quote:Op dinsdag 14 december 2004 09:24 schreef bird666 het volgende:
Aha, ff google en gevonden. Wil het wel even met jullie delen.
dB's optellen gaat als volgt:
10dB = 10 tot de macht (10/10) = a (=10)
5 dB = 10 tot de macht (5/10) = b (=3,162277...)
10 Log(a+b) = 11,1933.... dB
10dB + 10dB = 13.010... dB inderdaad lurf_doctor dus zo'n 3dB erbij.
Dus niet zo makkelijk, maar nu weten we het allemaal, wheeoooo
Lul niet.quote:Op dinsdag 14 december 2004 10:17 schreef Dr.Gallons het volgende:
Ja, dB's mag je bij elkaar optellen. Dat maakt het ookt zo makkelijk om met dB's te werken i.p.v. vermogensversterkingen.
Nee, iedere 3, nog wat dB wordt als een verdubbeling ervaren.quote:Op donderdag 16 december 2004 02:39 schreef Nickthedick het volgende:
Is het ook niet zo dat elke 9 dB cumulatief wordt ervaren als verdubbeling van de geluidssterkte?
Klopt.quote:Op donderdag 16 december 2004 12:07 schreef DJRoberto1978 het volgende:
het lijkt mij dat als "een geluid van 50 dB" de 1e vloerlaag passeert, dat dat geluid met 10dB gedempt wordt, blijft 40dB over, en vervolgens nog 5 dB eraf blijft er 35 dB over.
Het is een absolute waarde die je van de hoeveelheid dB van de geluidsbron mag aftrekken, maar het is een percentage als je het in luchtdruk weergeeft.quote:is de dB waarde dat isolatie-materiaal dempt een absolute waarde die je van de geluidsdruk van de geluidsbron op een normale manier af mag trekken of moet je die waarde ook op de bovenstaande manier (logaritmisch?) worden berekend?
Ik lul niet. Veel mensen denken dat dB een maat voor geluid is en dat is onzin. Db is een maat voor vermogensverhouding en dB's mag je gewoon optellen.quote:
Ik heb een signaal van 1000*I0 en op dezelfde plek nog een signaal van 1000*I0.quote:Op donderdag 16 december 2004 21:00 schreef Dr.Gallons het volgende:
[..]
Ik lul niet. Veel mensen denken dat dB een maat voor geluid is en dat is onzin. Db is een maat voor vermogensverhouding en dB's mag je gewoon optellen.
Nee, zoals ik al zei worden dB's gebruikt om (vermogen)versterkingen aan te geven. Wat jij doet is signalen optellen dat is iets anders. 3dB + 3dB = 6 dB wat een versterking van ongeveer 4x betekend.quote:Op donderdag 16 december 2004 21:11 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
Ik heb een signaal van 1000*I0 en op dezelfde plek nog een signaal van 1000*I0.
dB = 10*10log (I/*I0) = 30
Volgens jouw wordt het het totaal dus 60 dB
Dan is de totale intensiteit: I = 10^(60/10) * I0 = 1.000.000 * I0
Dus als ik 2 signalen van 1000*I0 bij elkaar optel krijg ik een signaal van 1.000.000*I0 ?
Waar zouden die D en b dan voor moeten staan? Bij dB is dat duidelijk B staat voor Bel en d voor deci. Db lijkt mij onzin of is foutief genoteerd.quote:Op donderdag 16 december 2004 21:00 schreef Dr.Gallons het volgende:
[..]
Ik lul niet. Veel mensen denken dat dB een maat voor geluid is en dat is onzin. Db is een maat voor vermogensverhouding en dB's mag je gewoon optellen.
Ben benieuwd naar je bronnen, want je klest echt maar watquote:Op donderdag 16 december 2004 21:49 schreef Dr.Gallons het volgende:
[..]
Nee, zoals ik al zei worden dB's gebruikt om (vermogen)versterkingen aan te geven. Wat jij doet is signalen optellen dat is iets anders. 3dB + 3dB = 6 dB wat een versterking van ongeveer 4x betekend.
Bron graag.quote:Op donderdag 16 december 2004 21:49 schreef Dr.Gallons het volgende:
[..]
Nee, zoals ik al zei worden dB's gebruikt om (vermogen)versterkingen aan te geven. Wat jij doet is signalen optellen dat is iets anders. 3dB + 3dB = 6 dB wat een versterking van ongeveer 4x betekend.
Inderdaad, verhouding, en die mag je niet zomaar optellen.quote:Op donderdag 16 december 2004 21:00 schreef Dr.Gallons het volgende:
Db is een maat voor vermogensverhouding en dB's mag je gewoon optellen.
Maar je schrijft wel volstrekt iets anders op.quote:Op vrijdag 17 december 2004 17:45 schreef Dr.Gallons het volgende:
Kijk, Maethor begrijpt het.
Inderdaad, het hangt wel af op welke manier je dB's gebruikt.quote:Op vrijdag 17 december 2004 18:43 schreef gnomaat het volgende:
Maar als je 2 gelijke geluidsbronnen naast elkaar hebt staan mag je ze niet optellen, die produceren samen altijd 3dB meer dan één enkele bron.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |