abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1679194
De columniste Susan Sontag schreef dit vandaag op www.nrc.nl
Hoewel ik het met veel punten niet eens ben, heeft ze wel opbouwende kritiek op de VS

------------------------------------------------------------

Aanval op Amerika was niet laf

Hoe geschokt en verdrietig ik als inwoner van Amerika en New York ook ben, het valt me op dat Amerika, nu het wordt geconfronteerd met de afschuwelijke werkelijkheid van vorige week dinsdag, minder dan ooit in staat lijkt de werkelijkheid te accepteren. De tegenstelling tussen wat werkelijk is gebeurd en de interpretatie ervan, het eigengereide gezever en de aperte leugens die door praktisch alle publieke figuren en tv-commentatoren in Amerika worden opgelepeld, vind ik verbijsterend en triest.

Degenen die de gebeurtenis mochten verslaan lijken met elkaar te hebben afgesproken het publiek als kleine kinderen te behandelen. Waar blijft de erkenning dat dit geen `laffe' aanval was op de `beschaving', de `vrijheid', de `mensheid' of de `vrije wereld', maar een aanval op het land dat zichzelf heeft uitgeroepen tot supermogendheid, een aanval die werd uitgevoerd als gevolg van bepaalde Amerikaanse belangen en daden?

Hoeveel Amerikaanse burgers hebben weet van de voortdurende bombardementen op Irak? Als het woord `laf' dan toch moet vallen, is het misschien meer van toepassing op degenen die hoog in de lucht en buiten het bereik van vergeldingsaanvallen doden, dan op hen die bereid zijn zelf te sterven om anderen te doden. En als het om moed (een ethisch neutrale waarde) gaat, dan kun je zeggen wat je wilt van de aanstichters van het bloedbad van vorige week dinsdag, maar het zijn geen lafaards.

De leiders van Amerika willen ons er per se van overtuigen dat alles in orde is. Amerika is niet bang. Onze geest is ongebroken. `Zij' zullen worden opgespoord en gestraft (wie `zij' ook mogen zijn). We hebben een robotachtige president die ons geruststelt dat Amerika zich niet laat kennen. Publieke personen van allerlei signatuur die zich hebben uitgesproken tegen het buitenlandse beleid van deze regering, voelen zich kennelijk slechts gerechtigd te zeggen dat ze zich achter president Bush scharen.

We krijgen te horen dat alles in orde is of komt, ook al zal het een zwarte dag blijven en verkeert Amerika nu in staat van oorlog. Maar het is helemaal niet in orde. En het was geen Pearl Harbor. Er moet goed worden nagedacht, en dat gebeurt misschien ook wel in Washington en elders, over het grote falen van de Amerikaanse inlichtingendiensten, over de wegen die de Amerikaanse buitenlandse politiek kan inslaan, in het bijzonder in het Midden-Oosten, en over de voorwaarden voor een intelligent militair verdedigingssysteem. Maar al degenen die een overheidsfunctie hebben, zo'n functie ambiëren of er ooit een hebben gehad, hebben – met de vrijwillige medewerking van de voornaamste media – besloten dat van het publiek niet mag worden verwacht dat het de harde werkelijkheid aankan.

Sovjetcongressen waren indertijd al verachtelijk wegens de luid toegejuichte zelfingenomen banaliteiten die daar werden gedebiteerd. Maar de unanieme, hypocriete, verhullende retoriek die Amerikaanse functionarissen en commentatoren de laatste dagen in de media uitbraakten, is een volwassen democratie onwaardig.

De Amerikaanse leiders en aspirant-leiders hebben ons laten weten dat ze het als hun publieke taak zien te manipuleren: vertrouwen geven en verdriet verwerken. De politiek, de politiek van een democratie – waar meningsverschillen bij horen en waarin openheid wordt gestimuleerd – is vervangen door psychotherapie. Laten we vooral samen rouwen, maar laten we alsjeblieft niet samen stom doen.

Een snippertje historisch besef kan ons misschien al helpen begrijpen wat er is gebeurd en wat er misschien wel zal blijven gebeuren. `Ons land is sterk' krijgen we keer op keer te horen.

Maar voor mij is dat geen troost. Want niemand betwijfelt dat Amerika sterk is. Dat is alleen niet alles wat Amerika moet zijn.

--------------------------------------------------------

Zij vindt dus het vermoorden van 5500 ongewapende burgers dapperder dan het van grote hoogte bombarderen van militaire doelen in Irak. Dat volg ik dus niet helemaal...

Verder heeft de VS zichzelf nooit uitgeroepen tot supermogendheid, ze zijn het gewoon.

Be careful what you wish...You just might get it.
pi_1679329
Wat een vieze bitch geen ander woord voor. Ze had zelf eens op een van de bovenste etages moeten zitten samen met haar hele familie... eens kijken wat er laf is en niet.

Vampier

Free people own guns! Slaves do not!
  woensdag 19 september 2001 @ 19:35:51 #3
14315 illusion
Clone van Danny
pi_1679434
Dat ze op NRC mag schrijven zegt genoeg denk ik. Dat laat NRC echt niet zomaar toe.

Ikzelf ben het wel met haar eens op punten, is in ieder geval stukken beter dan wat Pim Fortuyn zegt.

