateren dat een jonkie als Nigel de Jong meer indruk raakte. Sterker nog, matige werkpaarden als Yakubu en Pasanen waren belangrijker dan sierpaard Rafael. Ook dit seizoen kon hij zijn stempel in Europese duels nimmer drukken.

Tijdens dit seizoen regen de dieptepunten zich aaneen. Rafael toonde zich een beetje een jankerd, toen Zlatan Ibrahimovic hem bij Zweden – Nederland onopzettelijk blesseerde. Zlatan, iemand die koste wat kost wel wilde winnen en overleven. Iemand waar Rafael een voorbeeld aan kan nemen. Tijdens het uitduel bij ADO Den Haag liet Rafael de spreekkoren richting zijn vriendin de overhand nemen boven de zwakke prestatie van Ajax zelf en vorige week woensdag kwam er een nieuw dieptepunt bij: Van der Vaart zat op de bank bij Ajax – Bayern München, omdat hij zich niet kon vinden in een rol hangend op links.

Van der Vaart had daar moeten spelen. Een aanvoerder doet wat hem gevraagd wordt. Wereldtoppers als Zidane en Ronaldinho spelen in het belang van hun club ook regelmatig vanaf links. De geniale spelmaker Deco speelt bij Barcelona controlerend als het moet. Het zijn die spelers waarmee Van der Vaart nog niet lang geleden werd vergeleken, maar die inmiddels ver uit zijn zicht zijn verdwenen. Rafael had zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en een goede pot moeten spelen. Eindelijk eens beslissend zijn. Hij kreeg de vrijheid naar binnen te komen, want het was een hangende rol. Hij weigerde echter en is nu aanvoerder af.

Zo is de man die het seizoen nog hoopvol begon en harder werkte dan ooit om meer in het spel betrokken te worden, inmiddels in een benarde situatie beland. Rafael wordt al lang niet meer gezien als beste speler van Ajax, laat staan als beste speler in de vaderlandse competitie. Nuchtere werkers als Kuijt en Van Bommel zijn hem al lang gepasseerd. Als Rafael niet snel beseft dat het vijf voor twaalf is, loopt zijn loopbaan spaak en strandt hij als momentenvoetballer in de Nederlandse eredivisie. Of nog erger: in de anonimiteit van de Engelse of Spaanse middenmoot.

Nog niet lang geleden verscheen Rafaels biografie, getiteld “Rafael Ferdinand van der Vaart, fenomeen.” Het leek toen al een opportunistische titel voor iemand die feitelijk nog aan het begin van zijn loopbaan stond. Het is nu aan Rafael zelf om te voorkomen dat zijn biografie nu al min of meer compleet is en meer wordt dan een boek met een paar fraaie openingshoofdstukken, maar een bedroevend einde. Het zal een zware klus worden, waarvan ik me afvraag of Rafael van der Vaart die kan klaren.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_23973373
Kampioen, duidelijk.
pi_23973401
BABEL in ORANJE! .
-
pi_23973404
mijn planning voor dit jaar:
vanvond ff simpel 3-0 winnen.
dan kampioen worden en daarna de uefa cup winnen.
  dinsdag 14 december 2004 @ 19:37:07 #7
37809 Doezelhaar
Tot het gaatje...
pi_23973454
Mooie banner hoor!

Ajax
pi_23973516
Briljante titel.
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
  dinsdag 14 december 2004 @ 19:41:06 #9
37809 Doezelhaar
Tot het gaatje...
pi_23973547
Voorbarige titel.
Beter komt Heitinga weer eens terug en in Oranje.
pi_23973573
Method, waar komt dat stukje vandaan?
pi_23973598
Is van mij zelf Jeroen.
www.thuisuiteten.nl
  dinsdag 14 december 2004 @ 19:47:36 #12
106856 MociN
Live your own legend
pi_23973695
Babel in Oranje!! Dat zou wat zijn, maar ik denk dat het nog ietsiepietsie te vroeg is!! Maar als hij zo door blijft gaan, zit ie wel binnen een half jaar in Oranje.
pi_23973802
Altijd mooi wanneer Tong de titel verzint

AAAAAAAAJAAAAAAAAAAAAAAAAX!
  dinsdag 14 december 2004 @ 19:53:18 #14
37809 Doezelhaar
Tot het gaatje...
pi_23973813
Lijkt me sterk, Nederland heeft genoeg goede spitsen.
  dinsdag 14 december 2004 @ 19:53:38 #15
46998 Duder
strolling along
pi_23973825
stukje lijkt erg veel op de column van paul onkenhout gistreren in langs de lijn
Ik heb meer respect voor feministen met grote borsten.....
pi_23973906
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 19:43 schreef methodmich het volgende:
Is van mij zelf Jeroen.
Meesterlijk! Prachtig stuk, veel drama maar dat een emotie breed wordt uitgemeten is ook wel de bedoeling van een column neem ik aan? Koeman noem je niet, al vind ik wel dat die een groot aandeel betreft in de discussie rondom Van der Vaart. Media hype over de relatie met Sylvie Meis, aanvoerderschap, hij heeft een beetje teveel ogen op zich gericht gekregen. Lekker laten spruiten zonder teveel aandacht dan komt het vast weer goed met dit zorgenkindje.
Viper 4 life
pi_23973921
Dat is dan knap van Paul, want ik schreef deze namelijk vorige week al.
www.thuisuiteten.nl
pi_23973933
Ik had Babel bij de opening .
slettebak [@] gmail.com
pi_23973958
En die zaakwaarnemer van Charisteas ontkent om de prijs wat op te schroeven .
slettebak [@] gmail.com
pi_23974055
En zegt dat Aggelos in Spanje wil spelen, terwijl Schaaf ook zegt zijn selectie intact te willen houden.
www.thuisuiteten.nl
pi_23974097
14/12/2004 - AT5: Ajax wil Gonzalez in de winterstop halen
(Van onze verslaggever RvN)

De Amsterdamse tv-zender AT5 meldt dat Ajax "Lucho" Gonzalez al in de winterstop wil halen. Gisteren werd in Argentinie gemeld dat Ajax een bod zou hebben gedaan op de middenvelder. Hij zou tweede keus zijn achter landzaat, maar diens transfer lijkt onhaalbaar.

slettebak [@] gmail.com
pi_23974159
Lucho 2e keus achter Landzaat? Belachelijk.
www.thuisuiteten.nl
pi_23974176
Hoeveel moet Lucho nou kosten?
slettebak [@] gmail.com
pi_23974194
quote:
In datzelfde artikel meldt de krant dat het Italiaanse Palermo maar liefst 15 miljoen euro zou willen betalen voor Maxi Lopez, de spits waarnaar Ajax volgens geruchten zou hebben geinformeerd.
slettebak [@] gmail.com
pi_23974200
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 20:08 schreef methodmich het volgende:
Lucho 2e keus achter Landzaat? Belachelijk.
Wat vertellen jou bronnen over Lucho MM?
AFC Ajax, IJsselmeervogels & Indiana Pacers
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')