Dit is de laatste keer dat ik Pim Fortuyn vermeld in een post, het is nu genoeg geweest en het is me te moeilijk om... U Y N te typen. ( wat een klote naam)

pi_1679517
Mooie quote van lang geleden:

"[T]here is a minority of intellectual pacifists whose real though unadmitted motive appears to be hatred of western democracy and admiration of totalitarianism. Pacifist propaganda usually boils down to saying that one side is as bad as the other, but if one looks closely at the writings of younger intellectual pacifists, one finds that they do not by any means express impartial disapproval but are directed almost entirely against Britain and the United States. Moreover they do not as a rule condemn violence as such, but only violence used in defence of western countries." -George Orwell, "Notes on Nationalism," 1945.

woensdag 19 september 2001 @ 19:47:53 #5
8369 speknek
Another day another slay
pi_1679526
quote:
Op woensdag 19 september 2001 19:00 schreef ButcherBird het volgende:
Hoewel ik het met veel punten niet eens ben, heeft ze wel opbouwende kritiek op de VS
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_1679572
Ik mag ook graag dergelijke berichten lezen, en wel om deze reden:

Hetgeen gebeurd is het gevolg van een diepgewortelde haat en misschien zelfs meer dan dat.

Hoe heeft deze haat dergelijke vormen kunnen aannemen dat het heeft kunnen leiden tot vreselijke daden als vorige week hebben plaatsgevonden?

Gaat met nu de haat bestrijden danwel vergelden, of is het zinniger om te kijken hoe het allemaal zover heeft kunnen komen?

Ik kan me voorstellen dat mensen het in de topic-opener gequote stukje vreselijk vinden, maar ik ben ervan overtuigd dat de schrijfster hetgeen gebeurd is vreselijk vindt, echter is zij wel bereid verder te kijken als louter woede en wraak gevoelens, en dat vind ik erg belangrijk, om te gaan handelen vanuit een roep om vergelding ofwel een aangetaste trots is misschien voor velen een rechtvaardig iets, maar de gevolgen zijn niet te overzien.

Vanzelfsprekend moet er iets gebeuren, maar laat dit svp een zeer weloverwogen actie zijn en geen "symbolische" vergelding waarbij mogelijk wederom vele onschuldige slachtoffers zullen vallen.

Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
  woensdag 19 september 2001 @ 20:27:51 #7
15660 chocolatemoeze
Is that a gun in your pocket?
pi_1679946
Slecht gekozen titel!

"laf" is zo'n beladen woord, daar lok je wel de reacties mee uit. Lijkt net alsof ze dan inderdaad zegt alsof het de dappersten zijn. Maar het is niet zwart wit, of laf of dapper, zo blijkt wel uit het artikel.

Daarbij, ik vind dat er goede punten in het artikel worden aangehaald waar ik gewoon niet anders dan eens mee ben.

Humans should not attempt to fire this gun without the gun being secured. Failure to do so will result in serious injury or death. - Charlie don't surf!
  woensdag 19 september 2001 @ 20:28:58 #8
15660 chocolatemoeze
pi_1679953
quote:
Op woensdag 19 september 2001 19:46 schreef CeeJee het volgende:
Mooie quote van lang geleden:

"[T]here is a minority of intellectual pacifists whose real though unadmitted motive appears to be hatred of western democracy and admiration of totalitarianism. Pacifist propaganda usually boils down to saying that one side is as bad as the other, but if one looks closely at the writings of younger intellectual pacifists, one finds that they do not by any means express impartial disapproval but are directed almost entirely against Britain and the United States. Moreover they do not as a rule condemn violence as such, but only violence used in defence of western countries." -George Orwell, "Notes on Nationalism," 1945.

Ik zie het verband niet? Jij misschien partij gekozen?
Humans should not attempt to fire this gun without the gun being secured. Failure to do so will result in serious injury or death. - Charlie don't surf!
pi_1680221
Ik ben het 100% eens met de column.
pi_1680256
Goed stuk, neemt me de woorden uit de mond.
Jusqu'ici tout va bien...
pi_1680610
Voordat mensen met -smileys beginnen te smijten, is het wellicht handig om eerst even uit te zoeken wie Susan Sontag is.
Zij is geboren New Yorkse (en een hele bekende) en het is niet onwaarschijnlijk dat zij ook bekenden/vrienden/familie bij de aanslag op het WTC verloren heeft.
Maar ja, je kunt ook je onderbuikgevoelens laten spreken en deze "vieze bitch" gelijk veroordelen. Wel zo makkelijk, want dan hoor je tenminste bij de "goeien".
Het is niet zo dat iedereen die niet gelijk "God bless America and fuck the islam" roept niet ook enorm getroffen is door deze terroristische acties.
  woensdag 19 september 2001 @ 22:30:02 #12
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_1681207
Tenminste een beetje nuchtere amerikaan. Goeie Column! Idd beter dan die domme rechtse crap van Pim Fortuyn!
[b]@RemiLehmann[/b]
  donderdag 20 september 2001 @ 00:23:57 #13
15660 chocolatemoeze
pi_1682605
quote:
Op woensdag 19 september 2001 22:30 schreef reem het volgende:
Tenminste een beetje nuchtere amerikaan. Goeie Column! Idd beter dan die domme rechtse crap van Pim Fortuyn!
Nah, die veldslag kunnen we maar beter even niet voeren, hoe graag ik het ook met je eens ben
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')